بهشتی‌پور: وظیفه مدیرکل آژانس روشنگری است، نه دامن زدن به تبلیغات

ابوالفضل خدائی: روز دوشنبه ۲۱ شهریورماه بیست و یکم شهریورماه کلاب هاوس هوشمند نیوز با موضوع “آخرین تحولات مذاکرات احیای برجام؛ امیدها و تردیدها” برگزار شد. در این نشست مجازی کارشناسانی چون، دیاکو حسینی، قاسم محبعلی، فرهاد کلینی، سهیل جمشیدپور، امیرپسنده پور، هادی اعلمی فریمان، روح الله جمعه ای به بحث و تبادل نظر در

کد خبر : 255143
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۷:۰۸
بهشتی‌پور: وظیفه مدیرکل آژانس روشنگری است، نه دامن زدن به تبلیغات


ابوالفضل خدائی: روز دوشنبه ۲۱ شهریورماه بیست و یکم شهریورماه کلاب هاوس هوشمند نیوز با موضوع “آخرین تحولات مذاکرات احیای برجام؛ امیدها و تردیدها” برگزار شد. در این نشست مجازی کارشناسانی چون، دیاکو حسینی، قاسم محبعلی، فرهاد کلینی، سهیل جمشیدپور، امیرپسنده پور، هادی اعلمی فریمان، روح الله جمعه ای به بحث و تبادل نظر در خصوص آینده توافق هسته ای پرداختند.

حسن بهشتی پور در این نشست با اشاره به صحبت های رافائل گروسی مدیر کل آژانس در آغاز نشست شورای حکام گفت: مدیر کل آژانس طبق اساسنامه این سازمان باید اصل بی طرفی را رعایت کند. بی طرفی به معنای پایبندی به مسائل حقوقی و فنی است. به طور مشخص نظارت بر فعالیت هسته ای کشورها دارد و در نهایت گزارشی را از نتایج این فعالیت ها ارائه می دهد. باید توجه داشت که در این دو حیطه مهم ایران هیچ اختلافی با آژانس ندارد. اختلاف ایران از آنجا نشأت می گیرد که آژانس بر اساس اطلاعات دولت رژیم صهیونیستی که ان پی تی را نپذیرفته و به این سازمان اجازه بازرسی نمی دهد استناد می کند. پرسش اصلی این است که اگر ایران نیتی داشت چرا در سال ۲۰۱۹ به آژانس اجازه بازرسی در خصوص مکان های ادعایی را داد؟ در بازرسی ها نیز مشخص شد که هیچ گونه فعالیت اتمی در این مکان ها انجام نمی شود و برای سالهاست متروکه شده است. ادعا شده که آثار اورانیوم در این مکان ها وجود دارد و سوال آژانس نیز در همین رابطه است. ایران در خردادماه به این مساله پاسخ داده و مکتوب آن نیز موجود بوده و به جزئیات آن نیز اشاره دقیق دارد. اما آژانس با سیاسی کاری موضوع مربوط به ۱۸ سال گذشته را باز هم به میان می آورد و از ذراتی صحبت می کند که سه سال گذشته کشف شدند و بسیار ناچیز بودند. اما به گونه ای رفتار می کنند که گویی معدنی از اورانیوم را کشف کرده اند که به منطقه ای دیگر منتقل شده است!

بهشتی‌پور: وظیفه مدیرکل آژانس روشنگری است، نه دامن زدن به تبلیغات

بیشتر بخوانید:

لزومی ندارد که دولت نگران مطالبات تحقق نیافته در مذاکرات باشد

با توافقی ضعیف‌تر از ۲۰۱۵ مواجه خواهیم بود/ انتظار بالایی نداشته باشیم

دور جدید مذاکرات منجر به معرفی شناسه‌های جدید شد

وی افزود: این گونه از اظهارنظرها از جانب مدیرکلی که باید اصل بی طرفی را رعایت کند قابل قبول نیست و نمی تواند چیزی سیاسی کاری باشد. مساله این است که ایران اجازه دسترسی به این مکان ها را به آژانس داده و اگر اجازه نمی داد امکان ادعایی از سوی آژانس وجود نداشت. ضمن اینکه سفر گروسی به سرزمین های اشغالی و گفتگو با صهیونیست ها و مشورت با آمریکایی ها را نمی توان در این زمینه نادیده گرفت. این در حالی است که مدیرکل آژانس باید نقش روشنگری ایفا کند نه اینکه به مسائل تبلیغاتی دامن بزند. آن هم علیه کشوری که بیشترین همکاری ها را با آژانس داشته است. از طرف دیگر آژانس خواستار بازگشت ایران به تعهداتش در برجام شده و هیچ اشاره ای به تداوم برقراری تحریم ها علیه ایران نمی کند و از تعهدات طرف مقابل صحبتی به میان نمی آورد.

بهشتی پور در بخشی دیگر با اشاره به اینکه اساس برجام بر پایه ان پی تی بوده و عدم اشاعه هسته ای یک پیمان مادر به شمار می رود و برجام نیز بر اساس این پیمان بوده است گفت: نمی توان مسائل پادمانی را از برجام تفکیک کرد. اگرچه به لحاظ نظری ممکن است دو موضوع مجزا تلقی کرد اما منشأ برجام پیمان عدم اشاعه سلاح های هسته ای موسوم به ان پی تی است. اگر ایران اصرار دارد که این مسائل در چارچوب مسائل سیاسی حل شود به این دلیل است که تجربه مشابه را در موضوع برجام داشته است اما مشکل اینجاست که گفته می شود قبل از به نتیجه رسیدن برجام این مساله باید خاتمه یابد. تنها در این مورد اشکال به طرف ایران وارد است. جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این راستا پیشنهاد کرده که ایران در مدت ۱۲۰ روز راستی آزمایی این موضوع را با آژانس حل کند.

این کارشناس با اشاره به اینکه رفتاری که گروسی از خود بروز می دهد خارج از چارچوب وظایف مدیر کلی آژانس است گفت: حتی شخص گروسی نیز به فشارهای سیاسی علیه خود اعتراف می کند؛ فشارهایی که از جانب آمریکا، اسرائیل، آلمان، انگلیس و فرانسه وارد شده تا تبدیل به ابزاری برای فشار علیه ایران باشد. چنین موضوعی کاملا قابل حل است و حتی مراکز اطلاعاتی آمریکا نیز اعلام کرده اند که از سال ۲۰۰۳ به بعد ایران هیچ گونه فعالیتی خارج از چارچوب نداشته است. اما وقتی موضوع تا این حد ادامه پیدا می کند بدیهی است که بهره برداری های سیاسی هدف اصلی آن است.

۳۱۱۳۱۱



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.