تاثیر این گیاه بر رشد و تقویت مو + روش استفاده

نسخه قوی رزماری برای پرپشت شدن مو + ساخت شامپوی گیاهی تقویت مو به گزارش هوشمند نیوز، ​رزماری گیاهی دارای برگ‌های همیشه‌ سبز و معطر و سوزنی است. این گیاه گل‌های سفید، صورتی یا بنفش می‌دهد و بومی مناطق مدیترانه‌ای و آسیا است اما در مناطق سردتر هم رشد می‌کند و مقاوم است. در برابر

کد خبر : 262967
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۷:۰۰
تاثیر این گیاه بر رشد و تقویت مو + روش استفاده


نسخه قوی رزماری برای پرپشت شدن مو + ساخت شامپوی گیاهی تقویت مو

به گزارش هوشمند نیوز، ​رزماری گیاهی دارای برگ‌های همیشه‌ سبز و معطر و سوزنی است. این گیاه گل‌های سفید، صورتی یا بنفش می‌دهد و بومی مناطق مدیترانه‌ای و آسیا است اما در مناطق سردتر هم رشد می‌کند و مقاوم است. در برابر خشکی هم تقریباً مقاوم است و می‌تواند بی‌آبی را برای مدت طولانی تحمل کند. به همین دلیل پرورش آن راحت است و امروزه تقریباً همه‌ جا می‌توانید آن را به راحتی پیدا کنید. جالب است بدانید که در برخی از نقاط دنیا، این گیاه را به عنوان گیاه تزیینی هم می‌کارند.

رزماری یکی از گیاهانی است که به خاطر عطر و بوی تند شهرت دارد. در بسیاری از کشورهای دنیا مثل ایتالیا، از رزماری در آشپزی هم استفاده می‌شود و بیشتر در غذاهای گوشتی برای عطر و طعم دادن به غذا از آن استفاده می‌کنند. یکی دیگر از کاربردهای خوراکی آن، تهیه‌ کردن انواع دمنوش‌های گیاهی است.

از عصاره‌ی رزماری و عطر بی‌نظیر آن در رایحه‌درمانی هم استفاده می‌شود و تأثیرات مثبتی روی سیستم عصبی بدن دارد. تحقیقات نشان داده است که عصاره‌ی رزماری می‌تواند خواصی شبیه داروهای مسکن داشته باشد. اما یکی از مهم‌ترین کاربردهای آن در صنعت زیبایی برای تحریک رشد مو است.

فواید چای رزماری برای سلامت عمومی بدن

منبع غنی آنتی‌اکسیدان

چای رزماری منبع غنی آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد ضدالتهابی و ضدمیکروبی است. آنتی‌اکسیدان‌ها از بدن در برابر آسیب‌های اکسداتیو و التهاب‌ها محافظت می‌کنند. این آسیب‌ها می‌توانند بیماری‌های مزمنی مثل سرطان، بیماری قلبی و دیابت نوع دو ایجاد کنند. خواص آنتی‌اکسیدانی چای رزماری به خاطر وجود رزمارینیک اسید و کارنوزیک اسید آن است.

کاهش قند خون

قند خون اگر درمان‌نشده باقی بماند می‌تواند به چشم، قلب، کلیه و سیستم عصبی آسیب برساند. به همین دلیل بسیار مهم است که افراد مبتلا به دیابت، قند خون خود را کنترل کنند. ترکیبات موجود در چای رزماری می‌تواند قند خون بدن را کاهش دهد و در کنترل سطح قند خون در مبتلایان به دیابت، تأثیرگذار باشد.

بهبود خلق‌وخو و حافظه

بیشتر ما در طول زندگی ممکن است استرس و اضطراب را تجربه کنیم. نوشیدن چای رزماری و استشمام رایحه‌ی آن می‌تواند خلق‌وخوی شما را بهبود ببخشد و حافظه را تقویت کند.

فواید عصاره‌ی رزماری برای رشد مو

رزماری یکی از گیاهان دارویی است که برای درمان بسیاری از مشکلات از جمله التهابات پوستی و ریزش مو از قدیم‌الایام استفاده می‌شود. عصاره‌ی رزماری خواص ضدالتهابی دارد که می‌تواند به ترمیم مشکلات پوستی یه خصوص پوست سر کمک کند. علاو بر این محرک رشد مو است و اگر ریزش موی شما دلایلی مثل آلوپسی منطقه‌ای، آلوپسی آندروژنتیک یا آلوپسی ناشی از پسوزیاریس داشته باشد، می‌توانید از عصاره‌ی رزماری برای درمان آن استفاده کنید.

در تحقیقی مقایسه‌ای که روی تأثیرات رزماری و ماینوکسیدیل بر رشد مو انجام شد، تفاوت قابل ملاحظه‌ای بین این دو مشاهده نشده است. ماینوکسیدیل مهم‌ترین ماده‌ی تشکیل‌دهنده‌ی محصولات درمانی ریزش مو است. البته گروهی که از عصاره‌ی رزماری استفده کرده بودند، خارش کمتر پوست سر را گزارش کرده بودند. این تحقیق نشان می‌دهد که این عصاره‌ی گیاهی می‌تواند به اندازه‌ی داروهای شیمیایی روی ریزش مو تأثیرگذار باشد و عوارض کمتری نشان دهد. البته در استفاده از عصاره‌های گاهی هم باید دقت کنید و با مشورت پزشک از آن‌ها استفاده کنید. بسیاری از دلایل ایجاد ریزش مو، با عصاره‌ی گیاهی درمان نمی‌شوند.

اگر ریزش مو دارید، قبل از هر چیز به پزشک مراجعه کنید تا علت‌های پنهان و بیماری‌های زمینه‌ای را که باعث ریزش مو شده پیدا کنید. در بسیاری از مواقع با حل این مشکلات زمینه‌ای، ریزش مو هم برطرف می‌شود.

مهم‌ترین خواص عصاره‌ی رزماری عبارت‌اند از:

۱. اتساع عروق و انقباض عروق

عصاره‌ی رزماری گردش خون را بهبود می‌بخشد و به عنوان یک گشاد‌کننده‌ی عروق عمل می‌کند یعنی می‌تواند رگ‌های خونی را باز و گشاد کند تا خون به راحتی از طریق رگ‌ها جریان یابد. این افزایش جریان خون به سمت پوست سر، فواید زیادی برای مو و پوست سر دارد. گردش خون بهبود‌ یافته در پوست سر به رشد فولیکول‌های مو که از منبع تغذیه‌ی خود فاصله گرفته‌‌اند، کمک می‌کند.

۲. تقویت رشد مو

عصاره‌ی رزماری بارها در آزمایشات مختلف مورد بررسی قرار گرفته است و درست مانند ماینوکسیدیل رشد مو را افزایش می‌دهد. البته به نظر می‌رسد که عصاره‌ی رزماری برای درمان ریزش موی ناشی از برخی بیماری‌های خاص، عملکرد بهتری دارد. هنوز مطالعه‌ی جدی در مورد ارتباط عصاره‌ی رزماری و بیماری‌های خاص عامل ریزش مو انجام نشده است. به طور کلی، رشد مجدد یا کاهش ریزش در هر صورت احتمالاً به دلیل محیط پوست سر و گردش خون آن است. در نتیجه عصاره‌ی رزماری می‌توانید در این زمینه مفید باشد.

۳. تقویت مو

عصاره‌ی رزماری از مو در برابر آسیب و شکستگی محافظت می‌کند به همین دلیل بر ریزش مو تأثیر مثبت می‌گذارد. با استفاده از این عصاره در طولانی‌مدت، موها مستحکم‌تر، ضخیم‌تر، پرپشت‌تر و درخشان‌تر می‌شوند و آسیب کمتری می‌بینند.

۴. تسکین التهاب پوستی

علاوه بر خاصیت ضد التهابی، یکی از مواد اصلی تشکیل دهنده‌ی عصاره‌ی رزماری اسید کارنوزیک است که توانایی ترمیم کردن پوست و بافت‌های بدن را دارد. این ویژگی می‌تواند تحریک‌شدگی و التهاب پوست سر را بهبود بخشیده و در نتیجه باعث سلامت کلی پوست سر شود.

۵. جلوگیری از ریزش مو

توانایی عصاره‌ی رزماری در جلوگیری از ریزش مو به دلیل پیشگیری از شکستگی و بهبود پوست سر است. ریزش مو می‌تواند در اثر شکستگی یا آسیب، التهاب، پسوریازیس شدید یا اگزما یا زخم‌هایی ایجاد شود که در رشد و عملکردهای فولیکول تداخل ایجاد می‌کنند. عوامل استرس‌زا یا بیماری، واکنش‌های ایمنی از بدن، سن و تغییرات هورمونی یا شرایط ژنتیکی و همچنین درمان‌های پزشکی مانند شیمی درمانی، همگی می‌توانند از دلایل ایجاد ریزش مو باشند.

۶. پیشگیری از شوره‌ی سر

عصاره‌ی رزماری می‌تواند از مشکلات مربوط به شوره‌ی سر پیشگیری کند و یک ماده ضد باکتری و ضد قارچی است. اگر مشکلات ناشی از قارچ یا باکتری باعث ریزش یا آسیب رساندن به مو باشد، این عصاره ممکن است رشد مو را نیز بهبود بخشد.

در نظر گرفتن نوع مو برای استفاده از عصاره‌ی رزماری

عصاره‌های گیاهی عوارض جانبی کمتری نسبت به مواد شیمیایی دارند اما در استفاده از آن‌ها باید دقت کنید و متناسب با نوع مو و پوست، بهترین گزینه را انتخاب کنید. به گفته‌ی متخصصان، عصاره‌ی رزماری برای همه‌ی انواع مو مناسب است حتی موهای رنگ‌شده. البته در نظر داشته باشید که عصاره‌ی رزماری مثل بسیری از عصاره‌های دیگر می‌تواند باعث کشیدگی و افزایش وزن موهای نازک شود در نتیجه باید زودتر آن را از روی موها بشویید تا باعث ریزش نشود.

عصاره‌ی رزماری بیش از هر چیز برای حل مشکلات موهای چرب و آسیب‌ دیده مناسب است. همچنین اگر موهایتان نازک شده یا ریزش دارید، می‌توانید استفاده از عصاره‌ی رزماری را با نظر پزشک امتحان کنید. البته باید این نکته را هم در نظر بگیرید که در استفاده از عصاره‌های گاهی باید صبور باشید چون زمانی می‌توانید نتیجه‌ی آن را ببینید که در طولانی‌مدت استفاده کنید.

روش‌های استفاده از رزماری

عصاره‌ی رزماری را به شیوه‌های مختلف می‌توانید برای درمان مشکلات پوستی استفاده کنید. برای اینکه از نتایج آن در درمان ریزش مو بهره‌مند شوید باید آن را مرتب استفاده کنید. برای این منظور عصاره‌‌ی رزماری را هر شب و به مدت شش ماه استفاده کنید. علاوه بر استفاده‌ی مستقیم از عصاره‌ی رزماری می‌توانید از محصولاتی که با آن تهیه شده استفاده کنید. البته خواص عصاره بسیار بیشتر است.

برای استفاده‌ی مستقیم از خود عصاره، روش‌های زیر را امتحان کنید:

یک روغن درمانی سفارشی تهیه کنید

عصاره‌ی رزماری را با یک روغن پایه‌ی مورد نظر خود که می‌تواند روغن زیتون، بادام یا نارگیل باشد، ترکیب کنید. می‌توانید مواد دیگری که به رشد مو کمک می‌کنند مثلاً روغن تخمه‌ی کدو را هم به آن بیافزایید. این ترکیب را روی پوست سر قرار دهید و پوست سر را با نوک انگشتان ماساژ دهید. قبل از اینکه آن را از روی پوست سر بشویید، ۴ تا ۶ ساعت صبر کنید.

عصاره‌ی رزماری را به شامپو اضافه کنید

یکی از روش‌های دیگر استفاده از این عصاره این است که چند قطره از آن را در شامپو بریزید. البته این روش به اندازه‌ی استفاده‌ی مستقیم، تأثیرگذار نیست ولی باز هم فرصتی را فراهم می‌کند تا از مزایای عصاره‌ی رزماری بهره‌مند شوید.

استفاده از محصولات تهیه شده با عصاره‌ی رزماری

این روزها محصولات زیادی از عصاره‌ی رزماری تهیه می‌شود. اگر می‌خواهید از خواص آن استفاده کنید، محصولاتی را بخرید که تمرکز آن‌ها درمان ریزش مو است. چون بسیاری از محصولات ممکن است فقط از به اندازه‌ی استفاده از عطر و رایحه‌ی رزماری از آن استفاده کرده باشند.

جمع‌بندی

عصاره‌ی رزماری یکی از عصاره‌های گیاهی است که می‌تواند محرک رشد مو باشد و بیشتر از هر چیز آن را به خاطر رایحه‌ی خاص و پیشگیری از ریزش مو می‌شناسند. اما قبل از استفاده از آن باید نوع مو و مشکلات آن را شناسایی کنید. عصاره‌ی رزماری را می‌توانید مستقیما روی پوست استفاده کنید یا از محصولات تهیه شده از این عصاره برای درمان مشکلات پوست و مو بهره‌مند شوید.

 



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.