تاکید ایران بر موضع قاطع کشورها در قبال اسرائیل در کنفرانس بازنگری ان‌پی‌تی

مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل روز جمعه به وقت محلی در گفتگو با خبرنگاران ایرانی در نیویورک با اشاره به حضور فعال هیات جمهوری اسلامی ایران در دهمین کنفرانس بازنگری معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای ( ان پی تی) که از ابتدای ماه میلادی جاری (آگوست) در

کد خبر : 246771
تاریخ انتشار : جمعه ۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۱
تاکید ایران بر موضع قاطع کشورها در قبال اسرائیل در کنفرانس بازنگری ان‌پی‌تی



مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل روز جمعه به وقت محلی در گفتگو با خبرنگاران ایرانی در نیویورک با اشاره به حضور فعال هیات جمهوری اسلامی ایران در دهمین کنفرانس بازنگری معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای ( ان پی تی) که از ابتدای ماه میلادی جاری (آگوست) در سازمان ملل آغاز شده است، افزود:بحث خاورمیانه عاری از سلاح های هسته‌ای یکی از موضوعات مهم برای جمهوری اسلامی ایران است.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: موضوع خاورمیانه بعنوان منطقه عاری از سلاح های هسته ای از بحث های مهمی است که همه کشورهای این منطقه به آن مبتلا هستند چرا که رژیم صهیونیستی به عنوان تنها رژیم دارنده صدها کلاهک هسته ای، آماده پیوستن به معاهده عدم اشاعه سلاح های هسته ای ( ان پی تی) نیست و تاسیسات هسته ای خود را تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار نمی دهد.

تخت روانچی تاکید کرد: رژیم صهیونیستی نه تنها این اقدام را انجام نمی دهد بلکه برخی کشورها با این رژیم همکاری می‌کنند و در طول برگزاری کنفرانس ان پی تی و نیز خارج از آن همواره مورد حمایت این کشورها قرار می گیرد.

سفیر ایران در سازمان ملل ادامه داد: این مساله، یکی از موضوعات مهم برای جمهوری اسلامی ایران است و در طول برگزاری دهمین کنفرانس بازنگری ان پی تی در این زمینه برخورد سازنده داشته و اعلام کرده ایم اسنادی که در طول کنفرانس های گذشته بازنگری ان پی تی در سال های ۱۹۹۵، ۲۰۰۰ و ۲۰۱۰ میلادی بطور مشخص بیان کرده اند که رژیم صهیونیستی باید به این معاهده بپیوندد، بایستی در متن بیانیه نهایی این کنفرانس (دهمین کنفرانس) نیز مورد بحث قرار گرفته و بیان شود.

تخت روانچی تصریح کرد: چنانچه در متن بیانیه نهایی این کنفرانس این موضوع بیان نشود، نشان دهنده آن است که این آمادگی وجود ندارد تا دهمین کنفرانس بازنگری ان پی تی مصوبات خود را با اجماع به تصویب برساند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل تاکید کرد: در مذاکرات، بسیار صریح و شفاف گفته ایم حاضر نیستیم عقب گرد کنیم. یعنی این کنفرانس موضعی درباره بحث خاورمیانه اتخاذ کند که عقب تر از کنفرانس های گذشته باشد.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل اظهار داشت: ما بیان کرده ایم که این موضوع، یکی از خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران است و اگر می خواهند صادقانه و سازنده برخورد کنند باید ادبیاتی که در بیانیه های کنفرانس های گذشته استفاده شده در این کنفرانس نیز استفاده شود تا به سمت خاورمیانه فاقد سلاح هسته ای حرکت کنیم.

وی تصریح کرد: ما تلاش داریم به اجماع برسیم اما با هر هزینه ای این کار را انجام نخواهیم داد؛ چارچوب و اصولی داریم و اقداماتی باید انجام شود تا به اجماع برسیم . اگر خطوط قرمز ما رعایت شود قطعا ما هم استقبال می کنیم به اجماع برسیم و گرنه به اجماع نخواهیم رسید.

تخت روانچی با اشاره به اهمیت دهمین کنفرانس بازنگری ان پی تی به حضور فعال و سازنده هیات جمهوری اسلامی ایران اشاره و تاکید کرد: ما یکسری خطوط قرمز داریم که امیدواریم بتوانیم با همکاری کشورهای دیگر که برخی عمدتا پرونده خوبی در داشتن برخورد سازنده نداشته اند، به اجماع برسیم.

سفیر ایران در سازمان ملل گفت: برخی کشورها باعث شکست کنفرانس ها در دوره های گذشته شدند مثلا در سال ۲۰۱۵ چند کشور غربی باعث شکست کنفرانس ان پی تی شدند که امیدواریم این برخورد را در این کنفرانس کنار بگذارند تا بتوانیم سند خوبی داشته باشیم و به اجماع برسیم.

تخت روانچی با بیان اینکه هیات جمهوری اسلامی ایران یکی از فعال ترین هیات های این کنفرانس است، موضوع خلع سلاح هسته ای را نیز از موضوعات دیگر مورد اهمیت برای ایران دانست و گفت: متاسفانه کشورهای دارنده سلاح هسته ای بر خلاف ماده ۶ معاهده ان پی تی به تعهدات خود عمل نکرده اند و به سمت خلع سلاح هسته ای پیش نرفته اند در حالیکه متعهد شده بودند با حسن نیت به سمت خلع سلاح هسته ای حرکت کنند که نه تنها چنین اقدامی انجام ندادند بلکه بصورت کمی و کیفی سلاح های هسته ای خود را ارتقا داده و ائتلافی تشکیل داده اند که ضد تعهدات آنها است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: همچنین موضوع دیگری که برای ما حائز اهمیت است، استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای است و ما بعنوان یک عضو معاهده باید بتوانیم از مزایای این معاهده (ان پی تی) استفاده کنیم.

نماینده ایران در سازمان ملل تصریح کرد: در طول سالها، تحریم های ظالمانه علیه ایران اعمال شده و ما از اینکه بتوانیم در چارچوب معاهده ان پی تی از مزایای آن استفاده کنیم، محروم شده ایم.

تخت روانچی با بیان اینکه دهمین کنفرانس بازنگری ان پی تی از روز اول آگوست آغاز شده و روز جمعه آخرین روز برگزاری آن خواهد بود، افزود: کشورهای دارنده سلاح هسته ای و نیز کشورهای فاقد سلاح هسته ای هر دو در این کنفرانس فعال هستند. این کنفرانس از سال ۱۹۷۰ هر پنج سال یکبار برگزار می شود و البته دو سال پیش به دلیل همه گیری کرونا برگزار نشد و امسال دهمین کنفرانس برگزار شد که سه محور اصلی این کنفرانس، خلع سلاح هسته ای، عدم اشاعه و استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای است.

وی با توجه به فعالیت هیات جمهوری اسلامی ایران در هر سه محور اضافه کرد: ما هم در چارچوب جنبش عدم تعهد تلاش می کنیم که کشورهای عدم تعهد مواضع واحدی داشته باشند و بتوانیم از منافع خودمان دفاع کنیم و هم بصورت مستقل و دوجانبه با کشورها در تماس هستیم .

تخت روانچی اضافه کرد: قبل از شروع کنفرانس، ما چهار مقاله کاری ارائه کردیم و در طول کنفرانس نیز چه در جلسات رسمی و چه جلسات غیررسمی در سطوح مختلف فعالیت و سخنرانی داشتیم.

311311



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.