تأثیر نتایج پیروزی اسد بر معادلات منطقه‌ای

[ad_1] به گزارش خبرآنلاین، قاسم محبعلی در پاسخ به این سوال که چه تحولاتی در انتظار سوریه و کشورهای جهان عرب با پیروزی بشار اسد خواهد بود گفت: اولا این که می گویند بشار اسد سیزده میلیون و پانصد هزار نفر رای اورده نمی تواند دقیق باشد. چرا که جمعیت سوریه حدودا بیست میلیون نفر بیشتر

کد خبر : 62732
تاریخ انتشار : شنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰
تأثیر نتایج پیروزی اسد بر معادلات منطقه‌ای

[ad_1]

به گزارش خبرآنلاین، قاسم محبعلی در پاسخ به این سوال که چه تحولاتی در انتظار سوریه و کشورهای جهان عرب با پیروزی بشار اسد خواهد بود گفت: اولا این که می گویند بشار اسد سیزده میلیون و پانصد هزار نفر رای اورده نمی تواند دقیق باشد. چرا که جمعیت سوریه حدودا بیست میلیون نفر بیشتر نیست و از این بیست میلیون نفر، پنج میلیون در خارج اواره اند و دوازده میلیون هم در داخل اواره اند و جمعیت بزرگی هم در ادلب و مناطق کردنشین هستند که در انتخابات شرکت نکرده اند. در جهان عرب این نوع رای اوردن ها اتفاق عجیبی نیست. اما به معنای تاثیرات عملی در میدان نخواهد بود. در واقعیت سوریه این اتفاق بحران را حل و فصل نخواهد کرد.  اما ممکن است که بشار اسد تصمیم بگیرد تا در سیاست خارجی خود تغییراتی را اعمال کند. مثلا با عربستان سعودی و با کشورهای حاشیه خلیج فارس نزدیک شود تا از نظر موقعیت سیاسی در جهان عرب وضعیت خود را بهبود ببخشد. اما از نظر داخلی تا وقتی که مصالحه ای در داخل کشور انجام نگیرد، اوضاع همینطور می ماند.

وی در خصوص احیای روابط شورای همکاری خلیج فارس و سوریه نیز گفت: غیر ممکن نیست. اما بستگی به این دارد که سیاست های دمشق در مورد ایران و روسیه چطور پیش برود و اینکه بشار اسد حاضر شود تا روابط خود را با این دو کشور تعدیل کند یا نه. همینطور طبیعی است که این کشورها توقع دارند که رابطه بشار اسد با اهل سنت هم تغییر کند. چرا که انها مورد حمایت عربستان سعودی و کشورهای خلیج فارس هستند و هفتاد و پنج درصد سوریه را قبایل اهل سنت تشکیل می دهند. همچنین طبیعی است که اتحادیه اروپا و امریکا هم در نشست اخیر هفت کشور صنعتی مشارکت در بازسازی سوریه را منوط به مصالحه داخلی کرده اند و شورای همکاری های خلیج فارس هم بر همین نظر است، باز باید صبر کرد و خیلی فعلا شانس زیادی برای این تغییرات نیست.

محبعلی در خصوص روابط سوریه و اتحادیه عرب نیز گفت: بله اینها در همان مسیری هستند که مقداری سیاست خارجی سوریه را تعدیل کنند. اتحادیه عرب تحت تاثیر عربستان سعودی است  و باید منتظر ماند تا دید روابط دمشق و ریاض بهبود پیدا می کند یا نه و ایا این بهبود تاثیری بر سیاست خارجه سوریه می گذارد یا نه. مذاکراتی در سطح اولیه تا کنون صورت گرفته است تا سوریه بتواند مقداری سیاست خارجی اش را تغییر بدهد. انتظار سعودی ها این است که دمشق رابطه اش را با تهران کاهش دهد.

این کارشناس در پاسخ به این سوال که با وجود تنش ها بین ایران و اسرائیل آیا انتخاب مجدد اسد می تواند قدرت ایران در منطقه را تثبیت کند گفت: دولت اسد تغییری نکرده است. این در شرایطی میتواند گفته شود که دولت تغییر کند و جا به جا شود. اما ما شاهد چنین اتفاقی در سوریه نبوده ایم. قدرت و سیاست در دمشق جا به جا نشده. اما سوریه و اسد ناچارند که اگر بخواهند به جهان عرب برگردند و روابط خود را با غرب بهتر کنند، به صهیونیست ها به نوعی اطمینان بدهند در مورد اینکه نیروهایی که در سوریه هستند، علیه تلاویو وارد عمل نمی شوند. اما اینکه قدرت ایران در منطقه به کدام سو برود، باید منتظر خط و مشی جدید سیاست خارجی بشار اسد بمانیم.
 

>>> مشروح این گفتگو را در لینک زیر بخوانید:

حیات سیاسی بشار به کدام بازیگرهای سوریه وابسته است؟

311311

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.