برخی گمان می‌کنند ما فقط پول خرج می‌کنیم

[ad_1] نمایشگاه «شهر سوخته، اسطوره‌ای که تاریخ شد»، درحالی‌ برگزار شد که یکی از پروژه‌های بسیار موفق باستان‌شناسی ایران نامیده شد. با این وجود سرپرست کاوش‌های شهر سوخته گفت: برخی گمان می‌کنند ما تنها پول خرج می‌کنیم و کارمان بازدهی مالی ندارد. به گزارش ایسنا، «شهر سوخته، اسطوره‌ای که تاریخ شد»،  نمایشگاهی تصویری از ۲۵

کد خبر : 436639
تاریخ انتشار : سه شنبه ۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۶
برخی گمان می‌کنند ما فقط پول خرج می‌کنیم

[ad_1]

نمایشگاه «شهر سوخته، اسطوره‌ای که تاریخ شد»، درحالی‌ برگزار شد که یکی از پروژه‌های بسیار موفق باستان‌شناسی ایران نامیده شد. با این وجود سرپرست کاوش‌های شهر سوخته گفت: برخی گمان می‌کنند ما تنها پول خرج می‌کنیم و کارمان بازدهی مالی ندارد.

به گزارش ایسنا، «شهر سوخته، اسطوره‌ای که تاریخ شد»،  نمایشگاهی تصویری از ۲۵ سال پژوهش‌های باستان‌شناسی، با حضور جوزپه پرونه ـ سفیر ایتالیا در ایران ـ در موزه ملی ایران افتتاح شد.

مصطفی ده‌پهلوان ـ رییس پژوهشگاه میراث ‌فرهنگی و گردشگری ـ در این مراسم با اشاره به نام این نمایشگاه که به گفته او به‌درستی «اسطوره‌ای که تاریخ شد» انتخاب شده است، بیان کرد: به واسطه زحماتی که استاد سید سجادی، هوشمندانه در بستر فرهنگی و اداری که در ایران وجود دارد کشیده‌اند، همه ما با شهر سوخته آشنا هستیم و امیدوارم که به قول اسطوره‌شناسان این اسطوره منطقی نشود و ما بتوانیم به درستی از آن استفاده کنیم.

این باستان‌شناس اظهار کرد: سید سجادی زحمت خود را در شهر سوخته کشیده است و سال‌های آینده نیز در کنار شهر سوخته خواهد بود منتهی موضوع مطرح امروز حفاظت از محوطه ارزشمند شهر سوخته است. شنیده‌ها حاکی از این است که شرایط حفاظت از شهر سوخته و نظارت‌های حاکم بر آن خوب نیست. چهار ماه پیش استاد سید سجادی به من مراجعه کرد و متذکر شد که مسیر گردشگری که در شهر سوخته با نیوجرسی‌های چند تنی روی لایه‌های فرهنگی درنظر گرفته شده، اقدامی از سوی میراث‌ فرهنگی بوده است.

رییس پژوهشگاه میراث ‌فرهنگی و گردشگری افزود: این اقدامات کارشناسی‌نشده که در استان‌ها در حال اتفاق است می‌تواند آسیب جدی و جبران‌ناپذیری به محوطه‌ها و بناهای تاریخی وارد کند و در این راستا استان‌ها باید با نگاه‌های کارشناسی و برگزاری شوراهای فنی قدری همراه‌تر عمل کنند که این اتفاقات را شاهد نباشیم و با سازوکارهای دقیق و کارآمدتر از نابودی محوطه‌های فرهنگی- تاریخی و به هدر رفتن زحمات همکارانمان جلوگیری کنیم.

برخی گمان می‌کنند ما فقط پول خرج می‌کنیم

ده‌پهلوان در ادامه با اشاره به آغاز فعالیت محفل خیرین میراث‌ فرهنگی، اظهار کرد: باید یک نمایندگی از این تشکل را برای حفاظت از محوطه‌های ارزشمند و گران‌سنگ شهر سوخته از جمله دهانه غلامان، کوه خواجه و … ایجاد کرد و  با کمک گرفتن از اهالی منطقه سیستان و بلوچستان در پایش و نظارت به‌درستی از این محوطه‌ها صیانت کنیم.

او شهر سوخته را تنها محوطه‌ای خواند که در آن آرشیو زیستی وجود دارد و گفت: اینکه چرا از بین صدها محوطه که کاوش شده این امکان تنها در شهر سوخته ایجاد شده است به دلیل درایت سید منصور سید سجادی است و ما می‌دانیم در این شرایط که از دهه‌های گذشته وجود داشته این باستان‌شناس است که باید بعد از کاوش نیز از محوطه‌ای که در آن کار کرده است محافظت کند و این وظیفه و رسالتی بود که سید سجادی به خوبی به ما گوشزد کرد.

رییس پژوهشگاه میراث‌ فرهنگی و گردشگری با تأکید بر ضرورت انجام کاوش‌هایی از جنس کاوش‌های شهر سوخته، اظهار کرد: تقریبا در کشور کاوش پرسش‌محور نداریم و بیش از ۹۹درصد کاوش‌ها نجات‌بخشی، اضطراری، استعلامی، گمانه‌زنی، تعیین عرصه و حریم و … است و تمام بدنه باستان‌شناسی کشور درگیر این موضوعات شده‌اند و اگر همین مسیر را پیش برویم نتوانسته‌ایم و در آینده نیز نخواهیم توانست مبانی نظری درستی برای باستان‌شناسی ایرانی رقم زده و بنیانگذاری کنیم.

این باستان‌شناس در ادامه با طرح این پرسش که آیا باید هنوز درباره سفال دوران تاریخی قسم بخوریم که حتما اشکانی است یا نه، بیان کرد: امروز که علوم آزمایشگاهی وجود دارد، باید نگاهمان را به مواد فرهنگی تغییر دهیم و به سراغ تکنیک‌ها و روش‌های دیگر برویم.

برخی گمان می‌کنند ما فقط پول خرج می‌کنیم

ده‌پهلوان افزود: پژوهشکده باستان‌شناسی ما چقدر توانسته رها باشد برای اینکه به این موضوع فکر کند. فکر می‌کنم خیلی کم و ناچیز. نشست‌هایمان در قالب گزارش به همکار است، همکاری که در همان جنس از کاوش‌ها حضور داشته است. همایش‌های پژوهشکده باستان‌شناسی از نوع چالشی باستان‌شناسی نیست و از جنس گردهمایی سالانه برای ارائه گزارش کار در همان جنس کاوش‌های در حال اتفاق است. امیدواریم خانواده باستان‌شناسی کشور دست به دست هم، خیلی از اختلاف‌نظرهای شخصی را کنار گذاشته و در کنار همدیگر علاوه‌بر موضوع هم‌افزایی به همجوشی برسیم، در این همجوشی است که می‌توانیم بدون اندیشه شخصی به میراث‌ فرهنگی بیندیشیم که برای مردم است و باید برای مردم بماند و وظیفه ما باستان‌شناسان است که بتوانیم این مسیر را خوب مهندسی کرده و پیش ببریم.

در ادامه این مراسم، سجاد علی‌بیگی ـ رییس پژوهشکده باستان‌شناسی ـ گفت: پروژه باستان‌شناسی شهر سوخته یکی از پروژه‌های بسیار موفق مرکز باستان‌شناسی ایران پیش از انقلاب و پژوهشکده باستان‌شناسی بوده که در سطح بین‌المللی انجام شده است.

او افزود: پروژه باستان‌شناسی شهر سوخته در تمام اشکال و سطوحش یک پروژه مشترک بوده است و هم طرف ایرانی و هم غیر ایرانی به خوبی در جنبه‌های مختلف فعالیت‌های بسیار نزدیکی داشته‌اند.

برخی گمان می‌کنند ما فقط پول خرج می‌کنیم

این باستان‌شناس، ویژگی اصلی شهر سوخته را توجه به ابعاد گوناگون یک پژوهش تاریخی ـ باستان‌شناسی دانست و اظهار کرد: گزارش‌ها و مطالعات باستان‌شناسی در شهر سوخته تنها به گزارش‌های تخصصی کاوش یا انتشار مقالات و پژوهش‌های تخصصی محدود نشده است، بلکه به این موضوع توجه شده است تا باستان‌شناسی را برای مردم همه‌فهم کنیم.

رییس پژوهشکده باستان‌شناسی گفت: در کنار تمام نوشته‌های تخصصی که به خوبی در سطح ملی و بین‌المللی چاپ و منتشر شده است، برگزاری نمایشگاه دستاوردها، تهیه بروشور و کاتالوگ‌های متعدد نشان از این دارد که سرپرستان ایرانی و ایتالیایی کاوش‌های شهر سوخته به این موضوع توجه ویژه داشته‌اند که باستان‌شناسی را واقعا بین مردم ببرند.

علی بیگی بیان کرد: پژوهشکده باستان‌شناسی ضمن ارج نهادن به این ۵۰ سال پژوهش مشترک میان ایران و ایتالیا که یک پژوهش همه‌جانبه بوده امیدوار است که پژوهش‌هایی از این جنس تداوم داشته باشد.

جبرئیل نوکنده ـ رییس موزه ملی ایران ـ نیز شهر سوخته را از مهمترین و کلیدی‌ترین محوطه‌های ایران خواند و گفت: کاوش‌های باستان‌شناسی ملی و بین‌المللی شهر سوخته نماد دوستی دو ملت ایران و ایتالیاست که کارنامه موفقی در مطالعات و پژوهش‌های میان رشته‌ای دارد.

او با اشاره به ماهیت نمایشگاه «اسطوره‌ای که تاریخ شد» بیان کرد: ۵۰ اثر از موزه ملی ایران حاصل کاوش‌های شهر سوخته نیز در این نمایشگاه در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.

برخی گمان می‌کنند ما فقط پول خرج می‌کنیم

سیدمنصور سیدسجادی ـ سرپرست کاوش‌های شهر سوخته ـ نیز در این مراسم گفت: سال ۱۳۷۶ که کاوش در شهر سوخته آغاز شد یک اتاق سه در چهار و یک خانواده وجود داشت، ولی هم‌اکنون به واسطه فعالیت‌های باستان‌شناسی در این منطقه ۱۲۰ خانوار در حاشیه شهر سوخته زندگی و کار می‌کنند.

این باستان‌شناس افزود: برخی گمان می‌کنند که ما تنها پول خرج می‌کنیم و کارمان بازدهی مالی ندارد، ولی همین که حداقل در هر هیأت برای پنج نفر شغل ایجاد شده است برای ما کافی است. اینها کمک می‌کنند که ما آثار را حفظ کنیم.

سیدسجادی ادامه داد: نتایج ۲۰ فصل کاوش در شهر سوخته، در چهار قالبِ بولتن‌های خبری به زبان ساده برای عموم، گزارش‌های حفاری، مقالات میان رشته‌ای و کتاب‌های باستان‌شناسی منتشر شده‌اند.

سرپرست کاوش‌های شهر سوخته با اشار به انتشار بیش از ۲۷۰ عنوان کتاب و مقاله به زبان‌های انگلیسی و فارسی و تولید فیلم‌های بسیاری با موضوعیت شهر سوخته توسط پژمان مظاهری که در شبکه‌های ایرانی و خارجی به نمایش درآمده است، اظهار کرد: در ایران باستان‌شناس خوب زیاد داریم، ولی کارشناس میان‌رشته‌ای با توجه به وسعت و کثرت محوطه‌ها در ایران، کم داریم که در کاوش‌های شهر سوخته برای رفع این نقیصه از کارشناسان دانشگاه سالنتو ایتالیا کمک گرفتیم.

یاروسلاوا روما نوا ـ رایزن فرهنگی سفارت ایتالیا در تهران ـ نیز با قدردانی از دست‌اندرکاران برگزاری این رویداد به آغاز فعالیت‌های مشترک ایران و ایتالیا در سال ۱۳۵۹ در شهر سوخته اشاره کرد و گفت: همکاری دوجانبه دو کشور در حوزه باستان‌شناس بسیار ارزشمند است و آنچه در این فعالیت‌ها برای ما مورد توجه بوده حضور دانشجویان دانشگاه سالنتو در این تبادلات فرهنگی است.

او بیان کرد: برای گسترش مناسبات در این حوزه امیدواریم و سفارت ایتالیا در خدمت فرهنگ ایران خواهد بود و ایجاد آکادمی باستان‌شناسی ایران در ایتالیا مورد نظر ماست.

برخی گمان می‌کنند ما فقط پول خرج می‌کنیم

در ادامه پیام ویدئویی انرکو اسکالونه ـ استاد دانشگاه سالنتو ایتالیا و سرپرست گروه ایتالیایی در شهر سوخته ـ، پرفسور فابیو پولیچه ـ رییس دانشگاه سالنتو ایتالیا ـ، پرفسور رافائل کاشارو ـ رییس دپارتمان میراث‌ فرهنگی دانشگاه سالنتو ایتالیا ـ و محمدرضا صبوری ـ سفیر جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا ـ برای شرکت کنندگان پخش شد و سپس با حضور جوزپه پرونه ـ سفیر ایتالیا در ایران ـ نمایشگاه «شهر سوخته اسطوره‌ای که تاریخ شد» افتتاح شد.

هدف اصلی و اولیه این نمایشگاه تصویری، آن است که به زبانی ساده و غیر فنی اما درعین حال علمی روند و چگونگی یک حفاری باستان‌شناسی برای علاقه‌مندان تمدن و فرهنگ ایرانی را تشریح کند. هدف دیگر نشان دادن گوشه‌هایی از چگونگی شکل گرفتن تمدن در بخشی به ظاهر دورافتاده از این سرزمین است.

نمایشگاه «شهر سوخته اسطوره‌ای که تاریخ شد» از ۶ تا ۱۵ آذر ۱۴۰۲ از ساعت ۹ صبح تا ۱۶ در موزه ملی برپاست.

برخی گمان می‌کنند ما فقط پول خرج می‌کنیم

انتهای پیام

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.