تحریم هیچ مشکلی برای تولیدکنندگان خارجی سیگار در ایران ایجاد نکرد

[ad_1] به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سیاوش افضلی امروز در یک نشست خبری در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرآنلاین در مورد تاثیر تحریم بر فعالیت دو شکت خارجی تولید کننده سیگار در ایران گفت: اتفاقا تشدید تحریم در سال های اخیر هیچ تاثیری بر فعالیت این دو شرکت باقی نگذاشت اما وضعیت را برای ما به

کد خبر : 55334
تاریخ انتشار : دوشنبه 17 می 2021 - 17:18
تحریم هیچ مشکلی برای تولیدکنندگان خارجی سیگار در ایران ایجاد نکرد

[ad_1]

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سیاوش افضلی امروز در یک نشست خبری در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرآنلاین در مورد تاثیر تحریم بر فعالیت دو شکت خارجی تولید کننده سیگار در ایران گفت: اتفاقا تشدید تحریم در سال های اخیر هیچ تاثیری بر فعالیت این دو شرکت باقی نگذاشت اما وضعیت را برای ما به عنوان یکی از تولیدکنندگان سیگار در کشو دشوار کرد .

 به گفته وی تحریم ها مشکلات متعددی را بر سر راه واردات موارد اولیه برای شرکت دخانیات ایجاد کرده است . این مقام مسئول ادامه داد: این دو شرکت که یکی ژاپنی و دیگری انگلیسی- آمریکایی هستند، مشکل خاصی در فعالیتشان نداشتند اما سال گذشته سال بسیار سختی برای ما بود.

افضلی در جواب به سؤال دیگری در خصوص وضعیت پرداخت رویالیتی (حق مالکیت برند) از سوی شرکت‌های خارجی که در ایران سیگار تولید می‌کنند نیز گفت:فعالیت این شرکت ها از سال ۱۳۸۲ آغاز شد و قبلا آنها مبلغی را در قالب رویالیتی به وزارت صنعت و شرکت دخانیات پرداخت می‌شد که بابت هر کارتن سیگار حدود ۳۰ دلار بود، اما حالا به جای این رقم، شرکت‌های خارجی مالیات و عوارض به دولت پرداخت می‌کنند که اختلاف زیادی با مبلغ رویالیتی قبلی دارد. به گفته وی از سال ۱۳۸۹ این روند تغییر کرده و این شرکت‌ها مالیات و عوارض به دولت پرداخت می کنند . به گفته وی پیش‌تر شرکت دخانیات زیرساخت و نیروی انسانی در اختیار آنها قرار داده بود اما از سال ۱۳۸۹ ، این دو شرکت جدا شده و خود فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: عوارض و مالیاتی که شرکت دخانیات پرداخت می‌کند حدود ۲۵ درصد است اما این رقم برای شرکت‌های خارجی حدود ۳۵ درصد تعیین شده است.مدیرعامل شرکت دخانیات تصریح کرد: قبلا شرکت‌های خارجی در قبال صنعت دخانیات ایران تعهداتی داشتند که ارتقاء کشاورزی و محصولات این صنعت از جمله این تعهدات بود و در عین حال باید تکنولوژی و ماشین آلات نیز به کشور وارد می‌کردند، اما حالا چنین تعهداتی برایشان وجود ندارد.

 وی درباره قیمت سیگار نیز توضیح داد در سال جاری هیچ افزایش قیمتی بر روی این محصولات صورت نگرفته و این شرکت قیمت محصولاتش را افزایش نداده است.

ارزش بازار دخانیات در ایران

افضلی با بیان اینکه در حال حاضر ارزش بازار دخانیات ایران حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان است، گفت: سهم شرکت ملی دخانیات در این بازار از نظر ریالی ۵ درصد است، در حالی که ۷۰ درصد این بازار به دو شرکت JTI ژاپن و BAT آمریکایی ـ انگلیسی تعلق دارد که مواد اولیه را آماده به کشور وارد می‌کنند و در اینجا سیگار تولید می‌کنند.

 وی تاکید کرد: شرکت دخانیات ۶ هزار نیروی کار دارد و ۶ هزار کشاورز را نیز تحت پوشش دارد به این ترتیب اشتغالی ۱۲ هزار نفری را عهده‌دار است.وی ادامه داد: مصرف سالانه سیگار در کشور حدود ۷۵ میلیارد نخ است و در این شرایط سال گذشته ۵۵ میلیارد نخ در داخل تولید شد و ۲۰ میلیارد نخ نیز از طریق قاچاق تامین شده است که عمدتا رقیب محصولات داخلی هستند.

به گفته افضلی سال گذشته ۹ میلیارد و ۱۰۰ میلیون نخ سیگار توسط شرکت دخانیات تولید شد، در حالی که ظرفیت تولید این شرکت ۲۵ تا ۳۰ میلیارد نخ است.

وی با تأکید بر اینکه سیاست‌گذاران کشور باید طوری عمل کنند که اولویت با تولید داخل باشد به نحوی که بتوانیم با شرکت‌های خارجی رقابت کنیم، افزود: ما موظف هستیم تمام توتون کشاورزان ایران را خریداری کنیم و در این شرایط شرکت‌های خارجی نباید خرمن آماده را وارد کنند و در اینجا کاغذ سیگار را پر و بسته بندی کنند. این موضوع امکان رقابت را برای شرکت دخانیات ایران از بین می‌برد.

عواقب خصوصی‌سازی در دخانیات

مدیرعامل شرکت دخانیات در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به عواقب خصوصی‌سازی شرکت ملی دخانیات گفت: از تجربه خصوصی‌سازی این شرکت باید درس گرفت؛ چراکه این سوالات را برای مردم ایجاد می‌کند که آیا اشتغال یک شرکت ملی با خصوصی‌سازی بیشتر شده است؟ آیا درآمدهای دولت از این محل افزایش داشته است؟ و آیا در زمینه مبارزه با قاچاق اقدامات بیشتری صورت گرفته است؟

وی تاکید کرد: خصوصی‌سازی شرکت دخانیات قرار بود باعث ارتقاء صنعت دخانیات شود، اما فقط حلقه پرسود این صنعت را به شرکت‌های خارجی واگذار کردند و حلقه‌هایی که باید در آن سرمایه‌گذاری شود، کماکان برعهده شرکت دخانیات است.

افضلی اضافه کرد: باید مشخص شود چه مجموعه‌هایی از بازار ۴۰ هزار میلیارد تومانی دخانیات ایران منتفع می‌شوند و چند درصد این بازار در اختیار ایرانی‌هاست و چند درصد در اختیار شرکت‌های خارجی است. این شرکت‌ها چه میزان برای صنعت و کشاورزی و اشتغالزایی هزینه می‌کنند؟

مدیرعامل شرکت دخانیات با بیان اینکه ما مخالف حضور خارجی‌ها در ایران نیستیم، حضور شرکت‌های خارجی باید هدفمند باشد و اولویت با متولی صنعت دخانیات یعنی شرکت دخانیات باشد.

۲۲۳۲۲۳

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.