«تنهاتر از مسیح» با استفاده از تجهیزات به‌روز اجرا می‌شود/ دکوری عظیم را در ۴۰ ثانیه وارد صحنه و خارج می‌کنیم

[ad_1] به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پورحیدری با بیان این که در فصل چهارم نمایش، اتفاقات تازه‌ای رقم خورده که بر روی طراحی دکور و صحنه نیز اثر گذاشته است، گفت: از فصل قبل تصمیم گرفته شد تا تغییراتی بر روی نمایش میدانی «تنهاتر از مسیح» صورت گیرد. به همین دلیل نمایشنامه بازنویسی‌ شد و امسال

کد خبر : 397781
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۵
«تنهاتر از مسیح» با استفاده از تجهیزات به‌روز اجرا می‌شود/ دکوری عظیم را در ۴۰ ثانیه وارد صحنه و خارج می‌کنیم

[ad_1]

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پورحیدری با بیان این که در فصل چهارم نمایش، اتفاقات تازه‌ای رقم خورده که بر روی طراحی دکور و صحنه نیز اثر گذاشته است، گفت: از فصل قبل تصمیم گرفته شد تا تغییراتی بر روی نمایش میدانی «تنهاتر از مسیح» صورت گیرد. به همین دلیل نمایشنامه بازنویسی‌ شد و امسال اتفاق ویژه‌ای در آن رخ داده است. تغییراتی که بر روی طراحی صحنه و دکور نیز اثر گذاشت و ما را بر آن داشت تا در این بخش نیز تغییراتی را اعمال کنیم.

او در گفتگو با خبرآنلاین، افزود: چون فصل جدید نمایش میدانی «تنهاتر از مسیح» به میزان زیادی از حالت روضه فاصله گرفته و درام آن افزایش یافته؛ بنابراین نیاز به دکورهای متنوع بود که باید آنها طراحی و برای فصل چهارم آماده می‌شد. در فصل قبل یک روایت مقطعی از زمانی که مسلم بن عقیل وارد کوفه می‌شد به نمایش در می‌آمد؛ اما در این فصل روایت به قبل‌تر می‌رود و ماجرا از غدیر خم شروع می‌شود و به روایت‌هایی از پنج تن آل آبا می‌رسد و سپس نوبت به واقعه کربلا می‌رسد. این سیر در روند روایت بسیار اثرگذار بود. اتفاقی که باعث شد روایت یک فرم و چهارچوب پیدا کند.

طراح صحنه و دکور نمایش «تنهاتر از مسیح» در پاسخ به این که در فصل جدید چه فضاهایی ساخته شده است، گفت: خیمه امام حسین (ع) و یاران ایشان، کاخ یزید و معاویه، بخشی از شهر کوفه و … از جمله طراحی‌های تازه‌ای بود که در این فصل انجام شد. در کل تلاش شد آنچه نیاز به تغییر دارد اعمال شود و حدود ۸۰ درصد این تغییرات انجام گرفت. نزدیک به ۳۰ روز به صورت شبانه روزی یک گروه ۳۵ نفره مشغول به کار شدند تا بتوانیم صحنه‌های مورد نیاز را به موقع به شب نمایش برسانیم.

او درباره تعداد عوامل پشت صحنه بیان کرد: هر شب نزدیک به ۳۰ نفر در صحنه حضور دارند. چون نمایش هر شب در ۲ سانس اجرا می‌شود، کار به روتوش نیاز دارد و بعد از اجرای اول باید شرایط برای اجرای دوم نیز آماده و شرایط مساعد شود. در نتیجه آماده سازی فضاها و اتفاقاتی که در صحنه رخ می‌دهد نیاز به تغییرات دارد که عوامل دکور هر شب در تلاش هستند تا بتوانند به بهترین شکل و با کم‌ترین خطا کار را پیش ببرند.

پورحیدری با تاکید گروه صحنه و دکور بر نسبت به نمایش میدانی هیا قبل با چالش کم‌تری مواجه هستند، گفت: اصولا چالش‌هایی که به طور معمول در زمان اجرای نمایش میدانی وجود دارد همخوانی با بخش نورپردازی است و تلاش می‌شود تا این همراهی به بهترین شکل و بدون نقص انجام شود. چون دکور به شدت وابسته به نور است و کار تماما در شب انجام می‌شود. خوشبختانه عباس رحمانی‌پور (طراح نور) در کار خود بسیار متخصص است و با توجه به همکاری یک سال و نیمه‌مان کاملا با فضای کاری هم آشنا شده‌ایم. برای همین در مقایسه با گذشته با چالش‌های کم‌تری نیز مواجه هستیم.

«تنهاتر از مسیح» با استفاده از تجهیزات به‌روز اجرا می‌شود/ دکوری عظیم را در ۴۰ ثانیه وارد صحنه و خارج می‌کنیم

او ادامه داد: هر بار با امکانات به روزتری آشنا می‌شویم. چون خواه ناخواه باید خودمان را به روز کنیم که اگر جز این باشد از قافله عقب خواهیم افتاد. در نمایش میدانی «تنهاتر از مسیح» هم این اتفاق افتاده است و مثلا در بخش ریل‌گذاری و اتفاقاتی که به صورت پرتابل در صحنه می‌افتد از به روزترین امکانات استفاده می‌شود. از این رو در جا به جایی‌ها و در انتقال دکورها به روز هستیم. به عنوان مثال برای کاخی که دارای دکور ۷۰-۸۰ متر مربعی است و در کم‌تر از ۴۰ ثانیه وارد و کم‌تر از ۴۰ ثانیه خارج می‌شود، قطعا از امکانات روز استفاده شده است.

مرتضی پورحیدری با بیان این که استقبال از فصل نمایش میدانی «تنهاتر از مسیح» بیشتر است، گفت: دلیل آن به نوع کیفیت نمایش برمی‌گردد. این نمایش میدانی مخاطب خودش را پیدا کرده و هر سال خیلی ها منتظر اجرای آن هستند. فصل چهارم نیز چون نمایش قوی‌تری نسبت به فصل‌های قبل‌تر است رضایت تماشاگران را بیش از پیش بدست آورده. مخصوصا در پرده آخر که از سوی تماشاگران نیاز به همراهی دارد یک شور و حماسه حسینی را هر شب رقم می‌زند. لذا فکر می‌کنم از اتفاقات خوب و ویژه این فصل از نمایش میدانی «تنهاتر از مسیح» همین همراهی باشد که تماشاگر نیز در اجرای پرده آخر سهیم می‌شود. این همراهی با شکوه در پرده آخر نشان می‌دهد مخاطب کار را دوست دارد و به دل‌اش نشسته که تا لحظه آخر می‌ایستد و در پرده آخر کنار بازیگرها قرار می‌گیرد و نمایش را باهم اجرا می‌کنند.

«تنهاتر از مسیح» با استفاده از تجهیزات به‌روز اجرا می‌شود/ دکوری عظیم را در ۴۰ ثانیه وارد صحنه و خارج می‌کنیم

نمایش میدانی «تنهاتر از مسیح؛ راه سرخ» به کارگردانی حسن بزرا و تهیه کنندگی علی اسماعیلی روایتی است از غدیر غم تا عاشورا. این اثر محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که به همت موسسه هنری رسانه‌ای سیمای ققنوس هر در دو سانس در بوستان ولایت تهران اجرا می‌شود.

۵۷۵۷

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.