توضیح رای ممتنع ایران به قطعنامه جدید سازمان ملل درباره اوکراین

مجید تخت‌روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در خصوص رای ممتنع جمهوری اسلامی ایران به  قطعنامه A/EE-11/L.2 مجمع عمومی سازمان ملل درباره اوکراین توضیحاتی را ارائه کرد. به گزارش ایرنا، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد روز پنجشنبه به وقت محلی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل افزود: جمهوری

کد خبر : 183052
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۶
توضیح رای ممتنع ایران به قطعنامه جدید سازمان ملل درباره اوکراین


مجید تخت‌روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در خصوص رای ممتنع جمهوری اسلامی ایران به  قطعنامه A/EE-11/L.2 مجمع عمومی سازمان ملل درباره اوکراین توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش ایرنا، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد روز پنجشنبه به وقت محلی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل افزود: جمهوری اسلامی ایران عمیقا نگران تشدید شرایط انسانی در اوکراین  و مناطق همجوار آن  است.

وی تصریح کرد: ایران موضع اصولی خود را در مورد لزوم حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات بر اساس قوانین بین المللی تکرار کرده و بر لزوم احترام کامل همه طرف ها به مفاد منشور ملل متحد، حقوق بین الملل از جمله حقوق بین الملل بشردوستانه تاکید می‌کند.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید بر لزوم رعایت کامل حاکمیت و تمامیت ارضی همه کشورها و تضمین ایمنی و امنیت همه غیرنظامیان و زیرساخت های غیرنظامی، درخواست خود را برای توقف فوری درگیری های اخیر و کاهش تنش ها  تکرار کرده و همه طرف ها را تشویق می کنیم تا نگرانی های خود را از طریق گفتگو دنبال کنند.

تخت روانچی گفت: ما معتقدیم که متن فعلی قطعنامه مجمع عمومی حاوی عباراتی است که فراتر از محدوده وضعیت انسانی در آنجا بوده و فاقد مکانیسم های واقع بینانه برای حل و فصل جنبه های انسانی درگیری است.

 وی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران تاکید می کند که ماهیت بشردوستانه کمک ها باید همیشه حفظ شده و ارائه کمک های بشردوستانه صرفا باید بر اساس اصول انسانی و بی طرفی صورت گیرد.

سفیر ایران در سازمان ملل متحد افزود: ما همچنین خواستار تسهیل فوری انتقال امن و داوطلبانه همه پناهندگان غیرنظامی و آوارگان از مناطق آسیب دیده هستیم. مسائل بشردوستانه در سیاست خارجی ایران جایگاه برجسته ای دارد.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد گفت: ما بار دیگر آمادگی خود را برای همکاری، هماهنگی و تسهیل در ارائه کمک های بشردوستانه به مردم نیازمند در درگیری کنونی اعلام می کنیم.

سفیر ایران در سازمان ملل اضافه کرد: دولت من ضمن حمایت از مذاکرات جاری بین طرفین، درخواست خود را برای حل و فصل فوری مسالمت آمیز درگیری بر طبق قوانین بین المللی تکرار می کند.

مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه ضد روسی کمک‌های بشر دوستانه اوکراین را با ۱۴۰ رای موافق و ۵ رای مخالف تصویب کرد که خواستار توقف فوری جنگ شده است؛ این دومین مصوبه این مجمع از آغاز جنگ در این کشور اروپایی است.

به گزارش ایرنا، در رای گیری روز پنجشنبه به وقت محلی در مجمع عمومی سازمان ملل، قطعنامه کمک های بشردوستانه اوکراین با ۱۴۰ رای موافق، ۵ رای مخالف و ۳۸ رای ممتنع به تصویب رسید.

مجمع عمومی سازمان ملل متشکل از ۱۹۳ عضو است که با اکثریت قاطع به قطعنامه کمک های بشردوستانه به اوکراین رای مثبت داد. این قطعنامه خواستار دسترسی به کمک و حمایت از غیرنظامیان در

اوکراین است و از روسیه به دلیل ایجاد وضعیت انسانی وخیم انتقاد کرده است.

این قطعنامه که توسط اوکراین و متحدانش آمریکا، انگلیس و بیش از ۱۲ کشور دیگر ارائه و مورد حمایت قرار گرفته بود، از نظر قانونی الزام آور نیست.

کشورهایی که به این قطعنامه رای منفی دادند شامل بلاروس، کره شمالی، اریتره، روسیه و سوریه می شوند.

۳۸ کشور از جمله الجزایر، ارمنستان، آنگولا، بولیوی، برونئی، جمهوری آفریقای مرکزی، چین، کنگو، کوبا، السالوادور، گینه، اتیوپی، گینه بیسائو، هند، ایران، قزاقستان، قرقیزستان، لائو، ماداگاسکار، مغولستان، موزامبیک، نامیبیا، نیکاراگوئه، پاکستان، آفریقا، سریلانکا، سودان، تاجیکستان، توگو، اوگاندا، تانزانیا، مالی، ازبکستان، ویتنام، و زیمباوه به این قطعنامه رای ممتنع دادند.

“واسیلی نبنزیا” سفیر و نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد از کشورهای عضو در مجمع عمومی خواسته بود از قطعنامه بشردوستانه ارائه شده توسط اوکراین که به گفته او «در ادامه تلاش‌های ضد روسیه از سوی کشورهای غربی» ارائه شده است، حمایت نکنند.

4949



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.