تحلیل کیسینجر از توافق ایران و عربستان

روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی درباره از توافق ایران و عربستان سعودی با نقش آفرینی چین نوشت: هنری کیسینجر باید حسی از «دژاوو» – کلمه‌ای فرانسوی برای توصیف زندگی کردن در گذشته در شرایط امروز- داشته باشد که چین را میانجی برای نزدیکی عربستان سعودی و ایران می‌بیند. دیپلماسی مثلثی شباهت زیادی به گشایش وزیر امور

کد خبر : 334723
تاریخ انتشار : جمعه ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۹
تحلیل کیسینجر از توافق ایران و عربستان



روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی درباره از توافق ایران و عربستان سعودی با نقش آفرینی چین نوشت: هنری کیسینجر باید حسی از «دژاوو» – کلمه‌ای فرانسوی برای توصیف زندگی کردن در گذشته در شرایط امروز- داشته باشد که چین را میانجی برای نزدیکی عربستان سعودی و ایران می‌بیند. دیپلماسی مثلثی شباهت زیادی به گشایش وزیر امور خارجه اسبق آمریکا با چین در سال ۱۹۷۱ دارد.

مشاور امنیت ملی دولت ریچارد نیکسون به این روزنامه، گفت: من آن را تغییری اساسی در وضعیت استراتژیک خاورمیانه می دانم. سعودی‌ها، اکنون امنیت خود را با بازی با آمریکا در برابر چین متعادل می‌کنند.

این استراتژیست روابط بین‌الملل تاکید کرد که به شیوه‌ای قابل مقایسه، او و رئیس‌جمهور ریچارد نیکسون توانستند تنش‌های بین پکن و مسکو را در تعامل تاریخی خود با چین به نمایش بگذارند.

این روزنامه آمریکایی به نقل از کیسینجر نوشت: تنش‌زدایی در خلیج فارس برای همه خوب است البته در کوتاه مدت. و اگر رئیس جمهور شی جین پینگ می‌خواهد نقش مهار ایران و اطمینان بخشیدن به عربستان سعودی را بر عهده بگیرد، برای او آرزوی موفقیت دارم. آمریکا از سال ۱۹۷۹ در تلاش است تا قوس کمان انقلاب ایران را به سمت ثبات خم کند.

کیسینجر در عین حال استدلال کرد که ظهور چین به عنوان یک کشور صلح‌جو در دراز مدت، «شرایط کشور مرجع را در دیپلماسی بین‌المللی تغییر می‌دهد». آمریکا دیگر قدرت ضروری و تنها کشوری که به اندازه کاقی قوی یا منعطف برای میانجی‌گری قراردادهای صلح باشد، در منطقه نیست. چین مدعی سهمی از این قدرت شده است.

وی توضیح داد: چین در سال‌های اخیر اعلام کرده است که باید در ایجاد نظم جهانی مشارکت داشته باشد و اکنون یک حرکت قابل توجه در این جهت انجام داده است.

این روزنامه آمریکایی نوشت: نقش رو به رشد چین در منطقه تصمیمات رژیم صهیونیستی را نیز پیچیده می‌کند. مقام های اسرائیلی حمله نظامی پیشگیرانه علیه ایران را آخرین راه حل می‌دانند، زیرا تهران هر چه بیشتر به تبدیل شدن به یک کشور دارای سلاح هسته‌ای نزدیک می‌شود. اما همانطور که کیسینجر اشاره می‌کند، «فشار بر ایران اکنون باید منافع چین را هم در نظر بگیرد.»

مذاکرات محرمانه عربستان و ایران دو سال پیش در بغداد و تحت حمایت مصطفی الکاظمی، نخست وزیر وقت عراق و شریک آمریکا، آغاز شد. برخی از جلسات در عمان، متحد نزدیکتر آمریکا برگزار شد. در شش جلسه مذاکره، نمایندگان ایران و عربستان بر روی نقشه راه ازسرگیری روابط دیپلماتیک توافق کردند. عربستان سعودی در سال ۲۰۱۶ در اعتراض به آنچه حمایت پنهان ایران از حوثی‌ها در یمن ادعا شد، روابط خود را با تهران به حالت تعلیق درآورد.

311311



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.