تیم ظریف، مطالبه ملی ایرانیان را به زبان حقوقی در عرصه بین المللی مطرح کرد

ابوالفضل خدائی: توانایی های فردی و تیمی مذاکره کنندگان به همراه تجارب دیپلماتیک نقش مهمی را در کمیت و کیفیت مذاکرات و حصول احتمالی هر نوع توافق با توجه به فراز و نشیب ها و پیچ و خم های متعدد ایفا خواهند کرد. مذاکرات هسته ای ایران از امضای توافق تا گفتگوهای مجدد بر سر

کد خبر : 196538
تاریخ انتشار : جمعه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰:۱۹
تیم ظریف، مطالبه ملی ایرانیان را به زبان حقوقی در عرصه بین المللی مطرح کرد


ابوالفضل خدائی: توانایی های فردی و تیمی مذاکره کنندگان به همراه تجارب دیپلماتیک نقش مهمی را در کمیت و کیفیت مذاکرات و حصول احتمالی هر نوع توافق با توجه به فراز و نشیب ها و پیچ و خم های متعدد ایفا خواهند کرد. مذاکرات هسته ای ایران از امضای توافق تا گفتگوهای مجدد بر سر احیای برجام نیز از جمله مواردی بود که دو تیم متفاوت در دو دولت مختلف ماموریت آن را بر عهده داشتند بطوریکه با روی کار آمدن دولت جدید موضوع نقاط ضعف و قوت مذاکرات احیای برجام در دولت دوازدهم و سیزدهم بیشتر نمود پیدا کرد. علیرضا معزی معاون سابق ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر ریاست جمهوری با مهم دانستن عنصر زمان در مذاکرات معتقد است که تیم فعلی در مذاکرات در حال کسب تجربه و آنچه که در دولت قبل محقق شد حاصل تجربه بود.

علیرضا معزی که چهارشنبه شب در کلاب هاوس هوشمند نیوز با موضوع «ضعف ها و قوت های مذاکرات احیای برجام در دولت رئیسی و روحانی» حضور یافته بود گفت: در بررسی نقاط ضعف و قوت مذاکرات احیای برجام در دولت قبل و دولت فعلی، شاید نقطه قوت تیم فعلی با وجود اینکه ممکن است تیم گذشته منتقد آن باشد آرزوی موفقیت آن را دارد. این در حالیست تیم فعلی امیدوار بود تا عدم توفیق مذاکرات هسته ای و شکست برجام را در زمان آقای ظریف شاهد باشد. در شرایط کنونی اینکه همگی برای تیم مذاکره کننده فعلی آرزوی موفقیت دارند نقطه قوت برای آن به حساب می آید. از همین رو کمتر کسی را می توان در داخل کشور یافت که خواستار عدم موفقیت مذاکره کنندگان فعلی در روند مذاکراتی خود باشند.

وی در این اتاق که باحضور کارشناسان دیگری از جمله صادق زیبا کلام، حسن بهشتی پور، فریدون مجلسی، دیاکو حسینی، مسعود بهنود، مجید تفرشی، کوروش احمدی، حسام واعظ زاده و نامور حقیقی برگزار شد و نزدیک به شش هزار مخاطب داشت افزود: بر مبنای رزومه افراد حاضر در تیم جدید و به دور از قضاوت های سیاسی باید گفت که تیم مذاکره کننده فعلی در حال کسب تجربه در مذاکرات است؛ حال آنکه در تیم قبلی آنچه که محقق شد حاصل تجربه آنها بود. در موضوع زمان و اثر آن بر مذاکرات احیای برجام که گفته می شود می تواند به ضرر و یا نفع توافق باشد می توان این مساله را اینگونه مورد ارزیابی و استدلال قرار داد که در دوره اول احیای برجام آقای روحانی و تیم آقای ظریف با توجه به شناخت و تجربه ای که داشتند، برای فاکتور زمان ارزش زیادی قائل بودند چرا که بر حسب تجربه می دانستند زمان به نفع ما نیست و هر تاخیر به ضرر منافع ملی ما خواهد بود.

مدیرعامل خبرگزاری هوشمند نیوز با اشاره به اینکه تیم مذاکراتی قبلی احیای برجام نگاه دقیقی به شرایط بین المللی و شرایط داخلی آمریکا داشتند گفت: مسئله ای که اقای دکتر جنتی توئیت کردند و گفتند آمریکایی ها در دور اول و در مذاکراه با تیم قبلی قبول کرده بودند که نام سپاه را از لیست تروریستی خارج کنند درست است و اتفاقا با فضای حاکم بر مناسبات سیاسی ـ داخلی آمریکایی ها هم همخوانی دارد.

او در ادامه، اینگونه استدلال کرد : در آن زمان بایدن تازه وارد کاخ سفید شده بود و جو ضد ترامپ در آمریکا غالب بود. سیاسیت داخلی آمریکا سرگرم منازعات داخلی طرفداران ترامپ و بایدن بود و تیم بایدن نیز هنوز متاثر از وعده های انتخاباتی در خصوص بازگشت به برجام بود و لذا حصول توافق با هر شرایطی چندان بازتاب داخلی و تبعات سیاسی برای دموکرات ها نداشت. حال آنکه پس از گذشته یکسال و نیم فضای سیاسی داخلی امریکا تغییر کرده است. دموکرات ها به انتخابات میان دوره ای کنگره نظر دارند و حاضر نیستند ریسک کنند و از سوی دیگر موضوع ترامپ تمام شده و تب و تاب کرونا هم خوابیده و همه نگاه ها مجددا معطوف به سیاست خارجی و تصمیماتی که تیم مذاکره کننده امریکایی در برابر ایرانی ها اتخاذ می کند معطوف شده است و آنها برای تصمیمی که سال قبل می توانستند با هزینه و ریسک کمتری اتخاذ کنند حالا ممکن است با هزینه از دست دادن برتری در کنگره و فشارهای سنگین سیاسی مواجه شوند.

احیای برجام متضرر از عنصر مهم زمان؛ تیم مذاکره‌کننده فعلی در حال کسب تجربه است

>>> بیشتر بخوانید:

فرصت از دست‌رفته احیای برجام در سال ۹۹/ تحریم‌ها اداره کشور را دشوارتر می‌کند

آیا مذاکرات وین به بن‌بست رسیده است؟

مذاکرات وین چند قدم با توافق فاصله دارد؟

اقتصاد ایران و سفره مردم نباید تا ابد به برجام و برجام‌ها وابسته باشد

وی اضافه کرد: جدا از شرایط بین المللی، شرایط اقتصادی و معیشت مردم بحث اهمیت زمان به خوبی مشاهده می شد در حالی که در جریان مذاکرات احیای برجام در تیم فعلی وقتی صحبت از مساله مهم زمان می شد شاهد گاردی بودیم که گویا منظور از آن تعیین ضرب الاجل است و ایران آن را نمی پذیرد. در اینکه طرف مقابل هیچگاه حق ندارد بر ما اعمال نظر کرده و فشار بیاورد شکی نیست و امری کاملا منطقی و پذیرفته شده است. در واقع اگر با بررسی شرایط از تجارب قبل بهره می بردیم شاید می توانستیم در حال حاضر نیز بحث مهم زمان را که در حال حاضر به ضرر برجام به جلو می رود مدیریت کنیم.

وی تصریح کرد: بنده آقای باقری کنی را حتی پیش از آشنایی با آقای ظریف و عراقچی می شناختم و در حال حاضر هیچ تفاوتی در نگاه ملی، دینی و انقلابی آقای ظریف با آقای باقری کنی، عراقچی، تخت روانچی و امیرعبداللهیان نمی بینم. همان تعابیری که مقام معظم رهبری برای تیم مذاکره کننده آقای ظریف مبنی بر متدین بودن، امین بودن شجاع بودن، متدین بودن به کار می برند برای تیم آقای امیرعبداللهیان و باقری کنی نیز وجود دارد. اما تفاوت بزرگ در این بین می تواند این مساله باشد که تیم آقای روحانی یعنی آقایان ظریف و عراقچی توانایی آن را داشتند که خواسته های ملی ایران را به زبان حقوقی در عرصه بین المللی احیا کنند.

وی خاطرنشان کرد: در اینجا خاطره ای از آقای شمس اردکانی را به یاد دارم که درباره اولین حضور شهید رجایی در سازمان ملل بود. وقتی از شهید رجایی پرسیده شد که سخنرانی چه خواهد بود مشخص شد که خطابه ای تند و انقلابی است. شمس اردکانی به شهید رجایی گفت که سازمان ملل جای خطابه های انقلابی نیست و در چارچوب حقوقی باید به احقاق حقوق ملت ایران بپردازیم و زبان سخنرانی نیز باید حقوقی باشد. به همین جهت وقتی توانایی های تیم وزارت خارجه آقای روحانی را بررسی می کنیم می توان دریافت که این تیم توانست منافع کشور، مردم و انقلاب را به زبان حقوقی مذاکره کند.

معزی تاکید کرد: از آنجایی که آقای عراقچی خود به نوعی از پدیدآورندگان برجام به شمار می رود طبیعی است که  با توجه به تجربه و چالش های قبلی شش دور مذاکرات، وظیفه احیای برجام را به عهده بگیرد تا شخصی مانند آقای باقری کنی که از مخالفین سرسخت برجام بوده اند.

در این اتاق که با اظهارات دکتر علی جنتی در تشریح توئیتی که پیشتر منتشر کرده بود شروع شده بود این بحث کلی مطرح شد که آیا تیم قبلی در روند مذاکرات دستاوردهای بهتری داشت یا تیم کنونی. دکتر جنتی در خصوص توئیت خود توضیح داد که اقای دکتر ظریف هم در گزارش کتبی خودو هم در گزارش شفاهی اش به کمیسیون امنیت ملی اعلام کرده بود که امریکایی ها پذیرفته بودند نام سپاه را از لیست تروریستی حذف کنند. اما اکنون در دور جدید آمریکایی ها نه تنها این موضوع را بلکه برخی دستاوردهای دیگر تیم قبلی را هم حاضر نیستند بپذیرند و این ناشی از ضعف تیم مذاکراتی جدید است.

معزی در این خصوص گفت :  در زمان مذاکرات در دور ششم موضوع خروج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از لیست تروریستی و لغو تحریم های بیت رهبری از موضوعات اصلی بود و همانگونه که آقای دکتر جنتی هم توئیت کرده بودند به عنوان یک پیش شرط برای ادامه مذاکرات مطرح شده بود.

معاون سابق ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهوری در نشست کلاب هاوس گفت: در آن برهه شرط آقای روحانی و تیم مذاکره کننده نیز بر همین مبنا بود؛ یعنی شرط مهم ایران برای ادامه مذاکرات به طور مشخص رفع تحریم های  نهاد رهبری و خروج نام سپاه از لیست تروریستی بود.

وی در پایان گفت: هر کسی که ذره ای علاقه  ملی داشته باشد با هر تمهیدی باید آرزوی موفقیت تیم آقای باقری کنی را داشته باشد و قطعا همه ما چنین آرزویی داریم و این تفاوتی آشکار است که این تیم با تیم قبلی دارد چرا که متاسفانه برخی نه تنها آرزوی موفقیت تیم مذاکراتی قبلی را نداشتند بلکه عملا هم در مسیر آنها سنگ اندازی می کردند اما حالا اینگونه نیست و همه برای این تیم آرزوی موفقیت می کنند و هر کمکی از دستشان بر بیاید دریغ نمی کنند.

۴۹۳۱۱



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.