توضیح درباره یک خبر؛ ادعای کذب افزایش ۴۰ درصدی قیمت کارخانه‌ای خودرو

این رسانه‌ها به نقل از اظهارنظر یک فرد، ادعاهایی درباره قیمت خودرو و پیشگویی درباره آینده مطرح کرده‌اند. این فرد گفته است: به نظر می‌رسد بازار در ۳ ماه آینده حدود ۱۰۰ درصد افزایش نرخ را تجربه کند؛ تا به امروز ۴۰ درصد آن محقق شده است و ۶۰ درصد دیگر به قیمت خودرو در

کد خبر : 299101
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۵
توضیح درباره یک خبر؛ ادعای کذب افزایش ۴۰ درصدی قیمت کارخانه‌ای خودرو



این رسانه‌ها به نقل از اظهارنظر یک فرد، ادعاهایی درباره قیمت خودرو و پیشگویی درباره آینده مطرح کرده‌اند.

این فرد گفته است: به نظر می‌رسد بازار در ۳ ماه آینده حدود ۱۰۰ درصد افزایش نرخ را تجربه کند؛ تا به امروز ۴۰ درصد آن محقق شده است و ۶۰ درصد دیگر به قیمت خودرو در ماه‌های آینده اضافه خواهد شد… هدف خودروسازان افزایش ۱۰۰ درصدی نرخ کارخانه است که تا به امروز ۴۰ درصد آن محقق شده است و در ماه‌های آینده ۶۰ درصد دیگر به قیمت خودرو اضافه خواهد شد… خودروسازان سیاست آزادسازی تدریجی قیمت را دنبال می‌کنند از این‌رو قیمت‌ها در کمتر از یک ماه روند صعودی به خود گرفتند.
آمار و ارقام و ادعاهایی که این فرد مطرح کرده، هم از لحاظ محاسبات ریاضی و هم از لحاظ نگارش فارسی متناقض و عجیب است که فهم آن را دشوار می‌نماید.
وی یک بار مدعی شده که قیمت خودرو در بازار قرار است در ۳ ماه آینده ۱۰۰ درصد افزایش یابد اما بلافاصله در جمله بعد گفته که تا به امروز ۴۰ درصد آن محقق شده است.
در این باره باید پرسید اگر قرار است در ۳ ماه آینده خودرو ۱۰۰ درصد گران شود، قطعا این جمله از لحاظ نگارش فارسی مربوط به آینده است، اما چطور وی تحقق ۴۰ درصد از این ۱۰۰ درصد افزایش را به گذشته ربط می‌دهد! مبدأ زمانی مدنظر وی مشخص نیست و اساسا مفاهیم زمان در جملات فارسی زیر و رو شده است.
ضمن آن که قیمت خودرو در بازار که وی درباره آن سخن گفته با قیمت مصوب کارخانه‌ای تفاوت ماهوی دارد اما گویا این فرد که احتمالا فعال خرید و فروش خودرو است، تفاوت این دو موضوع را هم نمی‌داند.
فرد مذکور در ادامه مدعی شده که هدف خودروسازان افزایش ۱۰۰ درصدی نرخ کارخانه است که تا به امروز ۴۰ درصد آن محقق شده است و در ماه‌های آینده ۶۰ درصد دیگر به قیمت خودرو اضافه خواهد شد.
عجیب است که به این راحتی فردی اخبار غیرواقعی می‌گوید و برخی رسانه‌ها آن را بی‌کم و کاست منتشر می‌کند. برخلاف این ادعای غیرواقعی، قیمت مصوب کارخانه‌ای خودروهای تولید داخلی در سال جاری افزایش نیافته است. اما این فرد ادعای افزایش ۴۰ درصدی نرخ کارخانه از ابتدای سال جاری تا به امروز را مطرح کرده و سپس پیشگویی هم کرده که ۶۰ درصد دیگر آن در ماه‌های آینده اضافه خواهد شد.
این در حالی است که قیمت مصوب کارخانه‌ای و بخشنامه‌های فروش خودروسازان روی سایت‌های اطلاع‌رسانی آنها منتشر شده و به راحتی با قیمت ابتدای سال قابل مقایسه است که نه تنها خبری از افزایش ۴۰ درصدی نیست، بلکه قیمت محصولات حتی ۴ درصد هم افزایش نیافته است.
وی واردات خودرو را هم کذب خوانده اما این هم در حالی بیان شده که خودروهای وارداتی به زودی وارد بنادر کشور خواهند شد و این ادعای کذب هم رد خواهد شد. از رسانه‌ها انتظار می‌رود از بازنشر اظهارات شاذ و غیرمستند افراد مدعی خودداری کنند.
در ادامه بخشی از آمار واقعی، مستند و غیردروغ جهت اطلاع خوانندگان ارائه می‌شود:
که در ۸ ماهه اول سال جاری نسبت به ۸ ماهه سال گذشته ۳۲ درصد عرضه خودروی سواری افزایش پیدا کرد و همچنین در آبان ماه ۱۲۲ هزار دستگاه انواع خودروهای سبک و سنگین تولیدشده که تولید آبان ماه سال جاری رکورد ۵ ساله را شکست.
همچنین از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا نیمه آذرماه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تحویل خودرو توسط دو خودروساز اصلی کشور به مشتریان ۱۸۷ هزار دستگاه بیشتر شده و رشد ۳۲ درصدی داشته است. سال گذشته تا نیمه آذرماه دو خودروساز اصلی کشور ۵۷۷ هزار دستگاه خودرو تحویل مشتریان داده بودند که امسال به ۷۶۴ هزار دستگاه افزایش یافته است.
تولید خودروهای ناقص توسط دو خودروساز اصلی کشور در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال گذشته ۹۱ درصد کاهش یافت. تا نیمه آذرماه سال گذشته مجموع خودروهای تولیدی دارای نقص قطعه ۵۰۸ هزار دستگاه بود که در مدت مشابه امسال به ۴۷ هزار دستگاه کاهش یافته است.
خودروهای انبارشده در پارکینگ خودروسازان به علت نقص قطعه در سال ۱۴۰۱ تقریباً صفر شده است. مجموع تعداد خودروهای کف پارکینگ در خودروساز اصلی کشور تا آبان‌ماه سال گذشته ۱۶۵ هزار دستگاه بود که در مدت مشابه امسال به ۱۶۱۸ دستگاه کاهش یافته که نشان‌دهنده کاهش ۹۹ درصدی خودروهای کف پارکینگ و به عبارتی صفر شدن آن است.

۳۵۳۵



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.