تله در مسیر بازار ارز و دلار

وزارت صمت در پایان سال ۱۴۰۱ اقدام به فروش یکپارچه خودور کرده است. دولت تنها با این طرح حدود یک چهارم از میزان افزایش پایه پولی که در سال جاری اتفاق افتاده را جذب خواهد کرد. قیمت دلار در ابتدای ریاست جمهوری رئیسی بر اساس اطلاعات منتشر شده، میزان نقدینگی کشور در پایان تیرماه سال

کد خبر : 332801
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۱
تله در مسیر بازار ارز و دلار



وزارت صمت در پایان سال ۱۴۰۱ اقدام به فروش یکپارچه خودور کرده است. دولت تنها با این طرح حدود یک چهارم از میزان افزایش پایه پولی که در سال جاری اتفاق افتاده را جذب خواهد کرد.

قیمت دلار در ابتدای ریاست جمهوری رئیسی

بر اساس اطلاعات منتشر شده، میزان نقدینگی کشور در پایان تیرماه سال ۱۴۰۰ و پیش از شروع ریاست جمهوری سید ابراهیم رئیسی معادل ۳۸۲۰ هزار میلیارد تومان بوده و قیمت دلار نیز در آغاز دوران ریاست جمهوری وی در محدوده ۲۵ هزار و پانصد تومان قرار داشته است.

بر اساس آخرین آمار نقدینگی که در پایان آذرماه منتشر شده است، میزان نقدینگی کشور در سطح ۵۹۰۷ هزار میلیارد تومانی بود که نسبت به آغاز دوران ریاست جمهوری رییسی حدود ۵۴ درصد رشد کرده است. قیمت دلار ولی در پایان آذر نیز نسبت به آغاز دوران دولت سیزدهم حدود ۵۲.۶ درصد افزایش پیدا کرده که نشان می‌دهد قیمت دلار بر اساس نقدینگی تا پایان آذر متناسب با میزان نقدینگی افزایش پیدا کرده است. قیمت دلار در پایان آذر ۳۸ هزار و ۹۲۵ توامان بوده است.

وزارت صمت در پایان سال ۱۴۰۱ اقدام به فروش یکپارچه خودور کرده است که قرار است در حساب بانکی پانصد هزار نفر هرکدام ۱۰۰ میلیون تومان تحت عنوان حساب وکالتی به نام سازمان حمایت از مصرف کنندگان بلوکه شود. با این طرح حدود پنجاه همت از نقدینگی در حساب‌های بانکی در مجموع بلوکه خواهد شد که معادل یک چهارم میزان افزایش سالانه پایان پولی بر اساس آماری است که در آذرماه منتشر شده است یعنی علاوه بر عرضه ارز و سکه توسط بانک مرکزی و فروش خودرو توسط شرکت ها و بورس کالا که تا کنون انجام گرفته است دولت تنها با این طرح حدود یک چهارم از میزان افزایش پایه پولی که در سال جاری اتفاق افتاده را جذب خواهد کرد. اگر متوسط قیمت خودروهای فروخته شده را چهارصد میلیون تومان در نظر بگیریم در این طرح معادل ۲۰۰ همت نقدینگی از کشور جذب خواهد شد که تقریبا برابر میزان افزایش پایه پولی سالانه بر اساس آمار آذرماه است. عرضه خودور توسط شرکتها، بورس کالا، عرضه سکه و ارزپاشی توسط بانک مرکزی، فروش شمش طلا و انتشار اوراق نفتی که به تازگی ثبت شده نشان می‌دهد که با وجود روشن بودن موتور تولید تورم که همان افزایش نقدینگی است، دولت به دنبال جذب همان نقدینگی تولید شده از راه‌های مختلف است تا از اثر رشد نقدینگی بر بازار دلار و تورم کم کند.

در حقیقت عرضه‌های انجام شده مانند تله‌ای برای به دام انداختن نقدینگی است تا از ورود نقدینگی به بازار ارز کم‌ کند ولی بررسی های اولیه نشان می دهد که قیمت ها حداقل در بازار ارز متناسب با رشد نقدینگی رشد کرده است.

روز قبل، قیمت دهم تحت تأثیر اخبار منتشر شده کاهشی شروع شد ولی در ادامه عقب‌ماندگی خود از دلار تهران را جبران کرد و قیمت دلاری درهم بالاتر از قیمت دلار تهران آرام گرفت. دیروز چاقوی رها شده دلار (کاهش قیمت‌ها را تشبیه به چاقوی در حال سقوط می‌کنند) یک‌ کف قیمت را شناسایی کرد در هنگام کاهش قیمت ها، خریدار در بازارها کم است زیرا قیمت ها در مسیر کاهشی به چاقوی در حال سقوط تشبیه شده اند که گرفتن آن می تواند به معامله گر آسیب بزند ولی با توقف روند نزولی و شناسایی کف های حمایتی میزان خریداران افزایش پیدا می‌کند.

معاملات آتی شمش طلا راه‌اندازی شد

گفته می شود معاملات آتی شمش طلا در بورس کالا راه اندازی خواهد شد و بدین ترتیب پای معا ملات اهرمی به بورس کالا باز خواهد شد، معاملات اهرمی برای معامله گران، علی الخصوص معامله گران طلا جذاب است که در دوران ریاست جمهوری حسن روحانی بر روی سکه انجام میشد و در همان زمان متوقف شد. حال در دولت رییسی معاملات آتی بر روی شمش طلا راه اندازی می شود که خریداران می توانند با توجه به پیش بینی خود از آینده قیمت شمش طلا در آن به معامله بپردازند.

بیشتر بخوانید:

۳۵۲۱۷



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.