تصاویری از پیشرفت مرمت گلدسته حرم امام علی (ع)

مدیر صنعتی هنری ستاد بازسازی عتبات عالیات از پیشرفت ۹۵ درصدی طرح مرمت و ترمیم طلاکاری گلدسته شمالی ایوان نجف در حرم امام علی(ع) خبر داد. به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی ستاد بازسازی عتبات عالیات، گلدسته‌ها و ایوان نجف اشرف از مهمترین بخش‌های عمارت تاریخی حرم مطهر علوی و از میراث ارزشمند

کد خبر : 118191
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۷
تصاویری از پیشرفت مرمت گلدسته حرم امام علی (ع)


مدیر صنعتی هنری ستاد بازسازی عتبات عالیات از پیشرفت ۹۵ درصدی طرح مرمت و ترمیم طلاکاری گلدسته شمالی ایوان نجف در حرم امام علی(ع) خبر داد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی ستاد بازسازی عتبات عالیات، گلدسته‌ها و ایوان نجف اشرف از مهمترین بخش‌های عمارت تاریخی حرم مطهر علوی و از میراث ارزشمند هنر و معماری ایرانی اسلامی است. این بنای باشکوه توسط استادکاران ایرانی در عصر صفوی و زیر نظر شیخ بهایی ساخته و با کاشی‌هایی به رنگ سبز، نماکاری شده بود که بعدها به دستور نادرشاه افشار، طلاکاری شد. از آن زمان تا کنون به دلیل عوامل مختلف، این بنای تاریخی دچار آسیب و فرسایش شده بود که ستاد بازسازی عتبات عالیات در چند مرحله به ترمیم و مرمت آن اقدام کرده است.

همچنین کتیبه‌های میناکاری‌شده با اشعار فارسی، ترکی و هندی، صدها سال روی ایوان تاریخی نجف اشرف، نصب شده بود که در زمان حکومت صدام از روی ایوان کنده ‌شد.

پس از سقوط دیکتاتوری صدام، با همت متخصصان ستاد بازسازی عتبات این کتیبه‌های تاریخی دوباره بازسازی و مرمت و در جای خود نصب شدند که شعر معروف «زائران درگهت را بر در خلد برین* می‌دهند آواز طبتم فادخلوها خالدین» یکی از آن‌هاست.

محمد کریمی ـ مدیر صنعتی هنری ستاد بازسازی عتبات عالیات ـ درباره آخرین اقدامات برای مرمت و ترمیم طلاکاری این ایوان تاریخی در حرم حضرت علی (ع) گفت: پس از پایان مرحله اول طرح در بخش جنوبی، هم‌اکنون مرحله دوم با کار روی خشت‌های گلدسته شمالی در حال اجراست.

او افزود: در مرحله دوم، افزون بر خشت‌های مطلای گلدسته شمالی، قسمتی از بخش شمالی ایوان نیز مرمت خواهد شد که کار مرمت خشت‌های گلدسته بیش از ۹۵ درصد پیشرفت داشته است.

کریمی گفت: براساس این طرح حدود ۴۵۰۰ خشت مسی که قرن‌ها پیش توسط استادکاران ایرانی با روکش نازکی از طلا آبکاری شده بود، ابتدا شماره‌گذاری شده و پس از جداسازی از گلدسته، در کارگاه مخصوص ترمیم و دوباره با پوشش نازکی از طلا به قطر چند میکرون پوشیده و در نهایت سرجای قبلی نصب می‌شود.

وی با بیان این‌که در مرحله سوم پروژه، کار روی ترمیم خشت‌های بخش مرکزی ایوان نجف آغاز خواهد شد، افزود: تمام هزینه‌های مربوط به تامین طلا، توسط تولیت آستان مقدس علوی و خیران عراقی صورت می‌گیرد.

مدیر صنعتی هنری ستاد بازسازی عتبات عالیات یادآور شد: محدودیت‌های ناشی از پاندمی کرونا سبب تاخیر زیاد در اجرای این طرح شد.

انتهای پیام



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.