بام راسته بازار اراک در زمستان مشکلی ندارد/حفظ بازار نیازمند همکاری همه متولیان

[ad_1] ایسنا/مرکزی مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: بدون مشارکت همه متولیان، نمی‌توان بازار را نجات داد. مصطفی مرزبان در گفت و گو با ایسنا، بیان کرد: علاوه بر احیای سراهای سراهای گلشن، نوذری، کاشانی و فدایی و راسته بازار (شمال جنوب)(شرق‌غرب) که توسط میراث فرهنگی و شهرداری با نظارت

کد خبر : 435517
تاریخ انتشار : یکشنبه ۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۶
بام راسته بازار اراک در زمستان مشکلی ندارد/حفظ بازار نیازمند همکاری همه متولیان

[ad_1]

ایسنا/مرکزی مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: بدون مشارکت همه متولیان، نمی‌توان بازار را نجات داد.

مصطفی مرزبان در گفت و گو با ایسنا، بیان کرد: علاوه بر احیای سراهای سراهای گلشن، نوذری، کاشانی و فدایی و راسته بازار (شمال جنوب)(شرق‌غرب) که توسط میراث فرهنگی و شهرداری با نظارت مستقیم کارشناسان مرمت انجام شده، مرمت ‌های اضطراری، رفع خطر و انجام مرمت‌های اساسی در بخش‌های عمومی به ویژه راسته‌های اصلی بازار به صورت همزمان در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه در بام سازی بازار نیز کار به خوبی پیش رفته است و در حال حاضر در بام راسته بازار برای زمستان امسال مشکلی نخواهیم داشت و موارد رفع خطر و مرمت های اضطراری به خوبی انجام شده است، گفت: تنها موارد خیلی جزئی باقی مانده است که اگر بارندگی و وضعیت هوا اجازه دهد این موارد نیز رفع می شود.

مرزبان از اجرای کف‌سازی و محوطه‌سازی گذرها و سراها با مشارکت شهرداری بافت تاریخی خبر داد و گفت: همزمان با مرمت کاملی که در داخل سراهای نوذری، صندوق سازها و نقشینه انجام شده است، مرمت بام های این سراها نیز انجام شده است و در این بخش مشکلی نداریم، اما مسئله اینجاست که در بناهای سنتی و تاریخی، به صورت مستمر نیازمند مرمت هستیم.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال بام بازار سه سال پس از مرمت مجددا نیازمند مرمت است، چراکه در هر بارندگی لایه رویی اتفاق می افتد و سطح کاهگل شسته می شود و باید کاهگل تجدید شود، از طرفی همه این اقدامات نیازمند اعتبار و همکاری همه متولیان بازار است که از این حیث تقریبا با چالش روبرو هستیم.

مرزبان با بیان اینکه در گذشته در بازار اراک همواره کارگر و بنا مستقر بود که در طول سال و به مرور روند مرمت بنا را انجام می دادند، گفت: در حال حاضر شرایط میراث فرهنگی به لحاظ نیروی انسانی و مباحث مالی و اعتباری اجازه چنین اقدامی را نمی دهد از طرفی میراث فرهنگی حتی یک متر بنا در بازار متعلق به خود ندارد که مستقر باشد، اما با این وجود برای حفظ بازار اهتمام ویژه ای دارد و تمام مرمت های کنونی به واسطه اعتبارات سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه برای سال جاری ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات ملی برای بازار تاریخی اراک پیش‌بینی شده است، افزود: تا امروز دو مرحله مرمت سرای نوذری انجام شده و مرحله سوم نیز اخیرا آغاز شده است، همچنین مرمت سرای فدایی با اعتباری بالغ بر ۸ میلیارد ریال به پایان رسیده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: با توجه به اینکه رسیدگی به بازار از حیث مرمت و احداث تأسیسات، مبلغی بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان نیاز دارد، لازم است مشارکت سایر دستگاه‌های متولی را نیز شاهد باشیم در غیر این صورت اعتبارات ابلاغی فقط صرف رفع خطر و مرمت های اضطراری خواهد شد. البته هر ساله ارقام مورد نیاز برای مرمت کامل بازار نجومی تر می شود و قطعا با این اعتبارات محدود نمی توان کار را به سرانجام رساند.

مرزبان بیان کرد: حفظ این مجموعه نقشه راه و تعامل و همکاری همه متولیان بازار را می‌خواهد، اما انگشت اتهام همیشه به سمت میراث‌فرهنگی بوده است، میراث فرهنگی تمام تلاش خود را برای حفظ بازار به کار گرفته است ولی با توجه به مالکیت های متعدد برای مرمت قسمت های مختلف بازار، باید مالکین، دستگاه‌های خدمات رسان و اوقاف در این امر مشارکت داشته باشند.

انتهای پیام

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.