ترکیه اراده‌ای برای معرفی ایران نداشته است

[ad_1] رییس جامعه تورگردانان ایران می‌گوید: ترکیه تا کنون اراده‌ای برای معرفی ایران نداشته است، هرچند ما هم اقدامی در این راستا انجام نداده‌ایم، به عبارتی ترک‌ها برای این‌که خود را معرفی کنند به کشور ما آمدند، ولی ما در کشور آن‌ها حضور نداشتیم. ابراهیم پورفرج در گفت‌وگو با ایسنا به مناسبت حضور ایران در

کد خبر : 174504
تاریخ انتشار : شنبه 5 مارس 2022 - 13:55
ترکیه اراده‌ای برای معرفی ایران نداشته است

[ad_1]

رییس جامعه تورگردانان ایران می‌گوید: ترکیه تا کنون اراده‌ای برای معرفی ایران نداشته است، هرچند ما هم اقدامی در این راستا انجام نداده‌ایم، به عبارتی ترک‌ها برای این‌که خود را معرفی کنند به کشور ما آمدند، ولی ما در کشور آن‌ها حضور نداشتیم.

ابراهیم پورفرج در گفت‌وگو با ایسنا به مناسبت حضور ایران در نمایشگاه گردشگری آنکارا که با حضور ۱۰ آژانس و تورگردان گردشگری ایران برگزار شده است، درباره دلیل کم‌توجهی به بازار گردشگری ترکیه از سوی آژانس‌های گردشگری ایران، اظهار کرد: البته تعدادی از آژانس‌های ایرانی در بازار گردشگری ترکیه حضور دارند. این نمایشگاه پنجمین دوره‌ای است که در پایتخت ترکیه برگزار می‌شود و در دوران کرونا اولین بار است که تعدادی از کشورها در آن شرکت کرده‌اند که ایران نیز در آن حضور دارد و اتفاقا با استقبال استاندار و مقامات محلی آنکارا روبه‌رو شده و حتی در پوستر نمایشگاه از حضور ایران ویژه یاد شده است و افتتاحیه آن با سخنرانی نفر دوم سفارت ایران در آنکارا همراه بود.

او افزود: در ادامه قرار است با آژانس‌های گردشگری ترکیه نشست B2B داشته باشیم و در سال جدید هم B2B دیگری در شهر استانبول خواهیم داشت. با توجه به شرایطی که کرونا در دو سه سال گذشته برای صنعت گردشگری ایران پیش آورده است ما باید روی بازارهای جدید که قبلا نسبت به آن‌ها کم‌توجه بودیم بیشتر کار کنیم.

پورفرج ادامه داد: آژانس‌هایی که در این نمایشگاه حاضر شده‌اند همگی تورگردان هستند، یعنی کارشان جذب گردشگر است نه فرستادن گردشگر به خارج از ایران. هدف ما از حضور در چنین نمایشگاهی آغاز گفت‌وگوهای ادامه‌دار است که تعاملات بیشتری با بازار گردشگری ترکیه برای جذب گردشگران بیشتر از این کشور برقرار شود. امیدواریم نتیجه لازم را از این حضور به‌دست آوریم. در ترکیه علویان زیادی زندگی می‌کنند که برای سفر به ایران علاقه نشان می‌دهند، آن‌ها می‌توانند جامعه هدف ما باشند. متاسفانه ما تا کنون در کشور ترکیه وقت نگذاشته‌ایم، ولی با شرایطی که پیش آمده است باید روی کشورهای همسایه تمرکز بیشتری نشان دهیم.

ترکیه اراده‌ای برای معرفی ایران نداشته است

رییس جامعه توگردانان ایران در عین حال اظهار کرد: البته آژانس‌های ترکیه هم تا کنون اراده چندانی برای معرفی ایران و یا تشویق هموطنان خود برای سفر به کشور ما نداشته‌اند، درحالی که سالانه تعداد زیادی از ایرانی‌ها توسط آژانس‌های ایرانی تشویق می‌شوند که به ترکیه سفر کنند. ما می‌خواهیم این تعامل دوسویه باشد و در مذاکراتمان از طرف ترک هم می‌خواهیم که برای معرفی ایران وقت بگذارد، چون سال‌ها است ترکیه توسط آژانس‌های ایرانی درحال تبلیغ است. البته که ترک‌ها خودشان هم برای گردشگری و معرفی کشورشان وقت می‌گذارند. مسؤولان آن‌ها هر سال همراه آژانس‌های گردشگری این کشور به ایران سفر می‌کنند با آژانس‌های ایرانی جلسه می‌گذارند، برای سفر بیشتر گردشگران امتیازهایی را درنظر می‌گیرند، هزینه سفر را مدیریت می کنند، ولی ما کدام یک از این کارها را تا حالا انجام داده‌ایم؟ کدام مسؤول گردشگری ما برای تبلیغ و معرفی ایران این‌گونه وقت و هزینه گذاشته است؟ ما هم باید خودمان را معرفی کنیم، مردم و فرهنگمان را و در شبکه‌های تلویزیونی این کشور با تصاویر زیبا و نه خبرهای سیاسی حضور داشته باشیم.  

او افزود: خاطرم هست زمانی رییس تورساب (اتحادیه گردشگری ترکیه) به ایران آمده بود، در یک سخنرانی گفت، “ما ترکیه را به ایران آورده‌ایم، ولی شما هرگز ایران را به ترکیه نیاورده‌اید”. البته که تورساب و آژانس‌های گردشگری ترکیه همراهی دولت را داشته‌اند، مثلا در نمایشگاه‌های بین‌المللی دولت آن‌ها زمین را می‌خرد و رایگان در اختیار شرکت‌های گردشگری قرار می‌دهد، ولی برای ما شرایط این‌گونه است که وزیر (پیشین) گردشگری با پرداخت ۵۰ درصد هزینه زمین در نمایشگاه موافقت می‌کند و معاون گردشگری او مخالفت می‌کند. تفاوت است بین انسان‌هایی که کار تجارت می‌کنند و آن‌هایی که از تجارت فاصله دارند.

ترکیه اراده‌ای برای معرفی ایران نداشته است

پورفرج گفت: به جز ترکیه درحال مذاکره با آژانس‌های هندی و چینی هم هستیم که احتمالا از اتحادیه‌ها و آژانس‌های گردشگری آن‌ها برای سفر به ایران دعوت کنیم. ضمن این‌که با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درحال گفت‌وگو هستیم تا زمینه برگزاری دومین گردهمایی توراپراتورهای بین‌المللی را که دور نخست آن  در سال ۱۳۸۷ (۲۰۰۸) برپا شد، در پساکرونا فراهم کنیم. البته منتظر نتیجه مذاکرات درباره توافق هسته‌ای (برجام) هم هستیم که اگر حاصل شود، حتما بازار گردشگری ایران را متحول می‌کند و مشکلات نقل و انتقال درآمد صنعت گردشگری را به کشور تا حدی حل خواهد کرد. به هر حال ما حتی با وجود خسارت‌هایی که در دوران کرونا و قبل از آن متحمل شدیم و دولت هم کمک و حمایت قابل توجهی نکرد، تلاش می‌کنیم تعداد بیشتری از گردشگران را به ایران جذب کنیم.

ترکیه اراده‌ای برای معرفی ایران نداشته است

انتهای پیام

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.