بلاتکلیفی توافق هسته ای ایران ممکن است منافع آمریکا و ایران را تامین کند

[ad_1] اما دلایل آنها کاملاً متفاوت است. برای دولت جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، هیچ راه واضح یا آسانی برای مهار برنامه هسته ای ایران به جز توافق وجود ندارد که بر اساس آن ایران برنامه اتمی خود را در ازای رهایی از تحریم های اقتصادی ایالات متحده، سازمان ملل و اتحادیه اروپا محدود

کد خبر : 241863
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۸
بلاتکلیفی توافق هسته ای ایران ممکن است منافع آمریکا و ایران را تامین کند

[ad_1]

اما دلایل آنها کاملاً متفاوت است.

برای دولت جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، هیچ راه واضح یا آسانی برای مهار برنامه هسته ای ایران به جز توافق وجود ندارد که بر اساس آن ایران برنامه اتمی خود را در ازای رهایی از تحریم های اقتصادی ایالات متحده، سازمان ملل و اتحادیه اروپا محدود کرده بود.

استفاده از فشار اقتصادی برای وادار کردن ایران به محدود کردن بیشتر برنامه اتمی خود، همانطور که دونالد ترامپ، سلف بایدن پس از ترک توافق در سال 2018 تلاش کرد، زمانی که کشورهایی مانند چین و هند به خرید نفت ایران ادامه دهند، دشوار خواهد بود.

افزایش قیمت نفت ناشی از تهاجم روسیه به اوکراین و حمایت عمومی مسکو از تهران باعث شده است که ایران راه‌های حیات اقتصادی و سیاسی را برای ایران متقاعد کند که می‌توانند صبر کنند.

یک دیپلمات اروپایی که نخواست نامش فاش شود گفت: «هر دو طرف از تحمل وضعیت موجود خوشحال هستند.

یک مقام ارشد ایرانی که نخواست نامش فاش شود، گفت: «ما عجله نداریم.

ما نفت خود را می فروشیم، تجارت معقولی با بسیاری از کشورها از جمله کشورهای همسایه داریم، ما دوستان خود مانند روسیه و چین را داریم که هر دو با واشنگتن در تضاد هستند… برنامه (هسته ای) ما در حال پیشرفت است. چرا باید عقب نشینی کنیم؟»

زمانی که ترامپ از توافق سرپیچی کرد، استدلال کرد که این توافق برای ایران بیش از حد سخاوتمندانه است و تحریم‌های شدید ایالات متحده را که برای خفه کردن صادرات نفت ایران طراحی شده بود، به عنوان بخشی از کمپین «فشار حداکثری» دوباره اعمال کرد.

پس از حدود یک سال انتظار، ایران شروع به نقض محدودیت‌های هسته‌ای توافق کرد، ذخایر بزرگ‌تری از اورانیوم غنی‌شده را جمع‌آوری کرد، اورانیوم را با خلوص 60 درصد غنی‌سازی کرد – بسیار بالاتر از حد 3.67 درصد توافق – و استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر.

پس از 16 ماه گفتگوهای غیرمستقیم و غیرمستقیم ایالات متحده و ایران، در حالی که اتحادیه اروپا بین طرفین درگیر شد، یک مقام ارشد اتحادیه اروپا در 8 اوت گفت که آنها پیشنهاد “نهایی” را ارائه کرده اند و انتظار دارند در طی “خیلی، بسیار چند هفته” پاسخ داده شود. ”

مهلت 15 آگوست؟

دیپلمات های منطقه ای گفتند که اتحادیه اروپا به طرفین گفته است که انتظار دارد در 15 آگوست پاسخ دهد، اما این موضوع تایید نشده است. در صورتی که ایران قصد پیروی یا پذیرش پیش نویس متن اتحادیه اروپا را داشته باشد، هیچ نشانه ای وجود ندارد. ایالات متحده اعلام کرده است که آماده است تا به سرعت توافقی بر اساس پیشنهادات اتحادیه اروپا منعقد کند، در حال مطالعه متن است و «همانطور که خواسته شده است» پاسخ خواهد داد.

جنگ اوکراین، قیمت بالای نفت، افزایش تنش بین واشنگتن و چین، تعادل سیاسی را تغییر داده است. یکی دیگر از مقامات ارشد ایرانی گفت: بنابراین زمان برای ایران مهم نیست.

پس از ماه‌ها گفتن زمان در حال اتمام، مقامات آمریکایی رویکرد خود را تغییر دادند و گفتند تا زمانی که این توافق در راستای منافع امنیت ملی ایالات متحده باشد، توافقی را دنبال می‌کنند، فرمول‌بندی بدون ضرب‌الاجل.

اگر بایدن، یک دموکرات، این توافق را قبل از انتخابات میان دوره ای 8 نوامبر که در آن حزبش کنترل هر دو مجلس کنگره را از دست بدهد، احیا کند، مطمئناً مورد انتقاد جمهوری خواهان قرار خواهد گرفت.

دنیس راس، دیپلمات کهنه کار آمریکایی که اکنون در موسسه واشنگتن برای خاور نزدیک است، گفت: «اگر ایرانی‌ها فردا وارد شوند و بگویند خوب، ما توافقی را که روی میز است انجام می‌دهیم، علی‌رغم میان‌دوره‌ها این کار را انجام می‌دهیم». خط مشی.

اینطور نیست که دولت این کشور را به عنوان یک توافق بزرگ کنترل تسلیحات تبلیغ کند. موضع آنها این است که این کمترین بدترین گزینه در دسترس است.

در حالی که بایدن گفته است که اقدام نظامی را به عنوان آخرین راه حل برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای انجام خواهد داد، واشنگتن از انجام این کار با توجه به خطر ایجاد یک جنگ منطقه ای گسترده تر یا حمله ایران به ایالات متحده یا متحدانش در جاهای دیگر متنفر است.

انتقادات داخلی از دولت احتمالاً پس از کیفرخواست هفته گذشته یک مرد ایرانی به اتهام برنامه ریزی برای قتل جان بولتون مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید و حمله با چاقو به سلمان رشدی، رمان‌نویس، شدیدتر خواهد بود. این نویسنده تحت یک فتوای ایرانی یا فرمان مذهبی زندگی کرده است که از مسلمانان خواسته است تا او را به خاطر رمانش «آیات شیطانی» بکشند، که برخی آن را توهین آمیز می دانند.

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.