حجهالوداع چیست؟ / آشنایی با مهم‌ترین محور عید غدیر خم

[ad_1] به گزارش هوشمند نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، حجهالوداع یا حجه البلاغ یا حجه الکمال یا حجه التمام، تنها حج حضرت محمد (ص) پس از هجرت بوده است که به همراه بسیاری از مسلمانان از شهر مدینه شروع شد و پیامبر (ص) در جریان آن، به بیان موضوعات مهمی چون احکام و آموزش‌های

کد خبر : 371390
تاریخ انتشار : جمعه ۱۶ تیر ۱۴۰۲ - ۲:۳۴
حجهالوداع چیست؟ / آشنایی با مهم‌ترین محور عید غدیر خم

[ad_1]

به گزارش هوشمند نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، حجهالوداع یا حجه البلاغ یا حجه الکمال یا حجه التمام، تنها حج حضرت محمد (ص) پس از هجرت بوده است که به همراه بسیاری از مسلمانان از شهر مدینه شروع شد و پیامبر (ص) در جریان آن، به بیان موضوعات مهمی چون احکام و آموزش‌های دینی و به ویژه ولایت حضرت علی (ع) و ولایت اهل بیت خود پرداختند و یکی از نکات مهم این سفر، معرفی شخصیت حضرت علی (ع) به عنوان ولیّ بود و خطبه روز عرفه، خطبه عید قربان و خطبه غدیر از سخنرانی‌های معروف پیامبر (ص) در این سفر است.

واقعه غدیر خم، یکی از مهم‌ترین وقایع تاریخ اسلام به شمار می‌آید که پیامبر اسلام (ص) هنگام بازگشت از حجه الوداع در ۱۸ ذی‌الحجه سال دهم قمری در غدیر خم، حضرت علی (ع) را جانشین خود معرفی کردند و حاضران هم، که در میان آن‌ها بزرگان صحابه حضور داشتند با امیرمومنان (ع) بیعت کردند.

حجت الاسلام والمسلمین محمد محمدی، مدیر عامل بنیاد علوی و کارشناس مذهبی، درمورد حفظ و گسترش حقیقت غدیر بیان کرد: دلیل این که غدیر، عید مهم مسلمانان است می‌توان از دو بُعد بررسی کرد که یکی از لحاظ شناختن عید سعید غدیر خم است و مقوله دیگر، در خصوص شناختن شخصیت امیر مومنان (ع) است که در غدیر خم هم مطرح می‌شود.

به گفته او، تاریخ و کتاب‌های مختلف و رسانه به صورت فراوان به موضوع غدیر پرداخته اند و نوشته‌هایی در این مورد وجود دارد که بنده می‌خواهم به شخصیت آقا امیرمومنان (ع) به عنوان موضوع و محوریت غدیر خم بپردازم. در بازه‌ای از تاریخ در اواخر عمر پیامبر اکرم (ص) در جریان حجه الوداع همه حاجیان متوقف شدند و پیامبر اکرم (ص) خواستند موضوع مهمی را بیان کنند و به همین دلیل، فرمودند که به رفته‌ها بگویید بازگردند و صبر کنید تا آن‌ها برسند. بدون شک، اتفاق مهمی در حال رخ دادن بود که در گرمای سوزان عربستان و حجاز و در چنین مکانی، دستور به انجام این کار دادند و امر به توقف کردند تا پیام مهمی را به حاضران بدهند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی ادامه داد: همه تاریخ نویسان بر این اذعان می‌کنند که در غدیر خم، چیزی جز معرفی شخصیت حضرت علی (ع) و مسئولیت ایشان در مقابل این امت مطرح نبوده است و رسیدگی به محرومین، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های شخصیتی حضرت علی (ع) بوده است و می‌توانیم درمورد آن صحبت کنیم و جامعه جهانی را به سمت این موضوع مهم متمرکز کنیم که پیشوای ما شیعیان شخصی هستند که به رسیدگی به محرومین شهره هستند و شب خواب نداشتند مگر این که یتیمی را رزق داده باشند و اصرار داریم که امیر مومنان (ع) در این خصوص شناخته شوند.

او افزود: جهاد تبیین زمانی برکت می‌گیرد و در جایی می‌توانیم به این نتیجه و موضوع برسیم که اثر و خروجی داده باشد که به مطالب مهم و اساسی که با آن‌ها روبرو هستیم، اشاره کنیم. اما جهاد تبیینی که در راستای شناساندن حضرت علی (ع) و شخصیت ایشان نباشد صرفا یک گفت وگوست. بنابراین، معرفی شخصیت امیر مومنان (ع) بسیار مهم است که باید به آن پرداخته شود.

منبع:

باشگاه خبرنگاران جوان

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.