توضیح دهنده- مداخله ژاپن برای تقویت ین ضعیف چگونه خواهد بود؟ توسط رویترز

© رویترز. عکس فایل: اسکناس‌های ین ژاپن و دلار آمریکا در این تصویر تصویری دیده می‌شوند که در 16 ژوئن 2022 گرفته شده است. رویترز/فلورانس لو/تصویر توسط لیکا کیهارا و تتسوشی کاجیموتو دیپلمات ارشد ارزی این کشور روز پنجشنبه گفت که ژاپن آماده است تا برای مقابله با “نوسانات آشکارا بیش از حد” که در

کد خبر : 253408
تاریخ انتشار : شنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۵
توضیح دهنده- مداخله ژاپن برای تقویت ین ضعیف چگونه خواهد بود؟  توسط رویترز



© رویترز. عکس فایل: اسکناس‌های ین ژاپن و دلار آمریکا در این تصویر تصویری دیده می‌شوند که در 16 ژوئن 2022 گرفته شده است. رویترز/فلورانس لو/تصویر

توسط لیکا کیهارا و تتسوشی کاجیموتو

دیپلمات ارشد ارزی این کشور روز پنجشنبه گفت که ژاپن آماده است تا برای مقابله با “نوسانات آشکارا بیش از حد” که در ین مشاهده می شود، اقدام کند و قوی ترین هشدار تا به امروز را پس از سقوط این ارز به پایین ترین سطح 24 سال اخیر صادر کرد.

جدای از مداخله کلامی، ژاپن چندین گزینه برای جلوگیری از سقوط بیش از حد ین دارد. از جمله آنها مداخله مستقیم در بازار ارز، فروش دلار و خرید مقادیر زیادی ین است.

ریزش شدید ارز ژاپن تا کنون و به سرعت اتفاق افتاده است و سرمایه‌گذاران بزرگ را به وحشت انداخته است، و برخی از هم‌اکنون در حال قطع شرط‌بندی برای کاهش بیشتر آن هستند و پیش‌بینی می‌کنند که سیاست‌گذاران ممکن است به زودی وارد عمل شوند و از سقوط آزاد جلوگیری کنند.

در زیر جزئیاتی در مورد نحوه عملکرد مداخله خرید ین، احتمال وقوع این اتفاق و همچنین چالش ها آمده است:

آخرین بار ژاپن چه زمانی مداخله خرید ین را انجام داد؟

با توجه به وابستگی شدید اقتصاد به صادرات، ژاپن از لحاظ تاریخی بر روی جلوگیری از افزایش شدید ین تمرکز کرده است و رویکردی غیرمستقیم برای کاهش ین در پیش گرفته است.

مداخله خرید ین بسیار نادر بوده است. آخرین باری که ژاپن برای حمایت از ارز خود مداخله کرد در سال 1998 بود، زمانی که بحران مالی آسیا باعث فروش ین و خروج سریع سرمایه از منطقه شد. قبل از آن، توکیو برای مقابله با سقوط ین در سال های 1991-1992 مداخله کرد.

چه چیزی توکیو را وادار به خرید مجدد ین می کند؟

مداخله ارزی پرهزینه است و با توجه به دشواری تأثیرگذاری بر ارزش آن در بازار عظیم ارز جهانی، به راحتی می تواند شکست بخورد.

این یکی از دلایل کلیدی است که به عنوان آخرین راه حل در نظر گرفته می شود، که توکیو تنها زمانی که مداخله شفاهی برای جلوگیری از سقوط آزاد ین شکست می خورد، آن را سبز می کند. سرعت کاهش ین، نه فقط سطوح، در تصمیم گیری مقامات در مورد اینکه آیا و چه زمانی وارد عمل شوند، بسیار مهم است.

برخی از سیاست گذاران می گویند که مداخله تنها در صورتی به یک گزینه تبدیل می شود که ژاپن با تهدید «سه گانه» – فروش ین، سهام داخلی و اوراق قرضه – مواجه شود که شبیه خروج سرمایه شدید در برخی از اقتصادهای نوظهور است.

بعد از هشدارهای شفاهی چه اتفاقی می افتد؟

قبل از ورود مستقیم به بازار، مقامات ژاپنی به طور سنتی “بررسی نرخ” را انجام می دهند، رویه ای که در آن مقامات بانک مرکزی از دلالان درخواست می کنند تا قیمت خرید یا فروش ین را بپرسند.

این حرکت نشانه ای قوی از نزدیک بودن مداخله واقعی خواهد بود. مقامات چنین اقداماتی را انجام خواهند داد به این امید که این اقدام به تنهایی باعث ترساندن بازیگران بازار شود تا بر حرکت ین به نفع آنها تأثیر بگذارد.

مداخله واقعی چگونه کار می کند؟

هنگامی که ژاپن برای جلوگیری از افزایش ین مداخله می کند، وزارت دارایی اسکناس های کوتاه مدتی را برای افزایش ین صادر می کند که سپس می تواند برای تضعیف ارزش پول ژاپن در بازار بفروشد.

اگر قرار بود برای جلوگیری از سقوط ین مداخله کند، مقامات باید از ذخایر خارجی ژاپن برای فروش دلار در بازار در ازای ین استفاده کنند.

در هر دو مورد، وزیر دارایی دستور نهایی مداخله را صادر خواهد کرد. بانک ژاپن به عنوان یک عامل عمل می کند و دستور را در بازار اجرا می کند.

چالش ها چیست؟

مداخله خرید ین دشوارتر از فروش ین است.

ذخایر خارجی ژاپن 1.33 تریلیون دلار است که دومین ذخایر بزرگ جهان پس از چین است و احتمالاً عمدتاً از دلار تشکیل شده است. در حالی که فراوان است، اگر هر بار که توکیو وارد می شود، مبالغ هنگفتی برای تأثیرگذاری بر نرخ ها مورد نیاز باشد، می تواند به سرعت کاهش یابد.

این بدان معناست که محدودیت‌هایی برای مدت زمانی وجود دارد که می‌تواند مداخله کند، برخلاف مداخله فروش ین – جایی که توکیو می‌تواند به صدور صورت‌حساب برای افزایش ین ادامه دهد.

مداخله ارزی همچنین مستلزم رضایت غیررسمی همتایان ژاپنی G7، به ویژه ایالات متحده، در صورتی که در برابر دلار/ین انجام شود، خواهد بود. با توجه به اینکه واشنگتن به طور سنتی با ایده مداخله ارزی مخالف است، کار آسانی نیست، مگر در موارد نوسان شدید بازار.



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.