برگزاری رویداد فرهنگی هنری برای «گل‌ها و گیاهان بومی ایران»

فصل نخست رویداد فرهنگی – هنری «باغ و گلستانم آرزوست» با موضوع گل‌ها و گیاهان بومی ایران برگزار می‌شود. به گزارش ایسنا، انجمن عمارات محروسه ایران اعلام کرد در نظر دارد با همکاری مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، شهرداری منطقه ۱۲ و انجمن علمی گل و گیاهان زینتی ایران نخستین رویداد دوره‌ای سالانه گل‌ها و گیاهان بومی

کد خبر : 65365
تاریخ انتشار : شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۶
برگزاری رویداد فرهنگی هنری برای «گل‌ها و گیاهان بومی ایران»


فصل نخست رویداد فرهنگی – هنری «باغ و گلستانم آرزوست» با موضوع گل‌ها و گیاهان بومی ایران برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، انجمن عمارات محروسه ایران اعلام کرد در نظر دارد با همکاری مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، شهرداری منطقه ۱۲ و انجمن علمی گل و گیاهان زینتی ایران نخستین رویداد دوره‌ای سالانه گل‌ها و گیاهان بومی ایران را به مناسبت روز ملی گل و گیاه (۲۵ خرداد) در سال ۱۴۰۰ برگزار کند.

این رویداد مستقل که در هر دوره به یکی از مناطق مختلف ایران فرهنگی تعلّق خواهد گرفت و در فصل نخست به گل‌ها، گیاهان و آثار بومی بافت تاریخی طهران می‌پردازد، دارای برنامه‌های جانبی با همکاری دیگر تشکّل‌های هنری، تخصّصی و حرفه‌ای مرتبط با گل و گیاه است.

رویداد فرهنگی – هنری ‌«باغ و گلستانم آرزوست» دارای رویکرد پژوهش‌محور و کاربردی با تکیه بر فعالیت‌های مستقل مردمی، غیرانتفاعی عام‌المنفعه، عاشقانه و مسئولانه عموم جامعه (مخصوصا اشخاص متخصص و فرهیخته علمی، فرهنگی و هنری) در راستای پاسداشت و حراست از هنر، فولکلور و تنوع فرهنگی / زیستی و هویت سنت‌های محلی و بومی نواحی مختلف ایران فرهنگی (ایرانشهر) است.

اهداف رویداد

–  احیای گل‌ها و گیاهان ایرانی در عمارت‌های تاریخی

–  به‌کارگیری فرهنگ و هنر در پیوند گل‌ها و گیاهان ایرانی با عمارت‌های تاریخی

–  بازآفرینی جایگاه، نقش و ارزش جغرافیایی، تاریخی، فرهنگی و هنری گل‌ها و گیاهان بومی و محلی ایران

چالش، اهمیت و کاربرد موضوع

سرزمین پهناور ایران فرهنگی، به واسطه تنوع زیستی و فرهنگی و با تکیه بر تاریخ و پیشینه غنی خود، از جمله سرزمین‌هایی است که عناصر زیستی و فرهنگی بومی و محلی آن و مخصوص همان منطقه، قابل شناسایی و ردیابی است.

در دهه‌های اخیر، به واسطه یکسان‌سازی و جهانی‌سازی فرهنگ‌ها و ارتباطات فرامحلی و فرامنطقه‌ای، متاسفانه، بسیاری از زوایای آن در حال یکنواختی و فراموشی است.

یکی از مهم‌ترین عناصر در معماری و باغ‌های ایرانی که پیوند نزدیکی با طبیعت دارد، گل‌ها و گیاهان هستند.

با توجه به این تنوع زیستی و فرهنگی در نقاط مختلف ایران، شایسته است بار دیگر، کاربرد گل‌ها و گیاهان در نقاط مختلف ایران و بر اساس ویژگی‌ها و پیشینه بومی آن‌ها مورد توجه قرار گیرد.

از آن‌جا که یکی از مهم‌ترین منابع شناسایی گل‌ها و گیاهان بومی، نوشتارهای مکتوب و در رأس آن ادبیات ایران است، لذا قصد آن داریم تا در بخش نمایشگاه هنری، با تکیه بر اشعار و ادبیات ایران، به خلق آثار هنری از گل‌ها و گیاهان مناطق مختلف، در رشته‌های هنری عنوان‌شده در پوستر بپردازیم.

در ادامه، سعی بر آن خواهد بود آثار و داشته‌های فرهنگی و هنری ایران، مورد توجه گیاهشناسان علمی قرار گیرد تا از این منظر، با بررسی ویژگی‌های بومی گیاهان و با استفاده از تخصص مهندسان فضای سبز و طراح منظر مخصوصاً در حوزه باغ‌سازی و باغ‌آرایی، کاربرد این گل‌ها و گیاهان که دارای پیشینه تاریخی و فرهنگی در ایران هستند، مورد مطالعه و به‌کارگیری عملی در بافت‌ها و عمارت‌های تاریخی قرار بگیرد.

و در نهایت، سعی می‌شود با تکیه بر اطلاعات جمع‌آوری‌شده که آمیخته‌ای از ویژگی‌های تاریخی، فرهنگی، علمی و طراحی خواهد بود، برای نقاط مختلف ایران، با توجه به ارزش‌های بومی و محلی، گونه‌های مختلفی از باغچه‌ها و باغ‌های ایرانی تعریف شود تا نسبت به حفاظت و احیای گل‌ها و گیاهان در مجموعه‌ها و عمارت‌های تاریخی، برنامه‌ریزی شایسته صورت پذیرد و هر کدام از باغ‌ها و عمارت‌های تاریخی ضمن حفظ اصالت و پیشینه خود، دارای اصول طراحی بومی و محلی همان مناطق باشد.

از علاقه‌مندان حضور و مشارکت در بخش‌های مختلف جانبی این رویداد دعوت می‌شود، ضمن مراجعه به پوستر، برای ثبت نام و اطلاع از شرایط خلق آثار و همچنین چگونگی مشارکت داوطلبانه در بخش نمایشگاه و دیگر بخش‌های جانبی، از طریق راه های ارتباطی ذکرشده آگاهی بیشتر کسب کنند

اولین بخش جانبی این رویداد، با توجه به شرایط فعلی کرونا به‌صورت مجازی وبینار در ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ با موضوع‌های مربوط به حوزه گل‌ها و گیاهان و بافت تاریخی طهران برگزار می‌شود. تاریخ برگزاری نمایشگاه هنری مربوط نیز با جایگزینی زمان مناسب، در پایان شهریور اعلام خواهد شد.

حامد دریایی فرد جهرمی، مدیر  این رویداد و تینا نجف کنی، مدیر هنری و اجرایی نمایشگاه هستند.

علاقه‌مندان می‌توانند برای تماس با دبیرخانه رویداد از طریق ایمیل دبیرخانه به نشانی [email protected]، صفحه اینستاگرام به نشانی PersianGardenArt  و شماره واتس‌اپ ۰۹۳۵۹۷۳۷۷۴۲ اقدام کنند.

انتهای پیام



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.