بررسی نتایج انتخابات پارلمانی لبنان؛ چه آینده‌ای در انتظار بیروت است؟

مهسا مژدهی: انتخابات لبنان در حالی برگزار شد که این کشور از نظر اقتصادی و سیاسی روزهای سخت و تلخی را سپری می‌کرد. این اولین انتخابات پارلمانی بعد از انفجار بزرگ دربیروت است که این کشور را به دوران تاریک فقر و تحریم فرو برد. اینبار ترکیب صندلی های پارلمان مقداری بهم خورده است. پیش

کد خبر : 208609
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۵
بررسی نتایج انتخابات پارلمانی لبنان؛ چه آینده‌ای در انتظار بیروت است؟


مهسا مژدهی: انتخابات لبنان در حالی برگزار شد که این کشور از نظر اقتصادی و سیاسی روزهای سخت و تلخی را سپری می‌کرد. این اولین انتخابات پارلمانی بعد از انفجار بزرگ دربیروت است که این کشور را به دوران تاریک فقر و تحریم فرو برد. اینبار ترکیب صندلی های پارلمان مقداری بهم خورده است. پیش از این حزب الله لبنان و متحدانش حداقل ۷۱ کرسی را در دست داشته و اکثریت مجلس را تشکیل می دادند. اما حالا ۶۲ صندلی به دست این گروه و دیگر احزابی است که با آن در ارتباطند. یکی از مهم ترین وظایف پارلمان در لبنان تعیین رییس جمهور است و مشخص نیست که ترکیب جدید چه اینده ای را برای بیروت به ارمغان بیاورد.

احمد دستمالچیان سفیر سابق ایران در لبنان در گفتگو با هوشمند نیوز در مورد ابعاد این انتخابات می‌گوید.

بررسی نتایج انتخابات پارلمانی لبنان؛ چه آینده‌ای در انتظار بیروت است؟

بیشتر بخوانید

این انتخابات پس از ناآرامی‌های سیاسی و وضع بد اقتصادی در لبنان، اهمیت زیادی داشت. ترکیب آرا را چطور ارزیابی می‌کنید؟ برخی مدعی هستند که حزب الله و گروه های نزدیک به آن در این انتخابات موفق نبوده اند…

من تعجم می‌کنم که چرا در رسانه‌ها اینطور بیان می‌شود که حزب‌الله در لبنان موفق نبوده است. انتخابات اخیر بعد از یک شرایط بسیار سختی که مردم گذراندن انجام شد و اعمال فشارهای بیش از حد تحریم و نرساندن سوخت برای ناامید کردن شهروندان صورت گرفت. این انتخابات اتفاق خوبی بود که بدون هیچ تشنج و ناارامی و در امنیت کامل انجام شد. مشارکت مردم هم بد نبود. هشت درصد از دفعه قبل کمتر بود که به خاطر دخالت های سعودی ها بود که شخص سعد حریری را مجبور کردند تا در انتخابات شرکت نکند.

آن چیزی که الان از نتایج مشخص شده این است که بعد از این همه تلاش برای خریدن رای مردم یا تلاش برای نرفتن شهروندان به پای صندوق های رای کرد، حزب الله رای خوبی را از آن خودش کرده است. نمایندگان شیعه و نزدیک به حزب الله رای آوردند و سایر ائتلاف‌هایی که با حزب الله بودند هم رای خوب و بالایی را اوردند.

یک پدیده‌ای که در این انتخابات اتفاق افتاد، حضور پررنگ مستقلین بود. همیشه در لبنان طوایف و احزاب کاندیدا معرفی کرده و مردم به آنها رای می‌دادند. اما اینبار مردم از برخی از طوایف و احزاب عصبانی بودند و به افراد مستقل رای دادند که شگفتی آفرین بود و نشان داد که مردم با هوشیاری عمل می کنند. اکثر نمایندگان مستقلی که پیروز شدند نمایندگان و طرفداران حزب الله هستند. با این حساب حزب الله یک فراکسیون نسبتا قوی را در مجلس ایجاد خواهد کرد. به غیر از مستقلین حزب الله و گروه‌های نزدیک به آن ۶۲ رای را دارد.

بالاترین میزان رای را حزب القوات اللبنانیه آورده است که ۲۰ کرسی از پارلمان به آنها خواهد رسید. این حزب متشکل از چه کسانی است؟

سمیر جعجع یکی از نزدیکان این حزب است که یک چهره مرموز و خطرناک در لبنان است که وابسته به محافل امریکایی و صهیونیستی به نظر می رسد. او به خاطر جنایت هایی که کرده هم حکم اعدام در پرونده‌اش دارد و هم مدت ها زندان بوده. جعجع که رهبر قوات اللبنانیه است در گروگانگیری دیپلمات های ایرانی دست داشته و همپیمان اسراییل در لبنان است. در این انتخابات عربستان سعودی به این ها کمک کرد تا رای بیشتری را به دست بیاورند. در حالی که با اخلاف یک رای از جبهه ازاد وطنی که مربوط به اقای عون و جبران باسیل است جلو افتاده اند.

سمیر جعجع که همیشه علیه مقاومت بوده، نتوانست رای کافی برای تشکیل فراکسیون اکثریت را به دست بیاورد.

برای اینکه مجلس کار خود را شروع کند، ائتلاف‌هایی صورت خواهد گرفت. شما چه پیشبینی در مورد این ائتلافات دارید؟

حتما ائتلاف حزب الله و با همراهی فراکسیون افراد مستقل اکثریت پارلمان را به دست خواهند گرفت و یک پارلمان با نشاط و خوب ایجاد خواهد شد. در این پارلمان حزب الله برنامه های مفصلی برای ترمیم ریشه های اقتصاد و ریشه هایی که باعث وابستگی لبنان به کشورهای خارجی خواهد داشت. از جمله گفته می شود که قانون انتخابات در مورد تعیین ریاست جمهوری را تغییر دهند تا رییس جمهور هم مستقیم انتخاب شود.

تلاش بر این است که این کشور از فساد گسترده و مشکلاتی که دارد بیرون بیاید.

آینده لبنان را پس از گدراندن سال‌های دشوار چطور می بینید؟ این کشور وضعیت اقتصادی و سیاسی خوبی ندارد. با توجه به آرایی که اورده شده، اوضاع را چطور می‌بینید؟

با صبوری و اشنایی که لبنانی ها به خرج دادند و توانستند گردنه سخت تحریم ها گذر کردند، از این پس می توانند نسبت به اینده خود تصمیم گرفته و اقتصاد مرفه و خوبی را درست کنند. لبنان پذیرش اینکار را دارد و در گذشته تجربیات تلخ تری هم داشته و توانسته خود را نجات دهد. کشور در جنگ های داخلی نابود شده بود اما با کمک مردم لبنان دوباره ساخته شد.

۳۱۱۳۱۲/۴۹



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.