تجلیل از خدمات «خامه‌یار»؛ تلاش برای گسترش مناسبات فرهنگی با پرهیز از فرقه گرایی مذهبی

به گزارش رسانه های لبنان، مراسم تودیع رایزن فرهنگی ایران در لبنان، به همت بیش از سی سازمان و تشکل فرهنگی و هنری و ادبی لبنان، در سالن آمفی “الجنان” در بیروت برگزار شد. این مراسم به پاس تجلیل از تلاش های موثر عباس خامه یار در عرصه اعتلای فرهنگ و ارزش های انسانی، با حضور وزیر

کد خبر : 180738
تاریخ انتشار : شنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۷:۱۴
تجلیل از خدمات «خامه‌یار»؛ تلاش برای گسترش مناسبات فرهنگی با پرهیز از فرقه گرایی مذهبی


به گزارش رسانه های لبنان، مراسم تودیع رایزن فرهنگی ایران در لبنان، به همت بیش از سی سازمان و تشکل فرهنگی و هنری و ادبی لبنان، در سالن آمفی “الجنان” در بیروت برگزار شد.

این مراسم به پاس تجلیل از تلاش های موثر عباس خامه یار در عرصه اعتلای فرهنگ و ارزش های انسانی، با حضور وزیر فرهنگ ، علما، اندیشمندان وعلمای ادیان و مذاهب مختلف ، جمع کثیری از اهالی فرهنگ ،هنر و ادب، و همچنین مسئولان و نمایندگان تشکل‌های فرهنگی وسیاسی فعال در لبنان برگزار شد.

در ابتدای نشست، حسین عزالدین، نماینده « اللقاء الإعلامی» ومجری نشست گفت: عباس خامه یار به تعامل و ارتباط با تمام طوایف و اقشار جامعه لبنان باور عمیق داشت و این مساله در کردار و رفتار او طی سه سال حضور در لبنان به عنوان رایزن فرهنگی کاملا آشکار بود. وی با تلاش های بی‌وقفه گام های بلند و ارزنده ای در راستای ارتقای مناسبات فرهنگی میان لبنان و ایران برداشت و توانست تصویری مترقی و متمدنانه ای از فرهنگ اصیل ایران برای دیگر ملت ها ارائه دهد.

حسین عزالدین افزود: خامه یارِ خیرخواه در سال های حضور در لبنان همیشه در حال فعالیت در جهت تامین منافع دو ملت ایران و لبنان در تمامی زمینه‌ها به ویژه در دو زمینه علمی و فرهنگی بود و در این راه از هیچ تلاشی فروگذاری نکرد و مجدانه و مخلصانه در راه محقق کردن اهداف والا تلاش نمود.

سخنان جورج صلیبا، اسقف اعظم کلیسای ارتدکس سریانی لبنان

اولین سخنرانی مراسم جورج صلیبا، اسقف اعظم کلیسای ارتدکس سریانی لبنان بود.

صلیبا گفت: دکتر عباس خامه‌یار انسانی اهل علم و معرفت است که با ویژگی های برجسته بسیاری شناخته می شود. برای مثال، تسلط او بر زبان عربی این قدرت را به او داد تا به اسرار این زبان پی ببرد و روابط موفقی با سخنوران آن ایجاد کند.

وی افزود: تکریم این شخصیت برجسته امری لازم و ضروری است به این دلیل که وی در مدت حضور خود در لبنان تلاش های مخلصانه و کارهای ماندگاری را به سرانجام رساند.

اسقف اعظم کلیسای ارتدکس سریانی لبنان تاکید کرد عباس خامه یار که نماینده ایرانِ بزرگ در لبنان و سخنگوی آن در ارتباط با فرهنگ عربی بود، الگوی برجسته انسان فرهیخته ایرانی بوده و هست.

وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به فرهنگ و تمدن غنی ایران تاکید کرد: تمدن ایران دستاوردهای بزرگی برای بشریت به ارمغان آورد، همچنین نام دانشمندان، علما و صاحبنظران زیادی در اذهان مردم دنیا به جا مانده است.

جورج صلیبا در بخش پایانی سخنان خود برخی ویژگی های شخصیتی عباس خامه یار برشمرد و گفت: خامه‌یار از جمله افراد با ایمان و با اخلاصی است که راه بزرگان ایران زمین را ادامه داده و در راه نشر و گسترش اندیشه های آنان کوشیده است.

سخنان  رئیس تجمع علمای مسلمان لبنان

 در ادامه «شیخ غازی حنینه» رئیس تجمع علمای مسلمان لبنان، در سخنانی گفت: در روایت آمده است که پیامبر اکرم (ص) فرمود «اگر علم در ثریا باشد مردانی از سرزمین پارس به آن دست پیدا خواهند کرد». شاید بتوان گفت دکتر عباس خامه یار از جمله این مردان است که خداوند امت اسلام و کشورهای عربی را از وجود آن بهره مند کرده است.

شیخ غازی حنینه با بیان اینکه دانشمندان ایرانی در تمام زمینه های علمی دستاوردهای عظیمی برای امت اسلام به ارمغان آوردند، خاطرنشان کرد: عباس خامه یار از جمله ایرانیانی بود که با الهام از تاریخ کهن و تاریخ معاصر معانی و گنجینه ای از مفاهیم غنی فرهنگی و اخلاقی خیرخواهانه را به همه ملت ها با تمام گرایشات ملی، قومی و مذهبی و سیاسی خود ارائه کرده است.

تجلیل از خدمات «خامه‌یار» برای گسترش مناسبات فرهنگی با پرهیز از فرقه گرایی مذهبی

رئیس تجمع علمای مسلمان لبنان در پایان سخن خود ضمن تقدیر و تشکر از تلاش های خالصانه خامه یار تاکید کرد : تعامل به تمام اقشار بدون توجه به گرایشات مذهبی و سیاسی آنها از ویژگی های برجسته اندیشمندان دگرپذیر است و عباس خامه‌یار بی‌شک یکی از آنهاست.

مفتی صور و مسؤول فرهنگی جنبش امل لبنان

سپس حجت الاسلام شیخ حسن عبدالله، مفتی صور و مسؤول فرهنگی جنبش امل لبنان، در سخنانی به اقدامات تاثیرگذار عباس خامه یار در سالهای حضور در لبنان پرداخت و تاکید کرد: عباس خامه‌یار از جمله معدود کسانی بود که در شرایط سخت و غیر عادی پیش آمده در سال های اخیر، تلاش های مؤثری در راستای تعامل و گفتگوی فرهنگی انجام داد.

وی افزود: عباس خامه یار با دوری از گفتمان فرقه گرایی دینی و مذهبی و با برقراری ارتباط موثر با دیگران اقدامات فرهنگی مهمی جهت تبیین ایده های تقریبی جمهوری اسلامی ایران انجام داد.

شیخ حسن عبدالله در بخش دیگری از سخنانش دستاوردهای فرهنگی خامه‌یار را ستود و تاکید کرد آنچه این مرد پس از ترک لبنان از خود باقی خواهد گذاشت در حقیقت پیام و انعکاسی است که تصویری از فضای داخلی لبنان که مشخصه اصلی آن برادری و همزیستی مسالمت آمیز است، ارائه خواهد داد.

وی در ادامه به حمایت های ایران از لبنان اشاره کرد و گفت: لبنانی ها هیچگاه دستان سفیدی که کمک های خود را به لبنان ارائه می دهند را فراموش نخواهد کرد.

مسؤول فرهنگی جنبش امل لبنان تاکید کرد حمایت های ایرانی از لبنان، به شفای زخم های عمیق ما به ویژه پس از جنگ سال 2006 ، کمک شایانی کرد.

سخنان رئیس انجمن گفتگوی ادیان، فرهنگ ها و تمدن ها

در ادامه شیخ حسن شحاده، رئیس انجمن گفتگوی ادیان، فرهنگ ها و تمدن ها، در سخنانی عباس خامه یرا را فرهیخته حقیقی توصیف کرد و با برشمردن برخی ویژگی های شخصیتی وی گفت: دکتر خامه یار روشنفکری پارسا، با ایمان و فروتن و یک شخصیت عرفانی است و در طی سالهای فعالیت خود در راستای تقویت و اعتلای تمدن و فرهنگ و گسترش ارزش های انسانی و متمدن در تلاش بوده است.

حسن شحاده در ادامه گفت: خامه یار مردی باتجربه که چالش های مسئولیت پذیری و راهکارهای پیروزی خیزش‌های مردمی و به سرانجام رساندن انقلاب، و همچنین راهکارهای غلبه بر بی ارادگی و برون رفت از بحران ای اجتماعی و فکری عقیدتی، و مبارزه با جهل، بی دینی و مفاسد اخلاقی، و اصلاحات در عرصه سیاسی با تکیه بر اعتلای فرهنگ و اخلاق را به خوبی می داند.

 وی در بخش دیگری از سخنان خود به نقش آفرینی عباس خامه یار در زمینه ایجاد پیوندهای عمیق میان ایرانیان و ملت های عربی، گفت: خامه یار همچون بزرگان جمهوری اسلامی ایران در نهادینه کردن اصول و ارزش های اخلاقی، معرفتی و منطقی نقش به سزایی ایفا کرد. این نقش آفرینی به تلاش برای بهبود روابط ایران و کشورهای عربی محدود نیست بلکه تلاش برای بهبود و تقویت روابط اسلامی – اسلامی، روابط عربی – عربی، خنثی سازی توطئه های دشمنان اسلام، و مبارزه با اسلام هراسی را نیز شامل می شود.

وی خاطرنشان کرد: خامه یار در پی ریزی فلسفه انقلاب فرهنگی نیز سهیم بود و تجربه درخشان وی در شمال آفریقا و خاورمیانه، تجربه مدیریت فرهنگی ایشان در لبنان به مثابه تبدیل تئوری به عمل به شمار می رود.

وی در پایان گفت: اقدامات فرهنگی خامه یار بر مبنای انسان دوستی انجام می شود و ریشه در ایده تشکیل امت واحده دارد، بنابراین اقدامات و فعالیت های انسان دوستانه وی در جهت مقابل جریان دگرستیز که برای گسترش ایده های صهیونیستی تلاش می کند، قرار دارد.

در ادامه د. منیر شفیق، تحلیلگر مسائل سیاسی از سابقه آشنایی خود با عباس خامه یار گفت و تاکید کرد: ایشان را در دوره نوجوانی یعنی دوران فعالیت های انقلاب در سال های آغازین  انقلاب شناختم. او به اصول و پایه های انقلاب اسلامی که امام خمینی آن را پی ریزی و امام خامنه ای آن را دنبال کرد، باور عمیق دارد.

وی افزود: طی سال هایی که عباس خامه یار را شناختم این مساله نظرم را جلب کرد که ایشان به جز تلاش در راه خیر، در راه دیگری قدم ننهاد.

وی در پایان گفت: عباس خامه یار اقدامات ارزشمند و ثمر بخشی در لبنان انجام داد، اقداماتی که محبوبیت وی در لبنان را افزایش داده است.

تجلیل از خدمات «خامه‌یار» برای گسترش مناسبات فرهنگی با پرهیز از فرقه گرایی مذهبی

سپس نوبت به شیخ زهیر جعید، هماهنگ کننده جبهه عمل اسلامی لبنان رسید. جعید در سخنانی گفت: خامه یار الگوی به تمام معنای یک سفیر موفق برای انقلاب اسلامی در لبنان بود.

وی در ادامه به شیطنت های برخی دشمنان اسلام و تلاش بیهوده آنها در جهت ایرن هراسی و انقلاب هراسی اشاره کرد و گفت: در ابتدا پیروزی انقلاب اسلامی تبلیغات گسترده ای علیه انقلاب اسلامی ایران آغاز شد.. در سال های اخیر نیز دشمنان تلاش کردند چنین القا کنند که جمهوری اسلامی همان داعش و جبهه النصره است. اما واقعیت این است که ایران پرچمدار وحدت اسلامی است و صادقترین کشور در حمایت از گفتگو و تقریب میان مذاهب به شمار می رود.

وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به برگزاری هفته فرهنگی ایران در لبنان گفت: آنچه در هفته فرهنگی ایران به نمایش گذاشته شد، تصویر درخشانی از ارزش های انقلاب اسلامی ارائه داد.

وی در ادامه ضمن انتقاد از جریان های همسو با سیاست های برخی رژیم های منطقه ای از جمله عربستان سعودی، گفت: برخلاف برخی کشورهایی که با پول های خود جریان سازی می کنند، ایران خواهان عزتمندی برای ملت های منطقه است.

وی تاکید کرد: رویکرد ایران همان رویکرد اسلام اصیل است. حمایت ایران از فلسطین در حقیقت حمایت از مسلمانان و مسیحیان است. این کشور خواهان آزادسازی قدس است. تلاش برای آزادسازی قدس یعنی تلاش برای آزادسازی همزمان مسجد الاقصی و کلیسای قیامت است.

سخنان  رئیس هیئت اداری تجمع علمای مسلمین

در ادامه شیخ حسان عبدالله، رئیس هیئت اداری تجمع علمای مسلمین از ویژگی های شخصیتی و اقدامات تاثیرگذار خامه یار در لبنان سخن گفت و تاکید کرد: بی‌شک در یک سخنرانی کوتاه نمیتوان تمام ویژگی ها و فضایل شخصیتی دکتر خامه یار را برشمرد. به عنوان شخصی که از سال 1979 (1357) با دکتر عباس خامه یار در ارتباط هستم، بر این باورم ویژگی اصلی ایشان ثبات قدم و استواری در راه حق است.

وی افزود: خامه یار اهتمام ویژه ای به مساله وحدت دارد به همین دلیل وی از داعیه داران تقریب میان مذاهب اسلامی است.

رئیس هیئت اداری تجمع  علمای مسلمین به ابتکار عمل عباس خامه یار در زمینه فعالیت های فرهنگی اشاره کرد و گفت: خامه یار در شرایطی وارد لبنان شد که امکان فعالیت فرهنگی چشمگیری به دلیل انتشار ویروس کورونا وجود نداشت، اما وی این چالش را به فرصت تبدیل کرد و با بهره گیری از شبکه های و برگزاری سیمنارها و هم اندیشی های در فضای مجازی فعالیت های فرهنگی در لبنان را ارتقا بخشید.

وی خاطرنشان کرد: اقدامات ابتکاری عباس خامه یار معنا و مفهوم جدیدی به پست رایزن فرهنگی بخشید.

رئیس هیئت اداری تجمع  علمای مسلمین در پایان با بیان اینکه لبنان خیرات و برکت حضور عباس خامه یار بهره مند شد، ابراز امیدواری کرد خامه یار مجددا در یک پست فرهنگی در لبنان مشغول به فعالیت شود.

سخنان  عضو فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان لبنان

در ادامه، «علی فیاض» عضو فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان لبنان گفت: سالها با دکتر خامه یار آشنایی دارم. ایشان نویسنده، تلاشگر، فرهیخته، و دیپلماتی حرفه ای، و در عین حال مهربان، انسان دوست و دارای سرشت و قلبی پاک است.

علی فیاض افزود: عباس خامه یار یکی از شاگردان نجیب مکتب امام علی (ع) است. در گفتگوی‌های بینادینی و بینا فرهنگی حتی با کسانیکه عقاید و باورهای او را نمی پذیرند، مجالی برای اختلافات ودشمنی باقی نمی‌گذارد.

عضو فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان لبنان با بیان اینکه انسان محوری و اخلاق مداری دو صفت نهادینه در شخصیت خامه یار است، گفت: انسان محوری و اخلاق مداری عباس خامه یار به او قدرت داده که از نقاط اختلاف با دیگران چشم پوشی کند.

وی در بخشی از سخنان خود به برخی علاقمندی های خامه یار اشاره کرد و گفت: یکی از علاقمندی ها او که البته در آن تبحر خاصی نیز دارد، عکس برداری متفاوت است. عکاسی برای عباس تنها ثبت لحظات نیست بلکه یک هنر است که با آن برخی رخدادها را روایت می کند.

سخنان دکتر میشل کعدی، شاعر، اندیشمند، و ادیب لبنانی

سپس، دکتر میشل کعدی، شاعر، اندیشمند، و ادیب لبنانی در سخنانی از شخصیت ادبی علمی فرهنگی عباس خامه یار گفت و تاکید کرد: خامه یار ادیب و فرهیخته ای میهن پرست و در عین حال دوستدار دیگری است.

کعدی در ادامه از نشاط و پویایی عباس خامه یار در سال های حضور در لبنان گفت و تاکید کرد عباس خامه یار با تلاش های پیوسته که منتهی به خدمات ارزنده ای شد، تصویر درخشانی از مرتقی و متمدن ایران ارائه داد.

اندیشمند و ادیب مسیحی در بخشی از سخنان خود، تلاش های خالصانه و صادقانه خامه یار را ستود و تاکید کرد تمام اقدامات فرهنگی وی در لبنان بی شائبه و صادقانه بود به این دلیل که او کلامی جز حق بر زبان نراند.

وی افزود: خامه یار شخصیتی مثبت اندیش با ایده های سازنده، پویا و پرتحرک و سرشار از معنویت و به آموزه های جهان شمول باور دارد و شجاعت و صراحت در دفاع از حق ایشان ستودنی است.

میشل کعدی در پایان سخنرانی خود شعری که در ستایش خامه یار سروده بود را خواند.

سخنان دبیرکل جنبش امت لبنان

سپس شیخ عبدالله الجبری، دبیرکل جنبش امت لبنان در سخنانی با بیان اینکه عباس خامه یرا از جمله مردان موفق محور مقاومت است، گفت: خامه یار اهل تقریب و گفتگو است، دو مقوله ای که نیاز فعلی جهان اسلام هستند.

الجبری در ادامه گفت: عباس خامه یار شخصیتی خیرخواه و به همه ما عشق می ورزید و این مساله باعث شد عشق به ایران در ما نهادینه شود.

وی در پایان گفت: خامه یار یکی از ثمرات طیبه و پربرکت انقلاب اسلامی و مکتب امام خمینی (ره) است.

سخنان آندره الحاج رهبر مسیحی ارکستر ملی لبنان

آندره الحاج رهبر مسیحی ارکستر ملی لبنان، سخنران بعدی مراسم بود.

الحاج گفت: اگر تلاش های دکتر خامه یار نبود، قطعه موسیقیایی  با عنوان” بیروت درد تو درد من است ” با موضوع همدردی با ملت لبنان نواخته نمی شد. ( پس از انفجار بیروت، قطعه موسیقیایی  با عنوان” بیروت درد تو درد من است ” توسط ارکستر سمفونی ملی ایران با ” آندره الحاج ”  در تهران اجرا شد)

وی افزود: این اثر هنری من را به دکتر خامه یار نزدیک و نزدیکتر کرد و باعث شد برای دیدار با ایشان در محل رایزنی فرهنگی اصرار بورزم.

رهبر ارکستر ملی لبنان در ادامه به برگزاری باشکوه هفته فرهنگی ایران در لبنان اشاره کرد و گفت: حضور گروه نوازندگان ایرانی در بیروت تصویر درخشانی از ایران ارائه داد به ویژه اینکه تا پیش از این همواره گفته می‌شد زنان در ایران از حقوق خود بی بهره اند.

رهبر ارکستر ملی لبنان در پایان از عباس خامه یار به خاطر فراهم کردن زمینه برای حضور در تهران و رهبری قطعه “بیروت درد تو درد من است” تشکر و قدردانی کرد.

در ادامه د. ناصر حیدر، به نمایندگی از مرکز بین المللی تعامل و همبستگی و رییس آن معن بشور به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی در ابتدا با اشاره به سابقه آشنایی با دکتر خامه یار گفت: عباس خامه یار پیش از اینکه به عنوان رایزن فرهنگی منصوب شود در لبنان فردی شناخته شده بود، به همین دلیل در سال 2018 در کنفرانسی که با حضور علمای برجسته جهان اسلام و با موضوع فلسطین برگزار شد، خامه یار اولین سخنران کنفرانس بود.

وی در تشریح این مسأله گفت: دلیل انتخاب عباس خامه یار به عنوان سخنران اول آن نشست علاوه بر اینکه او اهل ایران به عنوان حامی مساله فلسطین، نقش برجسته خود ایشان در ایجاد پیوند میان ایران و کشورهای عربی و تاثیرگذاری وی در زمینه از بین بردن موانع پیش روی این روابط بود.

وی در ادامه گفت: دکتر خامه یار با درک این واقعیت که آنچه بر مبنای فرهنگ ساخته شود ماندگار است و ادامه دار خواهد بود و آنچه در زمینه های دیگر ساخته می شود در اولین مناقشه و ایجاد اختلاف بین دو طرف از بین خواهد رفت، فعالیت در حوزه فرهنگی را اختیار کرد.

ناصر حیدر در ادامه گفت: خامه یار همچنین به پیوندهای تاریخی میان دو فرهنگ ایران و عربی واقف بود به همین دلیل توانست اقدامات تاثیرگذاری در این عرصه فرهنگی اتخاذ کند.

وی در ادامه گفت: برگزاری آیین نکوداشت یک شخصیت برجسته عرصه گفتگوی فرهنگی عربی – ایرانی، آن هم همزمان با موشک باران پایگاه صهیونیستی در عراق از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، اتفاقی مبارک است و اهمیت این مراسم را دوچندان می کند.

وی افزود: این مراسم فرصتی فراهم کرده است تا مجددا تاکید کنیم نبرد ما با رژیم غاصب در امتداد سرزمین های عربی و اسلامی ادامه دار خواهد بود.

در ادامه شیخ قاضی مهدی الیحفوفی، به نمایندگی از رئیس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان به سخنرانی پرداخت.

الیحفوفی از تلاش های خامه‌یار در زمینه تحکیم روابط فرهنگی دو کشور در زمان ماموریتش باوجود شرایط سخت و غیر عادی کشور قدردانی کرد.

وی همچنین خامه یار را به خاطر تلاش هایش برای ایجاد پل ارتباطی بین لبنان و ایران ستود.

وی در ادامه با اشاره به برخی دستاوردهای مهم خامه یار در دوران ماموریت خود در لبنان و گفت: دکتر خامه یار مردی باهوش، موفق و تلاش های او در حوزه فرهنگی مثال زدنی است. او درک درستی از شرایط کنونی لبنان و تمامی اقشار جامعه لبنان داشت و گام های او مبتنی بر درک درست از واقعیت های موجود در لبنان است، بنابراین ما بر این باور هستیم که ایشان در هر پستی قرار گیرد موفق خواهد شد.

وی در پایان گفت: دکتر خامه یار با لبنان وداع خواهد گفت و آن را ترک خواهد کرد اما یاد و خاطره او برای همیشه در اذهان دوستداران و طرفداران جمهوری اسلامی در لبنان باقی خواهد ماند.

در ادامه، کمال بکاسینی، مدیر مرکز جهانی گفتگوی تمدن ها، در سخنانی گفت: به منظور ساختن آینده ای روشن برای نسل های کنونی که از آینده واهمه دارند؛ عباس خامه یار دیوارهای دگر هراسی را ویران ساخت، و نقشه راه را برای ما -به عنوان مدافعان تمدن و آینده لبنان- نمایان ساخت.  

وی گفت: اولین ارزشی که عباس خامه یار با اقدامات خود نهادینه ساخت، اخلاق مداری است. کردار او بگونه ای بود که نشان داد اخلاق مداری اولین گام برای ورود به میدان تعامل بین ملتهاست. همچنین نشان داد گفتگو بهترین وسیله برای پایان بخشیدن به اختلافات موجود میان ملت های مجاور است.

وی افزود: دیگر ویژگی برجسته خامه یار احترام به دیدگاه مخالف در عین تلاش برای اقناع و به کرسی نشاندن سخن خود است.

کمال بکاسینی در پایان گفت: با رویکرد و خدمات ارزشمند خود در یاد وخاطره ما باقی خواهد ماند، زیرا که بزرگ‌مردان تا ابد در یادها می مانند.

در ادامه شیخ نزار سعید، مدیر کل جمعیت مراکز فرهنگی امام خمینی(ره) در لبنان، در سخنانی تلاش‌های بی شائبه و مخلصانه عباس خامه‌یار را ستود و اظهار داشت: دستاوردهایی که عباس خامه یار در سالهای حضور خود در لبنان محقق کرد درخشان و تا چندین سال مؤثر خواهد بود.

سپس، د. فادی ناصر، مدیر مرکز فرهنگی “آفاق” در سخنانی از روابط حسنه دکتر خامه یار با تمام اقشار و خانواده های لبنانی و تأثیر چشمگیر وی بر تک تک افرادی که با آنها برخورد داشته است سخن گفت.

وی در ادامه با تعریف خاطره از دیدارهای خانواده خودش با خانواده دکتر عباس خامه یار، گفت: خانواده دکتر خامه یار به شدت خانواده ام را تحت تاثیر قرار داده و باعث شد دوتا از دختران همسایگانم،  حجاب اسلامی را بعنوان پوشش خود داوطلبانه انتخاب کنند.

وی از اخلاق مداری خامه یار و تلاش وی در جهت نشر و گسترش آموزه های اصیل تشکر و قدردانی کرد.

مدیر مرکز فرهنگی آفاق پس از پایان سخنران خود لوح تقدیری را به پاس قدردانی از تلاش‌های بی‌وقفه خامه‌یار در زمینه ارتقای فرهنگ به وی اهدا کرد.

در ادامه طراد حماده، وزیر سابق لبنانی و شاعر و ادیب این کشور در سخنانی گفت: عباس خامه یار دارای شخصیتی با نقاط قوت و ویژگی‌های مثبت بسیاری است.

حماده افزود: اولین ویژگی برجسته وی درک درست از دوگانه فرهنگ دیپلماتیک، و دیپلماسی فرهنگی است. او با شایستگی بالا دو فرهنگ عربی و فارسی را باهم تلفیق کند.

وی با اشاره با برخی ویژگی های شخصیتی عباس خامه یار، تواضع و فروتنی از ویژگی های بارز شخصیتی وی برشمرد.

حماده رویکرد، اندیشه و ایده های عباس خامه یار را متجلی و برآمده از فرهنگ و تمدن ایران قلمداد کرد و گفت: پیشینه پربار فرهنگ و تمدن ایرانی، مفاهیم عمیق از فلسفه، عرفان، هنر، شعر، ادب موسیقی و جلوه های فاخر تمدن این سرزمین در رویکرد و دیدگاه های خامه یار متجلی شده است.

ادیب و شاعر لبنانی در پایان سخنان خود از خامه یار به خاطر زحمات و مجاهدت های خالصانه فرهنگی که دستاوردهایی در عرصه فرهنگ برای مردم لبنان، ایران و محور مقاومت به ارمغان آورده است، تقدیر و تشکر کرد.

سخنان  نماینده اعزامی رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

در ادامه حجت الاسلام اسدی موحد، نماینده اعزامی رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به ایراد سخنرانی پرداخت.

حجت الاسلام اسدی موحد گفت: این نوع جلسات و نشست‌ها چون بخاطر تکریم و احترام به مقام علم، فرهنگ و ادب می‌باشد، طبق تعالیم دینی ما جلسات عبادت و تقرب به خداوند است.

وی افزود: این جلسه برای تکریم از یک شخص نیست بلکه جلسه احترام و تکریم از مقام علم، فرهنگ و ادب است.

وی تاکید کرد: آقای دکتر خامه‌یار را می‌توان در چند واژه تعریف کرد: پرکار، پرتوان، خستگی‌ناپذیر و مهم‌تر از همه، بصیر و خردمند، اندیشه‌ورز و صاحب تفکر.

حجت الاسلام اسدی موحد تاکید کرد: ایشان در مدتی کوتاه موفق شده‌اند به لایه‌های زیرین جهان لبنان که در آن مذاهب و اندیشه‌های گوناگون در هم زیستی با یکدیگر به سر می‌برند راه یابند و آن‌ها را لمس کنند و با جان خود آن‌ها را درک کنند. مصاحبت و معاشرت با بزرگان سیاسی و دینی لبنان ایشان را شخصیتی منعطف و در عین حال عمیق و جستجوگر و در طلبِ یافتن حقیقت نشان می‌دهد که همواره در پیِ شناخت بیشتر مغزها و ذهن هایی است که فرهنگ و تمدن بارور و ریشه دارِ لبنانی را ساخته است.

سرعت همراه با دقت عمل دو عامل موفقیت ایشان در تمامی فعالیت‌هایشان است که با توجه به سرعت گرفتن کارها در عصر حاضر و این سال‌های آمیخته به شتاب، تنها و تنها یک امر را آشکار می‌سازد و آن هم توان مدیریتی بالای ایشان در پیشبرد فعالیت‌ها و اهداف بلند و خطیر مسئولیتی ایشان در دفتر رایزنی فرهنگی بیروت است.

اسدی موحد در ادامه گفت: افزون بر این‌ها، ایشان مجهز به سلاح زبان و بیانِ سلیس، فصیح و منش و خلقِ مهرورزانه‌ای هستند که موجب می‌شود، مخاطبان در تعامل با ایشان احساس راحتی، آسودگی و اعتماد داشته باشند و همین باعث گسترش و پیشرفت روز افزون روابط ایشان در جوامع مختلف علمی، دینی، فلسفی و سیاسی شده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: توانِ بالای تحلیل، ایده‌پردازی و رسیدگی و پرداختن به مسائل گوناگون اجتماعی و متصل داشتن آن‌ها با مسائل دیگر تاریخی، عقیدتی و سیاسی جهانی که ایشان در آن مأمور به وظیفه بودند، امکانی بود هم برای گروه‌های مرتبط کاری در کشور لبنان و هم ایران تا به کمک نکته‌سنجی و اشرافِ فکری شخصیتی همچون ایشان، به بازخوانیِ حقایق کمتر بیان شده و کمتر  آشکار شده‌ای بپردازند که شاید همیشه منتظر آن بودند.

 اسدی موحد در ادامه از حاضران تشکر کرد و گفت: تشکر معنوی من از شما اصحاب فکر و اندیشه و علاقمندان به اندیشه‌های امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای است که حضور شما، استقبال شما و همراهی شما به این مدیر عالم، توانا و با انگیزه، اجازه داد که بتواند برنامه‌های فرهنگی، علمی، هنری خود را به احسن وجه انجام دهد، و بنده این چند روز شاهد بودم که چگونه شخصیت‌ها، اساتید، علماء و تمام عاشقان فرهنگ و ادب از گروه‌ها و مراکز مختلف علمی و فرهنگی اظهار ناراحتی می‌کردند و آرزو داشتند که ایشان به وظیفه خود ادامه دهد.

وی در پایان گفت: به پاس تلاش‌ها و زحمات مستمر جناب آقای خامه‌یار، اینجانب به عنوان عضو و نماینده‌ای از مجموعه بزرگ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نهایت سپاس و قدردانی خود را خدمت حضرت عالی ابراز می‌دارم و از ایزد منان برای ایشان توفیق و بهروزی و سلامتی مسئلت دارم.

در ادامه حجه الاسلام سید محمد رضا مرتضوی، وابسته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان به نیابت از مجموعه رایزنی فرهنگی ایران در لبنان به ایراد سخنرانی پرداخت.

مرتضوی از تلاش های بی‌دریغ و بی‌وقفه عباس خامه‌یار قدردانی گفت: ما به عنوان یاران د. عباس خامه یار، و اعضای مجموعه رایزنی که در راستای ارتقای فرهنگ و محقق نمودن اهدافی -که عباس خامه‌یار به دنبال نهادینه ساختن آن بود- از هیچ تلاشی فروگذاری نکرده است؛ تلاش های ایشان را می ستاییم و وظیفه خود می دانیم که قدردان زحمات ارزشمند ایشان باشیم، و تاکید می کنیم: مرد اهل فکر و فرهنگ هرکجا و در هر پستی قرار گیرد، این عرصه را از ایده های خود بهره مند می سازد.

سخنان وزیر فرهنگ لبنان

در ادامه محمد وسام المرتضی، وزیر فرهنگ لبنان پشت تریبون رفت و از زحمات عباس خامه یار قدردانی و از اقدامات فرهنگی وی تمجید کرد.

محمد وسام المرتضی تاکید کرد: خدمات و اقدامات دکتر عباس خامه‌یار آغازگر روندی تازه در مناسبات فرهنگی میان ایران و لبنان است.

وزیر فرهنگ لبنان افزود: چند روز پیش، در محل برگزاری نمایشگاه کتاب بیروت، دوست عزیزمان، دکتر عباس خامه یار از کتاب جدید خود با عنوان “زخم و زیتون، یادگاران و روزگاران” رونمایی کرد. ایشان با رونمایی از این اثر ادبی، دوران ماموریت خود را درخشان به پایان رساند.

وی در توصیف تازه ترین اثر عباس خامه یار گفت: عنوان زیبای کتاب جدید خامه یار به دنبال انتقال این پیام است که همانگونه که روغن زیتون زخم را درمان می کند، و بسان دستاوردهای در خشان یادگاران و روزگاران، فرهنگ نیز اینچنین عمل می‌کند، و اینگونه است که فرهنگ بهترین ابزار برای تعامل میان ملتهاست؛ مرهم زخمهاست و دوران های مختلف را دربند آفرینش های خلاقانه در می آورد.

المرتضی در خصوص نقش تأثیرگذار دکتر خامه یار در عرصه فرهنگی خاطرنشان کرد: ایشان در طول سالیان حضور خود در بیروت و پیش از آن در سایر موقعیت‌های فرهنگی، با ایمان و با اخلاص و آنگونه که شایسته است به مسئولیت های خود عمل می کرد.

المرتضی افزود: خامه یار نه تنها لبنانی ها را با مظاهر فرهنگی وطن خود آشنا کرد، بلکه پلی ارتباطی میان دو فرهنگ و فرهیختگان دو کشور بود. بهترین گواه برای اثبات این مساله، نشست ها و کنفرانس هایی است که در همه مناطق لبنان؛ از پایتخت تا جنوب، و از آنجا تا شمال، بقاع و الجبل با حضور وی برگزار شد. او در همه آن گردهمایی ها با پیروان مختلف به دور از تفرقه و تعصب به گفتگو می نشست و بر ماهیت متکثر فرهنگ واقعی تاکید داشت.

وزیر فرهنگ لبنان خاطرنشان کرد: پیش از این و در یک مناسبت دیگر اعلام کرده بودم، بارزترین و غالب‌ترین ویژگی گردهمایی‌های ایرانی – لبنانی، سابقه فرهنگی مبتنی بر پایبندی و احترام به ارزش‌هایی از جمله حاکمیت، آزادی، مقاومت در برابر ظلم و مقابله با تجاوزگری بوده و هست. همین ویژگی‌ست که باعث می‌شود رویدادهای فرهنگی میان دو کشور به جریان یا گروه خاصی اختصاص نداشته‌باشد بلکه به‌صورت یکسان، متعلق به همه لبنانی‌ها و همه ایرانی‌ها، و همچنین برای همه مردم عرب به‌ویژه مردم مظلوم فلسطین است.

المرتضی در ادامه به بخشی از فعالیت های برجسته فرهنگی دکتر خامه یار اشاره کرد و گفت: خامه یار در سال های حضور در لبنان دست به کارهای بزرگی زد. آخرین رویداد فرهنگی  مهمی که با مدیریت وی برگزار شد، هفته فرهنگی ایران در لبنان با عنوان روزهای فرهنگی فجر بود، رویدادی که با حضور اینجانب، و جناب آقای محمد مهدی اسماعیلی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران، و جناب آقای محمد جلال فیروز نیا، سفیر محترم ایران در لبنان افتتاح شد.

وی به برگزاری باشکوه هفته فرهنگی ایران در لبنان اشاره کرد و گفت این رویداد فرهنگی تصویری زیبا و واقعی از فرهنگ و تمدن ایران و شاهکارهای فرهنگی آن به نمایش گذاشت، به طوریکه بسیاری از مفاهیم که به اشتباه تصویر غلطی از فرهنگ ایران ارائه داده بودند را از ذهن ها پاک کرد.

محمد وسام المرتضی در ادامه گفت: با دکتر خامه یار عهد و پیمان می بندیم که تلاش های مخلصانه ایشان در یاد و خاطرمان خواهد ماند به ویژه اینکه خدمات و تلاش های ارزنده او روندی تازه در مناسبات فرهنگی میان ایران و لبنان ایجاد کرده است.

وی ابراز امیدواری کرد روند ایجاد شده در مناسبات فرهنگی دو کشور به توسعه پایدار و رفاهی که دو ملت ایران و لبنان مستحق آنند منجر شود.

وزیر فرهنگ لبنان در پایان سخنان خود با بیان اینکه برای خامه یار ارادت و محبتی خاص دارد، برای ایشان در مسئولیت های جدید آرزوی موفقیت کرد.

سخنان پایانی: عباس خامه یار

آخرین سخنران مراسم عباس خامه یار بود. وی سخنرانی خود را با خواندن ابیاتی کوتاه از شعر فارسی آغاز و ابراز محبت و دوستی خود به لبنان را بیان کرد.

خامه یار در ادامه با تاکید براینکه برگزاری این مراسم در حقیقت ارج نهادن به مقوله فرهنگ و نکوداشت آن است، گفت: این گردهمایی درحقیقت بزرگداشت تلاش ها و تمامی فعالیت هایی است که در جهت بهبود و ارتقا روابط و مناسبات فرهنگی فیمابین ایران و لبنان کشورهای عربی طی سال های اخیر انجام شده است.

وی در ادامه از سیر تاریخی فعالیت های خود در لبنان و علاقمندی خود به کشور لبنان اشاره کرد و گفت: لبنان نقطه آغاز فعالیت های فرهنگی اینجانب بود. شاید به دلیل همین فعالیت‌های فرهنگی در لبنان است که رابطه من با مردم و کشور لبنان آنچنان عمیق گشته است که فرهنگ، آداب و رسوم و نگرش آنها برایم من بااهمیت است.

خامه یار از انگیزه های خود برای کار فرهنگی گفت و تاکید کرد: از سال های آغازین فعالیت های فرهنگی در لبنان، مساله تبادل فرهنگی فیما بین دو تمدن ایرانی و عربی را اﻣﺮی ﻻزم و ﺿـﺮوری یافتم. از همان آغاز دریافتم که اختلاف زبانی باعث ایجاد شکاف میان این دو تمدن شده است در حالکیه قاعده تاریخی و ارزش های دینی بر ضرورت تعامل، تبادل و همکاری مشترک میان همسایگان، فرهنگ ها و تمدن های همجوار تاکید دارند.

خامه یار در ادامه گفت: به واسطه فعالیت در این حوزه، به دنبال ایجاد راهکار برای ایجاد اتحاد و انسجام میان ملت های منطقه و برداشتن موانع پیش رو برآمدم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اگر پافشاری در کار نباشد، آرزو برآورده نمی شود، و اگر شور و اشتیاق نباشد اهداف محقق نمی گردد گفت: با افتخار می گویم هر آنچه را در این عرصه انجام دادم با عشق و علاقه وافر و ایمان قلبی بوده است.

خامه یار در ادامه به گزیده ای از دیدارهای خود با برخی چهره فرهنگی، علمی، ادبی و دینی لبنان اشاره کرد و از تاثیرات مثبت رایزنی و گفتگو با آنها گفت.

وی همچنین از شهدای دیپلمات از جمله شهید غضنفر رکن آبادی، شهید ابراهیم انصاری و داعیه‌داران تقریب مذاهب اسلامی و در رأس آنها آیت الله محمد علی تسخیری، حسین شیخ الاسلام، و سید هادی خسروشاهی به نیکی یاد کرد و یاد و خاطره آن بزرگواران را زنده نگاه داشت.

وی پیش از پایان از اعضای مجموعه رایزن فرهنگی ایران در لبنان تشکر و قدرانی کرد.

عباس خامه یار سخنرانی خود را با خواندن ابیاتی از شیخ اجل به پایان رساند. در پایان، به پاس زحمات و تلاش‌های بی‌دریغ صادقانه و صمیمانه عباس خامه یار، چندین لوح تقدیر از سوی تشکل های برگزار کننده مراسم به ایشان اهدا شد. وزیر فرهنگ لبنان به رسم یادبود و به پاس قدردانی از تلاش‌ها و زحمات بی‌دریغ عباس خامه یار، لوح سپاسی به ایشان اهدا کرد.

/6262



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.