بدنسازی و فیتنس چه تفاوت‌هایی دارند؟

برترین‌ها: طبیعی است که ورزش کردن، توجه به سلامتی و البته تناسب اندام از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. اما مسئله‌ای که در این میان اهمیت پیدا می‌کند انتخاب رشته ورزشی مناسب است. امروزه بسیاری از افراد برای شروع ورزش بین دو راهی بدنسازی و فیتنس قرار می‌گیرند. به طور کلی باید بگوییم که قبل

کد خبر : 12090
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۳:۱۵
بدنسازی و فیتنس چه تفاوت‌هایی دارند؟


برترین‌ها: طبیعی است که ورزش کردن، توجه به سلامتی و البته تناسب اندام از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. اما مسئله‌ای که در این میان اهمیت پیدا می‌کند انتخاب رشته ورزشی مناسب است. امروزه بسیاری از افراد برای شروع ورزش بین دو راهی بدنسازی و فیتنس قرار می‌گیرند. به طور کلی باید بگوییم که قبل از هر چیز باید هدف خود را از ورزش کردن مشخص کنید. به خاطر داشته باشید که شما باید کاملاً قدم به قدم و اصولی پیش بروید و بدانید که تصمیم دارید که در بازه‌های زمانی مشخص به چه هدفی در رابطه با اندام خود دست یابید. در این مطلب با ما همراه باشید تا به تفاوت بدنسازی و فیتنس بپردازیم و لزوم استفاده از هر کدام از آن‌ها را برای افراد مختلف بررسی کنیم.

درباره بدنسازی

احتمالاً شما هم تا به حال با افرادی برخورد داشتید که به دلیل انجام حرکات بدنسازی به اندامی ورزیده رسیده باشند. به طور کلی باید بگوییم که بدنسازی در واقع شامل زیرمجموعه‌های مختلفی می‌شود که از میان آن‌ها می‌توانیم به بادی بیلدینگ و پرورش اندام، فیتنس و همین‌طور پاورلیفتینگ و وزنه‌برداری اشاره کنیم. به همین دلیل هم می‌توانیم بگوییم که بدنسازی و فیتنس با هم یکی نیستند، اما می‌توان آن‌ها را از یک خانواده دانست. در ادامه به معرفی هرکدام از زیرمجموعه‌های بدنسازی می‌پردازیم.

۱. بادی بیلدینگ و پرورش اندام

به طور کلی هدف از پرورش اندام افزایش عضله سازی و حجم عضله‌هاست. به همین دلیل هم غالباً از تمریناتی با وزنه و تکرار‌های مشخص استفاده می‌شود تا در نهایتِ آن بتوان عضلات بدن فرد را درگیر ساخت. به همین دلیل هم هست که معمولاً افرادی که به پرورش اندام می‌پردازند عضلاتی کار شده و حجیم دارند.

۲. فیتنس

معمولاً فیتنس به عنوان یکی از پرطرفدارترین رشته‌ها و زیرمجموعه‌های بدنسازی شناخته می‌شود که تمرکز آن بیشتر بر روی تناسب اندام، افزایش توان بدنی، فرم دهی به عضلات و بدن، تفکیک عضلات و… قرار دارد. به طور کلی در حرکات فیتنس با وجودی که عضله سازی صورت می‌گیرد، اما بیشتر تمرکز بر روی کار با وزنه‌های سنگین و عضله سازی نخواهد بود. بلکه هدف اصلی رشته ورزشی فیتنس در واقع فراهم کردن تناسب اندام و همین‌طور کاهش چربی‌های بدن است. به همین دلیل هم هست که دیگر در انجام حرکات فیتنس وزنه‌هایی سنگین مورداستفاده قرار نمی‌گیرند و بیشتر حرکات، هوازی خواهند بود.

۳. پاورلیفتینگ و وزنه‌برداری

این رشته ورزشی، تخصصی است و ورزشکار در آن با وزنه‌هایی سنگین به تمرینات ورزشی خود می‌پردازد. این را هم باید اضافه کنیم که هدف از انجام این حرکات رکورد زدن در بلند کردن وزنه‌هاست و دیگر مسئله تناسب اندام به میان نمی‌آید. به همین دلیل هم هست که غالباً می‌بینیم که بسیاری از وزنه‌برداران چاق بوده و یا چربی‌های بسیاری دارند.

بدنسازی و فیتنس چه تفاوت‌هایی دارند؟

تفاوت فیتنس و بدنسازی

فیتنس و بدنسازی از جنبه‌های مختلفی با هم تفاوت دارند. برای مثال در رابطه با تمرینات روزانه فیتنس باید بگوییم که معمولاً ۳ تا ۵ روز در هفته و در مدت زمان ۴۵ تا ۶۰ دقیقه زمان گذاشته می‌شود و دیگر نیز نیازی به تمرینات پر شدت در طول هفته نیست. در صورتی که جلسات ورزش بدنسازی بادی بیلدینگ می‌تواند در ۶ روز هفته و به مدت ۶۰ تا ۹۰ دقیقه. با شدت بسیار زیادی صورت بگیرد. معمولاً این تمرینات برای بلند کردن وزنه بیشتر به نیروی زیاد نیازمند است تا تمرینات هوازی، در صورتی که حرکات فیتنس کار با وزنه کمتر بوده و تمرینات هوازی بسیاری صورت می‌پذیرد.

رژیم غذایی

یکی دیگر از تفاوت‌های میان فیتنس و بدنسازی در رژیم غذایی این رشته‌هاست. به طور کلی باید بگوییم که تغذیه و مکمل بخش‌های اصلی هر کدام از این دو رشته ورزشی را تشکیل می‌دهند. طبیعی است که در هر رشته ورزشی وجود تغذیه مناسب و اصولی ضروری بوده و باید آن را با توجه به شرایط جسمی، هدف و همین‌طور سابقه ورزشی فرد مشخص کرد. نکته‌ای که باید در این رابطه به آن اشاره کنیم این است که در هر دوی این رشته‌ها باید پروتئین، کربوهیدرات، میوه‌جات و همین‌طور سبزیجات را به میزانی کافی و مناسب مصرف کرد.

در این میان، اما تفاوت‌هایی نیز در رژیم غذایی این رشته‌ها وجود دارد. برای مثال در رژیم غذایی بدنسازی به حجم بالایی از پروتئین نیاز است و می‌توان این نیاز را با مصرف مواد غذایی مانند گوشت سفید، ماهی، تخم مرغ و… تأمین کرد، چراکه پروتئین در ساخت عضلات بدن بسیار مؤثر است و پرورش اندام نیز باعث افزایش حجم عضلات بدن با درصد کمی از چربی خواهد شد.

بدنسازی و فیتنس چه تفاوت‌هایی دارند؟

اما تفاوت در اینجاست که تأکید رژیم غذایی فیتنس صرفاً بر سالم خوری است و معمولاً فیتنس کاران برای چربی سوزی و تناسب اندام از میوه و سبزیجات استفاده می‌کنند و نیاز چندانی به دریافت پروتئین بالا و همین‌طور استفاده از پیتید‌ها و استروئید‌ها و همین‌طور حجم زیادی از غذا نخواهند داشت، چراکه هدف اصلی این رشته ورزشی حفظ سلامتی و تناسب اندام است، نه افزایش حجم و توده‌های عضلانی.

چربی سوزی

یکی دیگر از جنبه‌های متفاوت فیتنس و بدنسازی، میزان چربی سوزی آن‌هاست. به طور کلی باید بگوییم که در رشته ورزشی فیتنس نیازی به داشتن توده عضلانی حجیم نیست، بلکه مهم‌ترین هدف داشتن تناسب اندام و درصد پایینی از چربی است. به همین دلیل هم برای رسیدن به چنین هدفی باید با کمک تمرینات هوازی و همین‌طور سبک تغذیه سالم، میزان چربی سوزی را به بیشترین حالت خود برسانید. در این صورت است که می‌توانید اندامی متناسب‌تر و استایلی جذاب‌تر داشته باشید. این در صورتی است که در تمرینات بدنسازی، تأکید بر حجم دهی و رشد عضلات است.

فرم عضلات و ماهیچه‌ها

اما آخرین و یا بهتر است بگوییم مهم‌ترین تفاوت میان بدنسازی و فیتنس در فرم عضلات و همین‌طور ماهیچه‌هاست. به طور کلی باید گفت افرادی که در رشته بدنسازی فعالیت می‌کنند برای رشد و حجم دهی عضلات خود با شدت بالایی تمرین کرده و وزنه می‌زنند. این در حالی است که در فیتنس مسئله مهم به کشش و انعطاف عضلات و ماهیچه‌ها باز می‌گردد. به همین دلیل هم هست که تلاش می‌شود که عضلات بدن تا جای ممکن تقویت شوند. این در حالی است که حجیم شدن آن‌ها معیار نبوده و بدن فرد آمادگی جسمانی و آمادگی قلبی و عروقی مناسبی پیدا می‌کند.

بدنسازی و فیتنس چه تفاوت‌هایی دارند؟

علاوه بر این باید اضافه کرد که در تمرینات فیتنس، تفکیک عضلات شکم و تقویت فرم عضلات بدن با درصد کمی از چربی صورت می‌گیرد. معمولاً فیتنس کار‌ها با انجام حرکات هوازی به تقویت و کشش عضلات خود می‌پردازند.

منبع: fitamin



لینک منبع :
هوشمندنیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.