بذرپاش: ۵ صنعت وزارت راه و شهرسازی بحران فرسودگی دارند

به گزارش خبرگزاری هوشمند نیوز، مهرداد بذرپاش در نشست علنی امروز مجلس در جریان رسیدگی به صلاحیت خود برای تصدی وزارت راه و شهرسازی گفت: امروز می خواهم درباره پیشرفت ایران و برنامه های پیشران برای کشوری با سابقه تمدنی عظیم صحبت کنم. امروز درباره مسیری برای پیشرفت و حرکت جهش وار صحبت می کنم

کد خبر : 291048
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۱ - ۴:۱۳
بذرپاش: ۵ صنعت وزارت راه و شهرسازی بحران فرسودگی دارند



به گزارش خبرگزاری هوشمند نیوز، مهرداد بذرپاش در نشست علنی امروز مجلس در جریان رسیدگی به صلاحیت خود برای تصدی وزارت راه و شهرسازی گفت: امروز می خواهم درباره پیشرفت ایران و برنامه های پیشران برای کشوری با سابقه تمدنی عظیم صحبت کنم. امروز درباره مسیری برای پیشرفت و حرکت جهش وار صحبت می کنم که کمتر از آن در تراز مجلس و شأن نمایندگان نیست.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه این برنامه پیشران تا چند سال آینده کشور را به نقاط عالی می رساند، ادامه داد: در این وزارتخانه صنعت ریلی، هوایی، دریایی، ساختمان و حمل و نقل وجود دارد که همه تخصص ها و گونه های تخصصی را شامل می شود، اما در سنوات گذشته به این دستگاه نگاه صنعت گونه نبود، همه اساتید می دانند صنعت یعنی بازار، قیمت تمام شد، نرخ فروش، فناوری و انتقال فناوری.

وی بیان کرد: این ۵ صنعت بزرگ اجزای اصلی وزارت راه و شهرسازی را شامل می شود، در صنعت هوایی با رصد سایر کشورها، از جمله ترکیه، امارات و قطر خواهیم دید که ساخت فرودگاه حضرت امام (ره) با نگاه صنعت گونه نبوده است.

۵ صنعت بزرگ با بحران فرسودگی مواجه است

بذرپاش با بیان اینکه به انتقادات وارده باید پاسخ داده شود، تاکید کرد: با این حال ۵ صنعت بزرگ با بحران فرسودگی مواجه است، در حوزه ریلی بالغ بر ۱۵ هزار کیلومتر خطوط ریلی ساخته شده است که امروز با بحران بهسازی آن روبرو هستیم که اگر نگاه صنعتی داشته ایم، می توانستیم مسائل را حل کنیم، اما توفیقی حاصل نشده و سرعت کم و ناراحت کننده آن صدای مردم ، نمایندگان و دولت را درآورده است.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با اشاره به انتقاد یکی از نمایندگان توضیح داد: می گویند برنامه ای ارائه نکرده ام، اما آنها در کمیسیون ها حرف زدند و رفتند، اگر می نشستند می دیدند که برنامه ای ارائه شده، می توانند از سایر نمایندگان در این باره سوال کنند.

بذرپاش گفت: در این چند روز مسلئه منابع ناکافی برای تحقق و همچنین احداث پروژه‌های جدید و ناتمام موضوع اصلی بود که همواره مورد سوال قرار می‌گرفت که همه بخش‌های ریلی، جاده‌ای، آزادراهی، روستایی، هوایی، خرید واگن و لوکومتیو و … را شامل می‌شد بنابراین همه بر یک نکته اذعان دارند و آن هم نبود منابع مالی برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام است.

وی تصریح کرد: بنابراین باید اذعان کرد بحران اصلی در چنین دستگاه پیشرانی روش‌های جدید تأمین مالی برای پروژه‌های اصلی است؛ به من حق دهید؛ من در دیوان محاسبات خدمت کردم لذا نسبت به بودجه از شما کمتر مطلع نیستم؛ ردیف‌های در حوزه تملک دارایی رو به افزایش است که این اصلا خوب نیست لذا باید از رشد بی‌رویه هزینه‌ها جلوگیری و آن را کنترل کنیم و این مسیر خوبی محسوب نمی‌شود.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی افزود: برای انجام موضوع مذکور چه تخصصی نیاز است و باید از چه آدم‌ها و ابزارهایی استفاده کنیم، در این میان چه مصوباتی برای تحقق این اهداف نیاز است؟ به عنوان مثال در قانون جهش تولید مسکن ساخت ۴ میلیون مسکن پیش‌بینی شده است و این در حالی است که برای تحقق این موضوع در کشورمان با کمبود مهندس، تکنسین و … مواجه نیستیم اما با این سوال مواجه‌ایم که چرا مسکن ساخته نمی‌شود. آیا می‌توان مثل مسکن مهر ردیف مشخص برای آن پیش‌بینی کرد.

ساخت ۴ میلیون مسکن ۲۸۰۰ همت پول می‌خواهد

بذرپاش در این راستا بیان کرد: ۴ میلیون مسکن ضرب در ۱۰۰ مترمربع می‌شود ۴۰۰ میلیون مترمربع و اگر میانگین متری ۷ میلیون تومان محاسبه شود عددی معادل دو هزار و ۸۰۰ همت می‌شود و این در حالی است که بودجه سال جاری حدود یک هزار و ۵۰۰ همت است. بنابراین باید پاسخ دهیم مشکل کجاست و وزارت راه چه کاری برای تأمین مالی دو هزار و ۸۰۰ همت باید انجام دهد. حتماً نمایندگان در جریان تصویب قانون جهش تولید مسکن مفروضات را بررسی کردند.

وی با اشاره به استراتژی‌های مورد نیاز در صنعت ریلی و هوایی کشورمان گفت: این سوال وجود دارد که آیا هواپیما بسازیم یا بخریم؛ از چه کسی در شرایط تحریمی می‌توان خرید کرد یا خیر و حتی آیا باید هواپیمای دست دوم تهیه کنیم، این سوال‌ها وجود دارد.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی افزود: همه در یک کشتی نشسته‌ایم و فکر نکنیم مقصر فقط دولت است زیرا همه ما یک ایران، یک کشور، یک نظام و با یک سرپرست و ولی هستیم و که کشور اداره می‌شود؛ مگر می‌شود برای مردم کار نکنیم.

بذرپاش اظهار کرد: این وزارتخانه، وزارتخانه امید است لذا ما با دو موضوع مهم حمل و نقل و ترانزیت مواجه هستیم، در واقع با توجه به حوزه ترانزیت می‌توانیم موفقیت‌های خوبی نصیب کشور کنیم. اگر کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب سریعتر به اتمام برسد، جهش خوبی در این حوزه خواهیم داشت. در این راستا نیاز به توجه در برنامه‌های توسعه ای و بودجه‌های سنواتی و همچنین صدور برخی مجوزها است؛ تا کی باید با بودجه‌های سنتی جلو برویم لذا با ابتکارات برای منابع مالی سرشار از ترانزیت کالا نصیبمان می‌شود. در واقع با تکمیل کریدور شمال به جنوب از منطقه فنلاند تا آب‌های آزاد ارتباط برقرار می‌شود. برای حرکت در این موضوع جدی هستیم و چند مجوز خاص نیاز است که امیدواریم مجلس دولت را یاری کند.

وی ادامه داد: در این میان نیازمند تغییر فناوری هستیم، زیرا این وزارتخانه را تاکنون سنتی اداره کرده‌ایم و باید تصمیمات بزرگ بگیریم؛ سهم واردات در حوزه ریلی ۳۰ درصد پیش‌بینی شده اما اکنون ۱۰ درصد است، این سوال وجود دارد چرا افراد برای انتقال کالا از جاده به ریل سوق نمی‌یابند و انگیزه‌ای وجود ندارد و این در حالی است که یکی از راهکارهای کاهش قیمت تمام شده و اجزای افزایش قیمت، پایین آوردن هزینه حمل و نقل است لذا اگر سهم ریلی را افزایش دهیم هزینه‌ها کاهش می‌یابد. طبیعتا تکمیل کریدورهای ریلی جز اصلی‌ترین برنامه‌های این دستگاه به شمار می‌رود

۲۲۳۲۲۵



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.