بیش از ۳۰۰ شهید مدافع سلامت در بحران کرونا / موافقت دولت با تعرفه گذاری سازمان نظام پزشکی

رییس کل سازمان نظام پزشکی ضمن اشاره اعلام اینکه تا کنون بیش از ۳۰۰ شهید مدافع سلامت در بحران کرونا داشته ایم، در عین حال بر لزوم تامین واکسن از هر طریق ممکن تاکید کرد. به گزارش ایسنا، دکتر محمدرضا ظفرقندی، در بخش دیگری از نشست خبری امروز خود سازمان نظام پزشکی، درباره واردات واکسن

کد خبر : 79600
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۴
بیش از ۳۰۰ شهید مدافع سلامت در بحران کرونا / موافقت دولت با تعرفه گذاری سازمان نظام پزشکی



رییس کل سازمان نظام پزشکی ضمن اشاره اعلام اینکه تا کنون بیش از ۳۰۰ شهید مدافع سلامت در بحران کرونا داشته ایم، در عین حال بر لزوم تامین واکسن از هر طریق ممکن تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدرضا ظفرقندی، در بخش دیگری از نشست خبری امروز خود سازمان نظام پزشکی، درباره واردات واکسن از سوی بخش خصوصی، گفت: واردات واکسن از طریق بخش خصوصی تاکنون به نتیجه نرسیده است. البته مجوز کلی که بر اساس آن بخش خصوصی می تواند واکسن وارد کند، صادر می شود. اما طبیعتا برای واردات واکسن از خارج از سوی بخش خصوصی هم به دلیل انتقال ارز و هم به دلیل تایید کیفیت و بعد نحوه توزیع، ضوابطی ایجاد می شود. این ضوابط هنوز برای بخش خصوصی قابل اجرا و انجام نشده است. اگر هم واکسنی وارد میشود، طبیعتا تا به حال از طریق سیستماتیک نبوده است. ممکن است از طرق غیرمعمول وارد کرده باشند که اسم‌شان قاچاق میشود و من نمیتوانم درباره تایید آن ها اظهارنظر کنم.

چرایی ناکامی بخش خصوصی در واردات واکسن کرونا

وی افزود: سازمان نظام پزشکی هم برای واردات واکسن وارد مذاکراتی از طریق بخش خصوصی شد، منتها آنها هم در مسیر  مشکلاتی مانند انتقال ارز و مسائل تایید واکسن با موانعی برخورد کردند که عملیاتی و اجرا نشد.

بی توجهی به نظرات کارشناسی سازمان نظام پزشکی در حوزه واکسن

ظفرقندی همچنین در پاسخ به سوالی درباره مهمترین چالش سازمان نظام پزشکی، گفت: مهمترین چالش برای سازمان نظام پزشکی برای تهیه واکسن، بحث سیاست گذاری ها و عدم توجه به نظرات صاحب نظران بوده است. به عبارت دیگر به کار نگرفتن مشورت های افراد و صاحب نظران در حوزه پزشکی از جمله سازمان نظام پزشکی که در این تصمیم گیری ها مشارکت نداشته که این یک نقطه ضعف است که بدنه جامعه را هم از جهت نظرات کمک کننده و راهنمایی کننده و هم از نظر جلب اعتماد دچار مشکل می کند. به هر حال وقتی مردم ببینند که سازمان نظام پزشکی یک مطلبی را تایید میکند، این بهتر می تواند جای خودش را باز کند و کمک کند. مهمترین موضوع عدم توجه به خرد جمعی، پیشنهادها، بسته عمل کردن و… است که با توجه به این ها سیاست گذاری ها می توانست بهتر انجام شود.

ظفرقندی درباره ابتلا به کرونا در افرادی که واکسن تزریق کرده اند و همچنین بحث کیفیت واکسن ایرانی نیز گفت: تا زمانیکه فاز سوم واکسنی انجام نشود و ارزیابی جمعیتی نشود، کیفیت آن قابل اظهار نظر نیست. درباره ابتلای افرادی که واکسن تزریق کرده اند، این موارد وجود دارد. هیچ واکسنی مصونیت ۱۰۰ درصد نمیدهد. حتی فایزر هم که میگوید ۹۱ درصد مصونیت دارم، معنایش این است که ۹ درصد امکان ابتلا را دارند. هر واکسنی را که در نظر بگیرید از نظر کاهش ابتلای شدید و مرگ و میر موفق بوده است.

واکسن به هر طریقی تامین شود

ظفرقندی درباره انتظارات از دولت آینده در حوزه کرونا نیز گفت: بحث های ما ربطی به این دولت یا آن دولت ندارد، یک مطالبه برای مردم و جامعه پزشکی است و باید واکسن را به هر طریقی تامین کرد. حرف درست مسیر خودش را پیدا میکند. ما قبلا اعلام کردیم که واکسن استرازنکا انگلیسی نیست و سوئدی است. حالا هم یکی از بزرگترین واکسن هایی که در کشور می زنیم، استرازنکاست.

جعل یک نامه؛ تخریب و سیاسی کاری

وی همچنین در ادامه این نشست خبری درباره حاشیه های ایجاد در پی یک نامه جعلی منتسب به خودش نیز گفت: نامه‌ای به مدیر امور مالی زدیم و از او تشکر کردیم، بعد این نامه تغییر عنوان پیدا کرد و در فضای مجازی پخش شد که اسم آن را تخریب و سیاسی کاری می‌گذاریم.

موافقت دولت با حق تعرفه گذاری سازمان نظام پزشکی

ظفرقندی همچنین درباره حق تعرفه گذاری نظام پزشکی گفت: بحث حق تعرفه گذاری سازمان نظام پزشکی در بخش خصوصی را پیگیری کردیم و موافقت مکتوب معاون اول رئیس جمهور را گرفتیم ولی روال اداری اینکار متفاوت است. در قانون سازمان نظام پزشکی در مجلس ششم حق تعرفه گذاری در بخش خصوصی را به دست گرفت و در دوره اقای احمدی نژاد این حق از ما سلب شد و به احکام دائمی برنامه توسعه رفت. الان ما توانستیم موافقت دولت را بگیریم و بقیه هم دوره بعد باید به مجلس برود و مصوبه آن گرفته شود.

چند توصیه به تیم آتی سازمان نظام پزشکی

وی افزود: سازمان نظام پزشکی باید مطالبه‌گر باشد و مانع این است که دنبال دستور باشد. تیم جدید باید بداند که اگر سهم سلامت از GDP کاهش یافت، باید اعتراض کنند و این کار شجاعت می‌خواهد، سهم سلامت نباید کاهش یابد. ساختار پزشک خانواده باید شکل گیرد و در نهایت باید فضای الکترونیک برقرار باشد و بر حفظ سرمایه نیروی انسانی تاکید کنیم.

بیش از ۳۰۰ شهید مدافع سلامت در بحران کرونا

ظفرقندی کفت: آنچه از کرامت جامعه پزشکی باید مدنظر باشد  تامین حقوقشان است. تعرض به همکاران را به دقت رصد و پیگیری کردیم. تبلیغات سو علیه پزشکی به دو دوره قبل و بعد از کرونا تقسیم می‌شود. قبل از کرونا در مورد کارتخوان و… بود که مواضع ما مشخص بود و مکاتبات ما مشخص است. حتی مواردی موضع گیری کردیم که رئیس شبکه صدا و سیما آمد از ما عذرخواهی کرد. پس از کرونا بحث‌ها خیلی کمرنگ شد چون جامعه پزشکی در کرونا بیش از ۳۰۰ شهید در این بحران داشته است.

وی در ادامه تاکید کرد: در حوزه کارتخوان تکلیف قانونی وجود دارد و ما هم آنجا که حق مردم مطرح است را دنبال می‌کنیم و کاملا همراه مردم هستیم و اعتقاد داریم باید کارتخوان در مطب نصب شود.

انتقاد به آیین نامه جدید سازمان غذا و دارو درباره داروخانه ها

رئیس سازمان نظام پزشکی، بیان کرد: حقوق داروسازان در وزارت بهداشت توسط آنها و سازمان غذا و دارو در آیین نامه اخیری که ابلاغ شده تعبیه شد ولی این آیین نامه چالش هایی دارد. از جمله اعضای شورای عالی نظام پزشکی در حوزه داروسازی؛ شورای عالی ۳ عضو داروساز دارد و انتقاداتی به این قانون دارد و ما انتقادات را منعکس کردیم. بنابراین بحث در حوزه داروسازی باید به یک اجماع برسد. آیین نامه ای تصویب شد که داروهای ترک اعتیاد مثل متادون توسط داروخانه‌ها ارائه شود که مسیر قانونی نبود زیرا در ستاد مبارزه با مواد مخدر یک کمیته درمان است و هر مصوبه در حوزه سلامت باید  مصوبه این کمیته را داشته باشد؛ درحالی که ابلاغیه سازمان غذا و دارو این مصوبه را نداشت و ما هم طبق روال قانونی به کمیته درمان ارجاع دادیم.

آمار مهاجرت پزشکان

ظفرقندی درباره بحث مهاجرت پزشکان نیز گفت: همه قبول دارند که مهاجرت آن هم در اقشار تحصیل کرده، خسارت بزرگی برای کشور است. منتها مهاجرت در حوزه پزشکی و… تابع یکسری شرایط اجتماعی است که میزان ‌مهاجرت را افزایش یا کاهش میدهد. اگر این میزان را با سالهای دور مقایسه کنید، می بینید زمانی بوده که مهاجرت کم بوده یا نبوده، اما در شرایط خاصی افزایش یافته است. البته در سازمان نظام پزشکی درخواست های برگه اعتباری یا گود استندینگ را داریم که الان سالانه ۳۰۰۰ درخواست در این باره وجود دارد. البته همه اینها مهاجرت نمیکنند اما تمایل به مهاجرت را نشان می دهد. در دو سال گذشته درخواست های گود استندینگ ۱۰ تا ۱۵درصد افزایش یافته است.

به رد صلاحیتها اعتراض داریم

وی درباره مباحث مربوط به رد صلاحیت های انتخابات سازمان نظام پزشکی مجددا گفت: ما بحث کمی در زمینه رد صلاحیت ها نداریم، بلکه بحث حق و احقاق حق است. اگر یک نفر هم رد صلاحیت شود، من به عنوان مسوول سازمان نظام پزشکی و نماینده باید اعتراض کنم و میکنم. آنچه که ما با آن مواجهیم، این است که در چارچوب قانون اصرار و پیگیری کرده، مکاتبه کردیم و با وزیر بهداشت جلسه گذاشتیم. این موارد باید در چارچوب قانون انجام شود. طبیعتا اهل قهر نیستیم و معتقدیم جامعه پزشکی منبع جوشان و درخشانی دارد. مطالبه ما این است که اولا به این رد صلاحیت ها اعتراض می کنیم تا تکرار این موارد کاهش یابد. اگر در مقابل حرکت غیرقانونی سکوت کنیم، منجر به افزایش این حرکت می شود.

ظفرقندی درباره اقدامات انجام شده در سازمان نظام پزشکی در این دوره، گفت: اولا سعی کردیم در حوزه هایی که مربوط به سیاست گذاری است، ورود کنیم. حتی اگر دعوت نشدیم، اما ورود کردیم. در زمینه کرونا بارها با نظراتی که دادیم، مکاتبه هایی که با سطوح بالا با آقای رئیس جمهور و معاون اول و… انجام دادیم توانستیم در حوزه های اجرای پروتکل، حمایت از بخش پزشکی و … اثرگذار باشیم. بنابراین اثرگذاری در حوزه های سیاست گذاری را پیگیری کردیم.

وی ادامه داد: بخش دوم این بود که سعی کردیم از جامعه پزشکی حمایت کنیم. در اوج آنفلوانزا باری را تحمل کردیم تا همه جامعه پزشکی واکسینه شوند که این کار سابقه نداشت. در حوزه واکسن کرونا هم برای جامعه پزشکی واکسن زدیم‌. همچنین در حوزه اقتصاد سلامت ورود کردیم. اعتقاد ما این است که اگر اقتصاد سلامت واقعی نباشد، ضرر اولش متوجه مردم‌ می شود. اگر در بیمارستانی هزینه تمام شده از سوی دولت و تعرفه ها تامین نشود، دارو و اکسیژن و لوازمی که برای بیمار نیاز است، دچار نقصان و کاهش می شود و حالا که کرونا هم وجود دارد.

ظفرقندی افزود: وقتی انگلیس اعلام آزاد شدن از پروتکل ها را انجام‌ می دهد یا کشوری جشن پایان کرونا میگیرد، یعنی دانش آموزان به مدرسه می روند و دانشجویان به دانشگاه می روند. یکی از معضلات اصلی ما در پسا کرونا در حوزه روانی، اقتصاد و چالش هایی است‌ که جامعه با آن ها مواجه می شود.

وی ادامه داد: سازمان نظام پزشکی توانست بحث هزینه واقعی را ریل گذاری کند، کارشناسان شورای عالی بیمه و سازمان برنامه این را قبول کردند. در سال گذشته توانستیم طی دو مرحله در تعرفه به هزینه ای نسبتا نزدیک تر به هزینه واقعی نزدیکتر شویم.  در حوزه فرهنگی و اجتماعی کار بزرگی که کردیم ثبت کرونا و لحظه های شفا بود. در زمان جنگ نتوانستیم در حوزه سلامت لحظه ها را ثبت کنیم اما اکنون ۱۰ جلد کتاب منتشر شده است که در تاریخ پزشکی کشور می ماند. در حوزه های آموزشی، بیشترین آموزش را سازمان نظام پزشکی داد و همچنان ادامه دارد. قدم های خوبی برداشته شد و مشخص شد که می شود در سازمان نظام پزشکی کارهای مثبتی را انجام داد.

ظفرقندی در پاسخ به سوال ایسنا، درباره اینکه آیا صدور مجوز اضطراری مصرف بدون اخذ مجوز کمیته اخلاق برای واکسن ها امکان پذیر است یا خیر، گفت: در شرایط خاص امکان پذیر است و آن شرایط خاص این است که تعداد واکسن مورد نیاز جامعه به مقدار کافی و زیاد وجود داشته باشد، خطر ابتلا فوق العاده بالا باشد و در اینجا گفته می شود که مجوز اضطراری معنا دارد و صادر می شود. ما واکسنی را داریم که اگر بخواهد فاز سوم را به صورت کامل انجام دهد، باید چند ماه دیگر ادامه دهد. البته فاز یک و دو آن با موفقیت انجام شده است. حال پیکی هم وارد کشور شده که می تواند آمار مرگ و میر را بالا برد، اینجا مجوز اضطراری بدون مراحلی که کمیته اخلاق برایش تعیین کرده، صادر می شود. در حالی که مجوز اضطراری برای زمانیکه واکسن کافی در دست ما نیست، معنا ندارد. الان ما فقط مثلا ۵۰۰ هزار دوز  واکسن داریم که اساسا اثربخش نیست و نمی تواند جمعیت مورد هدف را پوشش دهد و اینجا دیگر این موضوع که مجوز کمیته اخلاق اخذ نشود، معنا ندارد.

انتهای پیام



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.