برخی از روزنامه نگاران می گویند که حملات بی بی سی نشان دهنده کاهش آزادی رسانه ها در هند در زمان مودی است

[ad_1] در دفتر این شرکت در پایتخت مالی هند، بمبئی، مقامات مالیاتی حمله دوم را آغاز کردند. دولت گفت که بی‌بی‌سی به درخواست‌های مکرر برای شفاف‌سازی امور مالیاتی مربوط به سود و حواله‌های عملیات هند پاسخ نداده است. بی‌بی‌سی گفته است که به طور کامل با مقامات مالیاتی همکاری می‌کند و امیدوار است مسائل را

کد خبر : 328789
تاریخ انتشار : شنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۳
برخی از روزنامه نگاران می گویند که حملات بی بی سی نشان دهنده کاهش آزادی رسانه ها در هند در زمان مودی است

[ad_1]

در دفتر این شرکت در پایتخت مالی هند، بمبئی، مقامات مالیاتی حمله دوم را آغاز کردند. دولت گفت که بی‌بی‌سی به درخواست‌های مکرر برای شفاف‌سازی امور مالیاتی مربوط به سود و حواله‌های عملیات هند پاسخ نداده است.

بی‌بی‌سی گفته است که به طور کامل با مقامات مالیاتی همکاری می‌کند و امیدوار است مسائل را به سرعت حل کند و افزود که روزنامه‌نگارانش «بدون ترس یا لطف» به گزارش‌های خود ادامه خواهند داد. از اظهار نظر برای این داستان خودداری کرد.

سه هفته قبل از این حملات – که دولت آن را «نظرسنجی» نامید – بی‌بی‌سی مستندی دو قسمتی منتشر کرد که شامل بررسی نقش نخست‌وزیر نارندرا مودی در شورش‌های فرقه‌ای در ایالت زادگاهش گجرات در سال 2002 بود، زمانی که او وزیر ارشد آنجا بود. . این مستند که فقط در بریتانیا پخش شد، مودی را متهم به ایجاد فضای معافیت از مجازات کرد که به خشونت دامن زد.

دولت مودی این مستند را “سوگیرانه” و منعکس کننده “ذهنیت استعماری” خوانده است. س. جایشانکار، وزیر امور خارجه هفته گذشته به خبرگزاری ANI گفت که این “سیاست به وسیله دیگری” است و پیشنهاد کرد که زمان بندی آن برای تضعیف حمایت از مودی است. بی بی سی گفته است که از این گزارش حمایت می کند.

نخست وزیر 72 ساله از محبوبیت بالایی برخوردار است و انتظار می رود سال آینده برای حزب ملی گرای هندو بهاراتیا جاناتا (BJP) نامزد شود.

در اواخر ژانویه، مقامات هندی دستور حذف پست‌های رسانه‌های اجتماعی که این مستند را به اشتراک می‌گذاشتند را صادر کردند و پلیس تعدادی از دانشجویان هندی را که سعی در نمایش آن داشتند، بازداشت کرد و گفتند که این کار باعث برهم زدن آرامش می‌شود. مدت کوتاهی پس از آن آزاد شدند.

به گفته دو نفر حاضر، بازرسی های مالیاتی در دفاتر بی بی سی – که طی آن مقامات تلفن های همراه برخی از کارکنان ارشد را شبیه سازی کردند و رایانه ها را جستجو کردند – نگرانی برخی از روزنامه نگاران و ناظران حقوق رسانه ها را در مورد آنچه که آنها می گویند کاهش مطبوعات است برجسته کرده است. آزادی تحت رهبری مودی

رویترز با هشت روزنامه‌نگار هندی، مدیران صنعت و تحلیلگران رسانه‌ای گفت‌وگو کرد و گفت که برخی از رسانه‌هایی که گزارش‌های انتقادی از دولت می‌دادند، هدف بازرسی‌های سازمان‌های دولتی، تعلیق تبلیغات دولتی و دستگیری خبرنگاران قرار گرفته‌اند.

آبیناندان سخری، مدیر اجرایی گروه رسانه آنلاین مستقل Newslaundry، که دفاترش در دهلی نو دو بار توسط مقامات مالیاتی در سال 2021 پس از پوشش انتقادی دولت مودی مورد بررسی قرار گرفت، گفت: «هیچ عصر طلایی روزنامه نگاری هند وجود نداشته است. اما هرگز مثل الان نبوده است.»

پرونده جنایی تشکیل شده توسط اداره مالیات علیه سخری به اتهام فرار مالیاتی و جعل گزارش ارزیابی توسط یک قاضی در دهلی در ماه نوامبر کنار گذاشته شد. سخری از دولت به دلیل حمله به حقوق اساسی و آزادی بیان او شکایت کرده است. این پرونده در دادگاه عالی دهلی در حال رسیدگی است.

دولت مودی به شدت رد کرده است که بازرسی مالیاتی بی بی سی – اولین بازرسی علیه یک سازمان خبری بین المللی در دهه ها – پاسخی به این فیلم بوده است.

کانچان گوپتا، مشاور ارشد وزارت اطلاعات و صدا و سیما گفت: “بی بی سی زیر نظر دو شرکت خصوصی در هند فعالیت می کند: مانند هر شرکت خارجی دیگری، آنها قابل بررسی هستند و قوانین مالیاتی برای آنها اعمال می شود.” او گفت که بی بی سی قبل از پخش این مستند بیش از 10 اخطار مالیاتی دریافت کرده بود.

رویترز به طور مستقل نتوانست این موضوع را تایید کند. سازمان مالیاتی به درخواست اظهار نظر در مورد این داستان پاسخ نداد.

از زمان روی کار آمدن مودی در سال 2014، هند از رتبه 140 در فهرست جهانی آزادی مطبوعات، رتبه‌بندی سالانه گزارشگران بدون مرز، به رتبه 150 در سال گذشته سقوط کرده است که پایین‌ترین میزان در تاریخ است.

دولت مودی یافته‌های شاخص را رد می‌کند و روش‌شناسی آن را زیر سوال می‌برد و می‌گوید هند مطبوعات آزاد پر جنب و جوشی دارد.

پرجمعیت ترین دموکراسی جهان با 1.4 میلیارد نفر، هند دارای هزاران روزنامه و صدها کانال خبری تلویزیونی است.

گوپتا، مشاور وزارت اطلاعات، این موضوع را تکذیب کرد که هیچ سازمان دولتی رسانه‌ها را در پاسخ به پوشش خبری هدف قرار داده یا هرگونه تبلیغات را به حالت تعلیق درآورده است. او گفت که حکومت بارها اعلام کرده است که آزار و اذیت خبرنگاران غیرقابل قبول و خلاف قانون است.

خفه کردن وجوه

انجمن ویراستاران هند، یک انجمن صنعتی، گفت که حملات بی‌بی‌سی بخشی از روند «استفاده از آژانس‌های دولتی برای ارعاب و آزار سازمان‌های خبری» است. این سازمان به چهار بازرسی مالیاتی مشابه علیه رسانه ها در سال 2021 اشاره کرد.

در یکی از آن‌ها، دفاتر Dainik Bhaskar، یکی از بزرگ‌ترین روزنامه‌های هند از نظر تیراژ، در ژوئیه 2021 توسط مقامات مالیاتی مورد حمله قرار گرفت و ادعا کرد که این روزنامه از مالیات بر درآمد به ارزش 7 میلیارد روپیه هند (84.47 میلیون دلار) فرار کرده است. این روزنامه به اتهام اعتراض کرده و پرونده ادامه دارد.

این روزنامه – بخشی از DB Corp، یکی از بزرگترین گروه‌های روزنامه‌ای هند – مجموعه‌ای از مقالات را منتشر کرده بود که در آن ادعا می‌کرد مقامات در مدیریت نادرست بیماری همه‌گیر COVID-19 و گزارش کمتر مرگ‌ومیرها هستند. دولت اشتباهات در پاسخ و کم شماری خود را رد کرده است.

یکی از مدیران ارشد Dainik Bhaskar که به دلیل حساسیت موضوع خواست نامش فاش نشود، گفت که این حملات به دنبال توقف غیرقابل توضیح تبلیغات توسط دولت فدرال و شش ایالت تحت کنترل BJP از فوریه 2021 صورت گرفت. این تعلیق تا اوت 2022 ادامه داشت و او گفت که این روزنامه بیش از 1 میلیارد روپیه (12.25 میلیون دلار) هزینه داشته است.

سخنگوی این روزنامه از اظهار نظر خودداری کرد. دولت های ایالتی به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند. گوپتا، مشاور ارشد وزارت اطلاعات و صدا و سیما در پاسخ به سوالی درباره این پرونده، گفت که دولت تبلیغات را به دلیل گزارش انتقادی متوقف نکرد.

گزارشگران بدون مرز در گزارشی در سال گذشته اعلام کرد که علیرغم خوانندگان زیاد، بسیاری از سازمان های خبری هند به دلیل اتکا به تبلیغات دولتی در برابر فشارهای اقتصادی آسیب پذیر هستند.

بر اساس این گزارش، خرید برخی از گروه‌های رسانه‌ای توسط میلیاردرهایی که نزدیک به مودی هستند، منجر به خاموش شدن صداهای مستقل در مطبوعات هند نیز شده است.

دولت فدرال در پایان سال گذشته در بیانیه‌ای به پارلمان گفت که بین سال 2014 تا اوایل دسامبر 2022، دولت فدرال 64.9 میلیارد روپیه هند (784.34 میلیون دلار) برای تبلیغات در رسانه‌های مکتوب و الکترونیکی هزینه کرده است. با این حال، ارقام نشان می دهد که هزینه ها در سال های اخیر کاهش یافته است.

گوپتا گفت که پس از کاهش هزینه های تبلیغاتی توسط دولت شکایت هایی وجود داشته است، اما این حمله به آزادی رسانه ها نیست.

«دولت برای تأمین مالی رسانه ها وجود ندارد. ما رسانه‌ای را نمی‌خواهیم که به ما وفادار باشد یا به خاطر پولی که به آنها می‌دهیم وابسته به ما باشد.»

“نقدان به عنوان یک دشمن”

گزارش‌های ناظران بین‌المللی آزادی مطبوعات، از جمله کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران (CPJ)، می‌گویند که – علاوه بر فشارهای مالی بر سازمان‌های رسانه‌ای – دولت‌های فدرال و ایالتی در هند تعداد فزاینده‌ای از روزنامه‌نگاران را به دلیل گزارش‌هایشان بازداشت کرده‌اند.

بر اساس ردیاب جهانی سالانه CPJ که در 14 دسامبر منتشر شد، حداقل هفت روزنامه نگار تا دسامبر در هند پشت میله های زندان مانده اند که بالاترین تعداد در 30 سال گذشته است.

در برخی موارد، خبرنگاران توسط دولت های ایالتی – که نیروهای پلیس محلی را کنترل می کنند – پس از گزارش در مورد مسائل جزئی بازداشت شده اند.

در 29 مارس 2022، Ajeet Ojha، خبرنگار روزنامه هندی زبان Amar Ujala در ایالت شمالی اوتار پرادش، داستانی درباره لو رفتن برگه‌های امتحانی دبیرستان به دانش‌آموزان در شهر بالیا نوشت. اوجا نوشت که تحقیقات در مورد اینکه چه کسی این اوراق را افشا کرده است، ادامه دارد.

بر اساس گزارش پلیس بررسی شده توسط رویترز، روز بعد، خبرنگار 42 ساله توسط پلیس دستگیر شد و متهم شد که خود برگه های آزمایش را درز کرده است.

اوجا گفت: «27 شب را در زندان گذراندم. پلیس بالیا به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ نداد.

گیانندرا شوکلا، یک خبرنگار کهنه کار که کمپین آزادی اوجا را رهبری می کرد، گفت که دولت ایالتی تحت کنترل BJP “منتقدان را به عنوان یک دشمن” می دید.

او گفت: «فراموش کرده‌اند که کار روزنامه‌نگار برجسته کردن مشکلات و انتقاد از نظام است.

دولت اوتار پرادش به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ نداد. گوپتا، مشاور این وزارتخانه، گفت که این دستگیری مربوط به مقامات ایالتی است.

(گزارش توسط Devjyot Ghoshal، Aditya Kalra و Krishn Kaushik در دهلی نو و Saurabh Sharma در LUCKNOW. گزارش اضافی توسط Fayaz Bukhari در SRINAGAR؛ ویرایش توسط Daniel Flynn)

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.