تیراندازی و تیراندازی در زندان تهران که زندانیان سیاسی دو تابعیتی دارند

[ad_1] خبرگزاری دولتی ایرنا اعلام کرد که در این ناآرامی ها که پس از نزدیک به یک ماه اعتراض در سراسر ایران به دلیل کشته شدن مهسا امینی، یک زن 22 ساله کرد ایرانی در بازداشت به وقوع پیوست، هشت نفر زخمی شدند. اعتراضات با گسترش تظاهرات در سراسر کشور و سردادن شعارهای مرگ بر

کد خبر : 267996
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۸:۰۰
تیراندازی و تیراندازی در زندان تهران که زندانیان سیاسی دو تابعیتی دارند

[ad_1]

خبرگزاری دولتی ایرنا اعلام کرد که در این ناآرامی ها که پس از نزدیک به یک ماه اعتراض در سراسر ایران به دلیل کشته شدن مهسا امینی، یک زن 22 ساله کرد ایرانی در بازداشت به وقوع پیوست، هشت نفر زخمی شدند.

اعتراضات با گسترش تظاهرات در سراسر کشور و سردادن شعارهای مرگ بر رهبر معظم انقلاب، آیت الله علی خامنه ای، یکی از جدی ترین چالش ها را برای جمهوری اسلامی از زمان انقلاب 1979 به وجود آورده است.

در بیانیه قوه قضاییه ایران آمده است که یک کارگاه زندان «پس از درگیری بین تعدادی از زندانیان محکوم به جرایم مالی و سرقت» به آتش کشیده شد. سازمان آتش نشانی تهران به رسانه های دولتی گفت علت این حادثه در دست بررسی است.

این زندان که در کوهپایه ها در حاشیه شمالی پایتخت ایران واقع شده است، دارای محکومین جنایی و همچنین زندانیان سیاسی است.

راه های منتهی به زندان اوین به روی ترافیک بسته شده است. یک شاهد که رویترز با او تماس گرفت، گفت: آمبولانس‌های زیادی در اینجا وجود دارد. با این حال، ما صدای تیراندازی را می شنویم.

شاهد دیگری گفت که خانواده های زندانیان در مقابل ورودی اصلی زندان تجمع کرده اند. من می توانم آتش و دود را ببینم. بسیاری از نیروهای ویژه،» شاهد گفت.

یک مقام امنیتی گفت که آرامش در زندان برقرار شده است، اما شاهد اول گفت که صدای آژیر آمبولانس شنیده می شود و همچنان دود از بالای زندان بلند می شود.

شاهد گفت: «مردم ساختمان‌های مجاور از پنجره‌هایشان شعار مرگ بر خامنه‌ای سر می‌دهند.

اوایل روز یکشنبه، ایرنا ویدئویی را منتشر کرد که به گفته آن مناطق زندان آسیب دیده بر اثر آتش سوزی را نشان می داد. آتش نشان ها ظاهراً برای جلوگیری از شعله ور شدن مجدد آتش، آوارها را با آب فرو می کردند.

این زندان بیشتر زندانیان با اتهامات امنیتی، از جمله ایرانیانی با تابعیت دوگانه را در خود جای داده است. مدت هاست که توسط گروه های حقوق بشر غربی مورد انتقاد قرار گرفته و در سال 2018 توسط دولت ایالات متحده به دلیل “نقض جدی حقوق بشر” در لیست سیاه قرار گرفت.

وکیل وی گفت سیامک نمازی، یک ایرانی آمریکایی که نزدیک به هفت سال به دلیل اتهامات مربوط به جاسوسی که توسط واشنگتن رد شده بود، زندانی بود، روز چهارشنبه پس از اعطای مرخصی کوتاه به اوین بازگشت.

به گفته سعید دهقان، وکیل مدافع حقوق بشر، دیگر شهروندان آمریکایی که در اوین نگهداری می شوند عبارتند از مراد طاهباز، فعال محیط زیست، که ملیت بریتانیایی نیز دارد، و عماد شرقی تاجر.

وی افزود: چند شهروند دوتابعیتی دیگر از جمله فریبا عادلخواه، دانشگاهی فرانسوی-ایرانی و احمدرضا جلالی، پزشک ایرانی-سوئدی، در اوین نگهداری می شوند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده در جریان یک سفر مبارزاتی به پورتلند، اورگان، در پاسخ به سوالی درباره آتش‌سوزی زندان به خبرنگاران گفت: «دولت ایران بسیار ظالم است.»

او گفت که از “شجاعت مردم و زنانی که در اعتراضات اخیر به خیابان می آیند” شگفت زده شده است و برای آنها احترام زیادی قائل است. او افزود: “این واقعا شگفت انگیز بود.” “آنها گروه خوبی در دولت نیستند.”

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در توئیتی نوشت: «ما گزارش‌های زندان اوین را با فوریت دنبال می‌کنیم. ما با سوئیس به عنوان قدرت محافظ خود در تماس هستیم. ایران مسئولیت کامل امنیت شهروندان ما را که به اشتباه بازداشت شده‌اند بر عهده دارد که باید فورا آزاد شوند.»

دیده بان حقوق بشر مقامات زندان را به استفاده از تهدید به شکنجه و حبس نامحدود و همچنین بازجویی های طولانی مدت و محرومیت از مراقبت های پزشکی از زندانیان متهم کرده است.

یک مقام ناشناس به خبرگزاری تسنیم گفت: هیچ زندانی امنیتی (سیاسی) در درگیری امروز بین زندانیان دخیل نبوده و اساساً بند زندانیان امنیتی جدا و دور از بند سارقان و محکومان جرایم مالی است.

“روحانی ها گم می شوند”

ناآرامی در زندان اوین پس از نزدیک به یک ماه اعتراض در سراسر ایران از زمانی که امینی – یک زن 22 ساله اهل اقلیم کردستان این کشور – در 16 سپتامبر در حالی که به دلیل “لباس نامناسب” در بازداشت بود درگذشت، رخ داد.

اگرچه به نظر نمی‌رسد که ناآرامی‌ها به سرنگونی نظام نزدیک باشد، اما اعتراضات به اعتصاب‌هایی که مغازه‌ها و مشاغل را بسته است، بخش حیاتی انرژی را تحت تأثیر قرار داده و الهام‌بخش اعمال وقیحانه مخالفت علیه حکومت مذهبی ایران شده است.

روز شنبه معترضان در سراسر ایران در خیابان ها و دانشگاه ها علیه رهبران روحانی کشور شعار سر دادند.

ویدئویی که توسط سازمان حقوق بشر ایران مستقر در نروژ منتشر شده است که ظاهراً اعتراضات در شمال شرقی شهر مشهد، دومین شهر پرجمعیت ایران را نشان می‌دهد که تظاهرکنندگان شعار می‌دهند «روحانیون گم می‌شوند» و رانندگان بوق می‌زنند.

ویدئوهای ارسال شده توسط این گروه نشان دهنده اعتصاب مغازه داران در شهر سقز در شمال غربی کردستان – زادگاه امینی است. ویدئوی دیگری در شبکه های اجتماعی نشان می دهد که دانش آموزان دختر دبیرستانی در خیابان های سنندج مرکز استان کردستان شعار “زن، زندگی، آزادی” سر می دهند.

رویترز به طور مستقل نتوانست این ویدیوها را تأیید کند. خدمات تلفن و اینترنت در ایران در ماه گذشته به طور مکرر مختل شده است و ناظر اینترنت NetBlocks کمی قبل از شروع اعتراضات روز شنبه “یک اختلال بزرگ جدید” را گزارش کرد.

خبرگزاری هرانا، فعال ایرانی، با انتشار پستی آنلاین از کشته شدن 240 معترض از جمله 32 نوجوان در این ناآرامی ها خبر داد. در این گزارش آمده است که در اعتراضات در 111 شهر و شهرستان و حدود 73 دانشگاه، 26 تن از نیروهای امنیتی کشته و نزدیک به 8000 نفر دستگیر شده اند.

در میان قربانیان، دختران نوجوانی هستند که مرگ آنها به شعاری برای تظاهرات بیشتر برای سرنگونی جمهوری اسلامی تبدیل شده است.

معترضان روز شنبه خواستار تظاهرات در شهر شمال غرب اردبیل به دلیل کشته شدن عصر پناهی، نوجوانی از اقلیت قومی آذری شدند که به گفته فعالان توسط نیروهای امنیتی تا حد مرگ مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

مقامات این گزارش را تکذیب کردند و خبرگزاری های نزدیک به سپاه پاسداران به نقل از عموی او نوشتند که این دانش آموز دبیرستانی بر اثر عارضه قلبی درگذشته است.

(گزارش توسط دفتر دبی، گزارش اضافی توسط لوسیا موتیکانی، مایک استون و جف میسون در واشنگتن، نگارش توسط دومینیک ایوانز ویرایش توسط هلن پوپر، ویلیام مکلین، پل سیمائو و دایان کرافت)

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.