تولید و توزیع ۶۸هزار میلیارد تومان دارو از ابتدای سال / ۴ دارو در صدر مصرف ۵ ماهه امسال

[ad_1] رئیس سازمان غذا و دارو از تولید و توزیع حدود 68هزار میلیارد تومان دارو در کشور از ابتدای امسال خبر داد و در عین حال گفت: سامانه‌های «تصمیم‌یار» گامی بزرگ برای شفافیت در حوزه غذا و دارو است. به گزارش هوشمند نیوز، دکتر سیدحیدر محمدی در مراسم رونمایی از داشبوردهای پشتیبان تصمیم (تصمیم‌یار) این

کد خبر : 392117
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۶
تولید و توزیع ۶۸هزار میلیارد تومان دارو از ابتدای سال / ۴ دارو در صدر مصرف ۵ ماهه امسال

[ad_1]

رئیس سازمان غذا و دارو از تولید و توزیع حدود 68هزار میلیارد تومان دارو در کشور از ابتدای امسال خبر داد و در عین حال گفت: سامانه‌های «تصمیم‌یار» گامی بزرگ برای شفافیت در حوزه غذا و دارو است.

به گزارش هوشمند نیوز، دکتر سیدحیدر محمدی در مراسم رونمایی از داشبوردهای پشتیبان تصمیم (تصمیم‌یار) این سازمان که با حضور وزیربهداشت و برخی از اعضای کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در محل این سازمان برگزار شد، اظهار کرد: امیدواریم با رونمایی از این سامانه‌ها بخشی از دین خود را برای شفافیت فرایندها و توسعه دانش مدیریتی ذی‌نفعان در مسیر سامانه‌های هوشمند و در نهایت توسعه سلامت الکترونیک ادا کرده باشیم. ما به این اقدامات قانع نیستیم و این سامانه‌ها هر روز در حال‌توسعه هستند و امیدواریم که این سامانه‌ها برای مردم مفید واقع شوند.

 وی افزود: انتظار داریم این فرایندها در اختیار همه ذی‌نفعان باشد. آنچه امروز رونمایی شد داشبوردهای مدیریتی است که بخشی از آن در اختیار ذی‌نفعان ما قرار می‌گیرد، این داشبوردها بر مبنای داده‌هایی است که از حدود یک دهه قبل در سازمان غذا و دارو جمع‌آوری شده‌اند.
 
به گفته معاون وزیر بهداشت، با تلاش‌های شبانه‌روزی در سازمان غذا و دارو و  بهره‌گیری از مجموعه‌های دانش‌بنیان و دانش مدیریتی خود از این داده‌های خام و پیچیده استفاده و به‌گونه‌ای آن را طراحی کرده‌اند که به‌راحتی می‌توانند مورد استفاده کاربر قرار گیرد.
 
وی با بیان اینکه داشبوردهای سازمان غذا و دارو کمک می‌کنند تا دید وسیعی به کاربران داده و به‌راحتی بتوان برای آینده برنامه‌ریزی دقیقی جهت تولید، توزیع، واردات، عرضه و… انجام داد.  
 
رئیس سازمان غذا و دارو در ادامه با بیان اینکه داشبوردهای طراحی شده در حوزه دارو، غذا، آرایشی – بهداشتی، فرآورده‌های طبیعی و مکمل، تجهیزات و ملزومات پزشکی و… است، گفت: داشبوردهای مختلفی طراحی شده است که یکی از مهم‌ترین آنها در حوزه دارو، آمارنامه دارویی است. این آمارنامه در سال‌های قبل به‌صورت سنتی در اختیار ذی‌نفعان قرار می‌گرفت.
 
وی افزود: داشبوردهای دارویی بر اساس مولکول دارو، شکل دارو، ژنریک و برند دارو، میزان فروش، میزان تولید، سهم بازار و… نشان می‌دهد که یک تولیدکننده چه تعداد از این دارو را تولید کرده یا یک توزیع‌کننده چه تعداد از آن را توزیع کرده است و در نهایت بازار یک دارو به چه میزان بوده است، در واقع این داشبوردها  مسیر تولید را برای تامین کنندگان روشن می‌کند.

 محمدی بیان کرد: بر اساس آمارهای ما در این داشبورد از ابتدای سال حدود ۶۸ هزار میلیارد تومان دارو تولید و توزیع شده است. همچنین ۲۵ میلیارد و ۶۰۰ عدد، تعداد دارویی است که تولید شده است. تا کنون ۹۸.۸۶ درصد سهم بازار دارویی ما مربوط به حوزه تولید است؛ این عدد در سال گذشته ۹۹.۲ درصد بوده است که علت کاهش آن نیز ناشی از افزایش واردات برای جبران کمبودی بود که در سال گذشته رخ داد. در بحث ریالی ۸۲ درصد بازار تولیدی ما است که ۵۶ هزار میلیارد تومان می‌شود. حدود ۱۸ درصد بازار نیز مربوط به واردات می‌شود که حدود ۱۲.۳ هزار میلیارد تومان است.

وی تصریح کرد: بیشترین ارزش ریالی در بازار به ترتیب مربوط به استامینوفن، آموکسی‌سیلین و سدیم کلراید بوده است. این در حالی است که سال گذشته سدیم کلراید رتبه نخست را داشت چرا که در دوران کرونا مصرف بسیار بالایی داشت.
 

او ادامه داد: یک میلیارد و ۲۲۴ میلیون عدد میزان تولید متفورمین در کشور و ۹۲۰ میلیارد تومان ارزش ریالی آن در بازار بوده که در پنج‌ماهه نخست سال در صدر مصرف عددی داروی کشور قرار دارد. آسپرین دومین، استامینوفن کافئین سومین و سرماخوردگی بزرگسالان چهارمین بوده است. از نظر بازار ریالی مولکول دارویی نیز سدیم کلراید امسال اول است که بیشترین میزان مصرف شکلی آن مربوط به سرم‌های تزریقی و شست‌وشو است.
 
معاون وزیر بهداشت در ادامه به توضیح داشبورد سیاست‌گذاری پرداخت و گفت: این داشبورد از نظر برنامه‌ریزی بزرگ‌ترین مرجع برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری در حوزه دارو است. بر این‌ اساس هر دارویی که انتخاب شود، تاریخ شناسه‌گذاری، میزان شناسه‌گذاری، تاریخ آزادسازی، تاریخ ثبت سفارش، تعداد تولید، نام تولیدکنندگان و میزان مصرف ماهیانه را به ما نشان می‌دهد.
 
بنابر اعلام سازمان غذا و دارو، وی بیان کرد: داشبورد دیگر مربوط به کمبودهای دارویی بر اساس اظهارات دانشگاه‌های علوم پزشکی است. این داشبورد اسامی ژنریک، برند و… را نیز نشان می‌دهد. 
 
محمدی همچنین با اشاره به داشبوردهای تجهیزات پزشکی نیز گفت: سال گذشته ۱.۵ میلیارد دلار ارزبری تجهیزات پزشکی بوده است. امسال در پنج‌ماهه نخست این میزان به ۴۷۲ میلیون دلار رسیده است که متأسفانه رضایت‌بخش نبوده و می‌بایست بیشتر از این عدد باشد.

انتهای پیام

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.