توضیحات سازمان امور مالیاتی کشور درباره یک خبر از وضعیت اقتصادی کشور

به گزارش هوشمند نیوز، متن توضیحات ارسالی سازمان امور مالیاتی کشور به شرح زیر است: با سلام و احترام؛ نظر به انتشار مطلبی با عنوان «با این وضعیت اقتصادی، چگونه دولت به خود اجازه می دهد از اصطلاح قطار پیشرفت سخن می‏گوید؟» در خبرگزاری متبوع مورخ 22/09/1401، خواهشمند است دستور فرمائید مطابق قانون و به

کد خبر : 301303
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۸
توضیحات سازمان امور مالیاتی کشور درباره یک خبر از وضعیت اقتصادی کشور



به گزارش هوشمند نیوز، متن توضیحات ارسالی سازمان امور مالیاتی کشور به شرح زیر است:

با سلام و احترام؛

نظر به انتشار مطلبی با عنوان «با این وضعیت اقتصادی، چگونه دولت به خود اجازه می دهد از اصطلاح قطار پیشرفت سخن می‏گوید؟» در خبرگزاری متبوع مورخ 22/09/1401، خواهشمند است دستور فرمائید مطابق قانون و به منظور تنویر افکار عمومی توضیحات سازمان امور مالیاتی کشور به نحو شایسته‏ای منعکس گردد:

1- بر اساس آمار دریافتی از خزانه داری کل کشور در سال 1399 (عملکرد سال 1398) میزان کل مالیات وصولی رقم 232 هزار میلیارد تومان (همت) بوده که این رقم برای سال 1400 (عملکرد سال 1399) با 72 درصد رشد به رقم 400 همت رسیده است. در سال 1400 (عملکرد 1399) ابرازی خود مودیان رقم 64 همت بوده که درسال 1401 (عملکرد 1400) این رقم با افزایش 61 درصدی به عدد 103 همت رسیده است که عمده افزایش این ارقام بواسطه کشف فرار مالیاتی و نیز خود ابرازی مودیان و بویژه اشخاص حقوقی می باشد. ضمن اینکه بواسطه وجود تورم بالا افزایش 72 درصدی تورم را هم شامل گردیده است و چه بسا با لحاظ ارقام حقیقی مالیات وصولی به قیمت ثابت سال پایه مساوی یا کمتر از سال 1399 هم باشد لذا جنبه فشار به مردم و دریافت پول از مردم به هرشکل ممکن موضوعیت ندارد.

2- شاخص نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی یا همان نسبت مالیاتی، از یک سو شاخصی برای سنجش میزان بار مالیاتی اقتصاد یک کشور و نیزجهت ارزیابی عملکرد کلی نظام مالیاتی و نقش آن در تامین مالی بودجه دولت می باشد. شاخص نسبت مالیاتی از تقسیم مجموع مالیات‏هایی که بر طبق قوانین مالیات‏های مستقیم و ارزش افزوده توسط سازمان امور مالیاتی کشور و گمرکات وصول و به حساب خزانه داری کل کشور واریز میشود، بر تولید ناخالص داخلی جاری بدست می آید. بر اساس جدول زیر و طبق تعریف فوق، نسبت مالیاتی ایران از سال 1396 تا 1400 روند نزولی داشته و از 8،9 درصد به 6،4 درصد کاهش یافته است که به نوعی بیانگر کاهشی بودن میزان مالیات در کل تولید و اقتصاد کشور است و بر عکس نظر نویسنده متن خبر قطار پیشرفت، در عمل و در شاخص ‏های مهم اقتصادی افزایش و فشاری بر مردم که شاخص ‏های اقتصادی را افزایش دهد مشاهده نمی شود.

نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی طی سالهای 1392 تا 1400 (ارقام به درصد)

سال- شرح

1392

1393

1394

1395

1396

1397

1398

1399

1400

نسبت مالیات به GDP*

5.9

7.2

7.9

8.8

8.9

7.8

7.7

6.9

6.4

3- در ادبیات اقتصادی همیشه تاکید بر تامین بودجه از درآمدهای مالیاتی که منبعی پایدار و مطمئن است می باشد و بر نقش بهینه مالیات در تامین بودجه دولت بجای تامین آن از فروش نفت که سرمایه ملی است تاکید می گردد. تجربه ثابت کرده است که اقتصاد ایران در زمان وفور درآمدهای نفتی و یا در زمان کاهش درآمدهای نفتی همیشه با چالش ‏هایی روبرو بوده است و از طرف دیگر، وقتی درآمد دولت از محل نفت تامین می‏شود، دولت خود را از مردم بی نیاز می‏ داند اما زمانی که درآمد دولت از محل کار و تولید مردم کسب شود، طبیعتا دغدغه اصلی و اولیه دولت، افزایش درآمد مردم خواهد بود. بنابراین حرکت دولت در دو سال اخیر در راستای اصول اولیه اقتصادی بوده است و بجای سیاه نمائی می بایست تقدیر شود.

2323



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.