تحرکات بغداد و واشنگتن درباره خروج نظامیان آمریکایی/آمریکا احتمالا درباره گروه‌های مقاومت شرط تعیین کند

[ad_1] در آخرین دور از مذاکرات استراتژیک میان عراق و آمریکا که اواخر ماه ژوئیه برگزار شد، دو طرف توافق کردند نیروهای نظامی آمریکایی تا ۳۱ دسامبر عراق را ترک کنند و حضور نظامی آمریکا در عراق تنها به نیروهای مستشاری و آموزشی محدود شود. یک ژنرال ارشد در فرماندهی عملیات مشترک عراق گفت، احتمال

کد خبر : 86814
تاریخ انتشار : شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۰
تحرکات بغداد و واشنگتن درباره خروج نظامیان آمریکایی/آمریکا احتمالا درباره گروه‌های مقاومت شرط تعیین کند

[ad_1]

در آخرین دور از مذاکرات استراتژیک میان عراق و آمریکا که اواخر ماه ژوئیه برگزار شد، دو طرف توافق کردند نیروهای نظامی آمریکایی تا ۳۱ دسامبر عراق را ترک کنند و حضور نظامی آمریکا در عراق تنها به نیروهای مستشاری و آموزشی محدود شود.

یک ژنرال ارشد در فرماندهی عملیات مشترک عراق گفت، احتمال می‌رود نظامیان آمریکایی در آینده خیلی نزدیک برای آغاز به کار با طرف عراقی جهت تعیین مکانیزمی برای اجرای طرح خروج نظامیان آمریکایی از عراق وارد بغداد شوند.

این ژنرال که خواست نامش فاش نشود، افزود، در توافقی که در آخرین دور از مذاکرات استراتژیک صورت گرفت، قرار شد کمیته نظامی و امنیتی مشترک بندهای نظامی به دست آمده در این مذاکرات را اجرایی کند که شامل مکانیزم خروج تدریجی نظامیان آمریکایی و تجهیزات نظامی می‌شود.

به گفته همین مسوول، عراق در این توافق نسبت به تامین امنیت خروج کامل نیروها و تامین امنیت پایگاه‌ها و اردوگاه‌ها متعهد خواهد بود.

وی تاکید کرد، برخلاف اظهارات سیاستمداران و کارشناسان مسائل امنیتی، نقشه استقرار نظامی نیروهای ائتلاف بین المللی و ناتو تغییری نخواهد کرد و دو پایگاه عین الاسد و حریر در الانبار و اربیل و نیز ازدوگاه ویکتوریا در غرب بغداد به فعالیت خود در زمینه حمایت و آموزش و ارائه اطلاعات هوایی به نیروهای عراقی ادامه خواهند داد.

ژنرال عراقی گفت، ریاست کمیته نظامی فنی مشترک از طرف عراق ژنرال عبدالامیر الشمری، معاون فرمانده عملیات مشترک و قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق خواهند بود؛ چرا که مذاکرات عراق در واشنگتن را هم آن دو رهبری کردند.

وی همچنین احتمال داد برت مک گورک، هماهنگ‌کننده کاخ سفید در امور خاورمیانه و شمال آفریقا در آینده نزدیک در حاشیه بررسی مکانیزم خروج نظامیان آمریکایی و اجرای پرونده های دیگری که واشنگتن و بغداد بر سر آن توافق شد، به عراق سفر کند.

تحسین الخفاجی، سخنگوی نظامی عراق هم گفت، مسوولیت حفاظت از مستشاران و مربیان نظامی آمریکایی بر عهده نیروهای مسلح عراق است.

وی افزود، مدت زمانی که این نیروها در عراق خواهند ماند، اهمیتی ندارد بلکه مهم تداوم آموزش و دریافت اطلاعات از نهادهای امنیتی و نظامی بین المللی است.

الخفاجی گفت، نیروهای خارجی در اردوگاه‌ها و پایگاه های مخصوصی نیستند بلکه در پایگاه‌های عراقی مشترک حضور دارند.

اما مجاهد الطائی، کارشناس مسائل سیاسی و امنیتی عراق احتمال داد، واشنگتن در مورد مکانیزم خروج شرط تعیین کند اینکه شبه نظامیان به هیچ عنوان به نظامیان آمریکایی حمله نکنند و دولت بغداد هم به این امر متعهد باشد.

وی افزود، راه‌های زیادی برای بازگشت نظامیان آمریکایی به عراق وجود دارد؛ ائتلاف بین المللی تحت رهبری واشنگتن و ناتو هستند که آمریکا می‌تواند از طریق آنها مانور بدهد به علاوه نیروی هوایی آمریکا هم کاملا بر حریم هوایی عراق کنترل دارد. بنابراین می توان گفت، نظامیان آمریکایی از در خارج می‌شوند و از پنجره وارد. در واقع عملا نقشه حضور آمریکا تغییری نمی‌کند زیرا همه نیروهای خارجی به حضور آمریکا وابسته هستند و خروج نظامیان آمریکایی به خروج تدریجی همه نیروهای دیگر منجر خواهد شد.

الطائی گفت، صحبت از انتقال نظامیان آمریکایی به کشورهای مجاور عراق گواهی بر بی اعتمادی به دولت در وفای به تعهدات خود یا توقف حملات به منافع آمریکاست، بنابراین حضور نظامیان آمریکایی در نزدیکی عراق به معنای آمادگی آنها برای بازگشت تحت هر شرایط اضطراری است.

310 310

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.