تست اضطراب بک؛ همه‌چیز درباره این ابزار سنجش شدت استرس

[ad_1] تست اضطراب بک (BAI) ابزاری است که با استفاده از آن می‌توان شدت علائم اضطراب افراد را سنجید. در مؤسسات بالینی و تحقیقی، از این تست به‌دفعات استفاده می‌کنند و فرد با استفاده از آن می‌تواند متوجه شود چه زمانی باید برای درمان علائم خود به پزشک مراجعه کند. این تست از ۲۱ سؤال

کد خبر : 479692
تاریخ انتشار : شنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۷
تست اضطراب بک؛ همه‌چیز درباره این ابزار سنجش شدت استرس

[ad_1]

تست اضطراب بک (BAI) ابزاری است که با استفاده از آن می‌توان شدت علائم اضطراب افراد را سنجید. در مؤسسات بالینی و تحقیقی، از این تست به‌دفعات استفاده می‌کنند و فرد با استفاده از آن می‌تواند متوجه شود چه زمانی باید برای درمان علائم خود به پزشک مراجعه کند. این تست از ۲۱ سؤال تشکیل شده است که خودتان بدون نیاز به متخصص می‌توانید به آنها پاسخ دهید. در این مقاله، با تست اضطراب بک و تفسیر آن، تاریخچه‌اش و تحقیقات مرتبط با آن آشنا خواهید شد. همراهمان بمانید.

تاریخچه تست اضطراب بک

سال ۱۹۸۸، دکتر آرون تمکین و تعدادی از همکارانش این تست را طراحی کردند که بعدا در مجله «مشاوره و روان‌شناسی بالینی» منتشر شد. دکتر بک روان‌شناس معروفی بود که در انواع مطالعات تحقیقاتی مرتبط با روان‌شناسی نابهنجاری و اختلالات روان رایج مانند افسردگی و اضطراب مشارکت داشت.

رونیکس

تست اضطراب بک برای ارزیابی شدت اضطراب با کنارگذاشتن علائم افسردگی و سایر اختلالات مشابه توسعه یافت. قبل از این تست، اکثر تست‌های محبوب اضطراب (مانند پرسش‌نامه اضطراب حالت – صفت اسپیلبرگر) علائمی را لحاظ می‌کردند که ممکن بود به علائم افسردگی شباهت داشته باشند، بنابراین به‌نوعی غیرقابل‌اطمینان بودند. اما تست اضطراب بک علائم رایج سایر اختلالات مانند افسردگی را لحاظ نمی‌کند. به‌عبارت دیگر اگر امتیاز نهایی این تست بالا باشد، به‌احتمال زیاد فرد مشکل اضطراب دارد.

ساختار تست اضطراب بک

تست اضطراب بک با تفسیر پاسخ به سؤالات مطرح شده، میزان اضطراب را می‌سنجد. این تست از ۲۱ سؤال تشکیل شده است که با علائم فیزیکی و روانی اضطراب مرتبط‌اند. بسیاری از سؤال‌های این تست بر علائم روان‌شناسی یا روان‌تنی تمرکز دارند تا علائم شناختی. به‌ همین دلیل روان‌شناسان اغلب از این تست به‌همراه پرسشنامه نگرانی پن استت استفاده می‌کنند که معمولا علائم شناختی مانند فاجعه‌پنداری را دقیق‌تر بررسی می‌کند. نحوه استفاده از تست اضطراب بک این‌طور است که فرد برای توصیف شدت علائم خود از امتیاز ۰ تا ۳ استفاده می‌کند. او با استفاده از این امتیازها مشخص می‌کند که در هفته گذشته این علائم را چقدر شدید احساس کرده است. امتیازهای این تست به‌شکل زیر تفسیر می‌شوند:

  • امتیاز ۰ یعنی فرد اصلا این علائم را نداشته است.
  • امتیاز ۱ یعنی علائم خفیف بوده‌اند و فرد را چندان اذیت نکرده‌اند.
  • امتیاز ۲ یعنی علائم متوسط بوده‌اند و گاهی خوشایند نبوده‌اند.
  • امتیاز ۳ یعنی علائم بسیار شدید بوده‌اند و فرد را به‌شدت اذیت کرده‌اند.

۲۱ علائمی که این تست آنها را می‌سنجد، به شرح زیرند:

  • کرختی و مورمورشدن؛
  • احساس داغی یا گرما؛
  • احساس لرزش در پاها؛
  • ناتوانی در آرامش‌داشتن؛
  • ترس از بدترین اتفاق‌ها؛
  • سرگیجه یا منگی؛
  • تپش قلب و نفس‌نفس‌زدن؛
  • بی‌ثباتی؛
  • وحشت‌ یا ترس؛
  • حالت عصبی؛
  • احساس خفگی؛
  • لرزش دستان؛
  • لرزش بدن؛
  • ترس از‌دست‌دادن کنترل؛
  • به‌سختی نفس‌کشیدن؛
  • ترس‌ از مردن؛
  • خوف؛
  • سوءهاضمه؛
  • غش‌کردن؛
  • سرخ‌شدن صورت؛
  • عرق‌‌کردن (اما نه در اثر گرما).

زمانی که فرد به تمام سؤال‌های این تست پاسخ می‌دهد، روان‌شناس می‌تواند امتیاز آنها را جمع کند. امتیاز ۰ تا ۷ اضطراب کم یا نداشتن اضطراب، ۸ تا ۱۵ اضطراب خفیف، ۱۶ تا ۲۵ اضطراب متوسط و ۳۰ تا ۶۳ اضطراب شدید را نشان می‌دهد.

از تست اضطراب بک چه استفاده‌هایی می‌شود؟

از این تست به‌عنوان ابزاری تشخیصی بدون ابزارهای دیگر استفاده نمی‌شود؛ تست اضطراب بک ابزاری برای سنجش وجود علائم بالینی اضطراب و شدت آنهاست. این ابزار برای تمام بیماران روانی مفید است نه فقط افرادی که قصد درمان اختلال اضطراب خود را دارند. روان‌شناس با توجه به نتیجه این تست می‌تواند برای علائم فرد برنامه درمانی در نظر بگیرد و سپس به استفاده از این تست در هر جلسه برای نظارت بر روند پیشرفت درمان فرد ادامه بدهد. اگر علائم بهبود نیابند، روان‌شناس ممکن است برنامه درمانی را تغییر دهد.

آیا تست اضطراب بک دقیق است؟

مدت اندکی پس از انتشار این تست، محققان با تحقیقات مختلف دقت آن در زمینه‌های مختلف به‌خصوص ارزیابی افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی را سنجیدند. در تحقیقی که سال ۱۹۹۱ انجام شد، تست اضطراب بک با مقیاس درجه‌بندی اضطراب هامیلتون مقایسه شد که استفاده از آن در آن دوران رایج بود. طبق این تحقیق، امتیازهای بالا در تست بک با امتیازهای خام مقیاس درجه‌بندی اضطراب هامیلتون مطابقت داشتند و این تست واقعا در ارزیابی علائم اضطراب مؤثر بود. همچنین طبق این تحقیق، امتیاز مبتلایان به اختلال هراس از مبتلایان به اختلال اضطراب فراگیر بالاتر بود.

در تحقیقی دیگر، نتیجه تست اضطراب بک و تست افسردگی بک II بیماران مضطربی که به روان‌پزشک مراجعه می‌کردند، مشابه نتیجه تست‌های محققانی مانند استیر (Steer) بود. پژوهشی دیگر نیز پس از مؤثر اعلام‌کردن تست اضطراب بک برای سنجش اضطراب نوجوانان مبتلا به اختلالات روانی، استفاده از این تست برای ارزیابی این دسته از بیماران را تأیید کرد.

طبق تحقیق دیگری در سال ۱۹۹۳، تست اضطراب بک ابزاری بسیار مفید برای ارزیابی اضطراب بیماران است بدون آنکه علائم سایر اختلالات روانی را لحاظ کند. ظاهرا از این تست برای سنجش اضطراب افراد با سنین مختلف می‌توان استفاده کرد. تحقیقات مربوط به بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی تست بک در سالخوردگان نشان دادند که این تست ابزاری مفید برای تشخیص شدت اضطراب این گروه است.

همچنین مشخص شده است تست اضطراب بک برای جداسازی افراد دچار اختلال اضطراب از کسانی که به آن مبتلا نیستند، مفید است.

محدودیت‌های تست اضطراب بک

تست اضطراب بک با تفسیر

به‌رغم این نتایج، تست مدنظر محدودیت‌هایی دارد و میزان دقت آن برای گروه‌های مختلف فرق می‌کند. مثلا طبق تحلیلی که در مجله بین‌المللی «سلامت روان» منتشر شد، این تست برای تشخیص اضطراب در بیماران اسپانیایی تحت مراقبت اولیه که به زبان لاتین صحبت می‌کردند، به‌قدر کافی دقیق نبود. بنابراین احتمالا برای هر جمعیت تحت مراقبت اولیه‌ای که به زبانی جز انگلیسی صحبت می‌کند، تغییر ساختار عاملی تست الزامی است.

علاوه‌بر این، گرچه هدف تست BAI ارزیابی شدت علائم اضطراب بدون سنجش افسردگی بوده است، بر اساس بعضی تحقیقات، ناچارا افسردگی را نیز می‌سنجد که ممکن است نتایج را عوض کند. همچنین یک تحلیل عامل تأییدی نشان داد که نتایج این تست در ساختار دوعاملی ابتدایی خود، برای جمعیت‌های آفریقایی‌آمریکایی مطلوب‌ترین نبوده است.

تلاش برای درمان علائم اضطراب

اگر علائم بالینی اضطراب را دارید، به‌خصوص اگر تست اضطراب بک را داده‌اید و شدت علائم را شدید یا متوسط نشان می‌دهد، بهتر است به روان‌شناس مراجعه کنید. درمانگر می‌تواند شرایط شما را ارزیابی کند و راهکارهای درمانی پیشنهاد دهد. به‌خصوص مراجعه به درمانگر متخصص درمان شناختی‌رفتاری مفید است، چون می‌تواند به شما کمک کند یاد بگیرید افکار مخرب یا معیوب خود را که منجر به اضطراب می‌شوند، شناسایی کنید و متوجه شوید چطور با احساسات منفی خود مقابله کنید.

ابزارها و پرسش‌نامه‌های مختلفی وجود دارند که روان‌شناس با استفاده از آنها می‌تواند اضطراب شما را بهتر درک و درمان کند. مثلا پرسش‌نامه‌ ارزیابی ترس به شناسایی دلایل ترس و رتبه‌بندی آنها کمک می‌کند. علاوه‌بر این، برخی افراد متوجه می‌شوند زمانی که مضطرب‌اند، از علائم فیزیکی خود می‌ترسند.

ابزاری به‌اسم «شاخص حساسیت اضطراب» میزان ترس فرد از ترس را می‌سنجد، یعنی اینکه فرد چقدر اعتقاد دارد علائم فیزیکی اضطراب اثر منفی روی او می‌گذارند. در تحقیقی مشخص شد افراد مبتلا به اختلال هراس در تست شاخص حساسیت اضطراب در مقایسه با مبتلایان به اختلال اضطراب فراگیر، اختلال وسواس فکری-عملی، اضطراب اجتماعی یا افسردگی عمده امتیاز بالاتری کسب می‌کنند. درمانگر متخصص درمان شناختی‌رفتاری می‌تواند برای مقابله با علائم فیزیکی اضطراب به شما پیشنهادهایی بدهد.

جمع‌بندی

اختلال اضطراب مشکلی روان‌شناختی است که باعث می‌شود فرد مضطرب باشد و به این احساسات واکنش‌های مهارنشده‌ای نشان بدهد. با توجه به اینکه ترس و اضطراب از ما در برابر حوادث گوناگون محافظت می‌کنند، طبیعی است که بعضی مواقع آنها را تجربه کنیم. اما اگر این احساسات دائمی شوند، باید برای درمانشان اقدام کنیم. تست اضطراب بک که در این مقاله بررسی‌اش کردیم، به شما کمک می‌کند شدت اضطراب خود را بسنجید. اگر نتیجه گرفتید اضطرابتان شدید است، توصیه می‌کنیم برای غلبه بر اضطراب و داشتن زندگی آرام‌تر از درمانگر کمک بگیرید.

شما بگویید

چقدر در زندگی خود اضطراب را تجربه می‌کنید؟ در دوران اضطراب چه افکاری داشتید و نتیجه تست اضطراب بک شما چطور بود؟ نظر خود را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید. همچنین اگر این مطلب برایتان مفید بود، می‌توانید آن را برای دوستان خود نیز ارسال کنید.


فروشگاه چطور - مجموعه صوتی چطور می‌توانیم شادتر زندگی کنیم؟


فرمول شادی و مثبت‌اندیشی را یاد بگیرید و با افسردگی خداحافظی کنید




[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.