تفاوت ویزا و اقامت – موسسه حقوقی سام

[ad_1] اگر کمی در زمینه مهاجرت و یا مسافرت به خارج از کشور تحقیق کرده باشید، به احتمال بسیار زیاد تاکنون بارها و بارها با مواردی همچون ویزا و اقامت برخورد داشته‌اید. شناخت تفاوت ویزا و اقامت یکی از مهم‌ترین گزینه‌ هایی به شمار می‌آید که همه افراد باید با آن آشنا شوند؛ زیرا این

کد خبر : 400195
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۵
تفاوت ویزا و اقامت – موسسه حقوقی سام

[ad_1]

اگر کمی در زمینه مهاجرت و یا مسافرت به خارج از کشور تحقیق کرده باشید، به احتمال بسیار زیاد تاکنون بارها و بارها با مواردی همچون ویزا و اقامت برخورد داشته‌اید. شناخت تفاوت ویزا و اقامت یکی از مهم‌ترین گزینه‌ هایی به شمار می‌آید که همه افراد باید با آن آشنا شوند؛ زیرا این دو مورد متمایز از هم هستند.

عدم شناخت تفاوت‌ های بین این دو مورد می‌تواند منجر به ایجاد مشکلات بسیار زیادی شود که حل کردن آن‌ها به شدت زمان ‌بر خواهد بود؛ به همین دلیل به جای اینکه وقت خود را بعدها صرف حل چنین مشکلاتی بکنیم، بهتر است ماهیت کلی هر یک از این موارد را بشناسیم. تفاوتی ندارد که قصدتان مهاجرت است یا مسافرت؛ زیرا در هر صورت در برهه ‌های زمانی خاصی به ویزا و یا کارت اقامت نیاز پیدا می‌کنید. با ما همراه شوید تا شما عزیزان را به طور کامل با هر یک از این پارامترهای مهم حقوقی آشنا کنیم.

تعریف کامل ویزا

در نخستین گام از آشنایی تفاوت ویزا و اقامت، بهتر است به بررسی مورد اول یعنی ویزا بپردازیم. ویزا را می‌توان یک نوع سند خاص و مشروط دانست که از آن به منظور اجازه ورود به کشورهای مختلف استفاده می‌شود. سابقه بهره‌گیری از ویزا به قرن‌ها قبل برمی‌گردد و موضوع جدیدی نیست. بسیاری از کشورهای جهان جهت ورود اتباع خارجی همواره ویزا صادر می‌کرده‌اند. در کشور ما از معادل فارسی روادید برای اشاره به این عبارت بهره گرفته می‌شود.

ویزا تنها به اتباع خارجی ارائه می‌شود. در واقع اتباع اصلی کشور و یا به طور کلی کسانی که دارای شهروندی محل مربوطه هستند، نیازی به دریافت ویزا جهت ورود به کشور خود ندارند. با داشتن ویزا این امکان به شما داده می‌شود که به کشور صادرکننده آن ویزا بدون مشکل خاصی سفر کنید. طبیعتاً بدون داشتن ویزا چنین حقی از شما گرفته می­شود و حتی پس از ورود به خاک کشور مربوطه به وطن اصلی خود برگردانده می­شوید.

معروف‌ ترین و پرکاربردترین نوع ویزا که در کشور ما نیز محبوبیت بسیار بالایی دارد، ویزای شنگن نامیده می‌شود. این ویزا اجازه ورود به کلیه کشورهایی که جزء پیمان شنگن هستند را در اختیار شما قرار می‌دهد. از آنجا که اکثر کشورهای موجود در این پیمان از کشورهای بسیار مناسب اروپایی هستند، ویزای شنگن اهمیت زیادی به دست آورده است.

مفهوم اقامت

به منظور درک تفاوت ویزا و اقامت باید با مفهوم مورد دوم یعنی اقامت نیز آشنا شویم. در حالی که ویزا تنها به منزله دریافت اجازه ورود به یک کشور محسوب می‌شود، اقامت به شما اجازه می‌دهد تا به عنوان یک شخصیت حقوقی در کشور مربوطه فعالیت کنید. این بدان معناست که دریافت اقامت به شما مواردی همچون داشتن حق رأی را ارائه خواهد کرد. به طور کلی وقتی که اقامت کشور خاصی را اخذ کنید، بدون توجه به تابعیت اصلی خود می‌‌توانید از خدمات دولتی کشور مربوطه بهره ‌مند شوید.

مهم‌ترین شرط موجود در زمینه اقامت آن است که فرد دریافت‌کننده باید به طور کامل با قوانین کشور مدنظر آشنا شود و یکایک آن‌ها را به طور کامل رعایت کند. در غیر این صورت امکان انجام تخلف و حتی لغو شدن اقامت وجود دارد؛ به همین دلیل است که می‌توان گفت شناخت و رعایت کلیه قوانین و مقررات کشور مقصد برای اخذ اقامت لازم است؛ ولی برای اخذ ویزا خیر و این امر از جمله مهم‌ترین موارد مربوط به تفاوت ویزا و اقامت محسوب می‌شود. در بسیاری از کشورهای جهان، اتباع خارجی خاصی که اقامت آن کشور را دریافت می‌کنند، مشمول پرداخت مالیات هستند. در واقع با افزایش میزان درآمد خود باید بخشی از آن را به عنوان یک فرد مقیم به دولت ارائه بدهند. که این مورد نیز از ویژگی­ های خاص اقامت است. اقامت و ویزا هر دو به صورت زمان‌دار ارائه می‌شوند. این بدان معناست که پس از پایان اقامت باید نسبت به تمدید آن اقدام کرد. قصور در این زمینه منجر به لغو شدن پرونده اقامت می‌شود که به طبع نتیجه مناسبی در پی ندارد. لازم به ذکر است بدانید که در پروسه های اقامت اروپا روش هایی نیز هستند که نیاز به پرداخت مالیات ندارند مانند اخذ اقامت با روش تمکن مالی

تابعیت

وقتی که صحبت از تفاوت ویزا و اقامت می‌شود، بسیاری از کاربران پرسش‌هایی در مورد تابعیت را نیز بیان می‌کنند. تابعیت را می‌توان مهم‌ترین مفهوم حقوقی در بین این سه مورد دانست. با دریافت تابعیت شما به طور کامل شهروند کشور مدنظر شناخته می‌شود و به همین دلیل مواردی همچون گذرنامه آن کشور در اختیار شما قرار می‌گیرد. داشتن تابعیت مرحله آخر در مسیر مهاجرت به شمار می‌آید؛ زیرا پس از دریافت تابعیت در واقع شما یک شهروند به شمار می‌آیید. در این مرحله هم دولت نسبت به شما یک سری وظایف خاص دارد و هم شما نسبت به دولت کشور مربوطه مسئولیت دارید. برخلاف مواردی مانند ویزا و اقامت، تابعیت دارای محدودیت زمانی نیست و به همین دلیل اکثر افراد به دنبال کسب این مورد هستند. به طور کلی می‌توان بیان کرد که در اعم کشورهای جهان، ابتدا به متقاضیان مربوطه اقامت به صورت محدود ارائه می‌شود. این اقامت می‌تواند مدت زمان مختلفی مانند سه سال یا پنج سال و حتی ده سال داشته باشد. چنانچه فرد متقاضی در دوران اقامت خود هیچ‌گونه مشکل قانونی خاصی نداشت، نوبت به دریافت تابعیت می‌رسد.

لذا در بحث تفاوت ویزا و اقامت می­توان گفت برای اخذ تابعیت حتماً باید قبل از آن اقامت دریافت کرده باشید، البته باید بیان کرد که چنین ویژگی خاصی در برخی از کشورهای جهان در دسترس نیست و حتی پس از سال‌ها اقامت نیز تابعیت به شما اعطا نخواهد شد. اما کشور هایی نیز هستند که افراد می توانند به صورت اهدائی دولتی از ابتدا پاسپورت را خریداری نمایند مانند پاسپورت دومینیکا

انواع مختلف ویزا

مورد مهم دیگری که در زمینه تفاوت ویزا و اقامت باید به آن اشاره داشته باشیم، شناخت انواع مختلف ویزا است. ویزاها به طور عمده در دسته ‌بندی‌های مختلفی ارائه می‌شوند تا کشور مقصد بتواند مسافران گوناگون را بر اساس هدف کلی آن‌ها از هم تفکیک کند. به طور کلی می‌توان بیان کرد که چهار نوع ویزای اصلی در حال حاضر برای اکثر کشورهای جهان ارائه می‌شوند.

اولین نوع ویزاها، ویزای سینگل نام دارد. از ویزای سینگل با نام ویزای یکبار ورود نیز یاد می‌کنند. قطعاً با توجه به نام این نوع ویزا به کاربرد آن پی برده‌اید. ویزای سینگل تنها برای یک بار وارد شدن به کشور مدنظرتان کاربرد دارد و پس از آن بلافاصله ماهیت و اعتبار خود را از دست می‌دهد.

نوع دیگری از ویزا که امروزه از آن استفاده می‌شود، ویزای دبل یا دو بار ورود محسوب می‌شود. این نوع ویزا را می‌توان در دو بار مسافرت به کشور مورد نظر مورد استفاده قرار داد. کشورهای ارائه ‌دهنده این ویزا چندان گسترده نیستند و نمی‌توان چنین ویزای خاصی را به کشورهای گوناگون تعمیم داد. در کنار این موارد، باید به ویزای مولتیپل یا چند باره نیز اشاره کنیم. این ویزا در اختیار افرادی قرار می‌گیرد که به صورت مداوم به دلایل مختلفی همچون دلایل مالی و یا سیاسی باید به یک کشور خاص مسافرت کنند؛ بنابراین تفاوت ویزا و اقامت حتی در انواع مختلف آن دو نیز قابل مشاهده است.

روند دریافت ویزا و اقامت

شناخت روند اخذ ویزا و اقامت نیز از موارد ضروری و خاصی هستند که باید با آن آشنا بود. به طور کلی باید بیان کرد که هم ویزا و هم اقامت توسط سفارت کشور‌های مختلف صادر می­شود. نکته مهم در این زمینه، تمایز در مدارک و اسنادی است که در زمان اخذ هر یک از این موارد باید ارائه شوند و این امر را نیز می­توان یکی از موارد تفاوت ویزا و اقامت دانست.

به طور معمول معمولاً اسناد و مدارک کمتری در زمان ارائه ویزا باید در اختیار سفارت قرار بگیرد. حتی در زمان دریافت ویزای مولتیپل که پیچیده‌ترین نوع ویزا به شمار می‌آید نیز این مورد صدق می­کند. این در حالی است که برای اخذ اقامت نه تنها باید مراحل پیچیده‌تری طی شود؛ زیرا مدت اعتبار اقامت بسیار بیشتر از ویزا است، بلکه نیاز به ارائه مدارک مهم‌تری مانند سابقه تحصیلی (برای اقامت تحصیلی) و… وجود دارد. حتی در زمینه مدت زمان مورد نیاز جهت دریافت هر یک از این موارد نیز می‌‌توان به خوبی تفاوت ویزا و اقامت را درک کرد. در حالت عادی چنانچه مشکل قانونی خاصی وجود نداشته باشد، مدت زمان دریافت ویزا بسیار کمتر از مدت زمان دریافت اقامت است. دلیل چنین موضوعی را می‌توان به صورت مستقیم مربوط به پیچیدگی ‌های کلی بحث اقامت نسبت به بحث ویزا دانست. بهترین راهکار موجود جهت کاهش مدت زمان موردنیاز جهت دریافت ویزا و یا اقامت، بهره‌گیری از مشاوران مهاجرتی خاصی است که سال‌ها در این رابطه مشغول به فعالیت بوده‌اند و می‌توانند اطلاعات مناسبی را به شما ارائه دهند.

جمع بندی

امروزه دو مفهوم ویزا و اقامت تبدیل به دو مورد از مهم‌ترین تعاریف موجود در حوزه مسافرت و مهاجرت به کشورهای خارجی شده‌اند. شناخت تفاوت بین این دو مورد از آن جهت اهمیت دارد که هر یک از این دو مورد کاربرد خاص خود را دارند. مهم‌ترین تفاوت ویزا و اقامت را نیز می­توان همین امر یعنی قابلیت ‌های خاصی دانست که هر یک از آن‌ها در اختیار شما قرار می‌دهند. به ‌عنوان ‌مثال با داشتن اقامت امکان استفاده از خدمات دولتی در کشور مربوطه فراهم می‌شود، در حالی که ویزا چنین ویژگی ندارد. در صورتی که با پرسش ‌های بیشتری در مورد تفاوت ‌های موجود در این زمینه روبه‌رو هستید، می‌توانید با کارشناسان موسسه حقوقی سام تماس بگیرید تا شما عزیزان را به طور کامل یاری کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.