تحلیل بورس در هفته اول آبان / سیاه ترین هفته بورس در سال ۱۴۰۱ رقم خورد

به گزارش سرویس بورس هوشمند نیوز؛ بازار سهام این هفته بد شروع شد و بد هم تمام شد: در حقیقت این هفته برای بورس آنقدر بد بود که تر و خشک را با هم سوزاند. پالایشی‌ها که تا اواسط هفته به واسطه گزارش‌های نسبتا خوب،‌ در محدوده مثبت معامله می‌شدند، در پایان هفته به جرگه

کد خبر : 273252
تاریخ انتشار : جمعه ۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۴
تحلیل بورس در هفته اول آبان / سیاه ترین هفته بورس در سال ۱۴۰۱ رقم خورد


به گزارش سرویس بورس هوشمند نیوز؛ بازار سهام این هفته بد شروع شد و بد هم تمام شد: در حقیقت این هفته برای بورس آنقدر بد بود که تر و خشک را با هم سوزاند. پالایشی‌ها که تا اواسط هفته به واسطه گزارش‌های نسبتا خوب،‌ در محدوده مثبت معامله می‌شدند، در پایان هفته به جرگه قرمزپوشان بازار پیوستند. این هفته شاخص کل با ثبت بازدهی هفتگی ۵.۲۸- درصدی و شاخص هم وزن هم با ثبت بازدهی ۴.۵۵- درصدی، با اختلاف بدترین عملکرد سال ۱۴۰۱ را تجربه کردند تا نشان دهد که بازار سهام این هفته تا چه اندازه شرایط دشواری را پشت سر گذاشته است.

مروری معاملات هفته اول آبان

در جریان معاملات روز شنبه هرچند شاخص کل و شاخص هم وزن در نیمه اول معاملات توانسته بودند روند صعودی را داشته باشند و ارزش معاملات خرد نیز امیدواری کننده بود اما با گذشتن از نیمه های بازار، دوباره بورس روند همیشگی خود را طی کرد. شاخص کل با افت بیش از یک هزار و ۲۰۰ واحدی همراه شد. ارزش معاملات خرد هم حدود ۲هزار میلیارد تومان بود. حقیقی‌ها هم حدود ۹۸ میلیارد تومان از بازار سهام خارج کردند.

شاخص کل روز یکشنبه هم نزولی بود و با افت ۱۲هزار و ۱۶۵ واحدی، سطح یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی را از دست داد و تا ارتفاع یک میلیون و ۲۹۶ هزار واحدی پایین آمد. شاخص هم وزن هم گرچه در ابتدا روندی صعودی داشت اما در نهایت افت حدود یک هزار و ۲۹۸ واحدی را ثبت کرد. ارزش معاملات خرد به حدود ۲ هزار و ۲۲۰ میلیارد تومان رسید و  حقیقی ها در مجموع ۲۰۵ میلیارد تومان از بازار خارج کردند.

روز دوشنبه، بورس یکی از شدیدترین ریزش‌های خود در سال ۱۴۰۱ را تجربه کرد و شاخص کل با افت حدود ۱۹ هزار واحدی به پایین‌تر از یک میلیون و ۲۷۸ هزار واحد رسید. فولاد با بیش از ۳هزار و۶۰۰ واحد تاثیر بر شاخص کل،مهم ترین نقش در افت روز دوشنبه را داشت. شاخص هم وزن نیز افتی ۴هزار و۴۵۸واحدی را به جای گذاشت. ارزش معاملات خرد هم نهایتا به ۲هزار و ۳۰۰میلیارد تومان رسید و حقیقی ها ۲۶۳میلیارد تومان از بازار خارج کردند.

بورس روز سه شنبه هم بر مدار نزول قرار داشت و افت حدود ۱۱ هزار واحدی را ثبت کرد و شاخص هم وزن نیز حدود ۳هزار و ۵۷۱ واحد کاهش یافت. ارزش معاملات خرد به ۲هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان رسید و حقیقی ها حدودا ۴۰۰ میلیارد تومان از بازار خارج کردند.

روز چهارشنبه نه تنها بازار سهام به روند نزولی خود ادامه داد بلکه دومین ریزش سنگین بورس در سال ۱۴۰۱ رقم خرد. شاخص کل بورس با بیش از ۲۶هزار واحد افت در کف کانال یک میلیون و ۲۴۱ هزار واحدی قرار گرفت و شاخص هم وزن هم با بیش از ۸ هزار افت همراه بود. ارزش معاملات خرد به ۲هزار و ۶۴۵ میلیارد تومان رسید.نکته قابل تامل دیگر معاملات روز چهارشنبه میزان خروج پول حقیقی ها از بازار بود که به ۷۰۰ میلیارد تومان رسید.

تلخ‌ترین هفته بورس در سال ۱۴۰۱ رقم خورد

شاخص کل در مجموع این هفته بیش از ۶۹هزار واحد معادل ۵.۲۸ درصد کاهش یافت و از سطح یک میلیون و ۳۱۰هزار واحدی تا ارتفاع یک میلیون و ۴۱۰هزار واحدی سقوط کرد. این با اختلاف بدترین بازدهی شاخص کل در سال ۱۴۰۱ محسوب می‌شود. پیش از این بازدهی هفتگی ۲.۴۴- درصدی در هفته پایانی شهریور ماه،‌ بدترین عملکرد شاخص کل به حساب می آمد.

شاخص هم وزن همانند شاخص کل، با ثبت بازدهی ۴.۵۵- درصدی شدیدترین سقوط هفتگی خود را ثبت کرد تا نشان دهد نه تنها بزرگان بورس بلکه کلیت بازار سهام چه شرایط پرفشاری را در هفته اول آبان ماه تجربه کردند. پیش از این، بدترین عملکرد شاخص هم وزن با افت ۳.۵۴ درصدی در هفته اول مرداد ثبت شده بود.

بورس شاخص هم وزن

ارزش معاملات بهتر شد ولی نگران کننده

پس از آنکه هفته گذشته میانگین ارزش معاملات خرد روزانه به کم‌ترین میزان در سال ۱۴۰۱ افت کرده بود،‌در هفته اول آبان میانگین ارزش معاملات خرد روزانه به ۲هزار و ۲۸۳ میلیارد تومان رسید که از یکسو نسبت به هفته پایانی مهر، افزایش حدود ۲۹ درصدی را نشان می‌دهد و از سوی دیگر، بالاترین میزان طی ۶هفته گذشته به حساب می‌آید.

بورس ارزش معاملات خرد

هرچند در هفته اول آبان، ارزش معاملات خرد بهبود یافت اما طی چند ماه گذشته هرگاه ارزش معاملات خرد کمی اوج می گیرد این موضوع با افزایش خروج پول حقیقی همراه می‌شود تا این موضوع در ذهن تداعی شود که این اوج گیری ارزش معاملات خرد نه به دلیل افزایش تقاضا بلکه ناشی از تشدید خروج پول حقیقی است. این هفته حقیقی‌ها به طور میانگین روزانه حدود ۳۳۳ میلیارد تومان از بازار خارج کردند. با در نظر گرفتن میانگین ارزش معاملات خرد روزانه، خروج ۳۳۳ میلیارد تومان پول حقیقی روزانه به معنای این است که به طور میانگین ۱۴.۶ درصد ارزش معاملات خرد به خروج پول حقیقی مربوط بوده است. این سومین موج شدید خروج پول حقیقی هفتگی از بورس در سال ۱۴۰۱ محسوب می‌شود.

بورس پول حقیقی



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.