تئاتر منطقه‌ای فرصتی برای رُخ‌نمایی گروه‌های بی‌نام‌ونشان است

[ad_1] جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر طی ۹ سال اخیر در بخش مسابقه بزرگ صحنه‌ای؛ سهم مهمی از آثار خود را از میان خیل تولیدات هنرمندان تئاتر سراسر کشور که در جشنواره‌های تئاتر استانی حضور داشته‌اند انتخاب می‌کرد. اما پیش از آن زمان و در سال‌های برگزاری جشنواره تئاتر فجر مناطق؛ شاهد حضور آثار برگزیده جشنواره

کد خبر : 305403
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۲ دی ۱۴۰۱ - ۰:۴۰
تئاتر منطقه‌ای فرصتی برای رُخ‌نمایی گروه‌های بی‌نام‌ونشان است

[ad_1]

جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر طی ۹ سال اخیر در بخش مسابقه بزرگ صحنه‌ای؛ سهم مهمی از آثار خود را از میان خیل تولیدات هنرمندان تئاتر سراسر کشور که در جشنواره‌های تئاتر استانی حضور داشته‌اند انتخاب می‌کرد.

اما پیش از آن زمان و در سال‌های برگزاری جشنواره تئاتر فجر مناطق؛ شاهد حضور آثار برگزیده جشنواره تئاتر استان‌ها و رقابت آنها با یکدیگر در این رویداد بودیم و در نهایت آثار منتخب هیات داوران در جشنواره تئاتر فجر مناطق به عنوان خروجی نهایی تئاتر استان‌های کشور به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر راه پیدا می‌کردند.

تا آنکه بار دیگر و همزمان با تغییرات صورت گرفته در چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بار دیگر بنا به پیشنهاد کوروش زارعی دبیر این دوره جشنواره تئاتر فجر و کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شاهد احیای جشنواره تئاتر فجر مناطق و برگزاری بیست‌وهفتمین دوره آن هستیم.

ویژگی مهم برگزاری جشنواره تئاتر مناطق آن است که آثار برگزیده خود را از میان برگزیدگان جشنواره‌های استانی به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی می‌کند. همین گذار و گذر آثار نمایشی از دو رخداد جشنواره‌ای با نگرش داوران متخصص باعث ارتقاء بیش‌از پیش سطح کیفی آثار حاضر در این رویداد می‌شود.

حال بنا به برنامه تقویمی؛ بعد از پشت سر گذاشتن دو گام نخست جشنواره تئاتر فجر مناطق در استان‌های کرمانشان و بوشهر؛ شاهد برداشتن سومین گام جشنواره تئاتر فجر مناطق به میزبانی مازندران از تاریخ ۱۸ تا ۲۱ دی با حضور هنرمندان استان‌های استان‌های سمنان، تهران، گلستان، البرز، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، قزوین و گیلان هستیم.

باید برای حفظ مرزهای فرهنگی و هویتی خویش پای کار آن‌ها بایستیم جنگ اگر چه در ظاهر پایان یافته اما در واقع همچنان ادامه دارد و فقط شکل عوض کرده استمحمدرضا عبادیانی نویسنده و کارگردان برگزیده جشنواره تئاتر استانی سمنان، که با نمایش «نقطه صفر مرزی» در بیست‌وهفتمین جشنواره تئاتر فجر مناطق۳ در استان مازندران حضور دارد در گفت‌وگو با خبرنگار تئاتر ایرنا درباره تناسب محتوای این نمایشنامه‌ با وضعیت امروز جامعه‌ ایرانی، که با تهدیدی جدی در حوزه‌ فرهنگی و هویتی مواجه است، گفت: همین مولفه مهم، در کنار روایت شیرین و پرداخت شخصیت‌های زنده و ملموس، برای من بهانه‌ اصلی انتخاب این متن برای اجرا شد.

وی درباره داستان این نمایش گفت: قهرمان‌های این اثر قاسم و روژان هستند. «قاسم» اهل خرمشهر و «روژان» اهل کردستان شمال عراق است. «نقطه‌ی صفر مرزی»، روایت این دو نفر است؛ از سرگذشت‌شان و آن‌چه در زمان جنگ بر آن‌ها گذشته است. روایتی که در نهایت آن‌ها را در مرزی مشترک قرار می‌دهد تا خواستار باز شدن گره ۲۰ ‌ساله‌ زندگی‌شان شوند.

این هنرمند شاهرودی با بیان آنکه جنگ اگر چه در ظاهر پایان یافته اما در واقع همچنان ادامه دارد و فقط شکل عوض کرده است، خاطرنشان کرد: روزگاری، زنان و مردانی از جنس خود ما، برای حراست از مرزهای جغرافیایی این سرزمین ایستادگی کردند و حالا این ما هستیم که باید برای حفظ مرزهای فرهنگی و هویتی خویش پای کار آن‌ها بایستیم.

ظرفیت تئاتری موجود در استان‌ها بسیار قابل تامل است.

کارگردان حاضر در بیست‌وهفتمین جشنواره تئاتر فجر منطقه‌ ۳ که در مازندران در حال برگزار است درباره تئاتر استان خود -سمنان- با تاکید بر آنکه ظرفیت تئاتری موجود در استان سمنان بسیار قابل تامل است یادآور شد: پیشکسوتان کارآزموده، جوانان تحصیل‌کرده و فارغ‌التحصیلان تئاتر زیادی در استان مشغول تولید و اجرای عمومی آثار نمایشی هستند و این هنر را با وجود سختی‌ها و فقر امکانات، زنده و پویا نگه داشته‌اند.

وی افزود: ما هم در تولید نمایش «نقطه صفر مرزی» تلاش کردیم بخشی از آن ظرفیت را به‌کار بگیریم و امیدواریم نماینده‌ قابلی برای تئاتر استان باشیم.

جشنواره تئاتر مناطق فرصت دیده شدن عادلانه را برای گروه‌های بی‌نام‌ونشان فراهم می‌کند

تئاتر منطقه‌ای فرصتی برای رُخ‌نمایی گروه‌های بی‌نام‌ونشان است

جشنواره تئاتر مناطق، بازگشتی درست به تجربه‌های مثبت گذشته است و باید این رخداد را به فال نیک گرفتعبادیانی درباره برگزاری جشنواره تئاتر فجر مناطق تصریح کرد: تئاتری‌های هر استان اغلب باهم در ارتباط هستند. تجربیات و حتی کارهای مشترکی دارند. بر همین اساس جشنواره‌ استانی چندان اثری در پیشرفت آن‌ها ندارد. آن‌چه می‌تواند سبب رشد بیش‌تر شود، ارتباط با هنرمندان دیگر استان‌ها است.

وی ادامه داد: بی‌تردید آشنایی با فرهنگ‌ها، آیین‌ها، حتی نگاه‌ها و سلیقه‌های مختلف در کنار ارتباط‌گیری با گروه‌های تئاتری دیگر استان‌ها، قطعا تاثیر به‌سزایی در پویایی تئاتر خواهد داشت. چیزی که در گذشته شاهدش بودیم و متاسفانه با تعطیلی چندساله‌ جشنواره تئاتر منطقه‌ای از آن محروم شدیم.

جشنواره منطقه‌ای فرصت مناسب‌تری برای حضور گروه‌های بی‌نام‌ونشان و کارهای خوب هنرمندان تئاتر استان‌ها و شهرستان‌ها در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ایجاد می‌کند و مسیر رسیدن این کارها به فجر را هموارتر می‌سازد

عبادیانی خاطرنشان کرد: برگزاری جشنواره تئاتر مناطق، بازگشتی درست به تجربه‌های مثبت گذشته است و باید این رخداد را به فال نیک گرفت. امیدواریم با همت مدیران این مسیر به سمت بالندگی بیش‌تر هنر والای تئاتر با سرعت بیش‌تری طی شود.

رضا قاسم‌پورعطایی و زهرا لطفی بازیگران نمایش «نقطه صفر مرزی» هستند.

حسن ملک‌احمدی (دستیار کارگردان)، نازنین‌زهرا قرایی (منشی صحنه)، محمدرضا عبادیانی (طراح صحنه، لباس و نور)، ابوالفضل علیزاده (مدیر تولید)، منصوره قلیچی (طراح پوستر و عکاس)، پوریا غلامی، بهروز جلالی، مصطفی ولی‌زاده (گروه کارگردانی) عوامل نمایش «نقطه صفر مرزی» هستند.

‌بیست‌وهفتمین جشنواره تئاتر فجر مناطق ۳ در استان مازندران، ۱۸ تا ۲۱ دی ماه میزبان هنرمندان و علاقه‌مندان تئاتر است.

۵۷۲۴۵

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.