جوئیش کرانیکل: رویای بایدن درباره ایران فروپاشید؛ تهران انگیزه‌ای برای احیای برجام ندارد

به گزارش هوشمند نیوز، وب سایت جوییش کرانیکل در سرمقاله ای به قلم دومینیک گرین نوشت: تفاوت میان اطلاع رسانی غلط دشمن و دوست امری واضح است. روسیه به عنوان دشمن به ما اطلاعات نادرست می دهد اما گاهی می شود که منابع خودی اطلاعات درستی دراختیار ما نمی گذارند. اکنون اطلاع رسانی غلط از

کد خبر : 214884
تاریخ انتشار : جمعه ۲۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۷
جوئیش کرانیکل: رویای بایدن درباره ایران فروپاشید؛ تهران انگیزه‌ای برای احیای برجام ندارد



به گزارش هوشمند نیوز، وب سایت جوییش کرانیکل در سرمقاله ای به قلم دومینیک گرین نوشت:

تفاوت میان اطلاع رسانی غلط دشمن و دوست امری واضح است. روسیه به عنوان دشمن به ما اطلاعات نادرست می دهد اما گاهی می شود که منابع خودی اطلاعات درستی دراختیار ما نمی گذارند. اکنون اطلاع رسانی غلط از جانب روسیه امری واقعی است. روس ها خودشان این را «اقدامات فعالانه» می نامند تعبیری که توماس فرید دانشمند سیاسی آن را عنوان کتاب خویش درباره همین موضوع قرار داده است.

اطلاع رسانی نادرست از جانب خودی هم خیلی راحت تبدیل به اطلاع رسانی نادرست از طرف دشمن می شود که عامدانه آن را پر و بال می دهد. ما در عرصه سیاسی دنبال برنده شدن هستیم و هیچ کس خصوصا در آمریکا دوست ندارد بازی را ببازد. اما مساله برای رابرت مالی فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران طور دیگری است. او دوران سختی را سپری می کند. اعتبار و شهرت وی به عنوان یک دیپلمات در مساله گفتگوهای هسته ای ایران در وین ممکن است سقوط کند و ممکن است وی در نهایت مجبور به تدریس در دانشگاه شود یعنی جایی که دیپلمات هایی را می فرستند که رویاهای دیپلماتیک آنها زیر فشار واقعیت خرد شده است.

اگر رژیم ایران قصد احیای معاهده هسته ای را هم داشت حالا دیگر مشوقی برای این کار ندارد. انتظار می رفت ایرانی ها مذاکره کنندگان زیرکی باشند اما آنها در وین با وجود این که مخفیانه مشغول چرخاندن سانتریفوژها، ساختن موشک و مخفی کردن آزمایشگاه ها زیر کوه ها هستند خیلی صریح گفته اند خواهان بازگشت به معامله قدیمی برجام نیستند و این صراحت موجب تشکیل اعتبار برای وجهه آنها شده است. این آمریکایی ها هستند که هم خود را جدی نشان نداده اند و هم صادق نبوده اند.

مالی و تیم وی به کرات در کمیته های مختلف کنگره آمریکا و رسانه های آمریکایی اطمینان بخشی کرده اند که احیای معامله برجام در دسترس است. آنها خطوط قرمز خود را اعلام کرده اند اما بعد با نهایت تلاش خود از آن عبور کرده اند. مثلا گفته اند سپاه پاسداران از فهرست تروریسم حذف می شود یا وعده داده اند تحریم ها برداشته می شود در حالی که می دانند کنگره آنها را از نو برقرار می کند. اینها اطلاع رسانی نادرست از جانب دشمن نیست بلکه تیم مالی از جانب خودش دچار اطلاع رسانی نادرست شده است. مقامات اگر اخبار منتشره از جانب خود ایران را مطالعه کنند که منبع اصلی اطلاعات خود من نیز هست بهتر مطلع خواهند شد.

اما آنها به جای این کار باز هم به دولت ایران امتیاز داده اند و و دولت بایدن جنگی نیابتی با روسیه آغاز کرده که بدون همکاری اش نمی توان به معامله با ایران دست یافت. آنها حتی بعد از آغاز جنگ اوکراین هم امتیازاتی را به روسیه دادند و آن این بود که بخشی از وزارت خارجه بخشی دیگر را تضعیف می کرد.

همچنین هفته گذشته تصاویری از رابرت مالی منتشر شد که می گفت: «درباره حزب الله و حماس اطلاع رسانی نادرست فراوانی» از جانب خودی ها صورت گرفته است. وی گفت درباره این گروه ها سوء تفاهم رخ داده است. مالی همچنین درباره «منطق این گروه ها» سخن گفت و اعلام کرد «هیچ کدامشان حماقت ندارند.» این در حالی است که حزب الله و حماس در فهرست سازمان های تروریستی در وزارت خارجه آمریکا قرار دارند.

مالی در فهرست کارکنان وزارت خارجه آمریکاست. حزب الله و حماس هم در فهرست حقوق بگیران دولت ایران هستند. مالی بهتر بود به جای این که به اشتباه خود اذعان کند، می رفت و در خدمت اطلاع رسانی دشمن قرار می گرفت.

اکنون دولت بایدن به نقطه عطفی نزدیک شده که یک سوی آن هدف گیری اشتباه و سوی دیگر آن دستیابی به هدف با سرعتی فراتر از هر دولت دیگر آمریکاست. این به این خاطر است که آنها از صفر شروع نکرده اند. دیگر دولتهای آمریکا باید مدتی این پا و آن پا می کردند تا راه خود را پیدا کنند. اما تیم بایدن همان تیم اوباماست که چهار سال است در اندیشکده های مختلف در دوران ترامپ ورزیده شده است.

اکنون ببینیم در این میان اطلاع رسانی درست کدام است، اطلاع رسانی غلط دشمن کدام است و اطلاع رسانی غلط منابع خودی کدام است. اطلاع رسانی درست این است که دولت بایدن از مصالحه میان اعراب و اسرائیل که با توافقات موسوم به آبراهام شروع شد و با توافق اسرائیل و امارات در روزهای اخیر ادامه یافت به شدت دلخور است. اطلاع رسانی غلط منابع خودی این است که ایران به یک معامله هسته ای احیاشده با همان مفاد قبلی رضایت خواهد داد. اطلاع رسانی غلط دشمن نیز که به زودی خواهیم شنید این است که جزئیات این معامله داشت تدوین و آماده امضا می شد اما اسرائیل و حامیانش در کنگره مانع آن شدند.

311311



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.