تفاوت ویزای سینگل و مولتی چیست؟

ویزای مولتی (مالتیپل) و ویزای سینگل نوع خاصی از ویزا هستند که تفاوت آن‌ها تعداد دفعه‌های ورود و خروج به کشور مقصد است. این مقاله در تاریخ ۱۳۹۹/۰۳/۱۷ توسط سعیده خلیلی‌صفا به‌روزرسانی شده است. ویزا یا روادید سندی است که به‌صورت کاغذی یا الکترونیکی توسط نمایندگی‌های کشور متبوعه اعم از سفارت یا کنسولگری به پاسپورت متقاضی

کد خبر : 9196
تاریخ انتشار : سه شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۹:۰۹
تفاوت ویزای سینگل و مولتی چیست؟


ویزای مولتی (مالتیپل) و ویزای سینگل نوع خاصی از ویزا هستند که تفاوت آن‌ها تعداد دفعه‌های ورود و خروج به کشور مقصد است.

این مقاله در تاریخ ۱۳۹۹/۰۳/۱۷ توسط سعیده خلیلی‌صفا به‌روزرسانی شده است.

ویزا یا روادید سندی است که به‌صورت کاغذی یا الکترونیکی توسط نمایندگی‌های کشور متبوعه اعم از سفارت یا کنسولگری به پاسپورت متقاضی اضافه می‌شود و به موجب آن دارنده ویزا می‌تواند در مدت زمان تعیین شده در ویزا در یک کشور خارجی خاص حضور داشته باشد. البته باید به این نکته توجه داشت که دریافت ویزا به‌منزله تضمین ورود به یک کشور نیست و در صورت صلاحدید، افسران کنترل کشور مربوطه می‌توانند از ورود فرد به کشورشان جلوگیری کنند.

ویزاها معمولا بر اساس معیارهای خاصی مانند هدف سفر، زمان سفر، روش درخواست و… به گروه‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. یکی از این معیارهای تعداد دفعه‌های ورود و خروج به کشور مقصد است. در ادامه این مقاله به انواع ویزا بر اساس تعداد دفعات ورود و خروج، تفاوت ویزای مولتی و سینگل و شرایط درخواست آن‌ها پرداخته‌ایم. با کجارو همراه باشید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

انواع ویزا بر اساس تعداد ورود و خروج 

ویزا بر اساس تعداد دفعات ورود و خروج به یک کشور در چهار نوع برای متقاضیان صادر می‌شود؛

  • ویزای یکبار ورود یا سینگل (Single visa) اعتبار این ویزا پس از یکبار ورود و خروج به کشور مقصد حتی در صورت وجود تاریخ و اعتبار ویزا از بین می‌رود.
  • ویزای دوبار ورود یا دابل (Double visa) دارنده این ویزا می‌تواند تا زمانی که ویزا از نظر تاریخ دارای اعتبار است، دوبار به کشور مقصد وارد و خارج شود.
  • ویزای چندبار ورود، مولتی یا مالتیپل (Multiple visa) دارنده این ویزا می‌تواند تا زمانی که ویزا از نظر تاریخ دارای اعتبار است به دفعه‌های مکرر به کشور مقصد وارد و خارج شود.
  • ویزای صفربار ورود یا ترانزیت فرودگاهی (Airport transit visa) بعضی از کشورها برای تعویض هواپیما در فرودگاه آن کشور نیز درخواست ویزا می‌کنند. دارنده این ویزا حق خروج از فرودگاه را حتی برای چند دقیقه ندارد و در حقیقت، این ویزا مجوز خارج شدن از هواپیما، رفتن به سالن ترانزیت و سوار شدن به هواپیما به مقصد کشور بعدی است.

تفاوت میان ویزای صفر بار، یکبار، دوبار و چندبار ورود چیست؟

تنها تفاوت میان این ویزاها مربوط به تعداد دفعه‌های مجاز ورود و خروج است. برای مثال، دارنده ویزای سینگل فقط و فقط یک بار مجاز به ورود، اقامت و خروج به کشور مقصد را در دوره زمانی خاص دارد و در صورت عدم خروج و اقامت بیش از موعد تعیین شده مشمول اعمال قانون خواهد شد. همچنین، برای مراجعه مجدد به کشور مقصد متقاضی باید با مراجعه به سفارت و… دوباره برای درخواست ویزا اقدام کند؛ در حالی که دارنده ویزای مولتی می‌تواند در بازه زمانی مشخصی به‌صورت مکرر به کشور مقصد وارد یا از آن خارج شود.

عملکرد ویزای مولتی چگونه است؟

ویزا‌های مولتی برای دوره خاصی که اصطلاحا «دوره اعتبار» (validity period) نامیده می‌شود، معتبر هستند. دوره اعتبار در کشورهای مختلف بازه زمانی متغیری دارد و از ۶ ماه تا یک‌ سال و در بیشترین حالت از ۲۴ ماه اعتبار برخوردار است. به عبارت دیگر، دارنده این ویزا می‌تواند در دوره اعتبار به‌اندازه سقف تعیین شده برای ورود و خروج سفر کند.

البته ویزای مالتیپل نیز دارای محدودیت‌ها و الزامات خاصی است؛

  • فاصله بین بازدیدها: بسته به کشور مبدا، ممکن است فرد یک دوره زمانی معین را بین هر ورود مجدد منتظر بماند. این دوره انتظار ممکن است در برخی موارد لغو شود.
  • حداکثر زمان برای هر اقامت: با توجه به شرایط هر کشور ممکن است محدودیت زمانی برای هر دوره اقامت در کشور مقصد تعیین شود.
  • پیشینه قابل قبول: صرف‌نظر از الزامات واجد شرایط استاندارد برای ویزای موقت، ویزاهای مالتیپل معمولا فقط برای متقاضیانی که دارای سابقه خوب در برابر مسئولان مهاجرتی هستند، صادر می‌شود. در این رابطه، متقاضی باید دارای سابقه خوب کیفری و همچنین، در مورد ورودی‌های قبلی دارای هیچ سابقه حذف یا تبعید نباشد.

ویزای مولتی

اعتبار ویزای مالتیپل چگونه است؟

ویزای مولتی از تاریخ صدور تا دوره مشخصی دارای اعتبار است. در این مدت دارندگان ویزا می‌توانند بر اساس هدفی که ویزای مولتی برای آن صادر شده، به کشور مقصد سفر کنند. البته تعداد دفعات ورود و خروج نیز به هنگام صدور ویزا مشخص می‌شوند و دارنده ویزا مجاز به سفر بیش از سقف تعیین شده نیست.

شرایط درخواست ویزای مالتیپل چیست؟

هر یک از کشورها قوانین و شرایط خاصی را برای صدور ویزای مولتی اعمال می‌کنند، ولی مهم‌ترین شرط درخواست برای صدور این ویزا هدف از سفر به آن کشور است. برای نمونه، ویزای توریستی یا ویزای  کار می‌تواند به‌صورت چندبار ورود صادر شوند؛ ولی متقاضیان در صورت تمایل برای دریافت این نوع ویزا باید کلیه شرایط و مدارک اولیه برای صدور این نوع ویزا را به سفارت کشور مربوطه در هنگام درخواست ارائه کنند.

 



لینک منبع :
هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.