تصمیمی نمی‌گیرم که به بازار سرمایه لطمه‌ای وارد شود/ اگر نظر من ملاک بود حتماً FATF را تایید می‌کردم

[ad_1] رییس کل بانک‌مرکزی با اشاره به این که  اضافه برداشت بانک‌ها ۸۰هزارمیلیارد تومان در نیمه دوم ۹۷ بود افزود: الان دیگر تقریبا اضافه برداشتی نداریم. همتی گفت:ناترازی سیستم بانکی آنقدر شدید بود که زمان می‌برد و حداقل ۶سال دیگر وقت برای اصلاح آن نیاز است. با مجوزی از سران قوا مسئولیت برخی موسسات مالی

کد خبر : 40132
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 8 آوریل 2021 - 23:45
تصمیمی نمی‌گیرم که به بازار سرمایه لطمه‌ای وارد شود/ اگر نظر من ملاک بود حتماً FATF را تایید می‌کردم

[ad_1]

رییس کل بانک‌مرکزی با اشاره به این که  اضافه برداشت بانک‌ها ۸۰هزارمیلیارد تومان در نیمه دوم ۹۷ بود افزود: الان دیگر تقریبا اضافه برداشتی نداریم.

همتی گفت:ناترازی سیستم بانکی آنقدر شدید بود که زمان می‌برد و حداقل ۶سال دیگر وقت برای اصلاح آن نیاز است. با مجوزی از سران قوا مسئولیت برخی موسسات مالی غیرمجاز را برعهده گرفتم.

از ابتدا مخالف ارز ۴۲۰۰تومانی بودم/ در صورت حذف ارز دولتی معادل آن به مردم یارانه داده می‌شود

رییس کل‌بانک‌مرکزی در کلاب‌هاوس اقتصادآنلاین گفت: من از اول با ارز ۴۲۰۰موافق نبودم ولی ما تابع سیاست دولت هستیم و معلوم بود در توزیع مشکلاتی ایجاد خواهد شد.

وی ادامه داد: ظرف دو سال گذشته رشد کالاهای اساسی خیلی نبود از زمانی که در سال ۹۹ فاصله بین قیمت کالاهای اساسی در بازار با ۴۲۰۰ تومان فاصله افتاد، مشهودتر شد.

همتی با اشاره به این که نگرانیم با پرداخت ارز ۴۲۰۰تومانی شوک دیگری در قیمت‌ها ایجاد شود که باید مدیریت شود گفت: این سیاست در قانون بودجه هم آمده که اگر ارز ۴۲۰۰ برداشته شد، در قالب معیشتی به مردم یارانه داده شود.

مخالف هدایت نقدینگی هستم/ تسهیلات تکلیفی رانت ایجاد می‌کند

رییس کل‌بانک‌مرکزی با تاکید بر این که من هم هدایت نقدینگی ‌را قبول ندارم و هر جا بازدهی بالا باشد نقدینگی به آنجا می‌رود گفت: هدایت نقدینگی در قالب پرداخت تسهیلات رانت ایجاد می‌کند.

وی گفت: تسهیلات تکلیفی برای سیستم بانکی مشکل ایجاد می‌کند. ما سامانه‌ای‌ که برای تسهیلات لازم بود در بانک‌مرکزی تعبیه کردیم ولی هنوز‌ افتتاح‌ رسمی نشده که هر اعتباری که بانک‌ها می‌دهد آنجا ثبت شود. شرکت‌های اعتبارسنجی ‌باید زیاد شود و آماده پذیرش درخواست‌های جدید هستیم.

آمریکا دستور داد صندوق بین‌المللی پول به ما وام ندهد/اتفاقی در زمینه منابع ما در کرده رخ نداده است

رییس کل بانک‌مرکزی در پاسخ به خبرنگار نیویورک تایمز در کلاب‌هاوس اقتصادآنلاین گفت: هر صحبتی راجع به کره شده را تکذیب می‌کنم و هر چه بدون نظر من و مسئولین بانک‌مرکزی منتشر شود کذب است. حق جمهوری اسلامی است که از منابعش استفاده کند ولی هنوز اتفاقی در این زمینه رخ نداده است.

وی ادامه داد: بانک‌مرکزی ۱۱ میلیارد دلار ارز در سال ۹۹ از منابع خودش تامین کرده است ولی اطلاعاتی مطرح نمی‌کنیم. اگر ۷میلیارددلار آزاد نشود اتفاق بدی برای ما نمی‌افتد و منابع خود را داریم ولی حق ما است.

همتی درباره درخواست وام ایران از صندوق بین المللی گفت: ۶۰سال است عضو صندوق بین‌المللی پول هستیم و ۲دهم میلیارد دلار منابع ما در صندوق بین‌المللی پول است که از آن سایر کشورها استفاده می‌کنند و درخواست وام حق‌ ما است. این وام صندوق مثل قبلی ها شرط و شروط ندارد زیرا به دلیل کرونا است و نرخ آن نزدیک به صفر است.

رییس بانک مرکزی با اشاره به این که یکسال است نامه نوشتم ولی خبردار شدیم در اکتبر سال گذشته امریکا نامه داد که با درخواست وام ایران مخالفت کنید تاکید کرد: قبلا می‌گفتند صندوق بین‌المللی پول مستقل است ولی به من ثابت شد که آمریکا دستور دهد نهادهای بین‌المللی هیچی نیستند.

توضیحات همتی درباره بازار سرمایه

رییس کل بانک‌مرکزی در کلاب‌هاوس اقتصادآنلاین گفت: فکر می‌کنم بانک مرکزی و شخص بنده در قضیه بورس مظلوم‌ واقع می‌شویم. اصلاً چرا باید رییس کل بانک‌مرکزی با تغییرات نرخ بهره بین بانکی به بورس ضربه وارد کند یا حمایت کند رییس بانک مرکزی اصلا همچین قدرتی ندارد.

وی گفت: ۷۱هزارمیلیارد تومان در اردیبهشت ۹۹ اضافه ذخیره بانک‌ها نزد بانک‌مرکزی‌ بود و امروز به زیر ۲۰هزارمیلیارد رسیده یعنی تقاضای پول بالا رفته است. من اگر می‌خواستم مقاومت کنم کف نرخ بهره را به روی ۱۸ می‌آوردم.

همتی با اشاره به این که قبول دارم نرخ بهره عامل کنترل تورم است ولی الان شرایط افزایش آن فراهم نیست گفت: من انگیزه‌ای ندارم نرخ بهره را بالا ببرم. اما برخی می‌گویند از این هم پایین‌تر بیاوریم ولی وقتی تورم ۴۰درصد است و نرخ سود بانکی نهایت با تخلف بانک‌ها ۲۰درصد باشد کاهش نرخ بهره امکان پذیر نیست.

وی ادامه داد” بانک‌مرکزی همراه بورس است و‌ کمک می‌کند و الان ۵۰درصد سهم‌های بازار ارزنده هستند حتی با نرخ‌های پایین‌تر ارز.

آینده از آن بازار سرمایه است

همتی تاکید کرد: ما باید ثبات رویه داشته باشیم و سیاست‌ها مثل دامنه نوسان مدام تغییر نکند.معنی ندارد هرکسی که تخصص ندارد در زمینه بازار سرمایه نظر بدهد. نمی‌شود که یک بازار‌ همیشه بازدهی داشته باشد و بقیه بازارها در ضرر باشند. مطمئن باشید یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های بانک‌مرکزی بازار سرمایه است. پیش بینی من این است که گشایش‌هایی در بازار سرمایه اتفاق می‌افتد.

اگر تورم کنترل شود نرخ بهره را پایین می‌آورم/ تصمیمی نمی‌گیرم که بازار سرمایه لطمه‌ای وارد شود

رییس بانک مرکزی گفت: سال ۹۹ به دلیل انتظارات تورمی و انتظار رشد ۱۰۰درصدی نقدینگی، رشد پول به ۸۸درصد در مرداد رسید و پول‌ها سیال شد که نقش مهمی در افزایش نرخ ارز داشت. همچنین باعث شد انتظارات در بازار سهام هم بالا برود و آن زمان برخی سهم‌ها با ارز ۶۰هزارتومان تحلیل می‌شد.

همتی با تاکید بر این که درباره نرخ بهره تصمیمی نگرفتیم ولی اگر بتوانم تورم را کنترل کنم نرخ بهره را پایین می‌آورم افزود: نذاشتم نرخ بهره بین بانکی از ۲۰درصد بالا برود و حتی شب عید عملیات شبانه انجام دادم. قول می‌دهم در زمینه نرخ بهره تصمیمی نگیرم به که بازار سهام لطمه‌ای وارد شود.

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.