تحلیل – بازی انتخاباتی رئیس جمهور مکزیک به مخالفان روح می بخشد

در 13 نوامبر، ده‌ها هزار مکزیکی به خیابان‌ها آمدند تا به طرح آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس‌جمهور برای کاهش بودجه برای موسسه ملی انتخابات (INE) – که بر انتخابات مکزیک نظارت دارد – و سازماندهی مجدد این نهاد به گونه‌ای که می‌تواند منجر به کاهش بودجه شود، به خیابان‌ها آمدند. او کنترل بیشتری بر آن

کد خبر : 288209
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۶
تحلیل – بازی انتخاباتی رئیس جمهور مکزیک به مخالفان روح می بخشد


در 13 نوامبر، ده‌ها هزار مکزیکی به خیابان‌ها آمدند تا به طرح آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس‌جمهور برای کاهش بودجه برای موسسه ملی انتخابات (INE) – که بر انتخابات مکزیک نظارت دارد – و سازماندهی مجدد این نهاد به گونه‌ای که می‌تواند منجر به کاهش بودجه شود، به خیابان‌ها آمدند. او کنترل بیشتری بر آن دارد.

این اعتراض توسط حزب انقلابی نهادی (PRI) حمایت شد و به تقویت مخالفت با اصلاحات اساسی که گروه‌های جامعه مدنی از خطر تضعیف دموکراسی در دوران لوپز اوبرادور نگران هستند، کمک کرد.

نظرسنجی‌ها از زمان تظاهرات، بزرگترین نظرسنجی علیه سیاست‌های لوپز اوبرادور از زمان روی کار آمدن او در چهار سال پیش، نشان می‌دهد که از اپوزیسیون حمایت می‌شود که علیه جنبش احیای ملی چپ‌گرای حاکم (MORENA) می‌جنگد.

ریکاردو مونرئال، رهبر سنا مورنا و یکی از رقبای ریاست جمهوری در سال 2024، گفت: “MORENA باید گوش دادن را یاد بگیرد، و این زمان هایی است که ما نمی توانیم مغرور باشیم، گوش نکنیم و نبینیم که در کشور چه اتفاقی می افتد.”

مقاومت در برابر اصلاحات انتخاباتی، یکی از اولویت‌های اصلی قانون‌گذاری رئیس‌جمهور، محدودیت‌های قدرت او را نشان داده و تأکید می‌کند که چرا MORENA با نبردی برای حفظ کنترل کنگره در سال 2024 مواجه است، حتی اگر به شدت از حفظ ریاست جمهوری حمایت شود.

قبل از تظاهرات، برخی از سیاستمداران اپوزیسیون تمایل PRI برای رای منفی به اصلاحات اساسی INE را زیر سوال بردند و تهدید کردند که بین مخالفان MORENA فاصله خواهد گرفت.

اما این تظاهرات امیدها را زنده کرد که PRI زمانی غالب می‌تواند از دو سنگر باقی‌مانده خود در انتخابات ژوئن آینده در ایالت مکزیک و ایالت شمالی کوآهویلا دفاع کند.

ایالت مکزیک که بیشتر شهر مکزیکوسیتی را احاطه کرده است، پرجمعیت‌ترین منطقه کشور او و کانونی برای احساسات رای‌دهندگانی است که وارد رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شوند. PRI هرگز در رقابت فرمانداری در آنجا یا در کوآهویلا شکست نخورده است.

یک نظرسنجی از رأی دهندگان که این هفته توسط شرکت نظرسنجی Buendia & Marquez برای روزنامه ال یونیورسال منتشر شد، نشان داد که PRI، حزب راست میانه عمل ملی (PAN) و دو حزب اپوزیسیون دیگر در مجموع از پیشتازی MORENA برخوردار هستند.

MORENA بیش از دو برابر نزدیکترین رقبای خود از حمایت برخوردار است، اما نظرسنجی نشان می دهد که اگر حزب چپ میانه جنبش شهروندان (MC) با بقیه مخالفان متحد شود، انتخابات می تواند به طور قابل توجهی نزدیکتر شود.

MC تاکنون از همکاری با دیگر گروه‌های اپوزیسیون طفره رفته است و تلاش می‌کند خود را مستقل از MORENA و احزاب مخالف تثبیت‌شده‌تر قرار دهد که لوپز اوبرادور آن‌ها را فاسد معرفی کرده است.

برخی از اعضای MC به رویترز گفتند که این گروه ممکن است در سال 2023 با مخالفان همکاری کند، اگرچه رهبری حزب هنوز چنین اقدامی را تایید نکرده است.

بدون حمایت مخالفان، لوپز اوبرادور نمی تواند اصلاحات انتخاباتی برنامه ریزی شده خود را تصویب کند، اصلاح قانون اساسی که نیاز به اکثریت دو سوم در کنگره دارد.

بحث‌ها هفته گذشته در کمیته‌های کنگره بر سر لایحه‌ای آغاز شد که همچنین کاهش بودجه احزاب سیاسی و محدود کردن زمان تبلیغات را در نظر می‌گیرد.

رئیس‌جمهور می‌گوید این قانون با انتخاب کمیسران آن توسط مردم به جای اکثریت دوسوم در مجلس پایین، INE را دموکراتیک می‌کند.

با این حال، بر اساس اصلاحات، وظیفه معرفی نامزدها بر عهده ترکیبی از قوه قضاییه، کنگره و مجریه است. منتقدان معتقدند که به عنوان یک قدرت ریاست جمهوری، چیزی که لوپز اوبرادور انکار می کند.

اگر موسس این لایحه باشد، لوپز اوبرادور تغییرات کمتری را مطرح کرده است که فقط به اکثریت ساده نیاز دارد. اما Monreal MORENA اعتبار آن طرح را زیر سوال برده است.

لوپز اوبرادور ممکن است آخرین فرصت برای تغییر شکل INE را داشته باشد، زمانی که چهار نفر از 11 کمیشنر آن در آوریل آینده کنار بروند.

صرف نظر از اینکه بحث INE به رای دهندگان روحیه می دهد یا نه، تحلیلگران می گویند که مشخص نیست که اپوزیسیون نامزدهایی را پیدا کرده است که تخیل عمومی را به خود جلب کند.

آنتونیو اوکارانزا، سخنگوی سابق ارنستو زدیلو، رئیس جمهور سابق، گفت: «پیروزی در کوآهویلا و ایالت مکزیک از انتخابات ریاست جمهوری امکان پذیرتر است.

موافقت با دفاع از INE یک چیز است و توافق بر سر یک نامزد رقابتی چیز دیگری است.

(گزارش توسط دیگو اوره، ویرایش توسط دیو گراهام و آلیستر بل)



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.