جنجال‌های سریالی اوج از «پایتخت» و «آقازاده» تا دیوارنگاه «بانک ملّاک»

[ad_1] محبوبه ابوالحسنی: دوشنبه ۲۷ شهریوردیوارنگاره «بانک ملّاک» در میان ولی عصر (عج) رونمایی شد و جمعه ۳۱ شهریور برچیده شد! این اثر هنری بر اساس بیانات رهبر انقلاب در تاریخ هفتم شهریور سال ۹۷ طراحی شده بود که فرمودند:« بانک‌ها غلط می‌کنند با پول مردم بنگاه‌داری کنند!» علی بایبردی، مسئول آتلیه گرافیک خانه طراحان

کد خبر : 406874
تاریخ انتشار : دوشنبه ۳ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۴
جنجال‌های سریالی اوج از «پایتخت» و «آقازاده» تا دیوارنگاه «بانک ملّاک»

[ad_1]

محبوبه ابوالحسنی: دوشنبه ۲۷ شهریوردیوارنگاره «بانک ملّاک» در میان ولی عصر (عج) رونمایی شد و جمعه ۳۱ شهریور برچیده شد! این اثر هنری بر اساس بیانات رهبر انقلاب در تاریخ هفتم شهریور سال ۹۷ طراحی شده بود که فرمودند:« بانک‌ها غلط می‌کنند با پول مردم بنگاه‌داری کنند!» علی بایبردی، مسئول آتلیه گرافیک خانه طراحان انقلاب اسلامی در مصاحبه ای درباره هدف طراحی این دیوارنگاه گفته است:«درست است که تمام معضلات بخش مسکن تماما به بانک‌ها برنمی‌گردد؛ اما مقصر بخش عظیمی از گرانی مسکن، بانک‌ها هستند. بنگاه‌داری بانک‌ها موضوعی بود که در نهایت تصمیم گرفته شد تا بر روی آن مانور داده شود.» او گفته بود سازمان اوج در آینده سراغ دیگر مقصران عامل گرانی مسکن خواهد رفت که حالا مشخص نیست آیا چنین اتفاقی رخ می دهد یا نه! بر اساس روایت های غیر رسمی، مسولان سازمان اوج از مصاحبه درباره عامل یا عوامل حذف دیوارنگاه «بانک ملّاک» منع شده اند و شنیده می شود بانک ها در مظان اتهام این اتفاق هستند. تنها واکنش، به توئیت مهرداد معظمی مدیر روابط‌عمومی سازمان اوج برمی گردد که با انتشار عکسی از قاب سفید دیوارنگاره میدان ولی عصر (عج) ، نوشت: «این نیز بگذرد.»

جنجال‌های سریالی اوج از «پایتخت» و «آقازاده» تا دیوارنگاه «بانک ملّاک»

دیوارنگاره زنان سرزمین من ایران

سال پیش در همین حوالی تصویر ۶۰ زن ایرانی با شعار «زنان سرزمین من ایران» روی این سازه قرار گرفت که در آن بانوانی با خاستگاه مختلف فکری دیده می شدند. برخی از زنان نسبت به استفاده از عکس شان معترض شدند که ریشه اغلب اعتراض ها حوادث اجتماعی کشور بود. سازمان اوج با این دیوارنگاره می خواست اهمیت زنان معاصر ایرانی را یادآور شود و به همین دلیل گزینشی عمل نکرد و این قاب، از فروغ فرخزاد تا طاهره صفارزاده را شامل می شد. بعد از واکنش ها اما دیوارنگاره تعویض و به شعار «زنان سرزمین من ایران» روی پس زمینه ای سفید بسنده شد. برخی اقدام اوج را تعبیر به عقب نشینی کردند و برخی همراهی این سازمان با خواست افکار عمومی را ستودند.

دیوارنگاره جام جهانی و زنان

سال ۱۳۹۷ و پس از صعود تیم ملی فوتبال کشورمان به جام جهانی دیوارنگاره میدان ولی عصر (عج) با شعار «با هم قهرمانیم؛ یک ملت، یک ضربان» در معرض عموم قرار گرفت. در این تصویر صرفا مردان دیده می شدند و همین زمینه اعتراض ها را بوجود آورد. کمی بعد دیوارنگاره عوض شد و در نسخه جدید زنان هم در جشن شادی صعود به جام جهانی حضور داشتند.

جنجال‌های سریالی اوج از «پایتخت» و «آقازاده» تا دیوارنگاه «بانک ملّاک»

سریال آقازاده نقد اصحاب رانت

نخستین سریال سازمان اوج در شبکه خانگی، عنوان «جنجالی ترین» اثر این حوزه را یدک می کشد. «آقازاده» دست روی پرونده های مفاسد اقتصادی گذاشت و به همین خاطر از سوی جریان های مختلف مورد تحلیل قرار گرفت. ارجاعات سریال مثل پرونده شهردار وقت تهران به مذاق عده ای خوش نیامد و در مقابل خیلی ها جسارت سازندگان را ستودند. ماجرای عشق یک مامور قضایی به یک دختر با پیشینه بد، هم جنجال دیگر «آقازاده» بود. نکته مهم سریال اما نقد اصحاب رانت و قدرت است که تا حدودی هم توانست موفق باشد.

سریال پایتخت در سوریه

فصل مشترک گلایه های سازندگان «پایتخت» سخت گیری های محتوایی و کمبودهای مالی است. سازمان اوج که در سریال سازی سراغ موضوعات مختلف رفته، تصمیم گرفت با سرمایه گذاری در تولید فصل پنجم «پایتخت» دغدغه سازندگان در این زمینه را کم کند. به همین خاطر بود که این فصل از نظر ساختار، سر و شکلی بهتر نسبت به قبل داشت. از منظر محتوایی هم «پایتخت ۵» بازتر عمل کرد. شوخی ها، نمایش زیبایی های ترکیه، استفاده از ترانه ابراهیم تاتلیس و مواردی از این دست زمینه اعتراض هایی را بوجود آورد تا جایی که رسانه های همسو با اوج نیز این سازمان را نواختند. در قسمت های پایانی و فصل مبارزه نقی و خانواده اش با داعش اما ورق برگشت. «پایتخت ۵» که با بهره گیری از عناصر مختلف نمایشی، مخاطب حداکثری را با خود همراه کرده بود، در چند قسمت آخر سبعیت داعش را به تصویر کشید. مخاطب هم با طیب خاطر به تماشای سریال نشست و مهم ترین موضوع روز یعنی خطر داعش و ایثار مدافعان حرم را نظاره کرد.

جنجال‌های سریالی اوج از «پایتخت» و «آقازاده» تا دیوارنگاه «بانک ملّاک»

آقا مرتضی متفاوت

سازمان اوج فعالیتی مستمر در تولید آثار مستند دارد که غالب آن ها با روایتی صریح به بررسی موضوعات مختلف می پردازند. با این حال حساب مستند «آقا مرتضی» از دیگران جدا است چرا که وقتی صحبت از سید مرتضی آوینی می شود، خیلی ها داعیه دار هستند. این مستند هفت قسمتی که سال ۱۴۰۰ برای اولین بار روی آنتن تلویزیون رفت، تصویری متفاوت از سید شهیدان اهل قلم نشان می دهد. مثلا در بخشی از آن به ماجرای رابطه مرتضی آوینی با غزاله علیزاده، نویسنده و رمان‌نویس مشهور، اشاره شد. این دست اشارات و روایات ، اعتراض خانواده آوینی را به دنبال داشت و تا مدت ها بحث و نظر درباره این شخصیت برجسته معاصر به بهانه پخش «آقا مرتضی» در رسانه ها داغ بود.

تبلیغات به وقت شام

اردیبهشت ۹۷ اتفاقی عجیب در پردیس سینمایی کوروش رخ داد. تیم تبلیغاتی فیلم «به وقت شام» عده‌ای را با گریم این فیلم با اسب و اسلحه به پردیس کوروش آوردند. تعدادی دیگر هم با لباس و اسلحه داعشی‌ها با حالتی رعب انگیز وارد پردیس کوروش شدند. این اتفاق باعث ترس و وحشت بعضی از افراد حاضر در سینما شد تا جایی که ابراهیم حاتمی کیا هم از چنین شرایطی انتقاد کرد. تا چند روز آن چه در پردیس کوروش رخ داد، موضوع مورد بحث مخاطبان و رسانه ها بود. «به وقت شام» ساخته حاتمی کیا از جمله محصولات استراتژیک اوج است که با موضوع داعش تولید شد و به فروش خوبی هم دست یافت.

مصلحت تبلیغات و تبلیغات مصلحت

مشابه چنین اتفاقی با رویکردی دیگر نیز در آستانه اکران فیلم سینمایی «مصلحت» رخ داد. ساخته حسین دارابی در حالی ۱۷ خرداد امسال روی پرده سینماها رفت که سه سال توقیف بود. در آستانه نمایش عمومی فیلم، بیلبوردهایی در برخی مناطق پایتخت نصب شد که حاوی دیالوگ ها و اشارات فیلم بود؛ مثل: «پسر آیت الله خانزاده دستگیر شد» ؛ «من بهانه ام تا پدرم را بزنند» و … . در این ایده بجای تصویر بازیگران، جمله هایی استفاده شد تا شاخک مخاطب تیز شود. خیلی زود اما بیلبوردها جمع شد.

بیشتر بخوانید:

دیوارنگاره عجیب میدان ولیعصر/ بانک‌ها غلط می‌کنند …

دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج)برای روز معلم/ هرکه عاشق شد معلم می‌شود

عکس | دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر به مناسبت سالگرد سانحه دردناک سرنگونی هواپیمای اوکراینی

بیلبوردهای صداقت آمریکایی

سال ۹۲ بیلبوردهایی در سطح شهر نصب شد با عنوان «صداقت آمریکایی». مفهوم واضح و روشن بیلبوردها این بود که نمی توان به آمریکا اعتماد کرد. پس از چند روز اما این بیلبوردها از سطح شهر جمع شدند؛ آن هم در حالی که برخی رسانه ها سازمان اوج را متولی این کار دانستند. یکی از رسانه ها در گزارشی ماجرا را این طور شرح داد: «این بیلبوردها با نمادسازی های خبرساز از دوطرف ایرانی و امریکایی پشت میز مذاکره، واکنش های چهره های مختلف، از اعضای شورای شهر و روابط عمومی سازمان زیباسازی شهرداری تهران تا برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی را به همراه داشت. واکنش های متفاوت و موافق و مخالفی که در نهایت به جمع آوری این بیلبوردها از معابر تهران ختم شد.»

علاوه بر این ها، برخی محصولات دیگر اوج با حاشیه و جنجال همنشین بوده اند. به عنوان نمونه می توان به توقیف فیلم «مسیح پسر مریم» اشاره کرد که روایتی است متفاوت از زمان پهلوی. این فیلم حتی مجوز حضور در جشنواره فجر را بدست نیاورد و تکلیف آن مشخص نیست. حذف سکانس مربوط به آیت الله هاشمی رفسنجانی به درخواست خانواده ایشان از فیلم «منصور» هم حاشیه ساز شد. نمایش واقعیت ها در فیلم «ایستاده در غبار» موضعی متفاوت از سوی چهره ها و رسانه ها به دنبال داشت. پخش نسخه سریالی این اثر و حذفیات آن هم با اعتراض محمد حسین مهدویان مواجه شد. سریال «مستوران» که تابستان سال پیش از شبکه یک پخش شد هم خالی از سر و صدا نبود. برخی رویه اوج در پرداختن به حکایت های ایرانی را ستودند و برخی منتقد این سازمان شدند. جنس برخی جنجال ها متفاوت است؛ مثل موجی که فیلم «سرهنگ ثریا» با موضوع گروهک منافقین در جشنواره فجر ایجاد کرد یا واکنش هایی که برخی رسانه های خارجی نسبت به نمایش «هفت خان اسفندیار» داشتند. همچنین برنامه «بی واسطه» با اجرای محمد دلاوری محصول جدید اوج است که برخی قسمت های آن به دلیل نقد سازمان ها و مسولان مورد توجه قرار می گیرد.

۵۷۵۷

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.