بلاتکلیفی ۱۲ هکتار بافت تاریخی و فرسوده منطقه دوخواهران نهاوند

[ad_1] ایسنا/همدان سرپرست هیأت باستان‌شناسی کاوش معبد لائودیسه گفت: با انجام فصل هشتم کاوش معبد لائودیسه بلاتکلیفی ۱۲ هکتار بافت فرسوده و تاریخی شهر نهاوند پایان می‌یابد. محسن جانجان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: ادامه فصول کاوش‌های باستان‌شناسی در شهرستان نهاوند با موضوع لائودیسه و تپه نقاره‌چی از جمله مصوبات سفر وزیر میراث فرهنگی،

کد خبر : 454628
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۸:۰۳
بلاتکلیفی ۱۲ هکتار بافت تاریخی و فرسوده منطقه دوخواهران نهاوند

[ad_1]

ایسنا/همدان سرپرست هیأت باستان‌شناسی کاوش معبد لائودیسه گفت: با انجام فصل هشتم کاوش معبد لائودیسه بلاتکلیفی ۱۲ هکتار بافت فرسوده و تاریخی شهر نهاوند پایان می‌یابد.

محسن جانجان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: ادامه فصول کاوش‌های باستان‌شناسی در شهرستان نهاوند با موضوع لائودیسه و تپه نقاره‌چی از جمله مصوبات سفر وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به شهرستان نهاوند بود.

وی تصریح کرد: کاوش‌ها در منطقه دوخواهران نهاوند از دو نظر اهمیت دارد؛ یکی موضوع هم‌پوشانی بافت تاریخی و فرسوده در دوخواهران بوده که ۱۲ هکتار است و دیگر اینکه اجازه ساخت‌وساز ندارند و محدودیت‌هایی برای مردم ایجاد کرده که با درجاسازی و حفظ بنا مجوزی برای اهالی گرفته شد.

جانجان ادامه داد: اگرچه این اقدام خوبی بود اما برای ۱۲ هکتار و اجرای این مصوبه با محدودیت درجاسازی نیاز به اقدام بهتری بود که چندان استقبال هم نشد.

وی افزود: در نهایت و انجام نشست‌های متعدد به این نتیجه منجر شد که کاوش‌ها در محله دوخواهران برای لائودیسه به پایان برسد و مناطقی که کاوش‌ها به نتیجه‌ای نرسیده، آزادسازی شود.

به گفته سرپرست هیأت باستان‌شناسی کاوش معبد لائودیسه، برای اجرای کاوش‌ها در فصل هشتم یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار اختصاص داده شده است که با اتمام این فصل براساس نتایج کاوش‌ها ۱۲ هکتار تعیین تکلیف خواهد شد.

وی بیان کرد: اگرچه این رقم اعتبار اختصاص داده شده، هنوز تخصیص نیافته و از محل‌های اعتباری دیگر(ملی) هم باید کمک‌هایی تزریق و سرعت کار تقویت شود، نیاز است نماینده و فرماندار شهرستان هم برای افزایش اعتبار کاوش‌ها حمایت کنند تا تکلیف دوخواهران و کاوش‌ها در این منطقه روشن شود.

تپه نقاره‌چی از مهمترین محوطه‌های تاریخی دوران سلوکی در نهاوند 

جانجان در ادامه با اشاره به اهمیت کاوش تپه نقاره‌چی گفت: تپه نقاره‌چی از مهمترین محوطه‌های تاریخی دوران سلوکی در نهاوند است و از جمله بزرگترین پروژه‌های باستان‌شناسی کشور محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: در صورت تخصیص اعتبار و انجام آن یک سایت موزه در مسیر گردشگری ایجاد می‌شود که در رونق اقتصاد گردشگری شهرستان مؤثر خواهد بود.

مدیر روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان همدان در ادامه به سراب‌های نهاوند اشاره کرد و گفت: ۱۲ سراب فعال در نهاوند وجود دارد که امیدواریم با پیگیری و اهتمام مسئولان شهرستان این سراب‌های فعال به عنوان پایلوت گردشگری در کنار استان‌های لرستان و کرمانشاه به فهرست آثار طبیعی جهانی اضافه شوند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به معضلات همیشگی موجود در سراب‌های نهاوند، کمبود اعتبارات، نبود زیرساخت‌های کافی و عدم وجود بهره‌بردار در این اماکن باعث ایجاد آسیب‌هایی به این اماکن تفریحی شده است که امیدواریم با توجه مسئولان شهرستان این سراب‌ها هر چه سریع‌تر ساماندهی شوند.

جانجان اضافه کرد: از نتایج دیگر سفر وزیر میراث فرهنگی به شهرستان مرمت بنای تاریخی شهر نهاوند بود که در این راستا کاروانسراهای گلشن و سعادت که از درخواست‌ها و مطالبات مردمی بودند، اعتبار ۳۵۰۰ میلیون ریالی برای حفظ، نگهداری و مرمت این کاروانسراها جذب شد.

وی یادآور شد: حمام بازار نهاوند نیز با اعتباری افزون بر سه میلیارد ریال مرمت شده و آماده واگذاری به بخش خصوصی برای ایجاد تأسیسات گردشگری است و حمام تاریخی برزول و دهفول نیز در آستانه ثبت ملی هستند.

به گفته جانجان، خانه فاطمی که مربوط به اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی است نیز از مصوبات این سفر بود که ثبت ملی شد و ۲۸ خانه تاریخی دیگر هم در شهرستان شناسایی شده که پرونده آنها برای ثبت در فهرست آثار ملی معرفی شده است.

مدیر روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان همدان در پایان تأکید کرد: سفره‌خانه سنتی فارسبان مراحل دریافت مجوز آن انجام شده است که با توجه به نیاز و ضرورت می‌تواند به مجتمع گردشگری و سوئیت تبدیل شود.

انتهای پیام

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.