توریستی نبودن اربعین و بی‌معنی بودن موکبVIP

[ad_1] مسؤول دفتر نمایندگی ولی فقیه در ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات گفت: زائران عزیز نباید این گردهمایی بزرگ را به چشم یک سفر توریستی ببینند و موکب VIP (وی‌آی‌پی) در اربعین بی‌معناست. به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات، حجت‌الاسلام کاظم رنجبر محمدی همزمان با افزایش

کد خبر : 391700
تاریخ انتشار : سه شنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۸
توریستی نبودن اربعین و بی‌معنی بودن موکبVIP

[ad_1]

مسؤول دفتر نمایندگی ولی فقیه در ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات گفت: زائران عزیز نباید این گردهمایی بزرگ را به چشم یک سفر توریستی ببینند و موکب VIP (وی‌آی‌پی) در اربعین بی‌معناست.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات، حجت‌الاسلام کاظم رنجبر محمدی همزمان با افزایش حرکت هموطنان به سمت مرزها برای تشرف به عتبات عالیات، رعایت ۱۰ نکته مهم را برای برپایی باشکوه‌تر پیاده‌روی اربعین حسینی به زائران و خادمان موکب‌ها توصیه کرد.

او “احترام به میزبان” را اولین نکته مهم در سفر به زیارت اربعین برشمرد و گفت: میزبانان اصلی راهپیمایی عظیم اربعین، دولت و مردم و عشایر عزیز عراق هستند که انصافا آنچه دارند خالصانه تقدیم زائران اربعین می‌کنند. حضور موکب‌های ایرانی تنها با هدف مشارکت و سهیم شدن در فیض و ثواب میزبانی است؛ لذا باید به گونه‌ای فرهنگ‌سازی کرد که از این حضور و مشارکت مواکب ما، تلقی «مداخله در امور کشور میزبان» نشود.

مسؤول دفتر نمایندگی ولی فقیه در ستاد توسعه و بازسازی عتبات، “رعایت آداب مهمانی” را نکته دوم در سفر اربعین برشمرد و اظهار کرد: خانواده‌های ایرانی از همان کودکی آداب مهمانی رفتن و احترام به میزبان را می‌آموزند. این مسأله در اربعین نیز باید رعایت شود. زائران و مواکب ما باید نسبت به فرهنگ، قوانین، آداب و رسوم و خطوط قرمز کشوری که در آن مهمان هستند، آموزش ببینند و آن‌ها را رعایت کنند.

او “پرهیز از ایجاد فضای رقابت منفی” را نکته سوم در برپایی آئین پیاده‌روی اربعین دانست و گفت: مردم و عشایر عزیز عراق، گاه با برپا کردن یک خیمه ساده و تقدیم خرما و قوطی آب، خالصانه و با تمام وجود به میزبانی از زائران اربعین حسینی می‌پردازند؛ لذا هر اقدامی از سوی موکب‌های ایرانی که القاکننده فضای رقابتی یا تفاخر به امکانات و توزیع اقلام خوراکی متنوع باشد، امری ناپسند است. رقابت منفی در طبخ و توزیع غذاهای رنگین چه بین موکب‌های ایرانی و چه در برابر موکب‌های عراقی نه تنها برازنده نیست، بلکه به شکوه معنوی مراسم اربعین نیز آسیب می‌زند.

رنجبر محمدی “داشتن روحیه خدمت و مدیرت جهادی” را نکته چهارم برشمرد و افزود: قرار گرفتن در حلقه خادمان سیدالشهداء (ع) می‌طلبد تا موکب‌داران و خادمان مواکب ایرانی با تمام توان و روی گشاده به استقبال زائران حسینی بروند و خدای ناکرده با تندرویی ناشی از خستگی، زائران را رنجیده‌خاطر نکنند. بهتر است مدیران مواکب برای پیشگیری از چنین اتفاقات ناپسند، ‌ فعالیت خادمان را شیفت‌بندی کنند.

او “پرهیز از تبعیض در ارائه خدمات از سوی موکب‌ها” را نکته پنجم برشمرد و گفت: مراسم اربعین تجلی امت واحده اسلامی است، موکب‌داران باید تا زمان تکمیل ظرفیت، پذیرای همه زائران چه ایرانی و چه غیرایرانی باشند و خدای ناکرده به بهانه اینکه موکب مختص زائران فلان شهرستان یا گروه است، مانع ورود سایر زائران حتی زائران خارجی نشوند. یکی از اتفاقات ناپسندی که در برخی از موکب‌ها دیده شده، تقسیم‌بندی موکب به عمومی و VIP است، چنین تقسیم‌بندی‌هایی زیر خیمه امام حسین (ع) بی‌معناست.

مسؤول دفتر نمایندگی ولی فقیه در ستاد توسعه و بازسازی عتبات «چشیدن سختی راه» را نکته ششم در سفر معنوی اربعین برشمرد و بیان کرد: بسیاری از آداب توصیه‌شده در زیارات اماکن مقدسه مانند استعمال عطر، پوشیدن بهترین جامه‌ها و… برای زیارت امام حسین (ع) برداشته شده است. حتی تاکید شده زائر در حالی که گرد راه روی او نشسته و ژولیده‌مو وارد حرم شود. این حالت اضطراب در طی مسیر و غذا خوردن نیز باید رعایت شود.

او با تاکید اینکه اربعین یک سفر توریستی نیست در توضیح نکته بیان کرد: در این عصر که با عنایت سیدالشهداء (ع) و همراهی و همکاری دو ملت و دولت ایران و عراق، بسیاری از هزینه‌های سفر معمول به عتبات در اربعین به صفر می‌رسد، نباید این طی طریق معنوی و سلوک الی‌الله را با یک سفر توریستی ارزان‌قیمت که دارای خدمات اسکان و تغذیه رایگان است، اشتباه گرفت. هرچند با همت ناظران، موکب‌های ایرانی و غیر ایرانی انواع غذاهای نذری را تقدیم زائران می‌کنند و اسباب استراحت را فراهم می‌کنند، اما باید توجه داشت که اربعین یعنی زیارت گذری است و نباید بیتوته بلندمدت در موکب‌ها داشت.

رنجبر محمدی خدمت مشترک با عراقی‌ها را نکته مهم دیگر در برپایی آئین اربعین برشمرد و اظهار کرد: تشکیل موکب‌های مشترک با برادران عراقی افزون بر جلوگیری از ایجاد فضای رقابتی منفی و مخرب، پیامدهای مثبت فرهنگی بسیاری دارد که یکی از آنها بی‌اثر کردن تبلیغات مسموم بدخواهان دو ملت و دشمنان وحدت است. همچنین برپایی موکب مشترک به کاهش هزینه‌هایی مثل حمل و نقل، انبارداری، تامین زمین و زیرساخت‌ها و… نیز کمک خواهد کرد.

او مردمی ماندن اربعین حسینی را نکته بعدی در خصوص مراسم اربعین برشمرد و گفت: پیرو رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و دستور اخیر رییس‌جمهور به وزیر کشور مبنی بر محور بودن موکب‌ها در ارائه خدمات به زائران اربعین، حضور موکب‌های بزرگ وابسته به نهادهای بزرگ دولتی نباید به گونه‌ای باشد که این حرکت مردمی را تحت‌الشعاع قرار داده و عرصه را برای خدمت موکب‌های مردمی کوچک تنگ کند. طبق دستور رییس‌جمهور محور خدمت به زائرین حسینی موکب‌های مردمی است و نهادهای دولتی یاریگر موکب‌های مردمی باشند. نهادهای دولتی صرفا در موارد ضرورت به خدمت‌رسانی مستقیم به زائران بپردازند و خدمت‌رسانی با نام و تابلو دستگاه‌های دولتی ضرورتی ندارد.

مسؤول دفتر نمایندگی ولی فقیه در ستاد توسعه و بازسازی عتبات در آخرین توصیه به زائران اربعین بیان کرد: بیشترین زائران غیر عراقی اربعین، هموطنان عزیز ایرانی هستند. حضور میلیونی زائران چه ایرانی و چه غیر ایرانی در شلوغی‌هایی مثل عرفه، عاشورا و اربعین لزوم توجه به نذر توسعه عتبات را به همه دوستداران اهل بیت (ع) یادآوری می‌کند.

انتهای پیام

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.