بیوگرافی فرزانه تاییدی، هنرپیشه سینما و تئاتر ایران

[ad_1] نام: فرزانه نام خانوادگی: تاییدی تولد: ۱۳۲۴ – تهران درگذشت: ۴ فروردین ۱۳۹۹ – لندن همسرها: پرویز کاردان (طلاق) – بهروز به نژاد فرزند: کیوان فرزانه تاییدی هنرپیشه سینما و تئاتر ایران بود . او نقش‌های مهمی را در فیلم‌های معروفی مثل “بدون دخترم هرگز”، “فریاد زیر آب”، “سفر سنگ و خاک” و مجموعه

کد خبر : 467906
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۷
بیوگرافی فرزانه تاییدی، هنرپیشه سینما و تئاتر ایران

[ad_1]

نام: فرزانه

نام خانوادگی: تاییدی

تولد: ۱۳۲۴ – تهران

درگذشت: ۴ فروردین ۱۳۹۹ – لندن

همسرها: پرویز کاردان (طلاق) – بهروز به نژاد

فرزند: کیوان

فرزانه تاییدی هنرپیشه سینما و تئاتر ایران بود . او نقش‌های مهمی را در فیلم‌های معروفی مثل “بدون دخترم هرگز”، “فریاد زیر آب”، “سفر سنگ و خاک” و مجموعه تلویزیونی “طلاق” ایفا کرد. مخاطبان او را به دلیل نقش‌آفرینی در “فریاد زیر آب” کنار “داریوش اقبالی” به خاطر می‌آورند.

پس از انقلاب نیز، در فیلم “میراث من، جنون” ساخته مهدی فخیم‌زاده، حضور داشت، اما او از اوایل دههٔ ۶۰ اجازهٔ فعالیت پیدا نکرد و از وزارت فرهنگ که استخدام رسمی آن بود، بدون ذکر دلیل اخراج شد. 

بیوگرافی فرزانه تاییدی

فرزانه تاییدی

فرزانه تاییدی، هنرپیشه برجسته سینما، تئاتر و تلویزیون ایران، در سال ۱۳۲۴ در تهران متولد شد و پس از دریافت مدرک دیپلم، به مدت حدود ۲۰ سال فعالیت حرفه‌ای خود را در عرصه هنر آغاز کرد. او در نقش‌های متعددی در فیلم‌ها، نمایش‌های تئاتری و برنامه‌های تلویزیونی بازی کرده است و با استعداد هنری فراوان، او توانست در دوران فعالیت خود، تأثیر بسزایی در صنعت هنر ایران بگذارد.

متاسفانه، فرزانه تاییدی در ۵ فروردین ۱۳۹۹ در لندن به علت سرطان ریه درگذشت. در زمان زندگی‌اش، او دو بار ازدواج کرده بود، ابتدا با پرویز کاردان و سپس با بهروز به نژاد. فرزانه تاییدی دارای یک فرزند به نام کیوان بود.

دوران کودکی فرزانه تاییدی چگونه گذشت؟

فرزانه در دوران کودکی و نوجوانی خود در اصفهان، کرمان، کرمانشاه و خوزستان زندگی کرد. پدرش ارتشی بود و این اولین بار بود که او شانس زندگی در شهرهای مختلف را داشت. دومین بار  نیز به خاطر حرفه‌اش به عنوان یک هنرپیشه تئاتر بود که این فرصت به او داده شد تا در صحنه‌های گوناگون شهرهای مختلف به اجرای نقش‌های مختلف بپردازد. از کودکی، علاقهٔ فرزانه به رقص باله وجود داشت و او برای مدتی به کلاس‌های باله رفت. اما بعدها، علاقهٔ واقعی او به سمت تئاتر کشیده شد.

آغاز فعالیت هنری و ازدواج فرزانه تاییدی

فرزانه تاییدی با شرکت در نخستین نمایش زنده تلویزیونی در سال ۱۳۴۱، به‌طور رسمی در ادارهٔ هنرهای دراماتیک به حرفهٔ تئاتر پیوست. پس از یکسال و اندی، با پرویز کاردان، هنرپیشه، نویسنده و کارگردان تئاتر ادارهٔ هنرهای دراماتیک ازدواج کرد. حاصل این ازدواج کوتاه مدت، پسرش کیوان بود. طی پنج سال و نیم فعالیت در ادارهٔ هنرهای دراماتیک تئاتر، فرزانه در بیش از ۳۰ نمایشنامهٔ تلویزیونی و صحنه‌ای شرکت کرد.

سفر فرزانه تاییدی به آمریکا

در سال ۱۳۴۶، فرزانه با پدرش به آمریکا سفر کرد. در طی پنج سال اقامت در آمریکا، او در کلاس‌های شبانهٔ کالج‌های معتبر در کالیفرنیا شرکت کرد که به کارگاه‌های تئاتر معروف بودند. این مدت را به آموزش در دوره‌های کوتاه در زمینهٔ تاریخ غرب و بازیگری در صحنه اختصاص داد. او معتقد بود که بیشترین تجربه‌هایش را از تماشای نمایش‌نامه‌های مختلف در این دوره کسب کرده‌است. همچنین، در این دوره در لس آنجلس با حسین رجائیان، کارگردان معروف، آشنا شد. رجائیان فرزانه را برای بازی در نقش اول فیلم خود به ایران دعوت کرد.

بازگشت به ایران

فرزانه تاییدی در اوایل سال ۱۹۷۲ میلادی با بازگشت به ایران، به کار در صنعت سینمای ایران پرداخت. او با همکاری بهروز به‌نژاد، همسرش، در بیشتر کارهای تلویزیونی و سینمایی به عنوان زوج هنری فعال شناخته می‌شد و این همکاری تا زمان درگذشت او ادامه یافت. تأییدی در این مدت، در فیلم فریاد زیر آب نیز بازی کرد.

فرزانه تاییدی استخدام رسمی ادارهٔ برنامه‌های تئاتر وزارت فرهنگ و هنر بود. اما در سال ۱۳۵۹، با صدور حکم حسن حبیبی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از کار برکنار شد. در حکم رسمی وزارت ارشاد اسلامی آمده بود که برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی، او مازاد بر احتیاج است و بدیهی است که از این تاریخ تمام حقوق و مزایایش قطع می‌شود.

تأییدی به مدت هفت سال و چند ماه در ایران زندگی کرد و تا سال ۱۳۶۰، در تئاترهای لاله زار فعالیت خود را ادامه داد. در آخرین فیلم سینمایی‌اش با نام «میراث من، جنون»، بدون حجاب اسلامی به ایفای نقش پرداخت. این فیلم با استقبال تماشاگران روبرو شد، اما به دلیل همزمانی با تعطیلات مذهبی، از اکران برداشته شد.

در اوایل سال ۱۳۶۵، فرزانه تاییدی به همراه بهروز به‌نژاد به انگلستان رفتند و تا زمان درگذشت، در لندن زندگی و فعالیت خود را ادامه دادند.

درگذشت

در تاریخ ۵ فروردین ۱۳۹۹، فرزانه تاییدی در لندن پس از مدتی مبارزه با بیماری سرطان ریه، در سن ۷۵ سالگی درگذشت.

جوایز و افتخارات فرزانه تاییدی

فرزانه تاییدی دو جایزهٔ، بهترین بازیگر نقش اول زن را از دو جشنوارهٔ فیلم سپاس برای بازی در دو فیلم مختلف دریافت کرد. او در سال ۱۳۵۲ برای بازی در فیلم “هشتمین روز هفته” و در سال ۱۳۵۳ برای بازی در فیلم “خاک” این جوایز را از طرف هفتمین و ششمین جشنوارهٔ فیلم سپاس ازاده‌بخش وزارت فرهنگ و هنر ایران دریافت کرد.

آثار سینمایی فرزانه تاییدی

  1. بدون دخترم هرگز (۱۳۷۰) – نقش: خانم شهین
  2. میراث من جنون (۱۳۶۰) – نقش: گلی
  3. سفر سنگ (۱۳۵۶) – نقش: آسیه
  4. فریاد زیر آب (۱۳۵۶) – نقش: آذر
  5. واسطه‌ها (۱۳۵۶) – نقش: محترم
  6. صلات ظهر (۱۳۵۳) – نقش: سوری
  7. خاک (۱۳۵۲) – نقش: شوکت
  8. هشتمین روز هفته (۱۳۵۲) – نقش: لیلی
  9. جهنم + من (۱۳۵۱) – نقش: زری

فرزانه تاییدی در مجموعه‌های تلویزیونی

نمایش های فرزانه تاییدی

  1. «روز سن والنتین»
  2. «رومئو و ژولیت»
  3. «زیبای بی‌اعتنا»
  4. «سرباز لاف‌زن»
  5. «فاسق»
  6. «فناشدگان»
  7. «گربه سیاه»
  8. «گلدان»
  9. «مرگ همسایه»
  10. «مطبخ»
  11. «نیویورک نیویورک»
  12. «وعدهٔ ملاقات با خودم»
  13. «طلبکاران»

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.