تاثیر پیام دادن در رابطه عاطفی؛ سبک‌ها و بایدها و نبایدهای آن

پیام‌دادن یکی از رایج‌ترین راه‌های برقراری ارتباط در رابطه عاطفی است. بسیاری از افراد معتقدند که پیام‌دادن معایب زیادی دارد و باعث خراب‌شدن رابطه می‌شود و عده‌ای طرف‌دار آن هستند. با کمی تمرین و توجه، پیام‌دادن در رابطه به کاری لذت‌بخش تبدیل می‌شود و می‌تواند اثرات مثبتی داشته باشد. در این مقاله، درباره تأثیر پیام‌دادن

کد خبر : 306130
تاریخ انتشار : جمعه ۲۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۶
تاثیر پیام دادن در رابطه عاطفی؛ سبک‌ها و بایدها و نبایدهای آن


پیام‌دادن یکی از رایج‌ترین راه‌های برقراری ارتباط در رابطه عاطفی است. بسیاری از افراد معتقدند که پیام‌دادن معایب زیادی دارد و باعث خراب‌شدن رابطه می‌شود و عده‌ای طرف‌دار آن هستند. با کمی تمرین و توجه، پیام‌دادن در رابطه به کاری لذت‌بخش تبدیل می‌شود و می‌تواند اثرات مثبتی داشته باشد. در این مقاله، درباره تأثیر پیام‌دادن بر رابطه عاطفی و اشتباهات و باورهای نادرست درباره آن صحبت می‌کنیم. با ما همراه باشید.

تأثیر پیام‌دادن بر رابطه عاطفی

اگر قبل از بیان افکار از طریق پیام متنی کمی فکر کنید و حرف‌هایتان را به‌‌درستی بیان کنید، پیام‌دادن می‌تواند اثرات مثبتی داشته باشد. وقتی پیامی دریافت می‌کنیم، در بدن دوپامین ترشح می‌شود که با حسگرهای لذت مرتبط است و باعث می‌شود احساس خوبی داشته باشیم.

البته ممکن است که پیام‌دادن تأثیرات منفی هم داشته باشد. پیام حاوی لحن و زبان بدن ما نیست و به همین خاطر احتمال ایجاد سوءتفاهم زیاد می‌شود. احتمالا برایتان پیش آمده است که منظور طرف مقابل را اشتباه برداشت کرده‌ باشید و این سوءتفاهم باعث ایجاد دلخوری و ناراحتی شده باشد.

ناگفته نماند که تشخیص دروغ از روی پیام سخت‌تر است و اگر طرف مقابل قصد دروغ‌گویی داشته باشد، هنگام پیام‌دادن زمان کافی برای سرهم‌کردن دروغش را دارد.

در کل پیام‌دادن باعث می‌شود رابطه فوق‌العاده بهبود یابد. این کار به شما اجازه می‌دهد در اوقاتی از روز که با هم نیستید، به‌راحتی ارتباط برقرار کنید. قبل از پیام‌دادن می‌توانید فکر کنید و کلماتی را که می‌خواهید بگویید، با دقت انتخاب کنید.

سبک‌های پیام‌دادن

درست مانند سبک‌های ارتباطی و زبان‌های عشق، پیام‌دادن هم سبک‌های متفاوتی دارد که در ادامه آنها را بررسی کرده‌ایم.

۱. نویسنده

این افراد فکر همه‌چیز را کرده‌اند و ۱ ساعت وقت صرف می‌کنند تا قبل از ارسال متنی که نوشته‌اند، آن را با دقت بازخوانی و ویرایش کنند. برقراری ارتباط پیامکی یا چت با این افراد بسیار لذت‌بخش است، چون با حوصله پیام می‌دهند و موضوعات جذابی را برای صحبت‌کردن انتخاب می‌کنند.

۲. عشق شکلک یا ایموجی

دوست دارید با کسی چت کنید که برای ارتباط‌برقرارکردن بیشتر از شکلک یا ایموجی استفاده می‌کند؟ رمزگشایی معنای هر شکلک ممکن است چالش‌برانگیز باشد، اما به‌احتمال زیاد کسی که در پیامش از ایموجی زیاد استفاده می‌کند، نگران سوءتفاهم است و می‌خواهد با شکلک‌ها منظور را واضح‌تر برساند.

۳. سربه‌هوا

این افراد موقع ارسال پیام به تلفن همراه خود نگاه نمی‌کنند! پس به‌احتمال زیاد مخاطب باید خیلی باهوش باشد که بفهمد چنین فردی واقعا چه چیزی می‌خواهد بگوید.

۴. چندمتنی

این افراد ممکن است کمی پریشان یا گیج به نظر برسند، چون معمولا متن مدنظرشان را با چندین پیام مجزا و پشت‌سر هم ارسال می‌کنند.

۵. بی‌اعتنا

آیا با کسی در رابطه هستید که هربار پیام می‌دهید و از چیزی که آزارتان می‌دهد گله می‌کنید، پیامتان را بی‌پاسخ می‌گذارد؟ برخی از این افراد کسانی هستند که با پیام‌دادن راحت نیستند و نمی‌توانند این‌گونه ارتباط برقرار کنند. اگر این‌طور است، بهتر است با آنها هیچ مکالمه عمیقی را در قالب پیام شروع نکنید.

۶. مفید و مختصر

چنین فردی یک‌راست سراغ اصل مطلب می‌رود، اهل پروبال‌دادن به پیامش نیست و مستقیم همان چیزی را می‌گوید که به‌خاطرش پیام داده‌ است. این سبک پیام‌دادن هیچ ایرادی ندارد، اگرچه ممکن است برخی افراد را ناراحت کند!

پیام‌دادن عادی چطور است؟

وقتی به‌تازگی رابطه‌ای را شروع می‌کنید، زمان زیادی را صرف این می‌کنید که بفهمید چه چیزی برای این رابطه مفید و چه چیزی برای آن مضر است. اگرچه پیام‌دادن‌های اول رابطه کاملا عادی است، ممکن است برای برخی از افراد آزاردهنده باشد.

پیام‌دادن در رابطه جدید کمی چالش‌برانگیز است. ممکن است از خودتان بپرسید: «آیا من زیاد پیام می‌دهم؟» یا «آیا من به‌اندازه کافی سریع تایپ می‌کنم؟» خب پیام‌دادن قانون خاصی ندارد و کاملا به دو طرف و علایق آنها بستگی دارد. چیزی را که شما دوست دارید ممکن است اشخاص دیگر دوست نداشته باشند، پس خیلی درگیر قوانین و کلیشه‌ها نشوید.

نحوه ارتباط‌برقرارکردن در رابطه مسئله‌ای کاملا شخصی است و پیام‌دادن هم همین‌طور. درباره اینکه دوست دارید چطور با هم ارتباط برقرار کنید، با هم صحبت کنید. خودتان پیام‌دادن را دوست دارید؟ طرف مقابل چطور؟ اگر نظر هر دوی شما مثبت است، پس انجامش بدهید و به هیچ چیز دیگری فکر نکنید.

باورهای نادرست درباره پیام‌دادن در رابطه عاطفی

باورهای نادرست درباره پیام‌دادن در رابطه عاطفی

۱. پیام‌دادن رابطه را خراب می‌کند

برخی افراد معتقدند که پیام‌دادن باعث می‌شود ارتباط رودررو و حضوری آسیب ببیند. این باور اشتباه است. ممکن است برای برخی از افراد برقراری ارتباط حضوری کمی سخت باشد، اما علت این اتفاق پیام‌دادن نیست.

۲. هر روز پیام‌دادن سخت است

پیام‌دادن زیاد ممکن است برای برخی جذاب و برای برخی دیگر دردسرساز به نظر برسد. به‌نظر شما هر روز پیام‌دادن به کسی که دوستش دارید، کار سختی است؟ ممکن است پیام‌دادن در ساعاتی از روز که گرفتاریم کمی سخت باشد، اما نه اینکه بگوییم کلا کاری آزاردهنده و سخت است.

۳. اگر رابطه‌ای را آغاز کرده‌اید، باید هر روز پیام بدهید

هر رابطه و زوجی با رابطه و زوج دیگر متفاوت‌اند. ممکن است خواسته برخی از افراد این باشد که هر روز با هم چت کنند و پیام بدهند، اما برخی دیگر تلفن‌کردن را ترجیح بدهند و خیلی اهل پیام‌دادن نباشند. چیزی که مهم است این است که شما و کسی که با او در رابطه هستید، چه خواسته‌ها و نیازهایی دارید.

۴. باید به‌جای پیام‌دادن تلفن زد

این باور هم نادرست است. پیام‌دادن از زنگ‌زدن راحت‌تر است، اما ممکن است به هر دلیلی تلفن‌کردن و حرف‌زدن برای شما راحت نباشد. پیام‌دادن کاری است که می‌توانید در هر شرایطی انجامش بدهید.

البته گاهی اوقات برای برقراری ارتباط مؤثر و رفع دلتنگی واقعا نیاز دارید صدای کسی را که دوستش دارید، بشنوید، اما این درست نیست که زنگ‌زدن جایگزین پیام‌دادن شود.

اشتباهات رایج هنگام پیام‌دادن

۱. حل مشکلات با پیام

اگر مشکلی در رابطه وجود دارد، هرگز نباید سعی کنید آن را با چت‌کردن یا پیام‌دادن حل کنید. پیام‌دادن ابزار حل مشکل نیست. وقتی به هر دلیلی مشکلی پیش آمد، قرار بگذارید و حضوری همدیگر را ببینید. با انجام این کار مکالمه مفیدتری خواهید داشت، چون با صحبت‌کردن حضوری می‌توانید لحن و نحوه واکنش‌نشان‌دادن یکدیگر را ببینید. اینها بخش‌های حیاتی ارتباط سالم هستند و در پیام‌دادن مشخص نمی‌شوند.

وقتی بخواهید با پیام‌دادن مشکلی را حل کنید یا مسئله حساسی را بیان کنید، ممکن است طرف مقابل حرف‌هایتان را اشتباه تفسیر کند. پس سعی کنید هیچ‌وقت در پیام‌هایتان از مشکلات حرف نزنید.

۲. پرسیدن سؤالات بیش از حد

پرسیدن یکی‌دو سؤال نشان می‌دهد به مخاطبتان علاقه دارید، اما وقتی سؤالات زیادی بپرسید، انگار دارید او را بازجویی می‌کنید. وقتی احساس کند که دارید بازجویی‌اش می‌کنید، واکنش تدافعی خواهد داشت.

پس در هر بار مکالمه یکی‌دو سؤال بیشتر نپرسید. با پیشرفت رابطه، زمان زیادی برای پرسیدن سؤالات به‌صورت حضوری وجود خواهد داشت.

۳. ترک‌کردن مکالمه و منتظرگذاشتن طرف مقابل

یکی از بدترین رفتارها در هنگام پیام‌دادن رهاکردن مکالمه و منتظرگذاشتن طرف مقابل است. البته گاهی در موقعیت‌های خاص ممکن است این اتفاق بیفتد، اما اگر این کار عادت همیشگی شماست، به مخاطبتان توهین می‌کنید. سعی کنید وقتی در حال چت‌کردن و پیام‌دادن هستید، مکالمه را رها نکنید.

۴. ارسال پیام‌های طولانی و پی‌درپی

حتی اگر مخاطب شما توانایی این را داشته باشد که ۲۴ساعته جواب پیام‌هایتان را بدهد، دلیل نمی‌شود که مدام در حال پیام‌دادن به او باشید. ارسال پیام‌های طولانی ممکن است برای گیرنده پیام آزاردهنده باشد، به‌خصوص اگر در محل کار یا در تلاش برای تکمیل پروژه باشد. اگر می‌بینید در حال کارکردن است و سرش شلوغ است، بهتر است رعایت کنید و زمانی پیام بدهید که سرش خلوت‌تر باشد.

۵. تلاش بیش از حد برای نزدیک‌شدن

بیش از حد نزدیک‌شدن به‌اندازه بیش از حد دوربودن مضر است. اگر به‌تازگی رابطه‌تان را شروع کرده‌اید، با این کار و زیادی پیام‌دادن باعث می‌شوید مخاطبتان خسته شود.

۶. یک‌کلمه‌ای جواب‌دادن

این هم یکی دیگر از رفتارهایی است که موجب دلخوری می‌شود و باعث می‌شود خسته‌کننده به نظر برسید. با این کار طرف مقابل فکر می‌کند برایش ارزش قائل نیستید.

۷. منفی‌بودن

افرادی که منفی‌نگر هستند، همیشه از همه‌چیز ایراد می‌گیرند. منفی‌نگری این افراد باعث می‌شود هیچ‌وقت زیبایی‌ها و خوبی‌ها به چشمشان نیاید و هیچ‌کس دوست ندارد در کنار چنین کسی باشد.

سخن پایانی

پیام‌دادن یکی از محبوب‌ترین و بهترین روش‌های برقراری ارتباط در رابطه عاطفی است. نحوه پیام‌دادن می‌تواند باعث رشد یا خراب‌شدن رابطه شود و این به شما بستگی دارد. نکات گفته‌شده در این مقاله را مدنظر قرار دهید و از این روش برای رشد رابطه‌تان استفاده کنید.

شما بگویید

از طرف‌داران پیام‌دادن در رابطه عاطفی هستید یا از مخالفانش؟ به‌نظر شما پیام‌دادن چه تأثیری بر رابطه می‌گذارد؟ نظرات و تجربیات ارزشمندتان را با ما و کاربران عزیزمان در میان بگذارید.


کتاب الکترونیکی دلبستگی
اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.