تیر خلاص تورم به سفره مردم / نیم میلیون گرانی گوشت در ۲ سال

[ad_1] به گزارش خبرگزاری هوشمند نیوز،هرچه می‌خواهیم از گرانی صحبت نکنیم تا داغی دوباره برای‌مان تازه شود، ظاهرا امکان آن وجود ندارد. سال ۱۴۰۲ تجربه‌های بسیاری را رقم زد و تکانی اساسی به بازار داد. در واقع باوجود وعده‌های کنترل بازار و ثبات نرخ، هر بار کالایی جدید دچار افزایش نرخ شد. البته مدت‌هاست که

کد خبر : 483517
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۷
تیر خلاص تورم به سفره مردم / نیم میلیون گرانی گوشت در ۲ سال

[ad_1]

به گزارش خبرگزاری هوشمند نیوز،هرچه می‌خواهیم از گرانی صحبت نکنیم تا داغی دوباره برای‌مان تازه شود، ظاهرا امکان آن وجود ندارد. سال ۱۴۰۲ تجربه‌های بسیاری را رقم زد و تکانی اساسی به بازار داد. در واقع باوجود وعده‌های کنترل بازار و ثبات نرخ، هر بار کالایی جدید دچار افزایش نرخ شد.

البته مدت‌هاست که خبر گرانی گوشت قرمز و مرغ مردم را شوکه نمی‌کند. هر بار دلیلی تازه برای این گرانفروشی مطرح می‌شود و در نهایت مسئولان تنها راه‌حل آن را واردات گوشت اعلام می‌کنند.

نرخ بالای گوشت دست بسیاری از افراد را از خرید این محصول کوتاه کرده و هر روز مانند طلا و سکه شاهد افزایش نرخ گوشت هستیم و در عین حال هیچ نظارتی بر آن نیست. صحبت از واردات گوشت‌ بود تا از این طریق بازار متعادل شود که چنین نشد!

سرانه نوشت: در نهایت نیز راهکار آقایان برای کنترل بازار، واردات گوشت بود، این در حالی است که واردات گوشت هیچ‌گاه نتوانسته بازار را آن‌طور که باید و شاید کنترل کند. اکنون باز هم موضوع گرانی گوشت و مرغ حسابی بر سر زبان‌ها افتاده و برای مردم به یک دغدغه تبدیل شده است. اگر بخواهیم این مشکل را به‌صورت ریشه‌ای بررسی کنیم، به موضوع تهیه نهاده دامی در بازار آزاد می‌رسیم. یکی از دلایل کمبود نهاده دامی، توزیع خارج از چرخه سامانه بازارگاه است که باعث می‌شود محصول بازار سیاه و بازار آزاد سر در بیاورد و سود حاصل از این اقدام تنها به جیب عده‌ای دلال برود و تنها بخشی که ضرر می‌کند، مرغدار و مصرف‌کننده باشد.

قیمت گوشت ۱۴۰۱
فروردین ۱۴۰۱ راسته با استخوان گوسفندی کیلویی ۱۵۹ هزار تومان، ران کامل ممتاز گوسفندی کیلویی ۱۷۲ هزار تومان، شقه لاشه گوسفندی کیلویی ۱۲۹ هزار تومان، نیمشقه ران گوسفندی کیلویی ۱۳۵ هزار تومان به فروش می‌رسید.

اسفند ۱۴۰۱ با گذشت شوک‌هایی که ادعای کوتاه‌مدت بودن آن می‌شد، قیمت‌ها حسابی اوج گرفت و دست اقشار بسیاری را از خرید مایحتاج زندگی کوتاه کرد.

همچنین در اسفند ۱۴۰۱ نیز راسته با استخوان گوسفندی کیلویی ۲۷۶ هزار تومان، ران کامل ممتاز گوسفندی کیلویی ۳۹۵ هزار تومان، شقه گوسفندی کیلویی ۳۴۰ هزار تومان و نیم‌شقه ران گوسفندی کیلویی ۳۷۰ هزار تومان به فروش می‌رسید.

قیمت گوشت ۱۴۰۲
در فروردین سال ۱۴۰۲ راسته با استخوان گوسفندی کیلویی ۲۷۶ هزار تومان، ران کامل ممتاز گوسفندی کیلویی ۳۹۵ هزار تومان، شقه لاشه گوسفندی کیلویی ۳۴۰ هزار تومان و نیم‌شقه ران گوسفندی کیلویی ۳۷۰ هزار تومان به فروش می‌رسید.

همچنین در اسفند ۱۴۰۲ نیز نرخ راسته با استخوان گوسفندی کیلویی ۶۳۵ هزار تومان، ران کامل ممتاز گوسفندی کیلویی ۷۹۳ هزار تومان، شقه لاشه گوسفندی کیلویی ۶۹۹ هزار تومان و نیم‌شقه ران گوسفندی کیلویی ۶۴۹ هزار تومان بود.

قیمت گوشت ۱۴۰۳
حال با شروع سال ۱۴۰۳ و افزایش نرخ دلار راسته با استخوان گوسفندی کیلویی ۶۰۴ هزار و ۸۰۰ تومان، ران کامل ممتاز گوسفندی کیلویی ۸۷۹ هزار تومان، شقه لاشه گوسفندی کیلویی ۶۶۵ هزار تومان و نیمشقه ران گوسفندی کیلویی ۷۰۵ هزار تومان به فروش می‌رسد.

با بررسی قیمت گوشت از سال ۱۴۰۱ تا فروردین ۱۴۰۳ شاهد افزایش قیمت ۴۴۵ هزار تومانی قیمت گوشت طی ۲ سال هستیم.

در ادامه گذری به اخبار مربوط به مصرف گوشت می‌زنیم:

۲۴ مهر ۱۴۰۲- اکو ایران: برآوردها نشان می‌دهد در سال ۱۴۰۱ خانوار فقیرترین دهک ‌جامعه در هر ماه به‌طور متوسط تقریبا ۴۳۰ گرم گوشت مصرف کرده‌اند. داده‌ها نشان می‌دهد این عدد در مقایسه با ۱۴۰۰ بالغ بر ۶۷ گرم بیشتر شده است.

۱۰ مرداد ۱۴۰۲: اتحادیه تهیه و توزیع‌کنندگان گوشت گوسفندی اعلام کرد مصرف گوشت هر ایرانی در سال ۱۴۰۲ برابر با ۶ کیلوگرم است.

۳۰ بهمن ۱۴۰۱: مسعود رسولی، دبیر انجمن صنعت گوشت و مواد پروتئینی با اشاره به گرانی گوشت و کاهش قدرت خرید مردم اظهار کرد: مردم در طول سال ۹۷، ۱۲ کیلو گوشت مصرف می‌کردند که این آمار در سال ۱۴۰۱ به ۳ کیلوگرم رسیده است.

پژوهشکده آمار: محاسبات انجام شده براساس اطلاعات طرح هزینه و درآمد خانوار نشان می‌دهد سرانه مصرف گوشت در خانوارهای کشور از ۶.۸ کیلوگرم در سال ۱۳۹۵ به ۵.۴ کیلوگرم در سال ۱۳۹۷ کاهش یافته است.

۸ بهمن ۹۹: در ابتدای سال ۱۳۹۰ سرانه مصرف گوشت قرمز در ایران ۱۳ کیلوگرم بوده که در سال‌های بعد به‌طور متوسط یک کیلوگرم کاهش پیدا کرد. در نهایت در سال ۱۳۹۸ این رقم به ۸ کیلوگرم رسیده و ۳۸.۵ درصد کاهش پیدا کرد.

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.