بلینکن: فروش تسلیحات به ترکیه باید تسریع شود

به نقل از خبرگزاری آناتولی، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در جریان شهادت دادن در مقابل کنگره درباره اینکه دولت واشنگتن چه کاری می‌تواند برای کمک به همکاری با متحدان خود از جمله ترکیه و هند انجام دهد، گفت: این روندها باید در سطوح کنگره‌ای و اجرایی سرعت گیرند. وی به کمیته اعتبارات مجلس

کد خبر : 199930
تاریخ انتشار : جمعه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۸
بلینکن: فروش تسلیحات به ترکیه باید تسریع شود



به نقل از خبرگزاری آناتولی، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در جریان شهادت دادن در مقابل کنگره درباره اینکه دولت واشنگتن چه کاری می‌تواند برای کمک به همکاری با متحدان خود از جمله ترکیه و هند انجام دهد، گفت: این روندها باید در سطوح کنگره‌ای و اجرایی سرعت گیرند.

وی به کمیته اعتبارات مجلس نمایندگان آمریکا گفت: فکر می‌کنم که ما می‌توانیم و باید در زمینه فروش بهتر عمل کنیم به ویژه در سرعت بخشیدن به آنچه که در انجام آن قادر هستیم. به نظر من لازم است که ما هم در سطح اجرایی و هم در سطح کنگره سریعتر عمل کنیم.

بلینکن افزود: همان طور که پیشتر گفتم تعدادی از کشورها مشغول تجدیدنظر درباره روابطشان از جمله با روسیه هستند. اینها شامل کشورهایی نیز می‌شوند که روابط دفاعی دیرینه‌ای با روسیه داشتند. اگر قبلاً قادر به همکاری و شریک شدن با آنها نبودیم اکنون زمان آن رسیده که این مسئله را در نظر بگیریم و برای آن کاری انجام دهیم. همگی به خوبی می‌دانیم که اگر ما این کار را انجام ندهیم، چه کشوری جای ما را خواهد گرفت.

این اظهارت بلینکن در بحبوحه مذاکرات دو جانبه میان واشنگتن و آنکارا بر سر فروش ۴۰ فروند جنگنده اف-16 و 80 کیت برای به روز رسانی ناوگان موجود مطرح شد. دولت آنکارا این درخواست را در اکتبر سال گذشته میلادی مطرح کرده بود و مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه ۸ آوریل سال جاری میلادی گفته بود که این مذاکرات به خوبی در جریان است.

پیش‌تر یکی از مقامات ارشد وزارت امور خارجه آمریکا به کنگره گفته بود که فروش جنگنده‌های اف-16 به ترکیه به نفع آمریکاست و اتحاد ناتو را تقویت خواهد کرد.

بلینکن در بخش دیگری از سخنانش گفت: شورای حقوقی وزارت امور خارجه آمریکا در حال حاضر مشغول بررسی این مسئله است که آیا روسیه بر اساس قوانین آمریکا باید به عنوان یک کشور حامی تروریسم ثبت شود یا خیر.

وی افزود: شورای حقوقی وزارت امور خارجه آمریکا به دنبال حمله روسیه به اوکراین این مسئله را بررسی می‌کند که آیا مسکو تحت قوانین کشورمان باید به عنوان یک کشور حامی تروریسم ثبت شود یا خیر. این مسئله همچنان در حال بررسی است.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید اخیراً اعلام کرده بود که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین از آمریکا خواسته تا بررسی کنند که آیا می‌تواند روسیه را به عنوان یک کشور حامی تروریسم ثبت کند یا خیر؛ اقدامی که منجر به اعمال تحریم‌های برجسته‌تری از سوی دولت واشنگتن علیه روسیه خواهد شد.

در حال حاضر چهار کشور کوبا، کره شمالی، ایران و سوریه از سوی دولت آمریکا به عنوان “کشورهای حامی تروریسم” ثبت شده‌اند.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین تاکید کرد که واشنگتن منتظر تصمیمات رسمی سوئد و فنلاند در خصوص پیوستن به ناتو است.

وی گفت: سوئد و فنلاند با جدیت مشغول بررسی این موضوع هستند. همان طور که می‌دانید ما در ماه ژوئن نشست ناتو را در پیش داریم و پیش‌بینی می‌کنم که تصمیم نهایی این دو کشور تا زمان برگزاری این نشست اعلام خواهد شد.

صحبت درباره پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین در فوریه سال جاری میلادی شروع شده است. به نظر می‌رسد که حمله روسیه به اوکراین موضوع اصلی این نشست ماه ژوئن در مادرید خواهد بود.

بلینکن در بخش دیگری از سخنانش گفت: آمریکا با دقت احتمال گسترش جنگ اکراین به کشور همسایه یعنی مولداوی را بررسی می‌کند.

وی افزود: ما همچون عقاب اوضاع را تحت نظر داریم.

یک سری انفجار در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه در ترانس‌نیستریا، بخش جدا شده‌ای از مولداوی که در کنترل روسیه است، رخ داد. این انفجارها هیچ تلفاتی به همراه نداشت اما باعث به وجود آمدن نگرانی‌هایی شد دال بر اینکه ممکن است بحران اوکراین به این منطقه جداشده نیز کشیده شود.

311311



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.