تندیس جشنواره چندرسانه‌ای میراث فرهنگی رونمایی شد

[ad_1] تندیس دومین جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی در عمارت هنر قزوین رونمایی شد. به گزارش ایسنا و به نقل از ستاد خبری دومین جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی، علیرضا تابش ـ مشاور معاون میراث فرهنگی و دبیر این دوره از جشنواره ـ درباره ساخت تندیس ایرانی این رویداد، گفت: امسال در شورای سیاستگذاری جشنواره

کد خبر : 435499
تاریخ انتشار : یکشنبه ۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۸
تندیس جشنواره چندرسانه‌ای میراث فرهنگی رونمایی شد

[ad_1]

تندیس دومین جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی در عمارت هنر قزوین رونمایی شد.

به گزارش ایسنا و به نقل از ستاد خبری دومین جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی، علیرضا تابش ـ مشاور معاون میراث فرهنگی و دبیر این دوره از جشنواره ـ درباره ساخت تندیس ایرانی این رویداد، گفت: امسال در شورای سیاستگذاری جشنواره بحث جدی درباره اعتباربخشی به این جشنواره‌ نوپا درگرفت و با تصویب شورای سیاستگذاری جشنواره مقرر شد طرح تندیس جشنواره از سوی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی به «استاد ابراهیم حقیقی» سفارش داده شود.

او ادامه داد: پس از ارائه چند طرح نهایتا این طرح تندیس، نهایی و برای ساخت به یک شرکت ایرانی سفارش داده شد. خرسندیم که امروز گوشه‌ای از هنر ایران را که در این تندیس ماندگار تجلی یافته، به اهالی رسانه و هنر نشان دادیم.

 دبیر دومین جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی سپس برای تشریح شاخصه‌های این تندیس، که آن را «منحصربه‌فرد» خواند، به روایت طراح هنری آن استناد کرد و افزود: از زبان استاد ابراهیم حقیقی «ایده‌های تندیس میراث» را شرح می‌دهم. پایه تندیس برگرفته از ستون‌های مسجد وکیل و مسجد نصیرالملک شیراز است؛ نشانه‌ای از پیوستگی و تداوم فرهنگی. آینه بالای پایه منعکس‌کننده لوح روی آن که دارای نقش انسان ـ شیر از نقوش دوران سلجوقی است، نشانه‌ای از بلوغ این نقش و موتیفی است که ایرانی بودن تندیس را تقویت می‌کند.

او ادامه داد: نقش شیر با سر انسان در هنر ایرانی و اسطوره‌ها جاودان و از جمله نقوش کهن ایرانی است که از دوران ایزدبانوی مهر باقی است و تا آثار دوران اسلامی تداوم یافته و نماد برکت و زندگی به شمار می‌رود. فیروزه‌ای در قلب تندیس قرار گرفته که نقش نماد گنبد آسمان و فیروزه نامدار نیشابور است. کل تندیس نیز شکلی از آینه‌های دارای دسته قدیمی ایرانی است. نماد آینه‌ که روبه‌روی میراث فرهنگی ایران قرار دارد، آن را بازنمایی می‌کند.

تابش گفت: صنایع دستی به عنوان یک هنر خلاقه و رسانه‌ها نیز به عنوان عناصر خلاقه دیگر برای انتقال ارزش‌های نهفته در هویت ملی، در یک هم‌افزایی می‌توانند در اقتصاد هنر ثمرات خوبی داشته باشند. برای اجرا و ساخت این تندیسِ باهویت و ماندگار، گروهی از هنرمندان صنایع دستی و آقای ابراهیم حقیقی برای به رخ کشیدن اقتدار ایران در داخل و خارج در کنار یکدیگر قرار گرفتند. از آقای داوود فراهانی و همکاران هنرمندشان در شرکت «جهان کریستال» که این تندیس را با نهایت هنر و خلاقیت ساختند نهایت تشکر را دارم و امیدواریم این مهم، بنیان اعتباربخشی بیشتر جشنواره میراث فرهنگی در آینده باشد.

دبیر این رویداد هنری اضافه کرد: راه‌های اعتباربخشی به جشنواره، طراحی و ساخت تندیس ماندگار، تجلیل از بزرگان فرهنگ، هنر و رسانه، انتخاب داوران معتبر، و نوع و میزان جوایز، حمایت از معرفی، عرضه و نشر آثار برگزیده جشنواره است که این دوره از جشنواره، ما در حد توان برای تداوم جشنواره و اعتباربخشی به آن برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

دومین جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی با شعار میراث در آینه، توسط معاونت میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از ۸ تا ۱۰ آذر ١۴٠٢ در قزوین برگزار می‌شود.

انتهای پیام 

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.