بانک نگارا مالزی برای چهارمین بار متوالی در 3 نوامبر صعود خواهد کرد

بانک نگارا مالزی (BNM) با وجود اینکه تورم در محدوده هدف 2 تا 3 درصد بود، افزایش نرخ ها را در ماه مه آغاز کرد. از آن زمان تا کنون نرخ ها را 75 واحد افزایش داده است تا تورم را کنترل کند. در ماه سپتامبر، تورم از 4.7 درصد در ماه اوت به 4.5

کد خبر : 274859
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۷:۳۷
بانک نگارا مالزی برای چهارمین بار متوالی در 3 نوامبر صعود خواهد کرد


بانک نگارا مالزی (BNM) با وجود اینکه تورم در محدوده هدف 2 تا 3 درصد بود، افزایش نرخ ها را در ماه مه آغاز کرد. از آن زمان تا کنون نرخ ها را 75 واحد افزایش داده است تا تورم را کنترل کند.

در ماه سپتامبر، تورم از 4.7 درصد در ماه اوت به 4.5 درصد کاهش یافت، اما تقاضای داخلی قوی و بودجه انطباق‌آمیز یک ریسک است و اقتصاددانان گفتند که تورم هسته‌ای بی‌سابقه در سپتامبر نشان می‌دهد که این تورم چسبنده است.

همه به جز دو نفر از 27 اقتصاددان در نظرسنجی 25 تا 31 اکتبر پیش بینی کردند که BNM نرخ سیاست یک شبه خود را 25 واحد پایه افزایش خواهد داد و از 2.50 درصد در نشست 3 نوامبر به 2.75 درصد خواهد رسید.

سانجی ماتور، اقتصاددان ارشد آسیای جنوب شرقی و هند در ANZ گفت: «جهت اقدامات سیاست مالی در سال 2023 هنوز نامشخص است.

علاوه بر این، احتمال افزایش ۷۵ واحدی دیگر توسط فدرال رزرو آمریکا در ماه نوامبر نیز افزایش یافته است. این برای رینگیت مالزی نوید خوبی ندارد، به خصوص زمانی که ذخایر بین المللی نیز در مسیر کاهشی ثابتی قرار دارند.

رینگیت مالزی در سال جاری حدود 12 درصد کاهش یافته است.

دو اقتصاددان – در Barclays و UOB – انتظار داشتند که BNM در جلسه با توجه به چشم‌انداز ضعیف جهانی و ارزیابی تأثیر افزایش‌های تجمعی، در جلسه توقف کند.

نزدیک به 90 درصد از اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند که BNM نرخ‌ها را در سه ماهه اول سال آینده افزایش خواهد داد، از جمله دو اقتصاددانی که خواستار توقف در ماه نوامبر شدند و میانگین پیش‌بینی 3.00 درصدی را ارائه کردند.

در حالی که 13 مورد از 18 مورد افزایش 25 واحد پایه در سه ماهه اول را نشان دادند، سه مورد 50 امتیاز پایه را اعلام کردند. دو اقتصاددان هیچ حرکتی را پیش‌بینی نکردند.

پیش بینی میانه نشان داد که نرخ سیاست یک شبه حداقل تا پایان سال آینده روی 3.00 درصد باقی خواهد ماند. با این حال، پس از سه ماهه اول، هفت اقتصاددان انتظار داشتند که نرخ ها در مقطعی در سال 2023 افزایش یابد.

تحلیلگران گلدمن ساکس می‌گویند: «در حالی که تورم اصلی شتاب می‌گیرد، ما همچنان انتظار داریم که BNM در جلسات متوالی (با سرعت 25 واحد در جلسه) تا نیمه اول سال آینده نرخ‌های سیاست را افزایش دهد و نرخ سیاست را از 2.5 درصد در حال حاضر به 3.5 درصد برساند. .

«تکامل سیاست یارانه‌ها پس از انتخابات همچنان یک ریسک کلیدی است – تغییر سریع‌تر به سمت هدفمندی یارانه‌های سوخت ممکن است به فشارهای تورمی بالاتر و نتایج سیاست‌های BNM بدبینانه‌تر از پیش‌بینی‌های پایه ما منجر شود.»

اقتصاد مالزی در سه ماهه دوم 8.9 درصد رشد کرد که سریع‌ترین رشد آن در یک سال است که عمدتاً ناشی از تقاضای داخلی و صادرات انعطاف‌پذیر است، اگرچه بعید است که این حرکت ادامه یابد.

گرت لتر، اقتصاددان ارشد آسیایی از کپیتال اکونومیکس، گفت: «احتمالاً رشد اقتصادی در سه ماهه آینده به میزان قابل توجهی تضعیف خواهد شد، زیرا تقویت ناشی از بازگشایی کاهش می‌یابد و تقاضای خارجی ضعیف‌تر باعث کاهش صادرات می‌شود.»

(گزارش توسط شالو شریواستاوا؛ نظرسنجی توسط ورونیکا خونویر؛ ویرایش توسط باربارا لوئیس)



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.