باید و نبایدهای آرایش در دوران بارداری

نکات مهم درباره استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی در بارداری در دوران بارداری معمولا خانمها با مسائل و مشکلات مختلف و گاه عجیبی روبه رو می شوند که ممکن است پوست و ظاهر آنها را درگیر کند .در این شرایط خانمها سعی در پنهان کردن عوارض بارداری بر پوست خود با استفاده از لوازم

کد خبر : 39168
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۳
باید و نبایدهای آرایش در دوران بارداری


نکات مهم درباره استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی در بارداری

در دوران بارداری معمولا خانمها با مسائل و مشکلات مختلف و گاه عجیبی روبه رو می شوند که ممکن است پوست و ظاهر آنها را درگیر کند .در این شرایط خانمها سعی در پنهان کردن عوارض بارداری بر پوست خود با استفاده از لوازم آرایشی هستند.

تاثیر آرایش بر روی سلامت مادر و جنین تا چه اندازه است ؟محققان دریافته اند که هر ماده ای که بر روی پوست قرار می گیرد ممکن است با وارد شدن به جریان خون ، از جفت نیز عبور کند . بنابراین با احتیاط بیشتر باید از لوازم آرایشی در این دوران استفاده نمود.

توصیه هایی برای استفاده از لوازم آرایشی در بارداری

اهمیت مشورت با پزشک

برای استفاده از لوازم آرایشی بهتر است قبل از مصرف با پزشک خود مشورت نمائید .به طور کلی آنچه تحقیقات و اظهار نظرهای افراد متخصص درباره مادران باردار وجود دارد ، عدم استفاده زیاد از مواد آرایشی و بهداشتی در 3 ماهه اول بارداری است.

البته تا کنون نظر قطعی درباره میزان استفاده از این مواد ارائه نشده است و تفاوت در نظرات ، باعث ایجاد شک و تردید درباره عوارض قطعی مواد آرایشی شده است و هنوز تحقیقات ثابت شده ای درباره ضرر داشتن حتمی یا بی خطر بودن قطعی این محصولات ثبت نشده است . اما همیشه احتیاط شرط عقل است.

استفاده از برندهای معتبر

دومین توصیه ای که به مادران باردار در خصوص استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی می شود ، مصرف این لوازم با برندهای تایید شده است که به نوعی می توانند ضامن سلامت باشند.مادران باردار بهتر است به سراغ برندهایی بروند که روی همه محصولات خود برچسب و فهرستی از مواد تشکیل دهنده آن محصول به خصوص درج شده است.

در این صورت اگر ماده ای برای جنین خطر داشته باشد می توان با کنترل فهرست مواد تشکیل دهنده ، از سلامت محصول اطمینان کسب کرد . به طور کلی در سه ماهه اول بارداری بهتر است کمتر از لوازم آرایشی استفاده شود و به جز موارد ضروری مصرف خود را به حداقل برسانند.

نباید فراموش شود که تغییرات ظاهری و پوستی به دلیل بارداری است که خود دلیل موجهی می باشد و تنها باید به روزهای پیش رو و سلامت فرزند خود فکر کرد . این ورم ها ، لک و پیس ا بعد از مدتی رفع می شوند و زیایی ظاهری باز می گردد و در این دوران فقط باید به فکر سلامت جنین بود.

بیش از 75% لوازم ارایشی ، حاوی نگهدارنده ای به نام پارابن هستند که در صورت مصرف ، خطر ابتلا به سرطان سینه و اختلالات هورمونی را افزایش می دهد . همچنین باروری را دشوار و یا غیرممکن می سازد.

در دوران بارداری باید از ورود این مواد به بدن جلوگیری گرد زیرا اختلالات هورمونی ناشی از مصرف پارابن با تاثیر بر رشد جنین به ویژه در سه ماه اول بارداری، باعث ایجاد مشکلات جدی می شود.

لوازم آرایش مجاز در بارداری

اگر علاقه به مصرف لوازم آرایش و زیبایی ظاهری در دوران بارداری دارید ، لطفا به نکات مهم عنوان شده در این بخش از نمناک توجه کنید:

  • در دوران بارداری به ویژه در 3 ماه اول با محدود کردن مصرف مواد شیمیائی مثل سرب و جیوه،از جنین در حال رشد خود محافظت کنید.
  • رنگ مو ، ناخن مصنوعی ،لاک ناخن و فِر مو، دارای مواد شیمیایی مضر هستند . اگر چه شواهد مشخصی از بیماری های متاثر از این مواد شیمیائی بر روی جنین موجود نیست، اما خودداری از مصرف آنا کار عاقلانه ای است و در صورت ضرورت باید در مکانهایی که دارای تهویه مناسبی هستند از آنها استفاده کرد.

با پیروی از یک برنامه مراقبتی پوست ، از داشتن پوستی شاداب و جوان لذت ببرید . این برنامه تنها نباید مخصوص دوران بارداری باشد . در طول زندگی استفاده از مواد ارگانیک را جایگزین مواد شیمیایی کنید.

باید و نبایدهای آرایشی در دوران بارداری

مراقبت از صورت در بارداری

برای پیشگیری از تغییرات پوستی در بارداری، هیچ روش قطعی وجود ندارد اما می توان با این تغییرات کنار آمد.به عنوان مثال از کرم های مرطوب کننده مناسب استفاده شود . اما باید از مصرف میکرودرم ابریژن و لایه بردارها در این دوران خودداری کرد.زیرا پوست خانم باردار حساس است.

حین ماساژ صورت متخصص زیبایی را از حساسیت های خود به مواد ماساژ آگاه کنید و حتما بعد از پایان 3 ماهه اول زیر سر خود بالش قرار دهید زیرا صاف بودن سطح بدن موجب حرکت آهسته گردش خون و سرگیجه می شود.

برنزه کردن ؟!

اشعه های ماورای بنفش باعث تشدید شدن رنگ پریدگی های ناشی از هورمون ها در دوران بارداری می شود . علاوه بر این زیر لامپ های مخصوصTanning بسیار داغ می شوند که می تواند تاثیر سوئی بر جنین داشته باشد .برای گرفتن آفتاب ، تنها چند دقیقه زیر نور خورشید بمانید البته قبل از آن باید از ضد آفتاب با SPF پانزده به بالا استفاده کنید.

به نوشته های روی ضد آفتاب توجه کنید

به سراغ ضدآفتابی بروید که دارای ماده خطرناک به نام اکسی بنزن نباشد . این ماده برای افراد عادی ممکن است خطری نداشته باشد ، اما با تحت تاثیر قرار دادن بدن خانم های باردار ، احتمال تولد نوزاد با وزن کم را افزایش می دهد. اغلب ضدآفتابهای موجود دارای اکسی بنزن می باشند . اما برای اطمینان از سلامت جنین با کمی جستجو می توان ضد آفتاب مناسبی را تهیه کرد.

از ژل بر روی ناخن ها استفاده نکنید

ژل های مخصوص ناخن موجب شکل طبیعی و بلند آن می شوند که امروزه مصرف ژل های ناخن بسیار شایع شده است . اگرچه این ژل ها ، خطری برای مادر و جنین ندارد ، اما به نظر محققان ،اشعه فرابنفشی که برای خشک کردن ژل روی ناخن مورد استفاده می گیرد، چندان هم بی ضرر نیست.

به اعتقاد متخصصان ، پوست دست در دوران بارداری حساس تر می شود که موجب افزایش خطر عفونت یا ایجاد قارچ در اطراف ناخن می گردد . با وجود بی خطر بودن ژلهای ناخن ، برخی از سالن های زیبایی از مواد نامرغوبی استفاده می کنند که موجب افزایش احتمال آسیب به جنین را فراهم می کنند.

بنابراین در صورتی که به این کار علاقه دارید به سالن های معتبر مراجعه کنید . اما برای پاک کردن ژل ناخن تا پایان دوران بارداری صبر کنید زیرا برای برداشتن ژل از روی ناخن، باید چندین دقیقه ناخن ها را در معرض مواد شیمیایی شبیه استون قرار بگیرند . اگر چه محققان هنوز دقیقا نمی دانند که این ماده چه آسیبی به جنین می زند.

ژل ناخن در بارداری

عطر استفاده نکنید

بسیاری از عطرهای خوشبو ، حاوی ماده ای به نام فتالات هستند که در برخی از مواد شوینده و شامپوها نیز وجود دارد ، اما نکته قابل توجه این است که بسیاری از تولید کنندگان عطر، بدون عنوان کردن این موضوع در توضیحات درج شده روی بسته کالا، آن را به بازار عرضه می کنند. فتالات احتمال افزایش مشکلات زایمانی را به وجود می آورد ، بنابراین به جای پیدا کردن عطر فاقد فتالات ، از روش های دیگر برای خوشبو کردن بدن استفاده کنید.

استفاده از رژ لب بدون سرب

تقریبا بیش از 70 درصد رژ لب های موجود در بازار حاوی سرب هستند . علاوه بر رژ لب ، لاک ناخن نیز به میزان قابل توجهی ، این ماده خطرناک را در ترکیبات خود دارد . نفوذ سرب به بدن ، با افزایش احتمال ناباروری ، خطر سقط جنین را نیز در پی دارد.

زیبایی دندان ها

اگر دندانهای شما کمی زرد شده است و مایل به داشتن لبخند زیبا و خیره کننده هستید بهتر است کمی دست نگه دارید . البته برای اثبات مضر بودن مواد سفید کننده دندان ، اطلاعات کافی وجود ندارد و درباره بی خطر بودن این مواد ، تحقیقات هنوز کامل نشده است، محققان هنوز نمی دانند که مواد سفید کننده دندان بیشتر برای جنین ضرر دار یا برای خانم باردار.

اما چنانچه در نمناک پیش از این هم گفته شد چون سفید کردن دندانها یک عمل انتخابی است به توصیه پزشکان کار منطقی این است که آن را به بعد از زایمان موکول کنند و تا حد امکان از اشعه و مواد سفید کننده به دور باشند . حتی عده ای انجام این کار را در دوران شیردهی نیز ممنوع می دانند.

به طور کلی دندان و لثه ها در دوران بارداری و شیردهی حساس تر هستند و به دلیل تغییرات هورمونی ، بافت آنها ضعیف تر است ، بنابراین امکان خونریزی آنها بیشتر می باشد.

استفاده از مواد سفید کننده در این دوران علاوه بر درد و سوزش ممکن است وارد خون مادر و جنین شوند . به همین دلیل از سفید کردن دندانها در دوران بارداری خودداری کنید.

هر ماه موهای خود را رنگ نکنید

رنگ موها از موادی تشکیل شده اند که با افزایش خطر آسیب به سیستم عصبی جنین ، احتمال ایجاد مشکلات زایمانی را بالا می برند. اما به نظر محققان 3 تا 4 بار رنگ کردن در دوران بارداری مشکلی برای جنین به وجود نمی آورد.

اما اگر بیش از اندازه نگران سلامت جنین هستید و می خواهید از رنگ های طبیعی استفاده نمائید ، در انتخاب رنگها دقت و وسواس بیشتری داشته باشید .اغلب رنگهای گیاهی موجود در عطاری ها و داروخانه ها دارای مواد شیمیایی هستند که نباید در دوران بارداری استفاده شوند.

رنگ مو در بارداری

بارداری و کاشت ناخن

دستانی زیبا با ناخن های بلند و فرم گرفته یکی از زیبایی های ظاهری است که خانم ها به آن علاقه دارند و با کاشت ناخن از ناخن های خود لذت می برند .کاشت ناخن در نوع خود مشکلی برای خانمهای باردار و جنین ایجاد نمی کند اما حاشیه های کاشت ناخن می تواند خطرساز شود.

اگر قبل از بارداری عادت به کاشت ناخن داشته اید نباید نگران شوید زیرا این مواد شیمیایی جذب خون نمی شوند و ضرری برای جنین ندارند . اما اگر برای اولین بار می خواهید در دوران بارداری کاشت ناخن انجام دهید باید بیشتر احتیاط و مراقب کنید زیرا ممکن است پوست و ناخن های شما به مواد حساسیت داشته باشند و یا دچار قارچ و عفونت پوستی شوند . در این صورت کاشت ناخن برای شما ضرر دارد.

برای کاشت ناخن از ماده ای به نام لیکوئید استفاده می کنند که گازی بدبو و تند و زننده از خود متصاعد می کند. این گاز موجب آزار افراد غیر باردار می شود بنابراین هنگام کاشت ناخن مراقب استنشاق این گاز باشید زیرا ممکن است حال شما بد شود.

نکته دیگر این است که شما هنگام زایمان نباید لاک داشته باشید چه برسد با کاشت و ناخن مصنوعی ، زیرا در زمان بیهوشی ، پزشک از طریق کبودی زیر ناخن ها ، وضعیت بدن و حساسیت بدن به مواد بیهوشی را کنترل می کند . پس بهتر است در دوران بارداری از ناخن های طبیعی خودتان که به علت تغییرات هورمونی سفت و محکم شده اند، لذت ببرید.

بوتاکس

تا کنون شواهد مطمئنی برای مضر بودن بوتاکس در دوران بارداری کشف نشده است . اما بسیاری از پزشکان انجام عمل های زیبایی مانند بوتاکس را در بارداری ممنوع کرده اند.بنابراین برای اطمینان بیشتر از سلامت خود و جنین ، از ببوتاکس در این دوران استفاده نکنید.

وکس و موبر

اگر عادت به استفاده از موم و وکس دارید ، در دوران بارداری نیز می توانید از این مواد برای برداشتن موهای زائد استفاده کنید . اما به خاطر داشته باشید که علاوه بر تحمل درد زیاد ، پوست ملتهب و دردناک می شود.

درد استفاده از این مواد در ماههای آخر بارداری ، به اندازه ای است که موجب انقباضات شدید می شود . بنابراین بعد از هفته 37 بهتر است از این مواد استفاده نکنید.

کرم های ضد چروک

قبل از مصرف کرم های ضد چروک در بارداری ، مواد تشکیل دهنده روی جلد آن را به دقت مطالعه کنید زیرا بسیاری از این کرمها دارای ماده ای به نام رتینول هستند که موجب رشد ناقص جنین ، سقط جنین و نقایص هنگام تولد نوزاد می شوند .بنابراین پیش از مصرف کرم های ضد چروک ،آن را به پزشک نشان دهید و از ایمن بودن کرم خریداری شده اطمینان کسب کنید.

کرم های مضر در بارداری

کرم های ضد جوش

تغییرات هورمونی موجب ایجاد جوش و آکنه در برخی از خانمها می شود اما برای رفع و درمان آنها نباید هر دارویی مورد استفاده قرار گیرد .مثلا داروی ایزوترتینوین، ترتینوئین و تتراسایکلین برای خانم باردار مضر است و حتی ممکن است منجر به نقص های هنگام تولد نوزاد شود. به جای این داروها می توان از داروهای موضعی دارای اسید آسازیک، اسید گلیکولیک ،اریترومایسین یا کلیندامایسین استفاده کنید تا آسیب به جنین نرسد.

2 بار شستشوی صورت با آب گرم و صابون موجب رفع سریع آکنه ها می شود . هنگام شستشو پوست خود را محکم نکشید زیرا موجب خراش می شود و وضعیت زخم ها را بدتر می کند.

استفاده از سونا و جکوزی ممنوع!!!

شنا کردن و غوطه ور بودن در آب به شما آرامش می دهد و شاید فکر کنید که گرم کردن بدن در آب برای انواع دردهای جسمی دوران بارداری مفید باشد و موجب تسکین تنش های عضلانی و ناراحتی های ناشی از اضافه وزن شود.

اما برای این منظور نباید تا پایان بارداری از سونا و جکوزی استفاده کنید .نشستن در وان آب گرم ( نه داغ ) و گرفتن دوش آب گرم باعث ایجاد مشکل نمی شوند اما سونا و جکوزی برای خانمهای باردار بسیار خطرناک است.

در این مکانها دمای آب بیش از 100 درجه است که موجب افزایش دمای بدن و کاهش فشار خون ، سرگیجگی و خستگی مفرط می شود و با افزایش دمای بدن ، عمل اکسیژن و خون رسانی به جنین مختل شود.

علاوه بر این در سیستم عصبی مرکزی جنین (مغز و نخاع) نقص ایجاد شود .به دلیل گرم شدن مایع اطراف جنین ، خطر سقط جنین نیز افزایش پیدا می کند .بنابراین در دوران بارداری اصلا از سونا و جکوزی استفاده نکنید.

استفاده از وان آب گرم مشکلی ندارد، زیرا در وان سر، گردن، زانو ها ، بازو ها و شانه ها بیرون از آب می مانند و تا حدودی دمای بدن متعادل باقی می ماند. در ماههای آخر از وان استفاده نکنیئ چون ممکن است کیسه آب پاره شده و عفونت های میکروبی به بدن نفوذ کنند که هم برای مادر و هم برای جنین خطرناک است.

مواد تشکیل دهنده لوازم آرایشی

برای حفظ سلامت خود و جنین باید مراقب مواد زیر در هر نوع محصول آرایشی باشید و آنها را استفاده نکنید .با پزشک خود صحبت کنید تا مواد جایگزین مناسب را به شما معرفی نماید .جایگزین مناسبی به شما معرفی کند.

سنتلا آسیاتیکا

این یک درمان موثر برای ترک های پوستی است. با این وجود سنتلا آسیاتیکا موجب افزایش حساسیت به نور خورشید ، تحریک و خارش پوست در زنان باردار می شود . همچنین مصرف خوراکی این ماده تاثیری مانند شبیه مواد مخدر دارد و حتی می تواند منجر به سقط جنین نیز شود.

ویتامین A :

مصرف خوراکی مقدار کافی ویتامین A برای پوست بسیار مفید است . کرم و قرص های حاوی رتینوئید، یک فرم مصنوعی ویتامین A دارند که به مبارزه با آکنه و پسوریازیس و درمان اختلالات پوستی، پیری زودرس و زگیل کمک می کند. با این حال، استفاده از رتینوئیدها در طول بارداری می تواند بر رشد جنین تاثیر منفی بگذارد.

ویتامین K :

این ویتامین یکی از عناصر مهم تشکیل دهنده کرم های روشن کننده پوست است.علاوه بر این ویتامین Kبرای اعقاد خون مناسب است . اما در طول بارداری ، خانمها مستعد لخته شدن خون هستند بنابراین باید از نفوذ ویتامین K از طریق لوازم آرایش به پوست و ورود به جریان خون و در نتیجه عوارض آن روی جنین جلوگیری نمود.

باید و نبایدهای آرایش در دوران بارداری

3.940

این مطلب مفید بود ؟319



لینک منبع :
هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.