حال و هوای رشت پیش از به خاکسپاری «سایه»

هوشنگ ابتهاج، شاعر مشهور ایرانی، روز ۱۹ مرداد ماه از دنیا رفت، چند روز پس از درگذشت او خانواده‌اش اعلام کردند، می‌خواهند پیکر او را به ایران منتقل کنند تا در زادگاهش به خاک سپرده شود. ابتدا اعلام شد، مراسم تشییع و خاکسپاری او روز پنجشنبه و جمعه (۲۴ و ۲۵ مردادماه) به ترتیب در

کد خبر : 247055
تاریخ انتشار : شنبه ۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۵:۱۲
حال و هوای رشت پیش از به خاکسپاری «سایه»



هوشنگ ابتهاج، شاعر مشهور ایرانی، روز ۱۹ مرداد ماه از دنیا رفت، چند روز پس از درگذشت او خانواده‌اش اعلام کردند، می‌خواهند پیکر او را به ایران منتقل کنند تا در زادگاهش به خاک سپرده شود.

ابتدا اعلام شد، مراسم تشییع و خاکسپاری او روز پنجشنبه و جمعه (۲۴ و ۲۵ مردادماه) به ترتیب در رشت و تهران برگزار می‌شود اما این زمان با توجه به اختلاف فرزندان او با انتقال پیکر پدرشان یک هفته به تاخیر افتاد. بعد از اعلام رای دادگاه آلمان برای انتقال پیکر این شاعر به ایران، در نهایت شب چهارشنبه دوم شهریور پیکرش به فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) وارد شد.
روز جمعه، چهارم شهریور مراسم تشییع پیکر هوشنگ ابتهاج در مقابل تالار وحدت برگزار و پیکر او راهی زادگاهش رشت شد تا در آرامگاه ابدی‌اش بیارامد.

زودتر از ورود شاعر، وارد رشت می‌شوم، بخشی از شعر ارغوان «آسمان تو چه رنگ است امروز؟ /آفتابی است هوا؟ / یا گرفته است هنوز؟» در ذهنم مدام تکرار می‌شود، آسمان شهر رشت، شهر باران، آفتابی است و چند لکه ابر در آسمان جا خوش کرده‌اند.

به راننده تاکسی اینترنتی می‌گویم می‌روم «باغ محتشم»، اما محل دقیق را بلد نیستم، لطفاً حواستان باشد رد نکنم؟ می‌گوید پارک شهر منظورتان است. با کمی مکث تایید می‌کنم.

در شهر اثری از تبلیغات شهری برای وداع با شاعر دیده نمی‌شود. از راننده می‌پرسم در این مدت درباره ابتهاج، چه اقداماتی صورت گرفته؟
با تأکید می‌پرسد ابتهاج؟ می‌گویم شاعر. می‌گوید: «آها اون پیرمرده که فیلمش را در اینستاگرم پخش است، هیچی.»

در یکی از میدان‌های شهر یک بنر می‌بینم. راننده این بار می‌گوید: «از اینا چنتا تو یکی دو میدان اصلی شهر گذاشتند.»

بعد ادامه می‌دهد، «من تا زمانی که فوت شد نمی‌دانستم شاعر گیلکی است. همین‌که فوت شد صفحه اینستاگرام و استوری همه پر شد و من فهمیدم گیلکی است. مانده‌ام، مگر می‌شود کسی گیلکی باشد. اما شعر گیلکی نداشته باشد. نمی‌شود که.» همچنان از زبان گیلکی و فراموش شدن این زبان حرف می‌زند. بعد برای این که ببیند حواسم به حرف هایش هست، می‌پرسد امروز بالاخره مراسم هست؟ در جواب پاسخ منفی‌ام و این‌که مراسم به فردا موکول شده، زیر لب می‌گوید پس فردا صبح اینجا ترافیک میشه؟» گویا خیابان منتهی به پارک شهر یا باغ محتشم، یکی از شلوغ‌ترین خیابان شهر است.
در مقصد پیاده می‌شوم، تک و توکی آدم ایستاده‌اند وبا مزار خالی و عکسی که روی مزار گذاشته شده، عکسی به یادگار می‌گیرند.

هنوز سازه‌ها برای سخنرانی و محل عکاسان آماده نیست و هرکدام به یک سو افتاده‌اند. و به نصب یک بنر اکتفا کرده‌اند، حتی اطلاعیه‌های یک یک کاغذ دیده نمی‌شود که مراسم به فردا موکول شده است.

نزدیک می‌روم، همان‌طور که در فضای مجازی دیده‌ام قبر کنده شده را پر کرده‌اند، البته زمزمه‌هایی هم مبنی بر اختلاف بر محل خاکسپاری این شاعر هم مطرح است اگرچه که این موضوع توسط مسئولان ارشاد رد می‌شود و تاکید بر این است که «نظر خانواده ابتهاج فصل الخطاب است و هرجا آن‌ها بخواهند، خاکسپاری انجام خواهد شد و خواسته خانواده ابتهاج باغ محتشم رشت است و ما احترام می‌گذاریم.»

یکی از حاضران که فکر می‌کند مراسم خاکسپاری انجام شده می‌گوید، مثل من دیر آمدید، مراسم تمام شده است. به او می‌گویم مراسم شروع نشده که تمام شود، فردا برگزار می‌شود، با ذوق می‌پرسد راست می‌گویید؟

یکی دیگر تصنیف «سپید» (ایران ای سرای امید) را با صدای شجریان گذاشته، و زمزمه می‌کند.

شخص دیگری از راه می‌رسد و می‌پرسد مراسم کنسل کردن، درسته؟ در جواب مثبت ما می‌گوید، بهم گفتند اما دلم آرام نگرفت، آمدم خودم ببینم.

کم‌کم بر تعداد حاضران افزوده می‌شود و همه آمده‌اند مطمئن شوند که مراسم کنسل شده است یا نه، یکی از حاضران به همراه می‌گوید: «دارن این کارها رو می‌کنند، که آدم‌های کمتری به مراسم بیایند!».

خانمی هم از هرکس که سر راهش که می‌رسد می‌پرسد «فردا دیگه تاریخ نهایی است؟ اصلا میارنش، آخه قبر رو پر کردن».

آقایی می‌گوید کاش اراده‌ای برای گرامی‌داشت او وجود داشت مثلا می‌گفتند ساعت اداری فردا دیرتر از روزهای دیگر است من الان یک دلم اینجاست و یک دلم در محل کارم.

شخص دیگری هم نگران محل پارک ماشینش است و به همراهش می‌گوید که «کی بیایم که برای ماشین جا باشه، فردا شلوغ میشه.»

همزمان خانواده ابتهاج، یلدا و کیوان وارد محل خاکسپاری می‌شوند. به نظر می‌رسد دارند محل انتخابی شان را رصد می‌کنند، چرخی در پارک می‌زنند و می‌روند.

زیاد نمی‌مانم. در تعجبم که چرا حداقل یه بنر ساده به تعویق افتادن مراسم را در نزدیکی پارک شهر نصب نکرده‌اند و چرا تعداد تبلیغات شهری آنقدر کم است؟

در مسیر برگشت اولین سوال راننده این است مراسم تمام شد؟ می‌گویم مراسم فردا است. بعد می‌گوید آخه خودم در کانال دیدم که مراسم تشییع انجام شد. پس فردا شلوغ میشه!؟
احتمالا به دنبال مسیر جایگزین برای جابه‌جایی مسافرانش است.

مراسم خاکسپاری پیکر هوشنگ ابتهاج از ساعت ۸ صبح در باغ محتشم (پارک شهر) مقابل پردیس دانشگاه گیلان در استانداری سابق برگزار خواهد شد

۵۷۵۷



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.