تقویت روابط ایران با چین و روسیه نباید به معنای مقابله با غرب تلقی شود

ابوالفضل خدائی: روز دوشنبه ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان به منظور شرکت در هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرد. اجلاس امسال در فضایی متفاوت و در سایه هفتمین ماه از جنگ اوکراین برگزار می شود و رئیس جمهور کشورمان در این سفر علاوه بر سخنرانی در مجمع عمومی

کد خبر : 257611
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۶:۳۳
تقویت روابط ایران با چین و روسیه نباید به معنای مقابله با غرب تلقی شود


ابوالفضل خدائی: روز دوشنبه ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان به منظور شرکت در هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرد. اجلاس امسال در فضایی متفاوت و در سایه هفتمین ماه از جنگ اوکراین برگزار می شود و رئیس جمهور کشورمان در این سفر علاوه بر سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و نشست سازمان آموزشی یونسکو، با تعدادی از سران کشورهای شرکت کننده در مجمع عمومی نیز دیدار و گفتگو خواهد کرد و دیدارهای جانبی دیگری نیز خواهد داشت. از طرفی وزیر امور خارجه و رییس تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در این سفر رئیس جمهور را همراهی می کنند که این مساله به احتمال برگزاری نشستی در خصوص مذاکرات رفع تحریم ها قوت می بخشد و باید دید در نهایت این سفر با چه دستاوردهایی برای ایران همراه خواهد بود.

دیاکو حسینی کارشناس سیاست خارجی در گفتگویی به هوشمند نیوز،با اشاره به اینکه سفر رئیس جمهور به نیویورک از جهاتی جذابیت هایی دارد گفت: این اولین سفر ابراهیم رئیسی و تیم سیاست خارجی او به نیویورک است و به همین دلیل باید توجه داشت که استعداد بروز خطاهایی وجود دارد. از طرفی این سفر تحت تأثیر مذاکرات برجامی نیز قرار گرفته و انتظار می رود با توجه به همراهی آقای باقری ملاقات هایی در حاشیه این سفر انجام بگیرد تا به نحوی بن بست موجود در مذاکرات به تعبیر جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شکسته شود. بنابراین موضوع برجام که تم اصلی نگاه کشورهای جهان به مساله ایران است سایه سنگینی بر این سفر خواهد داشت.

تقویت روابط ایران با چین و روسیه نباید به معنای مقابله با غرب تلقی شود

بیشتر بخوانید:

دچار مفروضات اشتباه در مذاکرات شدیم

تحریم‌ها طبقه متوسط را نابود کرد

وظیفه مدیرکل آژانس روشنگری است، نه دامن زدن به تبلیغات

لزومی ندارد که دولت نگران مطالبات تحقق نیافته در مذاکرات باشد

این کارشناس سیاست خارجی افزود: اتفاقات اخیری که در روزهای اخیر در داخل کشور افتاده ممکن است به صورت ناخواسته حاشیه هایی را برای آقای رئیسی در نیویورک ایجاد کند. بنابراین جدا از مباحثی که انتظار می رود آقای رئیسی در بیان مواضع ایران اعلام کند باید حساسیت های موجود نیز مورد توجه قرار گیرد. مسائلی چون بحران سیاسی در عراق، مساله گفتگوهای ایران و عربستان و ادامه بحران یمن، موضوع سوریه از جمله موارد مهم برای ایران در موضع گیری ها است. ضمن اینکه از ذهنیت هایی که می تواند عواقب ژئوپلتیکی برای ایران داشته باشد باید پرهیز کرد. طرح مسائلی چون چرخش کامل ایران به سمت روسیه و چین و عدم توجه به روابط با غرب در این بین از جمله مسائل مهم و قابل توجه است.

وی افزود: آقای رئیسی در یکسال گذشته و دوران انتخاباتی همواره بر سیاست خارجی متوازن تاکید ویژه داشته اند اما در عمل به واسطه عدم پیشرفت در مذاکرات احیای برجام و ایجاد روابط گرم با روسیه و چین به ویژه پس از بحران اوکراین، یک تلقی در جهان ایجاد شده که ایران بخشی از محور روسیه و چین است. این تلقی ممکن است در مواردی به سود ایران برای گرفتن امتیاز از طرف های غربی باشد. در این راستا ضروری است ایران ضمن تاکید بر ارزش ها در خصوص روابط با شرق، این ذهنیت مخرب را نیز از بین ببرد که بخشی از محور روسیه و چین برای مقابله با غرب نیست. این مساله از اهمیت بالایی برخوردار است به خصوص در دورانی که رقابت هایی بین غرب با چین و روسیه در موضوعات مختلف وجود دارد و قرار گرفتن ایران در این کانون مشاجره و منازعه می تواند هزینه های غیرضروری را علیه ایران ایجاد کند و به طور مستقیم در فرآیند احیای برجام و حتی پسااحیای برجام تاثیرگذار باشد.

وی در پایان گفت: باید این درک ایجاد شود که ایران همچنان آمادگی دارد که یک روابط متوازن با کشورهای غربی داشته باشد. البته در شرایطی که طرف های مقابل هم متعهد به روابط دوجانبه باشند تا زمینه گسترش و تداوم آن نیز وجود داشته باشد. بنابراین موارد ذکر شده جز نکات اصلی و مهمی است که انتظار می رود در سخنرانی رئیس جمهور و در دیدارهای دوجانبه در حاشیه مجمع عمومی نقش داشته باشد و مورد توجه قرار گیرد.

311311



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.