توضیحی برای پایان یافتن یک نمایش

[ad_1] به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، چند روز پیش بود که مشخص شد تئاتری به نام سایه روشن با بازی جواد یحیوی علی زودتر از موعد مورد نظر پایان یافته و فاطمه کوهستانی تهیه‌کننده کار هم گفته بود تئاتر شهر خلاف وعده خود عمل کرده و زودتر از موعد مورد نظر باعث پایان یافتن نمایش شده

کد خبر : 389473
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۳
توضیحی برای پایان یافتن یک نمایش

[ad_1]

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، چند روز پیش بود که مشخص شد تئاتری به نام سایه روشن با بازی جواد یحیوی علی زودتر از موعد مورد نظر پایان یافته و فاطمه کوهستانی تهیه‌کننده کار هم گفته بود تئاتر شهر خلاف وعده خود عمل کرده و زودتر از موعد مورد نظر باعث پایان یافتن نمایش شده است، ما سخنان آن‌ها را منعکس کردیم و برای آنکه جانب انصاف رعایت شود و سخنان هر دو طرف را منعکس کنیم، سراغ محمدجواد طاهری، مدیر مجموعه تئاترشهر رفتیم تا علت را از او جویا شویم.

طاهری اما خط بطلانی روی ادعاهای تیم سازنده کشید و اصل ماجرا را توضیح داد که در ادامه می‌خوانید.

مگر این اجرا پیش از اینکه روی صحنه نمایش برود، بازبینی نمی‌شود که شما بعد از ۲۰ شب اجرا نمایش را دیدید و تازه متوجه شدید که این اجرا ضعیف است؟

یکسری آثار در جشنواره فجر شرکت کردند که ما به دعوت اداره کل هنرهای نمایشی به تماشای آنها نشستیم. در همان زمان اعلام کردیم نمایش «سایه روشن» از لحاظ کیفی ضعیف است. ولی با اینکه تئاتر شهر تعهدی در برابر همه آثار شرکت کننده در جشنواره فجر ندارد، اما به دلیل برخی از پیگیری های بیش از اندازه کارگردان، ما وادار به پذیرش اجرای این نمایش شدیم. در همین چارچوب ما متن نمایشنامه را به شورای ارزشیابی و نظارت اداره کل هنرهای نمایشی ارسال کردیم و دوستان در شورا هم با اعلام برخی از شرایط، نمایشنامه را به لحاظ محتوایی پذیرفته و پس از این مرحله، اثر وارد مرحله بازبینی شد. البته بخش عمده ای از فعالیت های شورا، نظارت برمحتواست نه کیفیت اثر؛ پس آنچه در بسیاری از موارد مورد توجه مجموعه تئاترشهرپس از عبور از مرحله بازخوانی و بازبینی شورای نظارت است ناظر بر کیفیت آثار است. شرایطی که حتی با درنظرگرفتن تمام ضعف های موجود در نمایش«سایه روشن»، باعث نشد که ما از همان ابتدا حمایت های لازم را در این زمینه انجام ندهیم و نهایت تلاشمان را انجام دادیم که در همه حوزه ها کنار دوستان باشیم.

توضیح دیگر اینکه در تفاهمنامه بین مجموعه تئاتر شهر و گروه محترم اجرایی، آمده که گروه اجرایی نمایش زمانی قادر به ادامه میزبانی از تماشاگران بعد از ۱۲ اجرا خواهند بود، که توانسته باشند ۶۰ درصد بلیت صندلی های تالارسایه را به فروش برساند. درصورتی که این دوستان به طور متوسط در ۲۰ شب اجرا ۴۰ میلیون تومان و میانگین هر اجرا فقط ۲ میلیون تومان فروش داشتند و اگر قرار بود به تعهدشان عمل کنند، باید هر شب ۷ میلیون تومان بلیت فروشی داشتند. شرایطی که حتی ۳۰ درصد فروش حاصل از اجرای این نمایش هم نیست.

این باور بسیار اشتباه و بی انصافی است که ما به تعهدمان عمل نکردیم. حتی به لحاظ حقوقی می توان گفت، این گروه محترم اجرایی بود که به عهدشان طبق انچه در تفاهم نامه آمده عمل نکرد. حتی بنده به جهت حضور جناب جواد یحیوی و فربد فرهنگ و دوستان دیگری که در گروه اجرایی حضور داشتند، تلاش کردم تا آنجا که می توانم از اجرا حمایت کنم زیرا براین باور بودم و هستم که این حمایت ها لازمه و وظیفه ذاتی مدیر مجموعه ای مانند تئاتر شهر هست که مشخصا در این اجرا به اضافه شدن هشت اجرا بعد از ۱۲ اجرا انجامید.

در شب دوازدهم به آن‌ها توضیح یا اخطاری داده شد که شما به کف فروش نرسیده‌اید؟

هم از طریق معاونت اداری – مالی و هم از طریق واحد هماهنگی مجموعه، به کارگردان محترم توضیحات لازم ارائه شد.

پس چرا تهیه‌کننده و کارگردان این ماجرا را تکذیب کردند؟

برای اینکه طرف قرارداد ما با تهیه کننده محترم نمایش نبود و نیست. متاسفانه کارگردان محترم هم بی انصافی داشته و در این روزها اعلام کرده که ما به ایشان برای پایان اجرای نمایش، نکته ای را اعلام نکردیم.

طی روزهای اخیر دو نمایش«چخفته» و «هیدن» که حین اجرای نمایش «سایه روشن» درتالارهای سایه و قشقایی تئاتر شهر روی صحنه رفته اند،علاوه براینکه کیفیت بالایی از نگاه مخاطبان دارند، فروش بالایی هم داشته اند. مگرما اجرای آن‌ها را تمدید نکردیم؟ ما نهایت تعامل را با هنرمندان داریم. بنده هیچ وقت در حوزه اجراهای مجموعه تئاتر شهر از روی تصمیم شخصی و بی دلیل اجرای نمایش ها را متوقف نمی کنم. درباره نمایش «سایه روشن» هم چنین رویکردی وجود داشت؛ ولی وقتی این نمایش به لحاظ کیفی و کمی با استقبال مخاطبان روبه رو نشده به نظر می آید ادامه اجرای اثر نیز اصلا منطقی نیست.

اگر نگاه منصفانه داشته باشیم یک بخشی از تقصیر این کار روی دوش مرکز هنرهای نمایشی و اداره تئاتر شهر است که یک نفر به واسطه ارتباط توانسته ۲۰ شب اجرا را روی صحنه ببرد.

من این موضوع را می‌پذیرم که این ایراد وجود دارد که دوستان چه در مرکز هنرهای نمایشی و گاها خود ما در تئاتر شهر یک حس این چنینی داریم که به دوستان کمک کنیم و نتیجه‌اش هم می‌شود اینکه امروز در مواجهه با چنین مسئله‌ای قرار می‌گیریم که چرا یک کاری که کیفیت ندارد باید اجرا داشته باشد .

ای کاش خود من روز اول رفته بودم و این نمایش را دیده بودم چون قطعا به آن‌ها اجازه اجرا نمی‌دادم ؛ ولی باز هم این دلیل نمی‌شود که گروه محترم اجرایی، این توجه و عنایت تئاتر شهر را به نفع خودش استفاده کند. بدون تعارف می‌کنم اجرای این قبیل از کارها ظلم در حق هنردوستان و مجموعه تئاترشهر است. به هرترتیب دلیل آنچه موجب اتمام اجرای عمومی نمایش «سایه روشن» شد، عدم کیفیت لازم جهت اجرا درتئاترشهر، فروش پایین و عدم رضایت مندی تماشاگران بود. این در حالی است که بازهم تاکید می کنم طبق تفاهم نامه مکتوب با کارگردان ، اگر بعد از ۱۲ اجرا میانگین فروش به ۶۰ درصد ظرفیت فروش کل سالن نرسد ،طرف اول یعنی مجموعه تئاتر شهر می تواند پایان اجراهای عمومی نمایش را اعلام کند.

نمایش «سایه روشن» به واسطه حضور در جشنواره فجر و سفارش اداره کل هنرهای نمایشی با شرایط فوق پذیرفته شد که متاسفانه موفق نبود . اگر سوال این هست که چرا بعد ۱۲ اجرا اجازه ادامه اجرا دادیم ؟ باید عرض کنم صرفا به دلیل حضور بازیگرانی مثل جواد یحیوی، فربد فرهنگ و خواهش های مستمرکارگردان بود و من اعتراف می کنم که اشتباه کردیم اجازه داده شد نمایش به جای ۱۲ اجرا ۲۰ اجرا داشته باشد.

۲۴۵۲۴۵

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.